Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 pyöränsuuntauksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 pyöränsuuntauksista

    Mulla on tollanen 98-vuoden etuvetoinen A4 2.8 Sedani jossa on alla 40mm madaltava alusta. Kyseessä on kolariauto joka on saanut osumaa oikeeseen etukulmaan ja kylkeen.

    Tänään oli tarkoitus säätää pyöränkulmat ja viedä katsastukseen. Hämeenlinnan Laakkosella ei kuitenkaan saatu säätöjä kohdalleen, eivätkö he siellä tienneet mikä on vikana.

    Tälläisiin arvoihin se saatiin:

    Taka-akseli:

    Camber tavoite -1,30 +/- 0,20
    Camber vasen -2,03
    Camber oikea -3,15
    Camber ero 1,12 Tavoite 0,00 +/- 0,30

    Auraus tavoite 0,10 +/- 0,1
    Auraus vasen -0,03
    Auraus oikea -0,36
    Auraus yhteensä -0,39 Tavoite 0,20 + 0,15 / -0,10
    Geometrinen keskilinja 0,17 Tavoite 0,00 +/- 0,15

    Etuakseli:

    Camber tavoite -0,25 +/- 0,25
    Camber vasen -1,29
    Camber oikea -1,00
    Camber ero -0,29 Tavoite 0,00 +/- 0,30

    Auraus tavoite 0,10 +/- 0,05
    Auraus vasen 0,12
    Auraus oikea 0,33
    Auraus yhteensä 0,45 Tavoite 0,20 +/- 0,10

    Madallettu alusta varmasti huonontaa noita arvoja, mutta ei sen noin paljoa pitäisi vaikuttaa. Ton oikean etupyörän aurauksen ne ois varmaan saanu kohdalleen mutta sielä oli raidetangon sisäpään säätö jumissa ja ne ei sen kanssa alkaneet taisteleen kun noita arvoja ei muutenkaan saanut kuntoon.
    Korjaamolle viedessä sai rattia kääntää hieman oikealle että meni suoraan. Poispäintullessa meni kyllä suoraan ihan ratti keskiasennossa eikä muutenkaan huomannut ajaessa mitään erikoista.

    Mitäs toimenpidettä suosittelette seuraavaksi?
    Viimeksi muokannut vepsi86; 14.7.2008, 17:07.

  • #2
    tarkoittanee,että joku osa on vielä solmussa jossei arvot mene kohdalleen.

    pistä ne arvot näkyviin niin spekuloidaan lisää

    Comment


    • #3
      Joo oli tarkotus laittaa kaikki näkyviin kerralla mut tuli jokin näppäilyhäiriö ja viesti pääsi tänne keskeneräisenä.

      Ja kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
      Viimeksi muokannut vepsi86; 14.7.2008, 17:19.

      Comment


        #4
        Auraus pitäisi kyllä saada kohdilleen edestä ja takaa, mutta cambereita ei tuolla pudotuksella ohjearvoihinsa saa. Ellei sitten intoudu tekemään alatukivarsien kiinnityspulteista säädettäviä. Etukelkka näyttäisi ainakin noiden arvojen perusteella olevan kohtalaisen keskellä, joten sen puoleen ei huolta.

        Comment


          #5
          Eihän noita takakulmia pysty säätämään tuosta peräkärrin akselista kuin shimmilevyillä tai koko akselia siirtämällä.

          Comment


          • #6
            Tohon ei ollut kyllä vaadittu muuta kun turvalaitteiden testaus, saattaahan se kysyä kuiteskin noita suuntauksistakin pöytäkirjaa katsastuksessa.

            Jos noi eturenkaiden auraukset sais kohdilleen niin oiskohan noista muuta haittaa kun lisääntynyt renkaiden kuluminen? Ja oisko renkaiden kulumisessa huomattavaa eroa vai kuluisko vain hieman enemmän kuin normaalisti? Eihän toi paljoa haittais jos takarenkaat kuluis vähän normaalia enemmän kun eturenkaat kuluu kuiteskin nopeammin.

            Comment


              #7
              Voi olla että oon taka-akselin kanssa ihan tuhannen väärässä, kun ei tosiaan muista miten se akseli on korissa kiinni. Hyvähän se on silloin huudella. :)
              Niin, jos se auto ei vetele, niin eipä siitä camberista muuta haittaa ole kuin se että renkaat saattaa kulua hivenen nopeammin.

              Comment


              • #8
                Saako muuten rekisteröintikatsastuksessa samalla lailla vikalistan kuin normaali katsastuksessa ja voiko käydä jälkikatsastuksessa tarkastuttamassa vain nämä viat vai joutuuko käymään koko katsastuksen uudestaan?

                Comment


                • #9
                  Vikalistan...näin ainakin siis väljän pallonivelen kanssa tuontiautoa katsastaessa

                  Comment


                  • #10
                    Soittelin tässä paikkoja (korjaamoja ja katsastusasemia) lävitse ja vaikuttais siltä että on pakko vaihtaa vakioalusta alle että saa noi kaikki arvot kohdilleen tai ainakin paremmin vertailukelpoisiksi noitten tavoitearvojen kanssa. Tai sitten pitäisi hankkia todistus millaiset noi arvot on tolla alustalla.

                    Itseltä löytyy vakiojouset tohon mutta ei iskareita.

                    Comment


                    • #11
                      Ei niitä cambereita madalluksen kanssa ihan kohdalleen saa, eikä mulla renkaat juurikaan kulu.ainakaan merkittävästi.eibachin -45/40 sportline


                      Kyllä se suikkalakki hyväksyy jos ovat melkein kohdallaan, mutta tuo -3* camberi taitaa olla aika paljon,eli vaikuttanee jo renkaisiin?

                      Comment


                      • #12
                        Mikähän ois hyvä nyrkkisääntö paljon toi camberi sais olla madalletussa autossa?

                        Comment


                        • #13
                          Mulla on 3 ja 4 senttiä madalletuissa B5:ssä ollut seuraavaa:
                          etu ~-1,1/-1,1 taka ~-1,4/~-2,0
                          etu ~-1,2/-1,1 taka ~-1,3/~-1,4. <- tämä siis enemmän madallettu, tosin tais olla tyhjä tankki suuntauksessa, vaikuttaa eibacheihin paljon

                          Comment


                          • #14
                            Jos tosta on taka-akseli hieman vääntynyt pystyykö sitä yhtään oikomaan vai joutuuko heti vaihtamaan uuden?

                            Kauheesti ei tule vaihtoehtoja mieleen. Joko on taka-akseli tai sen kiinnikkeet vääntyneet tai koko kori kierossa johon en kyllä usko. Tai sitten ne ei vaan Laakkosella osanneet säätää sitä kohdalleen.

                            Comment


                            • #15
                              Kysyin katsastuasemalta niin kolariautossa pitää saada valmistajan arvoihin noi Camberit vaikka on madallettu alusta, ei auta vaikka sais lähelle. Eivät pysty kuulemma olemaan varmoja että se johtuu siitä alustasarjasta että ne ei mee arvoihin. Ei kai auta kun ruveta vaihtaan vakio alustaa alle.

                              Comment


                              • #16
                                Tänään panivat audiin kaikki tukivarret eteen, raidetangon päät ja iskarit.
                                Penkillä lojui tämmönen lappunen nelipyöräsuuntauksesta.


                                Mitähän tuo tarkottaa, jotenki musta tuntuu että noi on enempi päin persettä noi arvot ku ennen suuntausta? Ja kuitenkin ennen auto tuntu, että viettää vähän oikealle.... Nyt en ole vielä testannut.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo lappu on ainakin aivan hanurista, eihän siitä ota mitään selvää...

                                  mutta ei nuo arvot nyt mitenkään erikoisilta näytä.ratin tietysti saa säädettyä vinoon jos vähän sinnepäin tekee

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tosiaan se camberi ei ole etupäässä säädettävissä, ja muutenkin se on hiukan erilainen säädettävä kuin sellaiset autot jossa on vaan yhdet pallonivelet..ja alapäässä. Jos haluaa asiantuntijan mielipiteen, puhelu Autohuolto Aki Järvinen Pori.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt on toi mun projektikin ollu vihdoin ja viimei kilvissä noin kolme viikkoa. Vaihdoin alkuperäset iskarit ja jouset alle ja kävin säädättään Vianorilla. Ei menny vieläkään ihan valmistajan arvoihin toi taka-akseli mut lähelle meni. On kuulemma ihan normaalia jo ton ikäisessä autossa et ei ihan mene tehtaan arvoihin kun on niin vähän säätöjä tossa taka-akselissa.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X