Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4:n alusta kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Itellä oli joskus sama homma, kitinää kuului käännettäessä. Siellä yläpäässä on semmonen "rinkula"laakeri, joka antaa myöten kun tolppa kääntyy. Ite oon kyllä sitä mieltä että kyllä sieltä voi se mekkala tulla jos se laakeri jumii:)

    En ainakaan ite keksi muuta syytä tuohon jousen kääntymiseen.

    Comment


      #62
      Kyllähän se näin näyttää olevan. Ei muuta kun laakerin uusintaan.
      Attached Files

      Comment


        #63
        Oman autoni kolinaa en ole vielläkään löytänyt mutta loppuviikosta vaihdetaan alustaan vaihtelun vuoksi oma valmiste osia!

        Jos vaikka kolahtelu loppuis!!
        Viimeksi muokannut retulainen; 4.11.2008, 19:34. Perustelu: lisäys

        Comment


        • #64
          Minulle vaihdettiin myös tuo yläpään laakeri ja samalla uusittiin iskunvaimentajan haitarikumi. Vanha laakeri rahisi aika pahasti eikä näyttänyt kovin terveeltä. Toiselta puolelta on välillä kuulunut parkkihallissa pyörittäessä korkeaa ääntä, liekö sekin menossa.

          Comment


          • #65
            Mistä noita räjäytyskuvia saa alustasta ja muista osista enemmänkin.. Noista vois olla hyötyä joskus.

            Comment


            • #66
              Tyyppivika C4:ssa on jousen stopparin taipuminen, aiheuttaa paukahtelua käännettäessä sekä jarrutuksissa.

              Comment


                #67
                Räjäytyskuvia ETKASTA (ladattava jostain) tai www.vagcat.com (vaatii rekisteröitymisen).

                Comment


                  #68
                  Mutta eipä se stopparikaan taivu jos ylälaakeri on kunnossa!

                  Comment


                  • #69
                    Etuiskarin yläpään laakeri pitäisi vaihtaa. Tutkin tuota räjäytyskuvaa, niin siinä näkyy olevan kaksi erilaista laakeria: joustintuen laakeri (4A0412377C) ja aksiaaliurakuulalaakeri (4A0412249). Arton laittamassa kuvassa osat 32 (aksiaalilaakeri) ja 36 (joustintuen laakeri). Kumpi noista laakereista vaikuttaa iskarin yläpään kääntymiseen? Katsastusinssi sanoi, että iskarin yläpää kääntyy huonosti/on jäykkä. Riittääkö tuossa remontissa, jos sinne vaihtaa pelkästään tuon laakerin vai onko siellä jotain muutakin mitä pitää tai kannattaa vaihtaa samalla?

                    Comment


                      #70
                      9 loppuinen on kääntölaakeri ja C loppuinen on kumikeskiöinen "pusla" joka ei pyöri vaan elää hieman raattia pyöritteässä korin ja iskarin välillä. Tuo kääntölaakeri on ainoita kuluvia osia iskarin lisäksi mitä tolpassa on.

                      Comment


                        #71
                        Näin. Se huutaa vaan uuden laakerin. En muista, onko C4:ssa vielä saman tyyppinen laakeri kuin lötkössä. Lötkön laakerissa oli kolot pulttien kannoille ja ne piti satuttaa kohdillee, tai tuhoaa laakerin pyörille pudottaessa.

                        Muuten vaihto on helpohko. Nurkka ilmaan, jousi puristimella kasaan ja iskarin yläpää auki. Uusilla kasaus päin vastaisessa järjestyksessä. Helpottaa toki eläämäänsä hieman, jos ottaa iskarin pois. Ei tarvi sitä sitten väistellä. Toivottavasti muistin laittaa rasvat iskarin mutteriin. Saattaa olla tiukassa, vaikka onkin ollut auki muutama vuosi sitten.

                        Comment


                        • #72
                          Oletteko ottaneet C4:ssä tolpan irti, vai vaihtaako laakerin tolppa paikoillaan?

                          Comment


                          • #73
                            Helpompi ehkä ottaa tolppa pois, kuin alkaa puristimilla kikkailemaan vieteriä kasaan. Muutenhan tuo menee molemmilla tyyleillä. Tullut tehtyä moneen tapaan, mutta nykyään en viitsi ährätä vaan kallistuksen vakaaja tippuu ja alapallo irti melkein jos jousiin pitää kajota.

                            Comment


                              #74
                              Jatkan tätä kolinanmetsästystä vähän oikeammassa ketjussa eli siirto tuolta pyöränlaakeriketjusta. Ongelma siis vajaa viikko sitten alkanut kolina hiljaisella nopeudella (A6Q -95). Kuuluu mielestäni oikealta takaa ja muistuttaa väljäksi menneen puslan kolinaa. Eniten kolisee oikealle kääntäessä mutta välillä käännöksen jälkeen myös suoraan rullatessa. Alla lisää asiasta.

                              Alkuperäinen kirjoittaja Jari74
                              Melkein sanoisin, että sieltä on ne etummaiset takatuennan puslat väljät. Ne näyttää yleensä hyviltä ja niitä ei saa paikallaan ollessa väännettyä niin että kuluneisuuden huomaisi, mutta kun lähtee liikkeelle niin alkaa kolina.
                              Alkuperäinen kirjoittaja ToniH
                              Ajattelin huomenna piipahtaa katsastusasemalla tärisyttelemässä kunnon vehkeillä. Korjaamon nosturilla ei saatu sorkkaraudalla mitään näkyviin.

                              Korjaamon kundi pohdiskeli, että tuleekohan ääni perästä mutta mun korvaan kuulostaa just siltä kuin joku pusla olisi loppu. Täytyy pitää peukkuja, perä olisi nyt vähän turhan iso rasti. Kuuluu siis yleensä oikealle kääntyessä mutta myös vällillä ihan suoraan rullatessa epätasaisella ja hiljaisessa vauhdissa. Maantienopeuksissa ja tasaisella asfaltilla ei kuulu mitään. Kolisee sekä vaihde päällä että vapaalla rullatessa mutta pieni fiilis, että kolisisi hieman vähemmän jos veto päällä.
                              Kysymys puslista ja liittyen allaolevaan kuvaan: Onko B-puslat (4A0 511 249) samanlaisia eli 2kpl samaa puslaa tarvitaan? Onko H-puslia (443 505 171 F) 2kpl niinkuin se kuvassa vähän näyttää? Tukivarsi A lienee, muista ketjuista kaivetun mukaan olevan, myös potentiaalinen kolinan lähde?

                              Comment


                                #75
                                Tämä komedianumero jatkuu. Kävin siis katsastusasemalla ja pompotettiin takapäätä iskaritestissä ja ihmeteltiin sitä nosturilla. Eipä löydy väljää puslista tai tukivarsista eikä mitään kolinoita iskaritestissäkään. Mutta, vetarin sisempi pää liikkuu ylösalas hieman, kun sitä kädellä liikuttaa. Kuskin puoli on ihan timmi. Vetarin nivel ja/tai poskilaakeri vaikuttaa siis väljältä.

                                Kolina kuuluu muuten ihan ulkopuoleltakin kunnolla. Voiko pieni klappi nivelessä aiheuttaa moisen?

                                Nyt täytyy käydä valuttamassa peräöljyt ulos ja kattoa tuleeko sieltä mitään ylimääräistä ulos. Jos öljy näyttää hyvältä niin uutta laakeria ja niveltä peliin.

                                Ps. onko kenelläkään vinkkiä niiden osanumeroista? En pääse ETKAan tällä hetkellä.
                                EDIT: nivel lienee esim. 431498103C (SKF VKJA 8005) ja tiivistekin kait tarvitaan 016 409 399 B, laakeri vielä jostain.
                                Viimeksi muokannut ToniH; 14.2.2017, 13:29.

                                Comment


                                  #76
                                  B:ta ja H:ta kaksi kpl per puoli.

                                  Jos konttorilla nostettu tuollainen quattro takapäästään juurikin niistä isoista takatukivarsista ylös keventimellä, niin en epäile yhtään, jos jää väljyyttä jonnekin. Omista erinäisistä typ44, d11 ja c4 quattroista olen nosturilla ottanut auton ylös, pyörä vapaasti roikkumaan ja sorkkaraudoilla kampeamaan paikkoja. Tähän mennessä kaikki kolinoiden aiheuttajat löytyneet.

                                  Kolmesta Audista terävä kolina --> takatukivarren etummaiset puslat kappaleina. Kahdesta muusta Audista takapään ihme muljuaminen ajossa --> se pieni ylätukivarsi takaa ja molemmissa tapauksissa navan puolen pusla.

                                  Comment


                                    #77
                                    Kiitti.

                                    Tässä oli siis oireena hemmetinmoinen kolina, joka alkoi muutama päivä sitten. Kuuluu vain hiljaisessa nopeudessa (ei maantiellä), kuuluu kääntyessä mutta myös suoraan ajaessa käännön jälkeen tai kaasun noston jälkeen.

                                    Auto oli ensin korjaamon nosturilla ja käytiin läpi alusta sorkkaraudalla. Ei löytynyt mitään väljää paitsi pyöränlaakeri. Pyöränlaakeri vaihdettiin eilen. Ei apua. Sitten konttorille ja ensin iskaritesteriin, ei mitään kolinoita (joita ajaessa kuuluu simona ja myös ulos), sitten nosturille ja käymään alustaa läpi. Nyt ei löytynyt yhtään väljää puslaa mistään mutta vetarin sisemmässä päässä on selvä pystyklappi mitä toisen puolen vetarissa ei ole. Todettakoon tähän, että sekä korjaamon kundi että katsuri olivat sitä mieltä, että ääni tulee perästä. Eihän se satavarma ole mutta klappi vetarin nivelessä kuitenkin on olemassa.

                                    Eihän noi puslat paljoa maksa, toki vaihdetaan se varmuuden välttämiseksi samalla.
                                    Viimeksi muokannut ToniH; 14.2.2017, 15:26.

                                    Comment


                                      #78
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Härski
                                      B:ta ja H:ta kaksi kpl per puoli.
                                      Katopa, tässä setti sisältää 2 yhden mallista ja 2 toisen mallista. Vaikka samanlaisilta näyttävät niin eri tuotenrot (Febi 09086 ja 09087 eli Audi 4A0 511 247 B ja 4A0 511 249). A6 Q takatukivarren etupuslat. Pitääkö ne sitten kuitenkin olla erilaiset ja mistä sen tietää kummin päin ne tonne laitetaan?

                                      Comment


                                      • #79
                                        B puslaa epäilen kanssa. Oma mystinen kolina johtui siitä ja meni katsastuksestakin väljänä läpi.

                                        Sitten spekulointia noista puslista. Tutkimusteni mukaan niitä on kaksi erilaista 4A0511247B on etummainen ja 4A0511249 takimmainen?
                                        Muutama milli paksuudessa eroa ja niissä on reunassa toisessa nastat ja toisessa montut, kun tarkkaan katsoo. Etka ei kerro kumpi on taka ja kumpi etu, tai että kumpi tulisi mihin kokoonpaanoon, mutta sanoo tuosta 249 olevan 8 theeth. Eli 249ssä on ne 8 hammasta kehällä, 247B:ssä montut.
                                        http://www.audi-club.ru/index.php?at.../1-jpg.301276/
                                        Molemmillä vaikka molemmin puolinmenee kasaan. Takimmaisen puslan paksuus rajaa takapään aurauksen ja tavallaan casterinkin säätövaraa. Mutta enpä tiedä jääkö siitä suuntaus kiinni, ym. setillä on minulla mennyt tehtaan arvoihin.

                                        Edit: Sopivasti olitkin minun kirjoittaessa asiaa kysynyt...

                                        Comment


                                          #80
                                          Joo, kiitos - täähän meni hyvin ;)

                                          Löysin toimittajan, jolta saisin kätevästi sekä puslat, että tuon vetarin sisemmän nivelen. Tarjolla Löbro, Spidan ja SKF. Kaikki vissiin ok laatua mutta onko jotain väliä minkä noista ottaa? Autohan on halpa käyttis ja kaikki voimansiirron osat sekä puslat jne. orkkiksia. Mitään isompaa tykitystä ei harrasteta mutta moneen kertaan en viittisi samoja osia vaihtaa.

                                          Sitä poskilaakeria en ole löytänyt Euroopasta tai edes osanroa. Googlella kaikki tulokset tulevat jenkeistä. Sieltä löytyy tommonen mutta kaikki toimittajat esim. ebayn puolella jostain syystä aus Amerika. Vissiin jenkkituotenro?

                                          Moni jenkkisivu myy auton speksien mukaan hakemalla Timkenin LM300849/LM300811 -settiä näihin mutta mahtaako oikeasti sopia? Kotimainen kauppias myy samaan tuumaisena kittinä, joka ei ainakaan lisää uskoa asiaan.

                                          Comment


                                            #81
                                            Olisiko kellään heittää osanroa tuohon poskilaakeriin? Eli se takaperän kyljessä oleva kartiolaakeri kuppeineen.

                                            Huomasin justiinsa, että ylläolevan kuvan tukivarret A ovat myös eri numeroilla eri puolelle (vasen 443 505 351 P ja oikea 443 505 352 P).

                                            EDIT: hohhoijaa... kävin taas pajalla ja ihmeteltiin lisää niveliä jne. Mutta, nyt loppupäätelmä on se, että perä lienee sisältä romuna. Pyörät ilmassa pyöritellessä toinen puoli hiljainen mutta toinen pitää ääntä, välillä se vähän kuin jumittaa ja sitten, kun siitä kääntää läpi niin oikein pamahtaa. Taitaa siis mennä ehjän perän etsintähommiksi, noita ei kaiketi kannata paljoa korjailla? Täytynee samaan konkkaan/avaukseen sitten tehdä myös takapään pusla/tukivarsiremppa.
                                            Viimeksi muokannut ToniH; 15.2.2017, 15:50.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X