Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 käsijarru, osa n+1

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 käsijarru, osa n+1

    Searchilla etsin, kauan. Vaan ei tämänkaltaista ongelmaa tullut vastaan.

    Kyseessä siis tuo profiilin urssi. Katsastusmiehen mielestä käsijarru ei pitänyt tarpeeksi ja hylsyä lykkäs. Jarruvoima taisi olla noin 0.6-0.7 kN / puoli. Puoltenvälisiä eroja ei ollut.

    Kun tämän korimallin käsijarruongelmat liittyvät lähes aina jumittavaan jarrusatulan käsijarrutappiin, niin tämä ei siltä tunnu. Nimittäin käsijarrutappi ei jumita, jarru ei ole jumissa, palauttaa ihan hyvin (varmaan lähinnä jarrusatuloissa olevien jousien takia) eikä jää laahaamaan. Ei vaan pidä tarpeeksi.

    Jarrukahva tuntuu suhteellisen jäykältä ainakin kun vertaa lötkön vastaavaan. Äsken jarruja herkistellessäni sain käsijarrun pitämään ainakin omasta mielestäni hieman paremmin. Kahvan sai tosin vetää jo aika ylös ja alhaalta oli muutama naksaus tyhjää. Mutta silti kun laittoi vaihteen päälle (auto on automaatti) niin auto alkoi liikkua siinä 1600 kierroksen kohdalla. Käsin pyörä ylhäällä ei ollut mitään toivoa saada pyörää liikkumaan.

    Joten ennenkuin lähden purkaamaan jarruja atomeiksi tai vaihtamaan vaijereita onkin hyvä kysyä onko kenelläkään ollut ongelma vain siinä keskellä sijaitsevassa säätötapissa ja olisi korjaantunut vain mutteria kiristämällä?

    Paljonkohan tuon käsijarrun oikein pitäisi kestää vääntöä? Tuon quattron ja ~400N väännön luulisi antavan takapyörille sen verran momenttia ettei mikään ihmekään jos katsastusmies saa auton liikkeelle käsijarru päällä.


    Ja sitten viimeiseksi, kumpi noista Motonetin tiivistesarjoista on oikea? Autossa on ainakin HP-2 etujarrut ja käsijarrumekanismissa on palautusjousi joten voipi olla että nekin on S6:sta. UrS4:ssahan tuota palautusjousta ei ollut?
    Audi 100Q:lle http://www.motonet.fi/vs.php?Tuote=23-6038+
    Audi A6Q:lle http://www.motonet.fi/vs.php?Tuote=23-6289+


    Tulipas taas paljon kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa vastailla...

  • #2
    Kyllä mun -94 UrS4:ssä oli palautusjousi.

    Comment


      #3
      Kyllä multakin se palautus jousi löytyy ja itse elän siinä uskossa että niin löytyy kaikista muistakin ursseista.

      Comment


        #4
        Mulla katsastaja sanoi tuosta käsijarrusta että suunnilleen auton painon verran pitäisi löytyä nyyttoneita dynamometrillä molemmilta puolilta että pysyy kunnolla paikoillaan. Näytti olleen jarrurempan jälkeen 1.5kN ja 1.7kN käkkärille ja 1.9kN molemmin puolin taka-akselin käyttöjarrulle.
        Ennen remppaa käkkäri oli 2.0kN ja 0.2kN ja tuo 0.2kN menee kuulemma ihan vierintävastuksen piikkiin...

        Comment


          #5
          Itelle ei ainakaan s6:een käyny mäntään tiiviste tosta sarjasta (23-6289 Jarrusat tiivs Lucas Ø38 taka).
          Tiiviste olis pitänyt olla halkaisijaltaan 43-44 mm eli männän halkaisija on isompi kuin tuo 38 mm.
          Mittasin männän tönärillä mutta en muista tarkkaa halkaisijaa enää ja ei tullut laitettua ylös mihinkään.
          Viimeksi muokannut generaattori; 25.6.2008, 12:17.

          Comment


          • #6
            Joo, taitanee olla tuo ensimmäinen noista sarjoista. Oli halkaisija muistaakseni 43mm. Harmi vaan että on sarjat loppu melkein kaikista Motoneteistä.

            Comment


            • #7
              Minulla myös palautusjousi läytyy... omani oli tosin "väsähtänyt" ja hain marmorilta uudet 2,5E kappale...

              Comment


                #8
                Hmm , olin siinä luulossa että niitä ei saisi. Siis pelkkiä jousia. Olisko sulla vielä osanum. tallella?

                Comment


                • #9
                  191 615 295 right
                  191 615 296 left

                  Löytyvätten albumista.

                  Comment


                  • #10
                    AD-varaosalta sai noita tiivistesarjoja hintaan 30,5e/puoli. Toivottavasti viikonlopun jälkeen voin raportoida tuloksia.

                    Comment


                    • #11
                      AD-varaosalta sai noita tiivistesarjoja hintaan 30,5e/puoli.
                      Onko Budwegin sarja? = täydellinen ja maksoi viime syksynä n. 20e puoli.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja mikaks Näytä viesti
                        Onko Budwegin sarja? = täydellinen ja maksoi viime syksynä n. 20e puoli.
                        Tuosta ei ole tietoa kun tulee vasta perjantaina. Ostitko omasi AD:lta? Voisi vähän kysellä hinnannoususta jos näin on. Katselee minkälaisen selityksen myyjä keksii... :)

                        Comment


                        • #13
                          Ei ollut AD ja taisinkin muistaakseni saada hieman rapanttia sarjasta, mutta
                          pointti oli se, että Budweg sarjassa on kaikki hilut. Joskus ostin volkkariin
                          korjaussarjan Motonetistä jossa ei ollut kaikkia tarvikkeita.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja mikaks Näytä viesti
                            Ei ollut AD ja taisinkin muistaakseni saada hieman rapanttia sarjasta, mutta
                            pointti oli se, että Budweg sarjassa on kaikki hilut. Joskus ostin volkkariin
                            korjaussarjan Motonetistä jossa ei ollut kaikkia tarvikkeita.
                            Ok, pitää tarkistaa vielä tuokin kun nuo hakee. Kiitoksia vinkeistä! :)

                            Comment


                            • #15
                              Oli Budwegin sarja.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                                191 615 295 right
                                191 615 296 left

                                Löytyvätten albumista.
                                Kattelin etkasta että ei näy kunnes huomasin että ne ei ole kuvissa vaan pelkästään osaluettelossa

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä ne kuvissakin näkyy, mutta nuo albumin kuvat nyt on välillä mitä on.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mietin, että c4:n käsijarrussa on jonkunlainen automaattikiristys mikä ei mulla toimi. Vuosi takaperin sain käsijarrusta eka käynnillä noottia, mutta mystisesti se alkoi toimia paremmin, kokeilin nykästä ja meni takarenkaat lukkoon - eikun uudestaan konttorille ja läpi meni. Nyt on taas tilanne se, että vaihdoin levyt + palat taakse niin käsijarrussa on turhan paljon löysää ja pitää mutta ei tarpeeksi. Automaattikiristys ei ilmeisesti toimi, mutta jos toimisi niin sillä saisi nuo löysät pois.

                                    Voiko sille ite tehdä jotain, vai vaihtaako vaan uudet satulat? Olen jarrujen kanssa aika noviisi, nyt oli siis eka kerta kun vaihdoin levyt. Toiselta puolelta piti yksi liukutappi poistaa väkivalloin ja vaihtaa uus, toisella puolella oli melko jäykkä se sisäänkierrettävä sylinteri, meinas usko loppua ennenkun pulttasin sen jarrusatulan paikalleen ja väänsin sitten sylinteriä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Niistä yleensä lahoaa se jarrun käyttöakselin tiiviste, josta menee vesi ja rapa läpi. Lopputuloksena akseli alkaa takerrella, eikä palaudu. Tämä meinaa, ettei säädön räikkäkään toimi. Joskus mäntätakuaa, josta seuraa vastaavaa toimimattomuutta.

                                      Satulaan saa tiivistesarjaa ja se on huollettavissa, mutta valmiiksi kunnostetut ovat olleet viime vuosina niin edullisia, ettei ole aina kannattanut alkaa kunnostaa itse. Kunnostuksesta on varmaan juttua foorumin syövereissä.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X