Talviloma tulee sopivaan väliin, niin saa ajatukset johonkin muualle hetkeksi. Sattuneesta syystä joudutaan lähtemään Lappiin kaverin BMW:llä. Mutta täytyy tosiaan mitata releen syötön jännitteet myös ohjainboksin päästä. Ehdinkin jo tilata toisen boksin eBaysta, kun halvalla sai niin en ainakaan vielä rupea kolvailemaan. Josko tuolla boksilla lähtisi toimimaan.
Tänään testailin lisää ja huomasin myös sellaisen outouden, että lämpöanturin mukaan kompressorin lämpötila (34 Level Control - 006) nousee silloin, kun 006:ssa näkyy "Relay ON", vaikka kompressori ei edes pyöri ja sitten jossain vaiheessa tulee edellisten vikakoodien lisäksi koodi "00453 - Function limitation due to excessive temperature". Uuden kompressorin mukana tuli myös uusi lämpöanturi, joten oletan sen olevan ehjä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Kaivoin C5 kopan kytkentäkaavan esille.
Koska releen J403 kannan navat 30 ja 87 yhdistämällä kompressori käy, niin voidaan todeta myös sulakkeen S110 (ja sen syötön) sekä kompuran maadoituksen maapisteeseen 30 olevan kunnossa.
Mittaisin releen syötön myös ohjainboxin J197 päästä ja nuo jännitteet myös maata vasten. Mikäli mittauksissa on ristiriita releen kannalta mitatun jänniteen kanssa, niin sitten mittaisin myös johdot boxilta kannalle.
PS Kyllähän tuo vikakoodikin viittaa siihen, että ohjainboxi ei löydä relettä. Jos johdot ovat ehjät, niin avaisin ohjainboxin ja kävisin juotoksia suurennuslasin ja kolvin kanssa läpi.Viimeksi muokannut pta; 21.1.2022, 17:22.
Leave a comment:
-
Kaipaisin ideoita mitä lähtisi kokeilemaan seuraavaksi. 2007 A6 C6 Allroadin kompressori lopetti toimintansa ja antoi vikakoodit 02646 - Plausibility level control Implausible signal ja 01399 - Self-leveling suspension compressor relay Open circuit.
Vaihdoin uuden kompressorin ja uuden releen pelkääjän puolen sadevesikaukaloon. Myös 40 A -sulake on todettu ehjäksi. Uusi kompressori ei kuitenkaan pyöri ja samat vikakoodit tulevat edelleen. Kompressori pyörii iloisesti ja nostaa paineen 16 barin paikkeille, kun laittaa releen kannan 30- ja 87-napojen väliin hyppylangan. Releen kannan 85- ja 86-napoihin tulee jostain syystä vain noin 2-3 voltin jännite, joka ei kaiketi riitä vetämään relettä.
Onkohan ohjainboksi hajalla vai mikä muu tuohon vaikuttaa? Katselin C5-koppaisen kytkentäkaaviota, kun en C6:n vastaavaa löytänyt ja ainakin siinä ohjainboksilta menee piuhat suoraan kompressorin releen kantaan eli välissä ei ole mitään anturia tai muuta komponenttia, joka voisi aiheuttaa ongelman. Toisaalta tuon 2-3 voltin jännitteen saa kuitenkin mitattua, joten johdot lienevät ehjät.
OBDeleven data log
Date: 2022-01-21 09:42
VIN: WAUZZZ4F17N015097
Car: Audi A6 Allroad
Year: 2007
Body type: Avant
Engine: ASB 171 kW (232 HP) 3.0 l
Mileage: 355250 KM
---------------------------------------------------------------
34 Chassis Control
System description: J197 LUFTFEDER H17
Software number: 4F0910553A
Software version: 0060
Hardware number: 4F0907553A
Hardware version: H17
Serial number: 00619000352000
Coding: 0000220
Trouble codes:
02646 - Plausibility level control Implausible signal
static
Priority: 2
Frequency counter: 1
Driving cycle: 6
Mileage: 355256 km
Date: 2022-01-21 09:42:03
01399 - Self-leveling suspension compressor relay Open circuit
static
Priority: 2
Frequency counter: 1
Driving cycle: 6
Mileage: 355256 km
Date: 2022-01-21 09:42:12
Leave a comment:
-
Ja vaikka toimiskin rele vielä moitteettomasti, niin nuo induktiiviset kuormat tekee höpöä kytkimien koskettimille poiskytkennän ohessa(eli tulevat jossain vaiheessa palamaan pas2), jos ei ko kuormalla ole jotain kompensaatiota
Leave a comment:
-
Jos vanha kompura on palanut esim. releen kärkien hitsautumisen takia, ei uusikaan tule olemaan pitkäikäinen.
Leave a comment:
-
En oikein ymmärrä miten se rele vaikuttaa pumpun toimintaan niin että ilman sen vaihtoa takuu ei ole voimassa. Kai siihen joku syy on mikä ei nyt välähdä mieleen.
Leave a comment:
-
Tuossa uuden kompuran mukana tulleissa papereissa oli maininta, että 2v takuu voimassa vain jos rele on uusittu. Tuo mukana tullut rele ei oikein vakuuttanut. On kovin kiinalaisen näköinen ja täysin merkitön. Jätin vanhan vanhan releen hanskalokeroon, niin on mitä vaihtaa tilalle kun tuo uusi sulaa.
Originaali rele on 40A ja osanumerolla 443 951 253 K
Leave a comment:
-
Minä vaihdoin noin kuukausi sitten kompuran mutta relettä en. Uusi kompura poltti alussa muutaman kerran sulakkeen, mutta nyt se on ollut aisoissa. Relettä en vaihtanut koska se toimi. Olisikohan silti kannattanut..?
Leave a comment:
-
Juuri vaihdoin viime viikolla C5 Allroadiin uuden kompuran ja releen. Ratin alusmuovi irti ja rele löytyy kuskin jalkatilasta "takimmainen" relerivi, toinen rele oikealta lukien. Jos on orggis rele paikassaan, niin releessä numero 214.
Vanha rele oli originaali 20v banha, mutta täysin toimiva. Vahvan virran pinnien juuressa oli nähtävissä pientä värimuutosta, joten kait tuo oli kuumana joskus käynyt.
Leave a comment:
-
Tuolta löytyy C5:den sekä sulake että rele 8-point relay carrier https://fuses.guru/audi/audi-a6-allr...e-box-diagram/
Itsellä on mennyt pari kertaa ko. iso sulake, mutta ei koskaan relettä ,mutta rele suositellaan kompressorin vaihtamisen yhteydessä vaihtamaan.
Leave a comment:
-
Jos samalla listattaisiin myös C5 mallin releen J403 paikka.
Minullakin on vielä C5 Allroadin rele vaihtamatta. Jos ei vaihda relettä, niin uuden kompuran takuu laukeaa. Palaakohan noista kärjet yhteen vai miksi raukeaa?
Jäi vaihtamatta, kun en heti googlannut sen tarkkaa sijaintia. Kojelaudan alla on aika monta relettä...
Leave a comment:
-
Kiitos tästä!
onko jollain suoraan heittää paikkaa missä tuo c6 sijaitsee?
Leave a comment:
-
C6 ja C7 korisissa on MAXI-sulake, joka kärähtää todella helposti, jos kompura on entinen. Eli entinen kompura voinut polttaa sen. En muista, että missä se C6:ssa oli, mutta C7:ssa se on oikeassa takaposkessa.
Leave a comment:
-
Pitääkö uusi kompura "opettaa" jotenkin, että lähtee toimimaan ?
Mulla seiso auto pitkään ilman kompuraa ja nyt vihdoin viimein sain uuden paikoilleen. Vikavaloja ei ole, mutta näytössä kaikki korkeudensäädöt näyttää harmaata eikä pysty tekemään mitään eikä kompura käynnisty ollenkaan.
Leave a comment:
-
Ilmapussi varmaankin. Minun autossa se vuosi pussin ja sen jalan liitoksesta. Sen näki selvästi koska sinne väliin oli tullut jäinen möykky.
Leave a comment:
-
Onko veikkausta, mikä pääsee pakkasella vuotamaan niin, että oikea takakulma tulee ihan alas?
Leave a comment:
-
Mistäs tommosen 0-rengas sarjan venttiileinen löytäis A6 4F Allroadiin vm. -10 ?
Vois noi näperrellä tässä jossain vaiheessa kuntoon.
Samalla tietenkin vaihtaa kuivurin murut ja sinne kompuraan sarja, mikäli toimiva sarja löytyy ?
Leave a comment:
-
A6 C7 2013 takapää vaipuu nyt pakkasella itsekseen alas. Eilen ja tänään tehnyt. Ajossa normaali eikä sytytä vikavaloja. Tallissa pysyi yön normaalisti ylhäällä. Mikä tuota nyt vois vaivata?
Leave a comment:
-
Itse vaihdoin nuo o-renkaat eteen joku aika sitten. Kirjoittelin siitä tähänkin ketjuun. Tosiaan pelkkä o-renkaiden vaihto riitti itsellä ja kiristämiseen se työkalu on hyvä olla olemassa. Kierteisiin kannattaa laittaa kierretiivisteainetta. Työnä noin tunnin homma kahdelle puolelle.
Leave a comment:
-
Jousipussin kyljessä oleva venttiili on "tyhmä" takaisku- tai jäännöspaineventtiili, miten sitä nyt haluaakaan kutsua. Sitä ei ohjata millään, mahdollisen putkirikon tms tapauksessa tuo venttiili vain huolehtii siitä että jouseen jää aina vähän painetta eikä mene täysin tyhjäksi. Niiden ongelma on se, että molemmin puolin venttiiliä on pienet kumiset O-renkaat jotka vanhuuttaan alkavat vuotamaan ja sieltä enemmän tai vähemmän pikkuhiljaa sitten vuotaa paine pois. Jos venttiilin ja jousipussin välinen liitos vuotaa niin silloin jousi pääsee tosiaan vaikka aivan tyhjäksi asti.
Nämä vuodot sitten rasittavat entisestään lisää sitä pientä kompressoria joka myös yleensä toimii tämän ikäisissä jo aika huonolla hyötysuhteella koska sekin vuotaa sisältä O-renkaistaan painetta. Lopputuloksena jossain vaiheessa jousitus menee vikatilaan kun joku valvonta tajuaa että nyt kompura lämpenee liikaa ja on riski että se polttaa itsensä rikki.
Leave a comment:
-
Joo kyllä, 2007 Q7. Ehkä on sitten ne ilmjousessa olevat venttiilit sitten ensin vaihdettava.
kyseessä on siis tämä venttiili?
https://www.ebay.com/itm/For-Audi-Q7...-127632-2357-0
olin ymmärtänyt, että valveblockilla ohjataan ilmaa jouseen ja sieltä pois? Kuinka tämä jousessa oleva venttiili toimii ja mikä sitä ohjaa?
Leave a comment:
-
Käsittääkseni ajoneuvo mistä nyt puhutaan niin on Q7? Kyllä, siellä on jokaisessa jousessa venttiili mihin se ilmaputki tulee kiinni. Ja ne kiukuttelee. Itselleni olen vaihtanut kaikkiin kulmiin moiset. Nopeasti saa suomestakin, edullisesti esim Ebayn kautta. Vaatii oman työkalunsa millä ne saa kierrettyä irti ja kiinni mut sellaisen näppärä mies tekee itsekin. Omassa tapauksessani muutama katkesi irroittaessa ja aiheutti pikku talkoot mutta ihan tehtävissä oleva homma kyllä. Suosittelen vaihtamaan ne, ja vaihdon tekemään siten että iskari/jousipaketti on irrallaan autosta. Helpottaa ja nopeuttaa kummasti hommaa...
Leave a comment:
-
Nyt sain vaihdettua valve blockin uuteen ja kompuraan kuivat ryynit, mutta ei tullut auto kuntoon. Edelleen tulee erroria kun yrittää tehdä adptointia alustalle. Nyt kuitenkin uutena asiana kuuluu napsahdus adaptointia aloittaessa. Kompura käy aikansa ja kun mitään ei tapahdu tulee error. Adaptoinnin aikana emme pystyneet painetta seuraamaan, mutta sen jälkeen oli paine 0bar. Ja kompuran lämpötila 26 astetta. Missä paineanturi muuten on?
Yritettiin myös nostaa oikeaa takanurkkaa, mutta sama juttu, kompura käy aikansa eikä mitään tapahdu ja lopulta tulee error.
korkeustiedot ovat vcds mukaan pyörän keskeltä lokasuojaan seuraavat(suluissa itse mitatut):
-etuvasen 84 (tämä oli maasta pyöränkaareen 75cm ja pyörän keskeltä kaareen 41cm)
-etuoikea 69 (pyöränkeskeltä lokasuojaan 39,5cm)
-takavasen 79 (pyöränkeskeltä lokasuojaan 41cm)
-takaoikea 59 (pyöränkeskeltä lokasuojaan 38cm)
Height devitation of control position
devitation front left -21mm
devitation front right -45mm
devitation rear left -27mm
devitation rear right -71mm
reardamping adjustment valve output testiä yritettäessä tuli ”refused by control module”
valve duty cycle vikakoodi poistui
edelleen tulee vikakoodit:
leak in system detected ja control position not learned sekä uutena vikakoodina:
01400 - suspension level control
002 - lower limit exceeded
Onko nyt kuitenkin niin, ettei kompura tee painetta vai missä voisi vika olla? Toisaalta jos kompura ei tee painetta miksi koko auto ei olisi jo alhaalla..
onko näissä vielä ilmajousessa joku venttiili vai onko se vain letkuliitos? Sähköä siihen ei ainakaan mene..4 PhotosViimeksi muokannut pope; 5.1.2022, 21:59.
Leave a comment:
-
Kyllä se noille riitti, tein noiden pakettien mukana tulleen ohjeen mukaan. Väristä näki selvästi mikä on kuiva ja mikä ei.
Leave a comment:
-
Puolituntia on liian lyhyt aika. 2-3 tuntia ja lämpötila yli höyrystymisrajan (120).
Leave a comment:
-
Siellä on vakiona tuollaisia ruskeita. Ne oli aivan märkiä oman Allun kompurassa. Ne kuivui aika äkkiä kuumailmapuhaltimella, mutta laitoin silti uudet joita olin ostanut vuosia sitten.
Tässä kuvassa näkyy vasemmalla kuivatut (noin puoli tuntia noin sadassa asteessa). Oikealla kosteat, käyttämättömät.
Leave a comment:
-
Joo, samalla kiukulla vaihtaa tiivistesarjan kompuralle. Sekään ei montaa kymppiä maksa ebayssa.
Leave a comment:
Leave a comment: