Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4:n alusta kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4:n alusta kolisee

    Profiilin kulkineen alustassa kolahtelee kun ajaa tarpeeksi terävään kuoppaan tai töyssyyn. Ääntä kuuluu sekä edestä että takaa, ja "nimismiehen kiharassa" kolahtelun saa kuulumaan helpoiten. Autossa on supersportin 60/35 jouset ja bilsteinin iskarit.

    Oon tutkaillu/väännelly kaikkia alustan tukivarsia ja varsinaista väljää ei löydy vääntelemällä oikeen mistään. Tottakai puslat vähän antaa periksi kun tukivartta oikeen vääntää, mutta varsinaista "tyhjää" sieltä ei mielestäni löydy.

    Olis kiva kuulla muiden c4- korimallilla ajavien/ajaneiden kokemuksia, että onko tuon alustan "ominaisuus" kolahtaa terävissä töyssyissä/kuopissa vai onko alusta täysin äänetön jos se on kunnossa??

    #2
    Itsellä kans vastaava metsästys UrS4:n takapäästä menossa.
    Saattaa tosin olla iskari minulla...

    Comment


    • #3
      Iskareita ite kans epäilin joskus ja vaihdoin supersporttien tilalle bilsteinit. Vaimennus kyllä parani, mutta äänet ei lähteny...

      Comment


      • #4
        Ittellä tossa V8:ssa saman oloisia kolinoita. Tukivarret vaihdettiin, mutta äänet pysyivät. Selkeää väljää ei ole löytynyt. Uudet iskarit on tilauksessa ja toivotaan että niistä olisi kiinni. Jos ne ei auta, niin sitten vituttaa...

        Comment


        • #5
          Ei kolise kunnossa ollessaan, edes urheilualustalla. Jyrkkäreunaisetkin montut tuottaa vain pehmeitä tumps-ääniä.

          Comment


          • #6
            Osaatko Jari sanoa että onko joku sellainen paikka alustassa mikä näissä menee ensimmäisenä, tai että se vähän kuluneenaki antaa jo ääntä??

            Comment


            • #7
              Itsellä vaimeni orastava tömähtely/vaime kolina kun vaihdoin kallistuksenvakaajan kiinnityspuslat. Ääni kuului silloin juurikin pyykkilaudalla ajaessa.

              Comment


              • #8
                Onhan teillä se iskarin iso mutteri varmasti tiukassa niin että kiristää kunnolla sen iskarin sinne tolppaan. Itella oli iskarin vaihdon jälkeen hieman löysässä ja kolisi. Sen sai vetää oikein kunnolla kiinni että kolina loppu.

                Comment


                • #9
                  Karppa: Tarkoitat kai niitä puslia jotka ovat kiinni apurungossa? Vaiko niitä jotka ovat alatukivarren "sisällä"?

                  Ville-Pekka: Kummatki pitäis kyllä olla lujasti kiinni. Sekä "kansi", joka pitää iskarin tuubissa, että pultti joka on yläpäässä.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Erkki Pisilä
                    Karppa: Tarkoitat kai niitä puslia jotka ovat kiinni apurungossa? Vaiko niitä jotka ovat alatukivarren "sisällä"?
                    Niitä millä vakaaja pysyy kiinni apurungossa.

                    Comment


                    • #11
                      Onko takaiskarien yläpäät kuluvaa tavaraa? Jostain takaa kuuluu ääniä, kaikki muu melkeinpä jo vaihdettu...

                      Comment


                      • #12
                        Vepsi: Meinaatko sitä millä se iskaripatruuna on siinä jousilautashässäkässä (iskaritolppa?) kiinni?

                        Comment


                        • #13
                          Onko takaiskarien yläpäät kuluvaa tavaraa?
                          Ylätuennan pusla.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla myöskin tulee takaa ääntä.

                            Tarkoittaako Mikaks osaa numero: 443512331, eli sitä "tuttia" joka tulee iskarin yläpäähän kiinni??
                            Se näyttäis itellä ulkosesti olevan hyvässä kunnossa. Voisko se sitte lie olla "väsynyt" vaikka päällisin puolin näyttääki hyvältä?

                            Comment


                            • #15
                              En osaa sanoa kulumisjärjestyksestä, kun taidan olla porukan viimeisenä ajomäärissä (200 tkm ei ole vielä rikki). Tähän mennessä vaihdettu vasta vaimentimet ympäriinsä, raidetangon päät ja etuvakaajan päätypuslat.

                              Vaan ihan niin siististi ei enää mene kaivonkansien yli kuin 100 tkm sitten.

                              Comment


                              • #16
                                Tarkoittaako Mikaks osaa numero: 443512331, eli sitä "tuttia" joka tulee iskarin yläpäähän kiinni??
                                En, vaan ylätuennan puslaa, joka löytyy S4 : sta. Itse pääsin kolina/narina
                                ongelmasta kiristämällä iskarin yläpäät, kuten tuolla ylempänä jo neuvottiin.

                                Tosin olisi pitänyt vaihtaa lukkomutteritkin, kun olivat jo vainaat, eli ovat
                                taasen päässeet löystymään.

                                Voisko se sitte lie olla "väsynyt" vaikka päällisin puolin näyttääki hyvältä?
                                Tolppa lähtee melko vaivatta irti lähempää tutkittavaksi.

                                Comment


                                • #17
                                  Juu-u, tolppia on käytetty useamman kerran jo irti. Eihän sen kumen kuntoa voi nähdä ilman sen irroitusta.

                                  Tarkoitin vaan sitä, että vaikka se kumitutti näyttäisikin päällisinpuolin ehjältä niin voiko se silti olla vaihtokunnossa..?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tarkoitin vaan sitä, että vaikka se kumitutti näyttäisikin päällisinpuolin ehjältä niin voiko se silti olla vaihtokunnossa..?
                                    Sehän selviää vaihtamalla nuo "tutit" ja vertaamalla uutta vanhaan. Jos
                                    silminnähtävästi on vanha kuolleen näköinen uuteen verrattuna, niin
                                    eiköhän se kannata vaihtaa. Sitten vaan yläpään mutterit kireälle,
                                    jos äänet ei häviä, kolinaa esiintyy jossain muualla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itsellä kanssa vähän kolahtelee terävissä kuopissa ja vetelee aika paljon urilla.
                                      Mittarissa on lähelle 400tkm eikä muita kumeja ole vaihdettu kun eteen kallistuksenvakaajan kumit.
                                      raidetangonpäät taitaa ainakin olla viimesillään?

                                      Vois tässä kesällä ottaa projektiks vaihtaa kaikki kumi mitä alustaan vain pystyy (eteen ja taakse) ja samalla päivittäis tuon alustanki.
                                      Onkos näihin saatavilla mitään jäykempia puslia?

                                      Comment


                                      • #20
                                        "Itsellä vaimeni orastava tömähtely/vaime kolina kun vaihdoin kallistuksenvakaajan kiinnityspuslat. Ääni kuului silloin juurikin pyykkilaudalla ajaessa."

                                        Samoin minulla. Asiaan liittyi myös tiellä ajaessa "heilahtelu", jonka luulin johtuvan renkaista ajettaessa mutkista tietä. Voimakkaalla sivutuulella/ rekan ajaessa vastaan/ohi teki samaa.

                                        Taitaa kestää n 200 tkm ja sitten vaihtoon. Vaihtotarvetta ei oikein huomaa, ellei autoa nosta ylös ja kokeile esim jollain raudalla kumien löysyyttä.

                                        Vaihdatin ko osat(halvat tarvikeliikkeestä, koska kiire. Kaikki 4 puslaa taisi maksaa jotain 57 €?) ja auto on aivan erilainen ajaa= kulkee kun juna.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vepsi: Meinaatko sitä millä se iskaripatruuna on siinä jousilautashässäkässä (iskaritolppa?) kiinni?
                                          Jep, just sitä meinaan. Itellä oli tiukan tuntusessa mutta teki ruosteinen kierre tepposet eikä oikeasti kiristänyt iskaria kunnolla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            minunkin 100:ssa on ollut kolahtelu ongelmaa, sen kuulee kun ajaessa tekee kääntelee nopeasti rattia vasemmalle ja oikealle, kuuluu semmonen poksahtelu.. olisiko teillä jotain mielessä mistä se voisi johtua, ja sitten mutkissakin saattaa kuulua. Mielestäni kuitenkin kuuluu etupäästä. Ja onko kellään tietoa missä olisi myynnissä alustasarjoja..?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Helpommin saat vastauksen nostattamalla auton ylös. Valitsemasi ammattimies kokeilee kaikki etupään nivelet/puslat ja toteaa...

                                              Alustasarjoista ei tietoa, mutta haulla, yritysilmoitukset jne

                                              Minusta perusauto, joka on tarkoitettu tavalliselle tallaajalle, on tarpeeksi hyvä ajettava ilman alustan muutoksia. Makuasia on vaihtaako sinne kaikki iskarit, jouset= madalluttaa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Yksi kovan kolahduksen aiheuttaja voi olla jousten stopparin taipuminen, kuuluu jarruttaessa sekä kääntäessä, siis jousi pyörähtelee pesässään. Omassa autossa yksinkertaisesti "korjasin" vian öljyämällä jousen alapään, on pysynyt paukahtelu poissa jo pari vuotta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  jooo tuo minullakin on käynyt mielessä, että jos se jousi liikkuisi siellä pesässään, kaveri katteli autoa eturenkaat ylhäällä mutta ei selvää vastausta löytänyt, alapallonivelen suojakumissa oli tosi pieni reikä josta se voisi johtua jos sinne on mennyt hiekkaa. mutta rattia kääntämällä nivel ei kuitenkaan "muljahtanut". vaikea vaan etsiä vikaa kun saattaa olla vähän joka puolelta nivelet väljät ja ei kehtaisi arpomalla vaihtaa. pitää kokeilla laittaa öljyä sinne jousen alapäähän ja katsoa sitten onko vika siellä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Noniniiin, nyt on vaihdettu taka-akselin helat(puslat), ja kyllähän sieltä kolahtelut jäi.
                                                    Jäljelle jääneet äänet johtuvat varmaan renkaista (225/45-17), ja alustan kovuudesta (supersport&bilstein 60/35mm).

                                                    Etupäähän vaihdoin myös kallistuksenvakaajan päätyhelat, mutta sinne naputus/kolahtelu vielä jäi.

                                                    Kannattaa muuten varata hyviä työkaluja+aikaa kun alkaa vaihtaan niitä taka-akselin puslia. Olivat ainakin mulla niin tiukassa että 10mm kerrettanko antautui, kun yritti vetää vanhoja irti.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sopivan isolla poranterällä poraa kumin pois ja puslan ulkokehän katkaisee rautasahalla ja ruuvarilla vääntää pois niin ei viittä minuuttia pitäs mennä per puoli, vanha hyväksi koettu tapa!

                                                      Uudet laitoin paikalle kierretangolla (12mm?) vetämällä kunnon sorvatuilla vahvoilla rikoilla!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        î Nuin sitte sen lopulta itekki tein.
                                                        Toki oman remontin työmäärään vaikutti varmasti se, että piti ottaa koko takakelkka irti että oli tilaa laittaa.
                                                        Ois varmaan voinu tehä kelkka paikollaanki jos ois saanu auton nosturille.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Nyt on alustassa ollut 1,5kk ajan kaikki kuluvat osat uutta ja auton käytös muuttui aikas totaalisesti ja kolinaakaan ei kuulu enään niin kuin ennen, nyt vain sellaisia tombs ääniä.

                                                          Etu-apurungon takapuslat olivat jo niin huonot että siellä oli monta milliä väljää holkin ja kumin välissä!

                                                          Oli viellä aikas nopea operaatio, mäyriksen kun imaisi ohessa karhua niin siltikin aikaa kului vain neljä tuntia, toki ulos veto työkalut oli jo tehty valmiiksi töissä!

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kertokaas nyt mikä voi viellä aiheuttaa "vasemman etu tolpan" kolahtelua satunnaisesti kun ajetaan terävään töyssyyn?

                                                            Eli autoon on vaihdettu kaikki alustan kuluvat osat uusiin mukaan lukien jouset ja iskarit. Jokaisen pultin, mutterin ja tolpan ison mutterin olen tarkastanut ja kaikki on OK.

                                                            Tossa epäilin jo asennus virhettäkin mutta kun tänään otin vasemman etu tolpan pois ja purin sen niin kaikki oli ihan kunnossa ja samalla löysäilin myös apurungon ja vedin sen uudestaan momenttiin mutta kolahtelu jatkuu edelleenkin. Missään ei tunnu olevan ylimäärästä väläjää!

                                                            Nyt rohkeita ehdotuksia!!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X