Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • J-M Koopikka
    vastasi
    PWM-signaalin laatu voi heikentyä sitä tuottavien komponenttien vanhetessa. Myös liitosten hapettuminen/vanhentuminen vaikuttaa signaalin tasoon ja reunojen muotoon. Ja jos tuo on induktioon perustuva anturi, niin ei anturielementit/magneetit ihan ikuisia ole (jos olisi täysin avoin järjestelmä, niin ehkä jonkinasteisella säädöllä/kalibroinnilla voisi saada "toimivat" vanhoista. Mutta yleensä noin sisälle ohjausjärjetelmiin ei pääse ihan turvallisuussyistä)

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Jep. Olet oikeassa. SSP 243 sivulla 23 kerrotaan: "The angle sensor used in the Audi allroad quattro is a contact-free sensor which operates according to the induction principle." ja edelleen kerrotaan, että kulma (=korkeus) kerrotaan "PWM signal proportional to the angle"
    Sivuilla 25-26 on vielä tarkemmin kuvattu tuota toimintaperiaatetta ja en ymmärrä miten tuon herkkyys kulmamuutoksille voisi huonontua, kun siellä ei ole mitään kuluvia osia. Mietin sitä, että kun nuo vanhat nivelet olivat ruostuneet jumiin (ja joku oli ihan väljä), niin onkohan tuon anturin akselin laakerointi väljistynyt ja sitä kautta anturi olisi kadottanut herkkyytensä.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    pta , mun käsittääkseni korkeusanturissa ei ole mitään huollettavaa, siellä ei ole toisiaan vasten liukuvia osia vaan perustunee induktioon tms. Eli vain vaihtamalla paranee.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Tein uudet nivelet Allroadin takapään korkeusantureille, kun moottoritiellä (=tasaisella tiellä) anturit piirsivät suoraa viivaa. Nyt niissä ei ole välystä ja liikkuvatkin herkästi, mutta silti vilkuttelee aika-ajoin moottoritiellä alustan merkkivaloa. Töyssyn jälkeen se sitten sammuu. Vikakoodeja ei ollut jäänyt, kun tänään luin ne.

    Kokeilin logittaa 10-tiellä nurkkakorkoja ja oikean takanurkan anturi on "laiska" eli ei reagoi tienpinnan epätasaisuuksiin yhtä herkästi kuin muut, Tuo on sen verran epätasaisempi kuin moottoritie, että merkkivalo ei syttynyt missään vaiheessa. Kuinkahan tuon anturin saisi herkistettyä?
    Alla olevassa kuvaajassa oikea takanurkka on vihreä käyrä.
    Click image for larger version

Name:	NurkkaKorkeudet.jpg
Views:	967
Size:	156,8 Kt
ID:	1949122

    Leave a comment:


  • janif
    vastasi
    Kiitos kaikille avusta! En tiedä missä oli vika mutta tällä kertaa adaptaatio onnistui. Mielestäni tein kaiken niin kuin aikaisemmin.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Vm 2002 Allroadin pussien täyttö ja tyhjennys sujuu näillä ohjeilla VCDS:llä.

    Koodi:
    Virrat päälle, vaihteisto P- tai N-asennossa
    Auto tunkkausmoodiin
    VCDS käyntiin
    34-Level Control
    Login - 11 08367 Do It
    Basic Settings - 04
    Group 022 Go! -> Up Group 023 alkaa tyhjentämään edestä.
    Group 024 Go! -> Up Group 025 alkaa tyhjentämään takaa.
    Group 026 Go! -> Up Group 027 alkaa täyttämään edestä.
    Group 028 Go! -> Up Group 029 alkaa täyttämään takaa.
    Eli esim. ensin mennään grouppiin 22 ja sietlä Upilla grouppiin 23, niin etiupää tyhjenee.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Katso ensin, että kompura tekee yhä painetta. Aja vaikka sieltä se "Fill pressure" tms. ja sitten seuraa mitä paineanturit näyttävät. Voit myös pakottaa esim. etupäähän ilmaa (Fill front axle tms.), niin näet tapahtuuko mitään.

    Tuon adaptaation edellytykset on sitten, että kaikki ovet ovat kiinni, käsijarru päällä ja kone käynnissä. Muuten ei lähde etenemään.

    Leave a comment:


  • janif
    vastasi
    Edellinen omistaja tehnyt jotain muutoksia, oli vaan niin matala että otti montuissa aina roiskeläpät kiinni. Ilmeisesti linkit vahdettu ja lisäksi ohjelmoimalla madallettu lisää.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Sääditkö jotain ennen tuota vai oli mennyt itsekseen tonttiin?

    Leave a comment:


  • janif
    vastasi
    Audi a6 c6 allroad vm 07
    alusta tontissa ja ainut vikakoodi 01437 - Control Position not Learned

    Yritin tehdä tuon Adaptation mutta ei suostu tekemään millään. Junnaa tuossa kunnes tulee error.
    Click image for larger version

Name:	image_83183.jpg
Views:	1084
Size:	75,6 Kt
ID:	1948833
    Viimeksi muokannut jasso; 31.10.2022, 19:06.

    Leave a comment:


  • Pete881
    vastasi
    Ilmoitetut mitat oli navasta kaareen mitattuja mittoja. VCDS:ää ei ole käytössä. Autocomilla katsottu antureiden näyttämät alustan madalluksen yhteydessä, että ei ole poikkeamia. Tuo kyseinen nurkka on tuntunut nousevan nyt kokoajan ylemmäs ja saman puolen etukulmakin alkoi jo jäämään pari senttiä ylemmäs kuin vasen puoli. Tämä aiheutti dynamicilla vikavalon, kun alusta ei laskenut sinne asti mihin pyydetään.

    Eilen otin nuo takapussien venttiilit irti, puhaltelin ne paineilmalla ja vaihdoin puolelta toiselle. Tämän jälkeen alusta on toiminut täysin moitteetta, kaikki nurkat laskee ja nousee nyt oikein, eikä vilkuttele vikavaloa missään tilanteessa. Napa-kaari mitat on nyt rullamitalla mitattuna tasaiset ja samoin antureiden näyttämät.

    Ilmeisesti tuon yhden nurkan säätöpoikkeama vaikuttaa muihinkin nurkiiin yllättävän paljon kun nyt myös koko vasen puoli on alempana, kuin aiemmin. Parkissa tämä ei ole säädellyt itseään tuon yhden kerran jälkeen.

    Seuraillaan toimintaa ja jos alkaa uudelleen sekoilemaan, niin uusitaan nuo takapussien venttiilit.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Kun mainitsit aiemmin napa-kaari mitat, niin kai ne oli VCDS:n kertomat eikä mitalla mitatut?
    Et ilmeisesti katsonut VCDS:llä mitä arvoja sieltä alustasta löytyi, kun perä oli taivaissa.

    Lähtisin siitä, että ajaisin auton tasaiselle alustalle ja katsoisin ovatko nurkkakorot VCDS:ssä kohdallaan. Sitten tekisin muutoksen korkeuteen ja katsoisin nurkkakorot uudestaan. Tämän jälkeen alkaisin pähkäilemään lisää... joko kalibroisin alustan tai alkaisin etsimään vikaa.

    Yksi esimerkki outouksista: Minulla C5 Allroad ei aina suostu säätämään korkeutta napeista jos ajan liian tasaisella tiellä. Toisen takanurkan anturi piirtää silloin suoraa viivaa ja korkeudensäätö heittää hanskat tiskiin, kun mitään ei tapahdu. Tämä ongelma johtuu väljästä korkeusanturin koiranluusta. Noi ovat tyypillisesti väljiä tai ihan jumissa. Molemmat vaihtoehdot aiheuttavat virheen nurkka-anturin korkeustietoon -> ongelmia.

    Leave a comment:


  • Pete881
    vastasi
    Tuskin on tästä kyse. Perä oli siis täysin ylhäällä, renkaan ja kaaren välissä tilaa saman verran kuin auto nosturilla renkaat riippumassa. Tämäkin tasaa itsensä kun avaa ovet kaukosäätimellä, mutta nyt oli noussut ovet lukossa tähän asentoon.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Olisko ovikytkin menossa? Toki täysin eri platform mutta kyllä toi Cayenne esmes säätää itteensä het kun avaa oven.

    Leave a comment:


  • Pete881
    vastasi
    Kiitokset vinkeistä edellisille vastaajille. En ole ehtinyt tutkia nyt lisää, mutta ilmoittelen kun vikapaikka on selvillä. Järjestelmässä ei ole ollut vuotoja tai mitään häiriöitä toiminnassa ennen tätä. Tänään oli tullut uusi oire. Auto oli nostanut parkissa ollessaan perän täysin ylös. Tuo mielestäni viittaisi venttiililohko tai ohjainlaitevikaan. Tietääkseni sammuksissa auton ei pitäisi säätää korkeutta, vaikka korkeusanturilta tulisi minkälaista signaalia tahansa?

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Kun niitä letkuja oli jo irroteltu, niin unohdin varoittaa, että pitää muistaa vetää VOSSit aika hellästi kiinni, niin ei halkea venttiiliblokki tai tule muuta murhetta.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    Pete881 , kun mulla oli takanurkkaongelma Touartegissa (7P), vaihdoin venttiiliyksikössä takajousien letkut keskenään testatakseni olisiko vikä yksikössä. Sama kulma laski eli yksikkö ok.

    Tuo paineenpitoventtiili ei tyhjennä jousta jos linjat pitää. Mutta jos se kenkkuilee, kaikenlaista kummaa tapahtuu. Tuossa liitännässä on paljon o-renkaita, VOSS-liittimen sisällä kaksi, ulkopuolella yksi ja sit paineenpitoventtiilissä vielä yksi.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Ei tuota tarvitse ihmetellä. Noinhan sen letkurikkoventtiilin kuuluukin toimia. Kun virtaus sen läpi kasvaa liian suureksi (paine-ero kasvaa), niin se sulkeutuu. Pienen vuodon se sallii, että auton saa tarvittaessa tonttiin.

    Kannattaa tehdä haku täältä hakusanalla letkurikkoventtiili. Sieltä löytyy jotain vinkkejä tarvittavasta työkalustakin.
    YouTubesta löytyy pätkä Wheeler Dealers ohjelmasta, missä askarrellaan Porsche Cayannen venttiilien parissa ja tehdään tarvittava työkalu.
    Letkurikkoventtiilin kuvat A8 D3 taka-akseli ja etuakseli.
    Jos et ole investoimassa uusiin osiin, niin vaihda letkurikkoventtiilit ristiin ja katso siirtyykö vika mukana. Onko järjestelmässä ollut vuotaja ja sinne on päässyt kosteutta?
    Saisiko olla vielä muuta?

    Leave a comment:


  • Pete881
    vastasi
    Nyt on ihmetelty tätä lisää. Pussi ei tyhjene vaikka irrottaa letkun venttiililohkolta, mutta ei tyhjene myöskään toinen puoli letkun irrottamalla. Sen verran suhisee, että letku tyhjenee, mutta korkeus ei muutu ollenkaan edes ylimmässä asennossa. Kokeilin irrottaa vielä suoraan pussista tästä ongelmakulmasta, mutta ei vaikutusta. Paino päällä keventimellä korkeus ei muutu yhtään letku irrallaan. Asentona Lift ja kun letku on paikallaan alusta laskee tuohon aiemmin mainittuun korkeuteen.

    Onko tuo kuvassa oleva osa varoventtiili? Tuo näyttää irrotettavalta, mutta onko?

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Venttiililohko ja ehkä pussin lähdön varoventtiili, joka siis estää ettei pussi pääse letkun poikettua kokonaan tyhjäksi. Letkun irrottamalla näkee, kumpi on syyllinen.
    Viimeksi muokannut jasso; 28.9.2022, 18:03.

    Leave a comment:


  • Pete881
    vastasi
    A8 D3 2007. Alusta alkanut häiriöimään siten, että toinen takakulma ei laske alas asti dynamicilla ja tämä aiheuttaa alustan vikatilan. Alustan korkeusanturit toimii oikein, eikä korkeusanturin tanko irrallaankaan saa laskemaan tuota kulmaa alas asti. Napa-kaari mitta on aina dynamicilla vähintään 320mm (toinen puoli 295mm). Liftillä tämäkin kulma nousee normaalisti ja napa-kaari mitat on samoja molemmin puolin. Liftiltä dynamicille tuo kulma laskee myös normaalisti tuohon 320mm mittaan asti. Autoa madallettu melko reippaasti korkeusantureiden tankoja muuttamalla ja madalluksen jälkeen toiminut pitkään moitteetta. Onko epäiltävä venttiililohkoa syylliseksi, vai onko jotain muita mahdollisia vikapaikkoja?

    Leave a comment:


  • peeki
    vastasi
    Touaregissani oli oikealla edessä vuoto; siinä pitopaineventtiilin o-rengas ei enää pitänyt johtuen alumiinin (tolppa) syöpymisestä. Kompura kävi useasti ja kompuran elvytysyritysten jälkeen päädyin vaihtamaan kompuran. Lisäksi vaihtui kaikkiin nurkkiin nuo pitopaineventtiilit kun ne tuppaavaat jumittamaan vanhetessaan. Toki oma osansa oli varmasti kompuran jatkuvalla käymisellä..( kondenssivesi).
    Toi ilmajousitus on ihan mahtava kun se toimii ja toisaalta ihan hanurista kun sitä joutuu ehostamaan tai kun se ei toimi kuten pitäisi.
    Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2022, 17:27. Perustelu: Ei mainosteta täällä.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    QuuSeiska , mulla oli Touaregin (samat systeemit) kanssa samanlaisia haasteita. Jos systeemi ei saa riittävästi painetta aikaiseksi, tulee kaikenlaista ongelmaa. Vuotokohteita on monta - ventiiliblokin VOSS-liitäntöjen sisäiset ja ulkoinen o-renkaat, ilmapusien residual-venttiilien o-renkaat ja VOOS-liitäntöjen sisäiset ja ulkoinen o-renkaat ja sitten tietysti itse ilmajousen o-renkaat ja ilmapussi jotka tuon ikäisessä on jo ehtoopuolella. Ja jos vuotoja on ollut jo noin kauan, on kompressorikin jo putsauksen ja männärenkaan tarpeessa.

    Kompressorissa likaantuu ensin männässä oleva vastaiskuläppä joka estä kunnon paineen muodostumisen. Sen putsaaminen on helppoa mutta vaatii kompressin pöydälle työstettäväksi.

    Tutkisin ensin saippuavedellä liitokset ja jousien alapään liitoksen iskariin. Ja sitten huoltaisin kompressorin.

    Vielä sellainen vinkki että no-name -tarvike-kompressoria ei kannatta ostaa, eikä tarvike-venttiiliyksikköä.

    Leave a comment:


  • QuuSeiska
    vastasi
    Heipparallaa!

    Ostin reilu vuosi sitten Q7:n (2012 3.0 TDI) ja vaikka kyyti on ollut makoisaa niin kyllä tämä ilmajousitus on nostanut tunteitakin pintaan ?

    Autoon on vaihdettu ostohetkellä myyjäliikkeen piikkiin kaikkea "pientä" kuten esim. alustan kompura. Autohan on siitä lähtien hissunkissun viikon aikana laskenut itseään kohti äiti-maata - alussa alasmenoon meni viikko mutta nyt riittää päivä tai pari. Talven tuolla kuitenkin pärjäsi kun autoa tuli käytettyä päivittäin. Nyt reilu viikko sitten auto seisoi kolme päivää tallissa ja reissusta palattuani huomasin, että keula on kohtuullisen alhaalla. Täräytin heti moottorin käyntiin ja auto yritti nostaa itseään kuitenkaan siinä onnistumatta (vilkutteli vaan alustan valoja ja kiukutteli TPMS:ää. Oli kuitenkin aamuyö joten päätin nukkua yön yli ja päivänvalossa yrittää uudelleen. No, seuraavana päivänä autohan nosti kulmat nätisti ylös mutta selkeästi joku vamma jäi.

    Eli auto nousee reippaasti Liftille ja Offroadille mutta selkeästi sille on epäselvää miten Automaticilla pitäisi olla (välillä keula tuntuu olevan ylempänä kuin perä, välillä toisinpäin). Dynamicille auto ei itseään siis enää laske (valinnan voi tehdä mutta aikansa yritettyään laskea sytyttää vaan alustan keltaisen vilkkuvalon päälle), Kompurahan törisee normaaliin malliin eli kun autolla lähtee ajamaan ja n. 50 km/h nopeuden saa vaan kelattua. Jännä huomio vaan, että kun kompressorin törinä lakkaa syttyy alustan vilkkuvalo päälle ja tauluun tulee TPMS-vikailmo.

    Click image for larger version  Name:	vikavalot.jpg Views:	0 Size:	68,0 Kt ID:	1946733

    Sain kaverilta VCDS:n lainaan ja kurkistelin koodit joita oli toki siunaantunut näin:

    01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
    008 - Implausible Signal – Intermittent

    02645 - Valves for Level Control System
    003 - Mechanical Failure - Intermittent

    02250 - Function Deactivation; Valve Duty Cycle
    001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent

    01400 - Suspension Level Control
    001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent

    01577 - Turn-Off due to Over-Temp
    001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent

    01310 - Level Control System Control Module (J197)
    013 - Check DTC Memory - Intermittent


    Ensiviikolla pyörähdän pajalla mutta osaisiko joku antaa osviittaa mikä tätä vaivaa? Eräs korjaamo veikkasi, että blokki vuotaa joten lie sitten siinä juurisyy. Kuitenkin erikoista on myös tuo sekoilu kun välillä tuntuu keula olevan korkeammalla kuin perä ja välillä päinvastoin. Auto-asennossa tuo tuntuu olevan kuin Lontoon doubledecker ?

    Eli neuvoista kovasti kiitollinen!

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    C5 Allun keula on laskeutunut jo kauan, nyt se alkoi menemään kauppareissun aikana alas asti joten asialle piti tehdä jotain. Ajattelin että ikivanhat ilmapussit vuotaa, mutta vika taisikin olla niiden ja yläkolmion liitoksessa joka oli alkanut hapettumaan. Tuo on vähän tyhmästi tehty kun kyllähän se alumiini jossain kohtaa alkaa hapettumaan, luulisi että noissa olisi joku pinnoite (eloksointi, maali) tai joku rasva tai tiivisteaine välissä joka estäisi hapettumisen.

    Laitoin nyt kuitenkin uudet pussit, O-renkaat ja vielä tiivistemassan tohon pintaan niin josko ne nyt ei enää hapettuisi ja pysyisi ylhäällä.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Sun vikakoodissa lukee intermittent sekä fault frequency 1. Eli suomeks ajoittainen ja tosiaan tapahtunut kerran.

    Ja ne mainitut madalluslinkit varmaan voisi vaikuttaa tähän asiaan.

    Leave a comment:


  • AKoponen
    vastasi
    VCDS:ällä nyt tarkistin ja keulassa ja perässä kyllä korkeudet muuttuvat. Olisikohan kyse sitten satunnaisemmasta jumimisesta?

    Leave a comment:


  • Harjula
    vastasi
    https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../4/941-941025/ tuolla ko. osat verkkovaraosakatalogista katsottuna. Vastaavia antureita käytetään tosiaan myös rautajousellisissa autoissa ajovalojen automaattikorkeussäädön komponentteina. Niitä ei silloin ole vaan joka nurkassa, yleensä vain kuskin puolella.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Enpä huomannut että kyse taisi olla uudemmasta kuin C5 Allu, jonka antureista minä puhuin. Kuvan perusteella nuo uudemmat on erilaisia.

    Leave a comment:


  • AKoponen
    vastasi
    Kiitos! Pitääpä tutkia tuota. Tangothan näyttävät ihan samoilta, joita piti A6 C6:een vaihtaa konehuoneeseen, kun kuluivat (joidenkin läppien tankoja).

    Löytyikin video, jossa noita härpitään (takarengas, eturengas). Englanniksi "air suspension level sensor". Myydään näemmä myös ajovalojen korkeudensäätöön liittyvänä sensorina.

    Varaosanumerot ilmeisesti (2015 A6 Avant C7.5 4GD, alusta 1BK. 7zap.comista en noita kyllä löydä):
    eteen, kuskin puoli 4H0941285G
    eteen, vänkärin puoli 4H0941286G
    taakse, kuskin puoli 4H0941309C
    taakse, vänkärin puoli 4H0941310C
    Viimeksi muokannut AKoponen; 24.8.2022, 09:17.

    Leave a comment:

Working...
X