Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo täristysongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Outo täristysongelma

    Profiilin autossa vähän täristysongelmia. Eli kuten tuossa audi-huolto -threadissa kerroin oli huollon jäljiltä auton käytös muuttunut levottomaksi. Ratti ja auto täristi selvästi enemmän kuin aikaisemmin. Lopulta sitten todettiin rengasliikkeessä, että 3 neljästä vanteesta oli jonkin verran kieroja. Ajattelin tietenkin, että tämän täytyi olla se todellinen tärinän aiheuttaja.

    Nyt sitten laitoin samoille kumeille, Falken FK-452 235/35/19, joilla ajettu noin 2000km, uuden vannesarjan, jotka samainen rengasliike totesi luonnollisesti täysin suoriksi rengastöiden yhteydessä. Alkuun tuntuikin, että kaikki tärinät ovat lopullisesti kadonneet, mutta nyt eilen huomasin että vieläkin tietyissä nopeuksissa tärisee.

    Eli auto täristää oudosti jo noin 40km/h nopeudessa. Esim. siten, että vaikka ajettaisiin aika hyväkuntoista tietä istuessani pelkääjänpaikalla, huomaan selvästi kuinka auto täristää penkkiin asti. Sen sijaan sitten esim. kun ajetaan 130 km/h moottoritiellä, niin auto menee kuin juna eikä täristä pätkääkään mistään. Tärinä ei tunnu niin paljoa suhteessa ratissa kuin itse korissa. Eli tuntuukin, että alhaiset nopeudet ovat pahimmat. Ja sitten taas mitä enemmän nopeutta, sen vakaammin menee.

    Mietinkin tässä vaan, että voiko syynä olla joku muu kuin renkaat ja/tai vanteet? Uudet vanteet ovat olleet alla vasta 5 päivää, ja ainoastaan kerran on tullut edes vähän kovempaa semmoiseen poikittaissaumaan, mutta ei tuollaisen pikkutärskähdyksen mielestäni pitäisi aiheuttaa vielä yhtään mitään. Jos taas on niin, että joka ikinen pienikin epäkohta tiessä rikkoo aina vanteen, niin johan on. Vanteet ovat RVS:n valmistamat replicat, 8x19 tuumaa.

    #2
    Viisi päivää vanhojen vanteiden kanssa ajaisin ensimmäisenä rengasliikkeeseen josta ne ostit ja pyytäisin tarkistamaan, onko renkaiden tasapainotus säilynyt. Samassa yhteydessä rengaskoneessa näkyy myös ovatko vanteet vielä suorat. Jos tässä tarkastuksessa kaikki olisi kohdallaan, sitten vasta etsisin vikaa muualta.

    Toinen ensiapu voisi olla että vaihdat etu- ja takarenkaiden paikkaa keskenään ja kokeilet, tuleeko muutosta.

    Mitenhän on noiden Falkenien tasalaatuisuuden kanssa? Jospa ne pääsee hieman vanteella rengastöiden jälkeen pyörähtämään niin saattaa aiheuttaa tärinää?

    Comment


    • #3
      Tuota renkaiden vanteilla pyörähtämistä itsekin epäilen ehkä ensimmäisenä. Nimittäin nyt tällä vanne/rengassatsilla on ajettu kuitenkin vasta noin 150km.

      Ilmeisesti ensin on siis suunnattava sinne rengasliikkeeseen.

      Comment


      • #4
        Olethan jälkikiristänyt pyörien pultit? Tuntuu monesti helposti unohtuvan.

        Comment


          #5
          Missä nopeudessa tuo tärinä sitten häviää?

          Kuulostaa enemmin renkaan/vanteen pyöreys ongelmalta kuin tasapainotuksen heittämiseltä.

          Comment


          • #6
            Pultit on jälkikiristetty motonetin momenttiavaimella 120nm:ään. En oikein osaa sanoa tarkkaa nopeutta missä tärinä alkaa ja loppuu. Ja auto ei ole nyt tuossa käsillä. Peruslinja on kuitenkin se, että mitä kovempaa ajaa, sitä enemmän tärinä häviää. Vanteet ovat siis 5 päivää uudet, renkailla on ajettu (kieroilla) vanteilla 1500-2000km ja nyt näillä noin 150 km.

            Comment


              #7
              Renkaat vaan kuluneet jo soikeaksi kieroilla vanteilla ajamisesta. Tai sitten on uudetkin vanteet torvella.

              Comment


              • #8
                Niin siis täsmennetäänpä nyt, ettei mee puurot ja vellit sekaisin.

                Alunperin laitoin maaliskuun lopussa alle RVS:n replica-vannesarjan nro1, johon ihka uudet falkenit. Tällöin vanteet olivat vielä suorat, ainoastaan yhdessä oli ihan pienenpientä heittoa, josta sanottiin ettei tuskin tunnu ajossa. Eikä tuntunutkaan, vaan auto kulki hyvin ja täristämättä.T ällä satsilla ajeltiin siis noin 1000km. Ainoastaan puoltamista esiintyi, jonka takia auto meni ohjauskulmien säätöön Audille.

                Kun hain auton ohjauskulmien säädöstä, alkoi esiintymään tärinää ratissa. Tämän jälkeen meni vanteet ja renkaat tarkastukseen samaan rengasliikkeeseen, missä vanteet oli todettu suoriksi aiemmin. Nyt molemmat vasemman puolen vanteet olivat kierot. Eli yhteensä ehkä noin 500km tuli ajeltua kieroilla vanteilla ennen kuin sain uudet vanteet alle.

                Uusi vannesarja oli myös RVS:n replicasarja nro2, jolle siis asennettiin nuo samaiset falkenin renkaat, samassa rengasliikkeessä. Tällöin todettin jälleen, että suorat ovat. Tästä seuraavat 4 päivää auto kulkikin kuin unelma, ei tärinä ratissa, ei perseessä, ei missään nopeudessa. Joten tuon takia on vaikea uskoa että renkaissa olisi vikaa.

                Sitten eilen huomasin tuon jo aiemmin mainitun tärinäongelman. Ainoa mitä oli koko päivänä tapahtunut, oli semmoinen reiluhko tärskähdys poikittaiseen asfalttivauriokohtaan.
                Viimeksi muokannut rabbit; 11.5.2008, 11:22.

                Comment


                  #9
                  No vanteissa on eroja.. Jotkut kestää enemmän kolhuja kuin toiset. Luultavasti vika on kuitenkin vain painotuksessa tai sitten vanteen liikahtamisesta. Joskus nuo keskitysrenkaat ei ihan jämptejä ole, onko noissa?

                  Itellä on mennyt vain yksi aluvanne soikeaksi ja sekin noin 80:in vauhdista routakuoppaan ajaessa. Muuten kaikki on suoria vaikka kuoppiin on ajeltu.

                  Comment


                  • #10
                    Sain vastauksen. Kävin perjantaina rengasliikkeessä. Vasemman puolen vanteet ja tasapainotukset täysin kohdallaan, mutta molemmat oikean puolen vanteet kierot. Eli tuo kolautus oikean puolen renkailla kuoppaan moottoritien poistumisrampissa oli hajottanut vanteet. Toinen vanne sisäkehästä painunut oikein reilusti sisään ja toinen vähän vähemmän.

                    Tilasin jo kaksi uutta vannetta. Toistaiseksi ajettavuuskin on ihan ok, kun oikean puolen renkaat on tasapainotettu kieroille vanteille niin hyvin kuin mahdollista. Takana heittoa on noin 30gr, edessä 10-15gr.

                    Tästä eteenpäin sitten alkaa taistelu tiehallinnon kanssa. Kävin jo tapahtumapaikalla valokuvaamassa kohdan ja kyllähän se kieltämättä pahalta näyttää. Vaikka kuoppa ei ole syvä eikä iso, niin todella terävä se on ja juuri se puoli mihin rengas kolahtaa on paljon pahempi.

                    Comment


                      #11
                      Se kuoppien väisteleminen ei paljoa auta, noin leveät vanteet menee tosi helposti kieroksi sisäkehästä, vähemmän offsettiä niin rupee kestämään :)
                      Rengasliikkeessä epäiltii mun alkuperäis 17x7,5 vanteita kieroiksi vaikka rullattu alle 500km, noh eipä onneks ollu sillon vielä, täristää kyllä samalla tavalla, pitää varmaan tarkistuttaa noi.
                      Jos vakuutuksesta saat rahat, kaupungilta/valtiolta tuskin... kuopat varmaan korjataan viikon sisällä mutta rahoja ei kuulu, asiasta saa mennä aina seuraavalle henkilölle mikä passittaa seuraavalle henkilölle jne... jne...

                      Comment


                      • #12
                        Hiukan vanha topikki, mutta mrnkööt. Itsellä myös oli ja on edelleen tärinää ajossaja veinkin rengasliikkeeseen tasapainotukseen. Tuomio oli, että kaikki 4 vannetta soikeena. Voe että korpee. OEM vanteet ja kierot. Kyseessä 19" 255/35 kokoiset monot alla.

                        Hiljaisessa vauhdissa tuntuu selvästi ja kun mennään yli 100 km/h.

                        Comment

                        Working...
                        X