Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4:n alusta kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Minulla myös vaivana C4:ssa etuoikealta tuleva narina ja lievä kolahtelukin, josta jo toisessa topikissa olen maininnut. Alatukivarsi uusittu, missään ei enää väljää näy. Seuraavaksi menee vaihtoon sitten puslat.

    Ja kun alkuun on päästy, niin antaa mennä vaan. Varmasti löytyy vanhuksesta vaihtokuntoista osaa. Tarkoitus olisi laitella uutta vastaavaan kuntoon tuo alusta, niin voisiko joku koostaa listan mitä kaikkiaan tuonne alustaan kannattaa alkaa vaihtamaan, sekä eteen että taakse.
    Viimeksi muokannut Rusty; 13.9.2008, 22:21.

    Comment


      #32
      Tosta nelikosta en tiedä et mitä siihen takapäähän tulee mutta, vajaavetoon kun vaihdoin eteen kaiken niin lista oli seuraavanlainen:

      -tukivarret (2kpl) Vanhoissa kumit paskana, vasemmassa pientä väljää
      -raidetangonpäät (2kpl) vanhat oli väljät
      -kallistuksenvakaajan keski kumit (2kpl) vanhoissa ei suurempia kulumia
      -kallistuksenvakaajan tukivarren pään kumit (4kpl) vanhoissa ei suurempia kulumia
      -apurungon puslat (2kpl eteen, 2kpl taakse) vanhat etupuslat ehjät, takapuslissa monen millin väljä
      -jouset (H&R -40mm)
      -iskarit (Bilstein sprint)
      -tolpan ylälaakeri (2kpl) vanhat pykälsi todella pahasti
      -ja se lautanen konehuoneen puolelle (2kpl)
      -iskarin suoja kumit (2kpl)

      Noilla osilla auton käytös muuttui aivan toisenlaiseksi mutta se pieni kolahdus vasemmalta puolelta vaivaa edelleenkin, missään ei tunnu väljää mutta se ääni vaikka pieni onkin niin vi%&%aa aivan suunnattomasti kun sitä ei pitäisi tuollaosen panostuksen jälkeen kuulua!

      EDIT: nuo osat vaihdoin 350-360tkm ajettuun autoon
      Viimeksi muokannut retulainen; 13.9.2008, 22:50. Perustelu: lisäys

      Comment


        #33
        Oisko mahdollista, että joku osa olisi viallinen tai joku mutteri jäänyt vähän löysälle?

        Muistan joskus jättäneeni jonkin auton pallonivelestä mutterin löysälle (alkoi kyllä se pultti jo pyöriä mukana) ja se aiheutti pään vaivaa, kolahduksia ja hylkäyksen katsastuksessa.

        Comment


          #34
          Ainoa osa mitä tällä hetkellä alan epäillä vialliseksi on iskari.
          Viikonloppuna purin vasemman etutolpan pois kaksi kertaa ja kummallakin kerralla otin iskarin pois tolpasta. Samalla tarkastin kaikki osat ja missään ei ole väljää tai mitään epänormaalia, kaikki pultit ollut aina sopivan lujasti kiinni ja kaikkien avattujen pulttien ja avaamattomien kiristys on tarkistettu ainakin kolme kertaa jokakerta koottaessa.

          Apurungonkin tarkastin mutta sielläkin kaikki kunnossa ja en edes äänen epäile sieltä tulevan koska vanhat väljät paskat puslatkaan eivät aiheuttaneet tälläistä kolahtelua, ainoastaa levotonta vetelyä.

          Alkaa kohta ideat loppumaan, seuraavaksi täytyy kokeilla vaihtaa iskari!

          Comment


            #35
            Jos sillä takuuta on, niin vaihtoon vaan.

            Mulla on varastossa kanssa osottamassa uudet Sachit ja Tepolta Eibachin vieterit tilauksessa, eli koko jousitus on menossa paloiksi jossain kohtaa.
            Onko näissä jotain mitä kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla, vai odotellaanko vielä? Ainakaan nyt ei tunnu olevan mitään ihmeellistä ja katsastusmieskin on antanut kesäkuussa siunauksensa..
            Mittarissa kilometrejä on (vasta) 315 000.

            Comment


              #36
              Vaihda siihen etu-apurunkoon kaikki puslat.
              Toden näköisesti apurungon taaemmat puslat ovat aika väljät, 360tkm kun oli takana omassani niin niissä puslissa oli jo useampi milli väljää.

              Niihin taaempiinhan tulee tukivarretkin kiinni. Vanhoilla puslilla kun ajo viistosti urien ylitse niin sai ihan oikeasti pitää ratista kiinni, uusilla puslilla uria ei juurikaan huomaa.

              Ei leima mies minultakaan mitään vikaa löytänyt viime talvena vaikka kehotin vääntelemään kaikki kunnolla lävitse.

              Comment


                #37
                Pitää viimeistään talvirenkaisiin siirtyessä tarkastaa nuo. Mitähän tuo puslakierros mahtaa maksaa? Uretaanisia tuskin kannatta madalletun kanssa laittaa, kun ei kivirekeä olla tekemässä vaan moottori-/maantielaivaa..

                Comment


                  #38
                  Ei tarvii murehtia, että laittais uretaania alle, ellei teetä mittojenmukaan ;)

                  Comment


                    #39
                    Nyt jos oikein katsoin VagCattia, tuo osa maksaa luokkaa 12€/pala. Tuon hintaluokan osat voisi vaihtaa samalla, kun kerran auki vedetään..
                    Ei retulaisella olisi heittää varaosanumeroa? Löytyisi helpommin..

                    Ja PowerFlexiltä näyttää löytyvän jotain yleismallin puslia, mutta kun mittoja ei ole, taitaa olla varmin/muutenkin paras pitäytyä OEM-tavarassa.

                    Comment


                      #40
                      Ei ole heittää. Ihan koivusen tai vastaavan luettelosta löytyy.

                      Itse tilasin paikallisesta varaosaliikkeestä kaikki etupään osat yhtenä könttänä ja ovat Lemfööderiä ja merkittömäksi hiottuja siis toisinsanoen alkuperäisiä varaosia!

                      www.merteil.fi niin sieltä saat hieman suuntaa-antavia hintoja kaikista tarvitsemistasi alustan osista!

                      Eipä niitä apu-rungon puslia pysty tarkastaan kuin ottamalla apu-runko pois. Etummaiset kaksi puslaa ovat apu rungossa kiinni ja taaemmat kaksi ovat korissa kiinni kolmella pultilla/kpl ja pulteissa on kanta johon sopii 11mm 12-kulmainen hylsy!

                      kyllähän niitä voi kokeilla väännellä rekkarilla mutta eipä siitä oikeen taida hullua hurskaammaksi tulla.

                      Comment


                      • #41
                        retulainen: mitä noi maksoi varaosaliikkeessä?

                        Comment


                          #42
                          No, kuittia en enään löydä mutta noin 430? , ja siihen sisälty

                          -tukivarret (2kpl)
                          -apu-rungon puslat (4kpl)
                          -Vakaajan kumit/puslat (6kpl)
                          -ylä-limput konehuoneen puolelta (2kpl)

                          ja olivat Lemföderiä ja osia joista oli hiottu Audin rinkulat (pariin osaan oli jääny pari rinkulaa jäljelle) pois!

                          Comment


                            #43
                            Ja kolinan aiheuttajaa ei vielläkään ole löytynyt ja ääni tuntuu vaan voimistuvan ja kuuluvan useammin. Taas viikonloppu iltaisin oli Audi pura ja kokoa sulkeiset.

                            Nyt vaihdoin iskarit päikseen etu vasemman ja oikean kesken, auto nippuun ja huolellisesti kaikki monesti varmistaen ja koe ajo lenkille: kolinaa kuuluu edelleenkin. Eli vika ei ole iskareissa!

                            Sit alko olla takki tyhjä, et mitäs sitten vaihdettais?
                            No vaihdoin vasemman tukivarren, siis laitoin vanhan uuden tilalle ja taas nippuun, koea ajolle ja kolinaa edelleenkin! Eli uudessa tukivarressa kaan ei ole vikaa! vanhassakaan ei ole väljää vain kumi murtunut!

                            Tarkastelin viellä silmämääräisesti kaikki kallistuksen vakaajan puslat ja kaikki ovat kireiltä kuin neitsyt pe%&e!

                            Huomenna jos ehtis vaihtaa tukivarren taas uuteen niin taidan viellä tiputtaa apurungon alas ja tutkia kaikki senkin puslat jos vaikka sieltä löytyisi jotain!

                            Eli pois suljettuja kolinan aiheuttajia ovat: iskari, tukivarsi, jousi, kallistuksenvakaajan puslat, iskarin yläpään lautanen, raidetangon pää, pyörän laakeri, laatikon kannatin kumit.

                            Mikä tuon kolinan oikein enää voi aiheuttaa? kolina ei kuulu jokaisesta montusta eikä kaivon kannesta ajettaessa ja ei tunnu ratissa.

                            Kone huonettakin olen silmäillyt ja koitellut ovatko kaikki osat kiinni ja tuntuisi olevan.

                            Auttakaa miestä mäessä ja heitelkää hyviä ideoita mistä moinen voisi johtua!

                            Comment


                            • #44
                              Eihän se ääni vois johtua osasta numero:4A0411109??

                              Comment


                                #45
                                Niin meitaat epeepee varmaan sitä jousen ylepään kumia?

                                Eilen ajeltiin autolla niin että konepelti oli auki huotoasennossa kaveri ajo ja minä olin kontallaan konehuoneessa ja sit koti tien iskari testeri radalle.

                                Ja kolinaa kuului tolpan yläpäästä, mutta oli "metallisempaa" kuin mitä kabiiniin kuuluu, vertailun vuoksi kuuntelin viellä oikeankin puolen ja sieltä ei kuulu mitään!

                                Oli muuten aikas hurjan näköistä touhua kun ite makaa konehuoneessa ja kaveri ajaa neljääkymppiä konepelti pystyssä!

                                Vielläkin otetaan ehdotuksia vastaan, ihan mitä vaan??

                                Comment


                                  #46
                                  Ei juma.. Nyt on viety vianhaku ihan uudelle tasolle. :)

                                  Voi olla kieltämättä AIKA huiman näköistä touhua. Toivottavasti löytyy vika. On siihen jo sen verran panostettu.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Väkisillä alko naurattaan tuo vianhakumenetelmä:) Juu, sitä meinasin, kuulemma ainakin volvoissa s80/s60 saa tietyntyyppisen kolahtelun pois, kun laittaa jousen ja jousijalan alle vaimennusta. sulla alkaa olla kaikki muut osat läpikäytyjä siellä etupäässä, niin tuli tuommonen vaan mieleen. Tiedä sitte.

                                    Comment


                                      #48
                                      Voin sanoo että kuskia kyllä pelotti ihan perkeleesti kun ei meinannu millään suostua alkuun nostamaan nopeutta, muuten ihan mukava kokemus!

                                      Laakkoselta esken kyselin niitä yläpään osien saatavuutta ja kertoivat että jos huomenna tilaa niin perjantaina saa ja kaikkia löytyy ruotsin varastolta.

                                      No tänään taas puretaan ja aletaan tutkimaan "suurennuslasin" kanssa kaikkia vasemman tolpan yläpään osia! Nuo osat sen verran huokeita että vaikka vaihtais ne kaikki!

                                      Comment


                                        #49
                                        Noniin, tolpan yläpäätä taas tutkittu ja mitään vikaa ei vielläkään ole löytynyt.

                                        Ihmettelen kyllä suuresti jos se kolahtelu voisi johtua siitä jousen yläpään kumista mutta jos volvoissakin ollut näin niin miksi ei audissakin voisi moisesta johtua.
                                        Eli tilaukseen, ja samalla koitetaan uutta laakeria yläpäähän. Loput osathan siellä ylhäällä on prässättyä ja pistehitsattua peltiä joissa ei näkynyt murtumia eikä elämisen jälkiä.

                                        Lisäyksenä viellä siihen kolinan kuulumiseen: tuntuu kuuluvan vain monttuihin ajattaessa-->ulos sisään liike
                                        eikä töyssyissä--> sisään ulos liike, jos tuosta sitten voisi jotain päätellä??

                                        Comment


                                          #50
                                          http://kuvaton.com/browse/9556

                                          Joku ehtinyt ottaa kuvan?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Antti Retulainen
                                            Auttakaa miestä mäessä ja heitelkää hyviä ideoita mistä moinen voisi johtua!
                                            Ihan tempaistuna ideana, millaisessa kuosissa moottorin tukikumit on? Itselläni en jaksa muista kuuluiko ajaessa kolinaa terävemmissäkään montuissa mutta sammutus/käynnistysravistuksessa kuului kabiiniin asti kalinat kun oli kumit muussina.

                                            Comment


                                              #52
                                              Per%¤&e niitä paparazzeja, aina joka paikassa!

                                              Kyllä noi moottorin ja laatikon kumit tuli jo kokeiltua samoin kuten motin kannakkeet mitkä tulee runkoaisoihin kiinni, tulos oli että kaikki tuntuu olevan kunnossa ja kiinni kunnolla.

                                              Ilmastoinnin kuivain, hammastanko, paisari, ABS-yksikkö, eberi ja siitä ympäristöstä kaikki tuntuisi olevan kunnolla kiinni.

                                              No perjantaina taas kokeillaan kuuluuko kolinoita, jos kuuluu niin tuli mieleen että voisi käydä leima konttorilla kysyyn joskos pääsis iskari testeriin testaileen ja kuulosteleen.

                                              Comment


                                                #53
                                                Noniin, eilen sain taas auton nippuun ja edelleenkin kuuluu vasemmalta kolinaa.

                                                Nyt on vaihdettu tolpista kaikki kuluvat osat vasemman ja oikean puolen kesken päikseen ja ääni ei vaan katoa eikä siirry oikealle eli täytyy nyt kyllä alkaa jo uskomaan että vika ei ole ainakaan tolpissa.

                                                Autoissahan on aina yksilö kohtaisia ominais ääniä mutta tämä ääni on minusta selkeästi kolahdus mitä ei saisi kuulua.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Oletko testannut pysyykö jarrusatula paikallaan? Taannoin oli Golffissa
                                                  jarrusatulat edestä jo niin väljät, että liikkuivat silminnähtävästi jarruttaessa
                                                  ja aiheutti kolinaa ja narinaa.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kokeiltu on.

                                                    Kolisee samanlailla jarrutti tai ei, eikä vaikuta vedättääkö vai ei!
                                                    Ja etu satuloihin vaihdoin uudet liuku kumit kun tuota samaa epäilin, vanhat oli kyllä jo pikkasen liikaa elämää nähneet mutta ei vaikuttanu kolinoihin, liukutapit olivat kuin uudet!

                                                    Kyllä nyt saa jäädä tämä kolinan metsästys tältä erää, jos leimalla jotain löytävät tai kuuluu iskaritesterissä selkeästi niin katsellaan sitten lisää mikä siellä oikein on.

                                                    Menee nyt kyllä pikkasen off topic,

                                                    mutta jos auton leima kuukaudet ovat 11, 12, 1 ja 2 niin jos käy leimalla heti tuossa marraskuun alussa ja saa vikalistan niin onko se korjattava kuukauden sisään ja uusinta leima vai saako ajaa helmikuun loppuun ja käydä sitten vasta uusinta leimalla??

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Korjausaika on kuukauden, eli jos ylittää sen, vaikka leimaa olisi jäljellä, niin menee uudestaan vuosikatsastukseksi.

                                                      Comment


                                                      • #57

                                                        http://www.merteil.fi/prod_show.asp?art_no=28702
                                                        Itselläni oli kolinan aiheuttaja iskunvaimentajan ylälimppu.

                                                        Kolahteli terävissä kuopissa aika ikävästi. Auto puolsi vasemmalle kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa oikealle. Käytös maantiellä todella levotonta. Se metalliholkki oli kokonaan irti kumista. Kun rattia veivasi paikallaan iskarin yläpää liikkui sivuttain ja pyörä meni ylös alas...

                                                        Vikaa etsittäessä vaihtoon meni molemmat alatukivarret (väljyyttä pallonivelissä) ja vakaajan puslat. Katsastusmies ei löytänyt tuota varsinaista vikaa vaikka varta vasten pyysin etsimään. Auto hyväksyttiin. Katsastus oli kuukausi ennen kuin todellinen vika paikallistettiin. Alatukivarret ja puslat oli vaihdettu ennen katsastusta.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Mulle jäi jousien ja iskarien (Eibach/Sachs) vaihdon jäljiltä parkkipaikalla tms pienellä nopeudella tai paikallaan kääntäessä jousen paukahtelua toisesta etunurkasta. Epäilin iskarin yläpäätä, mutta en ole enää niin varma. Muita kolinoita tai kolahduksia ei ole.
                                                          Jousi ei pysy paikallaan alemmassa jousituessa, se on saletti. Siitä lie se paukekin. Ehdotuksia?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            actros: oisko jousen ylälautasen laakeri tiensä päässä? Jos se hirttää kiinni niin sitte jousi saattaa kyllä pyörähtää väärään asentoon alapäästä.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Tätä vähän itsekin epäilin. Itse ähräsin takapään kanssa ja kaveri muljasi etummaiset. Itse en siis nähnyt koko pajohkan rakennetta ja kun kaveri oli kovasti sitä mieltä, ettei se voi siitä yläpäästä johtua..

                                                              Pitää vähän tähtäillä taas vähän.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X