Pommi kaput tai muuta häikkää hydepuolella?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
typ44 jarruista
Collapse
X
-
Itellä teki samaa että merkkivalo sytty paikallaan vaan alkuun, mutta sitten alko ajossa rankasti jarruttaessa / rattia jyrkästi kääntäessä piippaamaa ja sit huomasinki et hytti oli täynnä öljyn käryistä savua ja kävi ilmi et letkussa reikä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2Eikun vikaa on itse jarrupiirissä. Pommi ja muut tehostusosat eivät voi aiheuttaa polkimen painumista pohjaan.
Rummut ilmeisesti takana ? Hihnat liian etäällä ? Häviääkö nestettä ?
Comment
-
Jep. Pommi ja muu hytikkatehostus on toteutettu siten, että ne ikäänkuin painavat sitä jarrupoljinta kuskin jalan tukena. Jarrujärjestelmä jarrunesteineen on vasta sitten se, mitä sillä polkimella painetaan. Itse jarrusylinteri ei siis mitenkään näe painaako jarrupoljinta cokiskoodari-Jami tehostimen avittamana vai jalkaprässimörssäri-Rane pelkällä ruisleivällä :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viestiEikun vikaa on itse jarrupiirissä. Pommi ja muut tehostusosat eivät voi aiheuttaa polkimen painumista pohjaan.
Rummut ilmeisesti takana ? Hihnat liian etäällä ? Häviääkö nestettä ?
Comment
-
Koita vähän kovempaa jarrutusta vaikka vähän isommasta vauhdista. Jos menee pehmeeksi, nesteet kiehuu. Jos taas poljin menee kovaksi ja jarruista uupuu teho, on hydraulijärjestelmässä matoja, yleensä pommi kaput. Voihan tuossa toki olla vähän kumpaakin, mutta mitä siitä seuraa jos pommista katoaa paine ja nesteet kiehuu yhtä aikaa.. =)
Jos poljin on lähtöjään kova, pommista karkaa paine, kun kone ei käy. Tilanne korjaantuu, kun pata pyörähtää ja järjetelmä saa painetta.
Comment
-
Audi V8 1991 Ohjaus ja jarrut jäykät
Moi
V8:ssa ohjaus ja jarrut jäykkänä. Oma mekaanikko meinasi että saattaisi olla päähydrauliikkapumppu sökönä. Osanumero oli 077145155, mutta ei tahdo mistään löytyä.
Onko tietoa mistä löytyisi tällaista vai onko jotain muuta palikkaa mistä vikaa voisi etsiä? Nesteitä lisäiltiin, mutta niistä ei ongelmaan apua löytynyt.
Comment
-
Terve! Tuli hommattua museoitu lötkö. Ongelmana jarrut; nopeasti painaessa poljin painuu hiljalleen pohjaan. Sammuttaessa auton poljin muuttuu jämäkäksi heti. Oireileeko ”pommi” eli paineakku vikaantuessaan näin? Vilauttelee mittaristossa myös varoitusvaloa. Jarruissa tuntuu kuitenkin jonkin verran voimaa olevan ja saa pyörät lukkoon ainakin lumella :) ilmattu on moneen kertaan ja myös pääsylinteri vaihdettu edellisen omistajan kertoman mukaan.
Comment
-
-
Aina se vähän uudellakin pommilla tulee tekemään noin, eli moottori käydessä poljin painuu pikkuhiljaa syvemmälle kun pumppu ehtii tekemään lisää tehostusta. Mutta väljän pommin kanssa se on selvästi havaittavissa. Ehjä pommi pitää useamman painalluksen tehostusta moottorin sammutuksen jälkeen, eli se on selkeästi sinulla rikki.
Comment
-
Onko raadilla kokemusta seuraavanlaisesta oireilusta ja sen aiheuttajasta.
Laitoin 1985 2.2 lötköön uuden pommin ja uudet etusatulat.
Ilmasin sekä hydrauliikan että jarrutsatulat.
Hydrauliikan etupää ilmassa laidasta laitaan parikymmentä kertaa ja jarrut säiliön päästä paineistamalla.
Nyt jarrut kyllä pelittävät hienosti ja valot pysyvät pimeänä, mutta jarrupoljin napauttaa terävästi ja kerran jalanpohjaan kun alkaa painamaan poljinta.
Onko tuossa pommin vaihdon yhteydessä tehtävä jotain muitakin peliliikkeitä vai mistä voisi olla kyse?
Comment
-
nikos Ei ihan samanlaista, mutta jarrupääsylinterin kanssa on ollut erinäistä ohjelmaa. Joskus poljin on tuntunut kivikovalta ja on ottanut hetken, ennenkuin se on liikahtanut, jolloin jarrutkin alkavat purra. Toinen murhe oli jarrujen päälle jääminen. Vapautuivat, kun antoi auton jäähtyä.
Lisäksi abs potkii välillä jaloille kävelyvauhtia lähestyttäessä, silloin kun se haluaa toimia.
Pääsylinterin vaihto on tähän mennessä korjannut nuo. Toki käytetyllä sylinterillä laahaaminen alkoi osoittaa paluun merkkejä. Uusi sylinteri hankittuna, raportointi ensi keväänä..
Järjestelmät olleet tyhjänä ja ilmaukset suoritettu perinteisin menetelmin.
Comment
-
Tuota vikaa vois avata hieman enemmän, eli palaako/vilkkuuko mittaristossa ylimääräisiä valoja tai onko poljintuntuma sama auton käydessä ja sammutettaessa tai onko vika ajoittain tai koko ajan päällä?
Yhtäkkiä tulis mieleen pommi eli painevaraaja, joka ei enää pidä painetta. Vilkuttaa mielellään varoitusvaloa samalla.
Comment
-
Painevaraaja löytyy kuskin puolelta konehuonetta runkoaisan kieppeiltä, muistaakseni alapuolelta.
Oletko huomannut ohjauksessa jäykkyyttä jarruvian vaivatessa? Jos näin, vikaa saa alkaa etsiä hydraulijärjestelmän paineista. Hihna ja sen kireys ovat helppoja tarkistettavia ihan ensiksi.
Jos vain jarrut oireilevat, vika jää tehostinpiiriin, jossa painevaraaja on kaikkein yleisin vikakohde.
Comment
-
Jarrutehostus tehdään hydraulipumpussa omilla männillään eli ei pitäisi vaikuttaa ohjaustehostuksen tuntoon. Periaatteessa voi ottaa jarrupuolen männät pois ja silti pumppu tekee ohjaukselle riittävästi painetta.
Ehjä paineeenvaraaja pitää jarrutehostuksen moottorin sammuttamisen jälkeen n. 3 polkimen painallusta, ennen kuin poljin kovettuu.
Ei muuten sitten saa paineeenvaraajia enää helposti uusia.
Comment
Comment