Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • arto s
    vastasi
    +1.

    Lämpö voisi olla myös ystävä. Iskarin tapauksessa saa tietty olla vähän tarkkana aen lämmön määrän kanssa.

    Yksi mitä olen itse miettinyt, olisi kanteen pulttisäätö iskarin jäykkyydelle. Ainakin eukon allu meinaa orkkisiskareillakin säädön toimiessa mennä vähän pehmeän puoleiseksi matalimmassa asennossa.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Kiva nähdä purkukuvia. Minä yritin purkaa omaa, mutta ei se mäntä irronnut magneetilla. En tiedä irtoaisiko se jos tuohon iskarin varteen männän päälle antaisi kunnon iskuja? Siinä vaan saattaa saada myös tuon iskarin poteron rikki.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Ensimmäisen iskarin mäntä oli niin jumissa, että en keksinyt miten sen saa ehjänä ulos. Miten olette näitä purkaneet?

    Se jälkimmäinen aukesi näin:
    Ensin otin pitkän M12 pultin, jonka laitoin iskarin alapään reiästä läpi ja kiristin iskarin siitä ruuvipenkkiin vaakasuoraan venttiili yläspäin. Iskari lepäsi siis hyvässä työskentelyasennossa vaakasuorassa ruuvipenkin leukojen päällä.

    Click image for larger version

Name:	070520228745.jpg
Views:	1488
Size:	145,5 Kt
ID:	1940164
    Sitten puhdistin suurimmat kurat ja otin lukkorenkaan pois. Laitoin sopivan kokoisen hylsyn tuohon kannen päälle ja naputtelin varovasti kantta alaspäin. Sen jälkeen lukkorengas liikahti ja kohta sain sen irti. Liikuttelin varovasti kantta ja se ei tuntunut olevan kovinkaan tiukassa

    Click image for larger version

Name:	070520228746.jpg
Views:	1467
Size:	174,6 Kt
ID:	1940165
    Kannen sai nostettua papukaijapihdeillä pois paikaltaan. M8x1 pulttia voisi käyttään myös ulosvetäjänä tässä. Kuvassa pohjalla näkyy musta mäntä, mitä paineilma liikuttelee. Sen liikerata oli alle 1 mm.

    Click image for larger version

Name:	070520228748.jpg
Views:	1469
Size:	120,7 Kt
ID:	1940166
    Tämä jälkimmäisen tolpan mäntä siis liikkui ja sen sai vedettyä magneetilla pois poterostaan.

    Click image for larger version

Name:	070520228750.jpg
Views:	1469
Size:	197,0 Kt
ID:	1940167
    Kuvassa näkyy magneetti, jolla vedin männän ulos, mäntä, shimmilevy, kovera prikka, kupera prikka ja shimmilevy.
    Click image for larger version

Name:	070520228753.jpg
Views:	1462
Size:	137,9 Kt
ID:	1940169
    Tässä vielä kuva noista shimmilevyistä ja jousiprikoista.

    Click image for larger version

Name:	070520228752.jpg
Views:	1468
Size:	135,0 Kt
ID:	1940168
    Poteron pohjalla näkyy venttiili, jonka liikerata on noin 1,2 mm.

    Nyt sitten pitäisi saada avattuo se toinenkin venttiili, että näistä saisi toimivan parin. Kaikki vinkit tähän ovat tervetulleita.

    Leave a comment:


  • jünther
    vastasi
    En vaihtanut blockia. Mistä sulla vuoti se sieltä ?

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    jünther , vaihdoitko venttiiliblokin? Mulla oli Touaregissa lopulta vikaa siinä eikä pusseissa.

    Leave a comment:


  • jünther
    vastasi
    Audin ilma-alustan kanssa painittu ja aimmat vikakoodit saatiin ratkaistua uudella kompuralla. Vanhan avasin ja näyttikin aika huonolta. Näyttikin olevan jo vuodelta 2007.

    Kuitenkin pieniä murheita vielä. Keula tuntuu hiljalleen laskevan kun auto seisoo pari päivää. Ylimmässä asennossa vähiten, joten olen pitänyt siinä. Pihinöitä en ole havainnut, tai paikallistanut saippuavedellä. Tuntuu ettei vuoda aina.

    Ei kuitenkaan viitteis uutta kompuraa sulattaa jos oikein paljon vuotaa.

    Oliko näihin etupusseihen jotain valmista kohtuu hintaista korjaussarjaa ja räjäytyskuvia. Sen jälkeen kun ottaa työn alle, niin pitäs saada aika nopeesti kuntoon. Ei pysty oikein seisottamaan autoa.

    Kyseessä siis a6 c6 quattro.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    pta , kyllä Arnottkin on niitä samoja kiinalaisia. Tutkin niitä aiemmin vähän tarkemmi kun kahteenkin Allroadiin piti hommata niitä. Päädyin sit lopulta kuitenkin korjaaman orkkikset koska anakin silloin ne kiinalaiset olivat aika turhan kovia eikä ulosjousto eronnut sisäänjoustosta millään venttiilin asetuksella.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Tuolta löytyy iskarit. Minä laitoin noiden tekemät omaan, ja olen kyllä tyytyväinen.
    https://aerosus.net/audi/a6/c5-4b-allroad-quattro.html

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Jostain kun löytäisi parin iskareita, niin voisi etukäteen pusseja odotellessa herkistellä ne säätöhimmelit. Toi oma kun pitää säilyttää vielä rullaavana, niin ei voi ottaa niitä siitä työpöydälle.
    Tai... vieläkin mietin sitä vaihtoehtoa, että ostaisi jotkut iskarit, mutta noi säätyvät näyttävät olevan aika laajalla hintaskaalalla. Köyhällä ei taida taaskaan olla varaa ostaa halvinta kiinalaista ja Arnott maksaa maltaita. Miesslerit taitaa olla niitä samoja kiinalaisia tuplahinnalla.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Isän autosta räjähti Arnottsin pussi etupäästä. Sattui pamahtamaan juuri tallissa, jotain sille oli tarkoitus tehdä. Ei ne ikuisia ole.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Mahtaa olla vaan "(sh)it happens". Eipä tuossa noin kuvaillun mukaisesti toimien ole mitään syytä miksi se räjähtäisi. Nostettu yläasentoonsa normaalia ajotilannetta kovemmilla paineilla niin sattui vaan tuleen tunnit täyteen. Todnäk olisi mennyt rikki joka tapauksessa hamassa lähitulevaisuudessa ja parempi että hajosi valmiiksi pukeilla ollessaan pihaan kuin vaikka maantiellä kesken ajon.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Allroadin takapussi räjähti. Kunpa ymmärtäisin miksi.

    En tehnyt mielestäni mitään väärin:
    1. Nostin auton yläasentoon mahtuakseni paremmin auton alle ja ajattelin sitten tukkivani etupään letkut blokin vaihdon ajaksi.
    2. Laitoin alustan huolto-/tunkkausmoodin päälle.
    3. Otin avaimen pois virtalukosta.
    4. Nostin takapään vetokoukusta ilmaan ja laitoin pukit helmojen alle.
    5. Aikani pähkäilin auton alla kuinka saan vanhan venttiiliblokin irti, kun molemmista kiinnityspulteista oli ruostunut kannat pyöreiksi, mutta en vielä irrottanut letkuja blokista.

    Kaverilla oli vähän probleemia toisen auton kanssa ja tulin välillä auton alta pois häntä auttaakseni. Hetken kuluttua ihmettelin Allroadin suunnasta kuuluvaa ritinää. Kaveri kuuli saman äänen, mutta emme keksineet mistä se tuli. Pian kuului uusi rasahdus. Sitten kuuluikin poks ja pölypilven pöllähdyksestä tajusin välittömästi mitä oli tapahtunut: Oikean takanurkan ilmapussi oli räjähtänyt. Auto siis oli tunkattuna takapäästä ylös, eikä pussien varassa ollut mitään kuormaa. Miksi se pussi räjähti?

    Click image for larger version  Name:	230420228682.jpg Views:	0 Size:	104,1 Kt ID:	1939426 Click image for larger version

Name:	240420228687.jpg
Views:	886
Size:	218,6 Kt
ID:	1939558 Click image for larger version

Name:	240420228688.jpg
Views:	888
Size:	94,4 Kt
ID:	1939559
    Vanha pussi oli Arnott, mutta ikuinen takuuhan koskee vain ensimmäistä omistajaa.

    Nyt pitäisi keksiä kohtuu nopeasti tuonne uusi pussi (tai pussit) ja ilmeisesti iskaritkin pitäisi samalla vaihtaa.
    Viimeksi muokannut pta; 25.4.2022, 01:04. Perustelu: Lisätty kuvia

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    pta , mä olen saanut yhden letkuliitännän pitäväksi epoksilla. Mutta pitkäikäisyydestä en osaa sanoa. 4H0 616 013 ja 4F0 616 013 -blokit käyvät Allroadiin.

    Leave a comment:


  • Aleksi944
    vastasi
    APUA ALLROADIN ALUSTAAN

    Mulla ois tommos rakkiriemukas C5 Allroadi, jonka ilma-alusta aiheuttaa harmaita hiuksia ja turhautumisen tunnetta.

    01768
    Right Level Control System Sensor - voltage supply: Short circuit to Ground (GND)

    Tämmöistä tarjoilee koodiksi.
    Oikean puolen anturipiuhat on vaihdettu, ohjainmoduuli on vaihdettu pariin otteesee, antureita vaihdettu päittäin ja taka-anturi vaihdettu uuteen. Alkaa olemaan sormi melkosen syvällä suussa jo, kaikista vinkeistä ollaan kiitollisia. Kytkentäkaavion mukaiset 12v virtapiuhatkin mitattiin toimiviksi apparin jalkatilasta ohjainmoduulille.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Jos ei satu olemaan itsellä käytettyä hyllyssä, niin kokeilisin kiinalaisella.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Vasen takanurkka painuu Allroadista tonttiin. Suihkuttelin fairyvettä pussiin, mutta en löytänyt vuotoa sieltä. Ryömin auton alle ja paikallistin suhinan perusteella vuodon venttiiliblokin vasemmalle takapyörälle menevän mustan letkun juureen. Vuotanee liittimen kierteestä. Yritin vähän kiristää liitintä, mutta vuoto tuntuu vain pahenevan. Löysääminenkään ei tuonut ensiapua. Luullakseni venttiiliblokki 4F0616013 on haljennut ja pitäisi ostaa uusi tai ehjä käytetty.

    Varaosanumero lienee tämä 4Z7616013/4F0616013, mutta joku on arponut Audi A8 D4 4H (2009-2018) vastaavan osan 4H0616013 (4H0616013A, 4H0616013B) sopivuutta Allroadiin. Tuohon pähkäilyyn ei ainakaan siinä threadissa saatu selvyyttä, mutta myynti-ilmoituksissakaan ei ole viitteitä näiden osien yhteensopivuuteen.

    Kumpikohan olisi fiksumpi vaihtoehto: ostaa ehjä käytetty alkuperäinen vai uusi halpa kiinalainen?

    EDIT: Alluun tuli lopulta aiemmin A8 Audissa 16 vuotta majaillut venttiiliblokki. Sen kannattimessa oli numero 4E0616014B. Päistä piti pyyhkäistä nauhahiomakoneella kiinnityskorvat pois, että osa mahtui vanhan kiinnitysraudan alle. Liitinpuolelle oli vanhaan verrattuna lisätty muutama lisävahvike. Kai noi onkalot voisi valaa täyteen epoksia jos pelkää, että taas ratkeaa... Lopulta päädyin käytettyyn orggis-osaan edullisen hinnan nopean toimitusajan johdosta. Olihan se päältäpäinkin aika siistin näköinen vanhaan verrattuna.
    Click image for larger version  Name:	220420228679.jpg Views:	0 Size:	246,0 Kt ID:	1939427
    Viimeksi muokannut pta; 23.4.2022, 02:36.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Tein itse ja säästin. Tai no... ei kai niitä alkuperäisiä edes saa mistään ellei osta myös sensoria.
    Click image for larger version

Name:	190320228590.jpg
Views:	1316
Size:	193,8 Kt
ID:	1937743

    Kuulanivelet ovat täältä. Tangon pituus Allroadiin taakse keskeltä keskelle 110 mm. M6 kierretanngon pituus noin 70 mm. Nivelten etäisyys koottuna toisistaan 50 mm. Kierretangon päälle pujotin pneumatiikkaletkun pätkän. En vielä asentanut paikalleen, joten vaikea sanoa kuinka paljon tuota pitää taivuttaa mutkalle, kun ei siellä muistaakseni suorakaan tanko mihinkään törmää..
    . Click image for larger version

Name:	050320228567.jpg
Views:	1315
Size:	189,9 Kt
ID:	1937744 Click image for larger version

Name:	050320228568.jpg
Views:	1337
Size:	114,0 Kt
ID:	1937745 Click image for larger version

Name:	050320228569.jpg
Views:	1308
Size:	112,2 Kt
ID:	1937746

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti

    Vieläkö jannekk vaikuttaa niillä nurkilla?

    Kyllä vaikuttaa, mutta en omista enää VCDS-kaapelia.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Sellainen tyhmä kysymys, että osoittaako anturin vipu oikeaan suuntaan? En muista pyöriikö se ympäri ja olisi teoriassa mahdollista koota tuo väärin. Toki silloin linkkikin olisi vähän hassussa kulmassa.
    Pääsisikö sieltä molemmista nurkista ottamaan kuvat ja vertailemaan niistä näyttääkö nurkat samanlaisilta? (Samanlaisilta = taisi anturit ainakin kiertyä eri suuntiin, mutta ECU ymmärtää, että toisella puolella PWM-pulssi levenee ja toisella kapenee, kun auto lähestyy tonttia.)

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Varmaan jotain vääntyi ja anturi näyttää oikeassa korkeudessa eri lukemaa kuin aiemmin. Korkeusarvojen adaptointi VCDS:llä tai muulla lukulaitteella.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja mustakoski Näytä viesti
    Näin vähän ajattelinkin. Olisiko jollakin aikaa tulla piipahtaman Ylöjärven keskustan lähellä koneen kanssa sopivaa korvausta vastaan? On noi pussit liian täynnä etten uskalla turhia ajella.
    Vieläkö jannekk vaikuttaa niillä nurkilla?

    Leave a comment:


  • pope
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
    Näin jälkikäteen mietittynä, niin Lower limit exceeded -vikakoodihan kertoo siitä, että painetta ei saada tarpeeksi kehitettyä..
    Sehän tarkoittaa, että alaraja ylitetty. Itse en ainakaan osannut sitä paineentuottoon yhdistää vaan jotenkin ajattelin sen kertovan auton laskeneen liian alas. Auton korkeutta taas säätelee kompura, rele, venttiilit, ohjausboksi yms.

    Leave a comment:


  • mustakoski
    vastasi
    Näin vähän ajattelinkin. Olisiko jollakin aikaa tulla piipahtaman Ylöjärven keskustan lähellä koneen kanssa sopivaa korvausta vastaan? On noi pussit liian täynnä etten uskalla turhia ajella.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Eipä siinä mikään muu auta kuin vcds:llä nollata koodit ja tehdä perussäätö.

    Varmaan lähempääkin löytyis joku mutta onnistuu Vammalassa ainakin.

    Leave a comment:


  • mustakoski
    vastasi
    Potilaana A6 4F 2011 ja lähti möykyssä irti etupäästä korkeussäätimen tanko ja keula meni ylös. Nyt anturi korjattu mutta keula jäi pystyyn noin 20 senttiä silmämääräisesti ylemmäs. Itselle ei ole konetta millä pääsisi katsomaan/korjaamaan/nollaamaan tuota. Akun kengä oli yön yli irti, ei auttanut. Vinkkejä?

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Näin jälkikäteen mietittynä, niin Lower limit exceeded -vikakoodihan kertoo siitä, että painetta ei saada tarpeeksi kehitettyä.

    Tuohon korkeusanturin ongelmaan, niin ne voi kyllä mennä sen verran jumiin, että tuollaista käppyrää tulee. Nivelet + se muovivarsi joustaa sen verran, että pienet heilutukset ei käännäkään jumittavaa anturia. Vasta isommat liikkeet liikuttaa anturia. Itsellä oli A8:ssa yksi anturi noin jumissa. En tosin logannut arvoja noin tarkasti, mutta käyttäytyi vastaavasti.

    Leave a comment:


  • pope
    vastasi
    Kirjoitellaan nyt vielä tänne jos tästä olisi tulevaisuudessa jollekin apua. Vaihdoin vielä kompuran uuteen ja auto nousi heti suoraan. Nyt saatiin adaptointi tehtyä ja kaikki pelaa moitteettomasti. Taisi vanha kompura olla aika väljä sillä nyt auto nousee alustaa säädettäessä paljon nopeammin kuin ennen. Hiukan ihmetyttää ettei tonne ole sellaista vikakoodia keksitty mikä kertoisi, ettei paine nouse tarpeeksi ylös.

    Kiitos kaikille avusta!

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    En usko että siellä on vikaa tangossa. Saisi olla todella paljon väljää että arvo ei muuttuisi. Anturia veikkaisin itse.

    Ne tankojen pallonivelet muuten ruostuu, ja menevät sen takia jäykäksi. Itse korjasin juuri omasta C5:stä etupään tangot, kun toinen niistä irtosi alapäästään. Alempi nivel ei enää kääntynyt suosiolla, joten se alkoi liikkumaan tukivarteen tulevan kiinnikkeen niittauksen kohdalta ja sehän sitten irtosi. Sama homma oli toisella puolella, se oli menossa rikki.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Vikakoodi (Ilma-alustan merkkivalo syttyy moottoritiellä satunnaisesti ehkä 15-30 minuutin ajon jälkeen hetkeksi. Liian tasaainen tie?):
    00775 - Level Control System Sensor; Right Rear (G77)
    27-10 - Implausible Signal - Intermittent

    Logituksessa näkee, että tuo nurkka (kuvassa harmaa väri) piirtää huomattavan suoraa viivaa vaikka muiden nurkkien korkeus elää. Miten väljä säätötangon nivel oireilee? Vai jumittaako nivel ja on voitelemisen tarpeessa? Tietenkin anturikin voi olla viallinen.
    Click image for larger version  Name:	Level_Problem.PNG Views:	0 Size:	34,9 Kt ID:	1936361

    Laitan tähän ylös antureiden varaosaanumerot. Nämä sisältävät vivustot.
    Rear Left 4Z7616571C = G76
    Rear Right 4Z7616572C = G77
    Front Left 4Z7941285C = G78
    Front Right 4Z7941286C = G289
    Pelkkä sensori lienee 8E0907503 = Hella 6PM 008 161-50. Voiko joku vahvistaa tämän ennen kuin ostan tuollaisen hyllyyn pahan päivän varalle.
    Viimeksi muokannut pta; 26.2.2022, 15:17.

    Leave a comment:


  • Kempura
    vastasi
    Potilas siis A8 4.2 Quattro bensa 2004/2005. Ymmärtääkseni keskikonsolin CAR- painikkeesta pitäisi näyttöön (MMI) ilmestyä jousituksen säätövalikko. Jos sen jälkeen painaa vielä SETTINGS- painiketta, pitäisi tulla esiin nosto- ja hinausasetusten valinta. Onko näin? Eipä tule kumpaakaan. CAR- painikkeesta tulee näkyviin ihan muita säätöjä, joilla ei ole mitään tekemistä jousituksen kanssa.. Miksi näin? Miksi ko. säädöt ovat "hävinneet olemasta" ja onko ne mahdollista palauttaa takaisin? Miten?
    ​​​​​​
    Viimeksi muokannut Kempura; 16.2.2022, 18:24.

    Leave a comment:

Working...
X