+1.
Lämpö voisi olla myös ystävä. Iskarin tapauksessa saa tietty olla vähän tarkkana aen lämmön määrän kanssa.
Yksi mitä olen itse miettinyt, olisi kanteen pulttisäätö iskarin jäykkyydelle. Ainakin eukon allu meinaa orkkisiskareillakin säädön toimiessa mennä vähän pehmeän puoleiseksi matalimmassa asennossa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Kiva nähdä purkukuvia. Minä yritin purkaa omaa, mutta ei se mäntä irronnut magneetilla. En tiedä irtoaisiko se jos tuohon iskarin varteen männän päälle antaisi kunnon iskuja? Siinä vaan saattaa saada myös tuon iskarin poteron rikki.
Leave a comment:
-
Ensimmäisen iskarin mäntä oli niin jumissa, että en keksinyt miten sen saa ehjänä ulos. Miten olette näitä purkaneet?
Se jälkimmäinen aukesi näin:
Ensin otin pitkän M12 pultin, jonka laitoin iskarin alapään reiästä läpi ja kiristin iskarin siitä ruuvipenkkiin vaakasuoraan venttiili yläspäin. Iskari lepäsi siis hyvässä työskentelyasennossa vaakasuorassa ruuvipenkin leukojen päällä.
Sitten puhdistin suurimmat kurat ja otin lukkorenkaan pois. Laitoin sopivan kokoisen hylsyn tuohon kannen päälle ja naputtelin varovasti kantta alaspäin. Sen jälkeen lukkorengas liikahti ja kohta sain sen irti. Liikuttelin varovasti kantta ja se ei tuntunut olevan kovinkaan tiukassa
Kannen sai nostettua papukaijapihdeillä pois paikaltaan. M8x1 pulttia voisi käyttään myös ulosvetäjänä tässä. Kuvassa pohjalla näkyy musta mäntä, mitä paineilma liikuttelee. Sen liikerata oli alle 1 mm.
Tämä jälkimmäisen tolpan mäntä siis liikkui ja sen sai vedettyä magneetilla pois poterostaan.
Kuvassa näkyy magneetti, jolla vedin männän ulos, mäntä, shimmilevy, kovera prikka, kupera prikka ja shimmilevy.
Tässä vielä kuva noista shimmilevyistä ja jousiprikoista.
Poteron pohjalla näkyy venttiili, jonka liikerata on noin 1,2 mm.
Nyt sitten pitäisi saada avattuo se toinenkin venttiili, että näistä saisi toimivan parin. Kaikki vinkit tähän ovat tervetulleita.
- Likes 2
Leave a comment:
-
Audin ilma-alustan kanssa painittu ja aimmat vikakoodit saatiin ratkaistua uudella kompuralla. Vanhan avasin ja näyttikin aika huonolta. Näyttikin olevan jo vuodelta 2007.
Kuitenkin pieniä murheita vielä. Keula tuntuu hiljalleen laskevan kun auto seisoo pari päivää. Ylimmässä asennossa vähiten, joten olen pitänyt siinä. Pihinöitä en ole havainnut, tai paikallistanut saippuavedellä. Tuntuu ettei vuoda aina.
Ei kuitenkaan viitteis uutta kompuraa sulattaa jos oikein paljon vuotaa.
Oliko näihin etupusseihen jotain valmista kohtuu hintaista korjaussarjaa ja räjäytyskuvia. Sen jälkeen kun ottaa työn alle, niin pitäs saada aika nopeesti kuntoon. Ei pysty oikein seisottamaan autoa.
Kyseessä siis a6 c6 quattro.
Leave a comment:
-
pta , kyllä Arnottkin on niitä samoja kiinalaisia. Tutkin niitä aiemmin vähän tarkemmi kun kahteenkin Allroadiin piti hommata niitä. Päädyin sit lopulta kuitenkin korjaaman orkkikset koska anakin silloin ne kiinalaiset olivat aika turhan kovia eikä ulosjousto eronnut sisäänjoustosta millään venttiilin asetuksella.
Leave a comment:
-
Tuolta löytyy iskarit. Minä laitoin noiden tekemät omaan, ja olen kyllä tyytyväinen.
https://aerosus.net/audi/a6/c5-4b-allroad-quattro.html
Leave a comment:
-
Jostain kun löytäisi parin iskareita, niin voisi etukäteen pusseja odotellessa herkistellä ne säätöhimmelit. Toi oma kun pitää säilyttää vielä rullaavana, niin ei voi ottaa niitä siitä työpöydälle.
Tai... vieläkin mietin sitä vaihtoehtoa, että ostaisi jotkut iskarit, mutta noi säätyvät näyttävät olevan aika laajalla hintaskaalalla. Köyhällä ei taida taaskaan olla varaa ostaa halvinta kiinalaista ja Arnott maksaa maltaita. Miesslerit taitaa olla niitä samoja kiinalaisia tuplahinnalla.
Leave a comment:
-
Isän autosta räjähti Arnottsin pussi etupäästä. Sattui pamahtamaan juuri tallissa, jotain sille oli tarkoitus tehdä. Ei ne ikuisia ole.
Leave a comment:
-
Mahtaa olla vaan "(sh)it happens". Eipä tuossa noin kuvaillun mukaisesti toimien ole mitään syytä miksi se räjähtäisi. Nostettu yläasentoonsa normaalia ajotilannetta kovemmilla paineilla niin sattui vaan tuleen tunnit täyteen. Todnäk olisi mennyt rikki joka tapauksessa hamassa lähitulevaisuudessa ja parempi että hajosi valmiiksi pukeilla ollessaan pihaan kuin vaikka maantiellä kesken ajon.
Leave a comment:
-
Allroadin takapussi räjähti. Kunpa ymmärtäisin miksi.
En tehnyt mielestäni mitään väärin:
1. Nostin auton yläasentoon mahtuakseni paremmin auton alle ja ajattelin sitten tukkivani etupään letkut blokin vaihdon ajaksi.
2. Laitoin alustan huolto-/tunkkausmoodin päälle.
3. Otin avaimen pois virtalukosta.
4. Nostin takapään vetokoukusta ilmaan ja laitoin pukit helmojen alle.
5. Aikani pähkäilin auton alla kuinka saan vanhan venttiiliblokin irti, kun molemmista kiinnityspulteista oli ruostunut kannat pyöreiksi, mutta en vielä irrottanut letkuja blokista.
Kaverilla oli vähän probleemia toisen auton kanssa ja tulin välillä auton alta pois häntä auttaakseni. Hetken kuluttua ihmettelin Allroadin suunnasta kuuluvaa ritinää. Kaveri kuuli saman äänen, mutta emme keksineet mistä se tuli. Pian kuului uusi rasahdus. Sitten kuuluikin poks ja pölypilven pöllähdyksestä tajusin välittömästi mitä oli tapahtunut: Oikean takanurkan ilmapussi oli räjähtänyt. Auto siis oli tunkattuna takapäästä ylös, eikä pussien varassa ollut mitään kuormaa. Miksi se pussi räjähti?
Vanha pussi oli Arnott, mutta ikuinen takuuhan koskee vain ensimmäistä omistajaa.
Nyt pitäisi keksiä kohtuu nopeasti tuonne uusi pussi (tai pussit) ja ilmeisesti iskaritkin pitäisi samalla vaihtaa.
Leave a comment:
-
APUA ALLROADIN ALUSTAAN
Mulla ois tommos rakkiriemukas C5 Allroadi, jonka ilma-alusta aiheuttaa harmaita hiuksia ja turhautumisen tunnetta.
01768
Right Level Control System Sensor - voltage supply: Short circuit to Ground (GND)
Tämmöistä tarjoilee koodiksi.
Oikean puolen anturipiuhat on vaihdettu, ohjainmoduuli on vaihdettu pariin otteesee, antureita vaihdettu päittäin ja taka-anturi vaihdettu uuteen. Alkaa olemaan sormi melkosen syvällä suussa jo, kaikista vinkeistä ollaan kiitollisia. Kytkentäkaavion mukaiset 12v virtapiuhatkin mitattiin toimiviksi apparin jalkatilasta ohjainmoduulille.
Leave a comment:
-
Jos ei satu olemaan itsellä käytettyä hyllyssä, niin kokeilisin kiinalaisella.
Leave a comment:
-
Vasen takanurkka painuu Allroadista tonttiin. Suihkuttelin fairyvettä pussiin, mutta en löytänyt vuotoa sieltä. Ryömin auton alle ja paikallistin suhinan perusteella vuodon venttiiliblokin vasemmalle takapyörälle menevän mustan letkun juureen. Vuotanee liittimen kierteestä. Yritin vähän kiristää liitintä, mutta vuoto tuntuu vain pahenevan. Löysääminenkään ei tuonut ensiapua. Luullakseni venttiiliblokki 4F0616013 on haljennut ja pitäisi ostaa uusi tai ehjä käytetty.
Varaosanumero lienee tämä 4Z7616013/4F0616013, mutta joku on arponut Audi A8 D4 4H (2009-2018) vastaavan osan 4H0616013 (4H0616013A, 4H0616013B) sopivuutta Allroadiin. Tuohon pähkäilyyn ei ainakaan siinä threadissa saatu selvyyttä, mutta myynti-ilmoituksissakaan ei ole viitteitä näiden osien yhteensopivuuteen.
Kumpikohan olisi fiksumpi vaihtoehto: ostaa ehjä käytetty alkuperäinen vai uusi halpa kiinalainen?
EDIT: Alluun tuli lopulta aiemmin A8 Audissa 16 vuotta majaillut venttiiliblokki. Sen kannattimessa oli numero 4E0616014B. Päistä piti pyyhkäistä nauhahiomakoneella kiinnityskorvat pois, että osa mahtui vanhan kiinnitysraudan alle. Liitinpuolelle oli vanhaan verrattuna lisätty muutama lisävahvike. Kai noi onkalot voisi valaa täyteen epoksia jos pelkää, että taas ratkeaa... Lopulta päädyin käytettyyn orggis-osaan edullisen hinnan nopean toimitusajan johdosta. Olihan se päältäpäinkin aika siistin näköinen vanhaan verrattuna.
Viimeksi muokannut pta; 23.4.2022, 02:36.
Leave a comment:
-
Tein itse ja säästin. Tai no... ei kai niitä alkuperäisiä edes saa mistään ellei osta myös sensoria.
Kuulanivelet ovat täältä. Tangon pituus Allroadiin taakse keskeltä keskelle 110 mm. M6 kierretanngon pituus noin 70 mm. Nivelten etäisyys koottuna toisistaan 50 mm. Kierretangon päälle pujotin pneumatiikkaletkun pätkän. En vielä asentanut paikalleen, joten vaikea sanoa kuinka paljon tuota pitää taivuttaa mutkalle, kun ei siellä muistaakseni suorakaan tanko mihinkään törmää..
.
- Likes 2
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
Vieläkö jannekk vaikuttaa niillä nurkilla?
Kyllä vaikuttaa, mutta en omista enää VCDS-kaapelia.
Leave a comment:
-
Sellainen tyhmä kysymys, että osoittaako anturin vipu oikeaan suuntaan? En muista pyöriikö se ympäri ja olisi teoriassa mahdollista koota tuo väärin. Toki silloin linkkikin olisi vähän hassussa kulmassa.
Pääsisikö sieltä molemmista nurkista ottamaan kuvat ja vertailemaan niistä näyttääkö nurkat samanlaisilta? (Samanlaisilta = taisi anturit ainakin kiertyä eri suuntiin, mutta ECU ymmärtää, että toisella puolella PWM-pulssi levenee ja toisella kapenee, kun auto lähestyy tonttia.)
Leave a comment:
-
Varmaan jotain vääntyi ja anturi näyttää oikeassa korkeudessa eri lukemaa kuin aiemmin. Korkeusarvojen adaptointi VCDS:llä tai muulla lukulaitteella.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja mustakoski Näytä viestiNäin vähän ajattelinkin. Olisiko jollakin aikaa tulla piipahtaman Ylöjärven keskustan lähellä koneen kanssa sopivaa korvausta vastaan? On noi pussit liian täynnä etten uskalla turhia ajella.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiNäin jälkikäteen mietittynä, niin Lower limit exceeded -vikakoodihan kertoo siitä, että painetta ei saada tarpeeksi kehitettyä..
Leave a comment:
-
Näin vähän ajattelinkin. Olisiko jollakin aikaa tulla piipahtaman Ylöjärven keskustan lähellä koneen kanssa sopivaa korvausta vastaan? On noi pussit liian täynnä etten uskalla turhia ajella.
Leave a comment:
-
Eipä siinä mikään muu auta kuin vcds:llä nollata koodit ja tehdä perussäätö.
Varmaan lähempääkin löytyis joku mutta onnistuu Vammalassa ainakin.
Leave a comment:
-
Potilaana A6 4F 2011 ja lähti möykyssä irti etupäästä korkeussäätimen tanko ja keula meni ylös. Nyt anturi korjattu mutta keula jäi pystyyn noin 20 senttiä silmämääräisesti ylemmäs. Itselle ei ole konetta millä pääsisi katsomaan/korjaamaan/nollaamaan tuota. Akun kengä oli yön yli irti, ei auttanut. Vinkkejä?
Leave a comment:
-
Näin jälkikäteen mietittynä, niin Lower limit exceeded -vikakoodihan kertoo siitä, että painetta ei saada tarpeeksi kehitettyä.
Tuohon korkeusanturin ongelmaan, niin ne voi kyllä mennä sen verran jumiin, että tuollaista käppyrää tulee. Nivelet + se muovivarsi joustaa sen verran, että pienet heilutukset ei käännäkään jumittavaa anturia. Vasta isommat liikkeet liikuttaa anturia. Itsellä oli A8:ssa yksi anturi noin jumissa. En tosin logannut arvoja noin tarkasti, mutta käyttäytyi vastaavasti.
Leave a comment:
-
Kirjoitellaan nyt vielä tänne jos tästä olisi tulevaisuudessa jollekin apua. Vaihdoin vielä kompuran uuteen ja auto nousi heti suoraan. Nyt saatiin adaptointi tehtyä ja kaikki pelaa moitteettomasti. Taisi vanha kompura olla aika väljä sillä nyt auto nousee alustaa säädettäessä paljon nopeammin kuin ennen. Hiukan ihmetyttää ettei tonne ole sellaista vikakoodia keksitty mikä kertoisi, ettei paine nouse tarpeeksi ylös.
Kiitos kaikille avusta!
- Likes 2
Leave a comment:
-
En usko että siellä on vikaa tangossa. Saisi olla todella paljon väljää että arvo ei muuttuisi. Anturia veikkaisin itse.
Ne tankojen pallonivelet muuten ruostuu, ja menevät sen takia jäykäksi. Itse korjasin juuri omasta C5:stä etupään tangot, kun toinen niistä irtosi alapäästään. Alempi nivel ei enää kääntynyt suosiolla, joten se alkoi liikkumaan tukivarteen tulevan kiinnikkeen niittauksen kohdalta ja sehän sitten irtosi. Sama homma oli toisella puolella, se oli menossa rikki.
Leave a comment:
-
Vikakoodi (Ilma-alustan merkkivalo syttyy moottoritiellä satunnaisesti ehkä 15-30 minuutin ajon jälkeen hetkeksi. Liian tasaainen tie?):
00775 - Level Control System Sensor; Right Rear (G77)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Logituksessa näkee, että tuo nurkka (kuvassa harmaa väri) piirtää huomattavan suoraa viivaa vaikka muiden nurkkien korkeus elää. Miten väljä säätötangon nivel oireilee? Vai jumittaako nivel ja on voitelemisen tarpeessa? Tietenkin anturikin voi olla viallinen.
Laitan tähän ylös antureiden varaosaanumerot. Nämä sisältävät vivustot.
Rear Left 4Z7616571C = G76
Rear Right 4Z7616572C = G77
Front Left 4Z7941285C = G78
Front Right 4Z7941286C = G289
Pelkkä sensori lienee 8E0907503 = Hella 6PM 008 161-50. Voiko joku vahvistaa tämän ennen kuin ostan tuollaisen hyllyyn pahan päivän varalle.Viimeksi muokannut pta; 26.2.2022, 15:17.
Leave a comment:
-
Potilas siis A8 4.2 Quattro bensa 2004/2005. Ymmärtääkseni keskikonsolin CAR- painikkeesta pitäisi näyttöön (MMI) ilmestyä jousituksen säätövalikko. Jos sen jälkeen painaa vielä SETTINGS- painiketta, pitäisi tulla esiin nosto- ja hinausasetusten valinta. Onko näin? Eipä tule kumpaakaan. CAR- painikkeesta tulee näkyviin ihan muita säätöjä, joilla ei ole mitään tekemistä jousituksen kanssa.. Miksi näin? Miksi ko. säädöt ovat "hävinneet olemasta" ja onko ne mahdollista palauttaa takaisin? Miten?
Viimeksi muokannut Kempura; 16.2.2022, 18:24.
Leave a comment:
Leave a comment: