Kuinka "syvälle" olisi syytä pulttien mennä kun renkaat kiristetään autoon? Tällä hetkellä 17" RS4-vanteiden pultit on n. 4 kierroksen verran kiinni. Olen saanut kahta eri tietoa, toisen mukaan se on riittävästi (rengasliike) ja toisen mielestä (autohuoltoliike) se on ihan liian vähän. Mikä tähän on totuus ja mistä sen pystyisi selvittämään?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Aluvanteiden pultit
Collapse
X
-
tommatti
Just taistelin saman ongelman kanssa, ja sain vastaukseksi, että pultin paksuuden verran tarvitsisi mennä jengoille. Omani menivät uusilla pulteilla 8 kierrosta.
Comment
-
Luin eilen lehdestä, että rengasliikkeet asentavat yleensa virheelliseti renkaita autoihin. Artikkelin kirjoittaja suositti valvomaan vierestä työtä, mutta mistä me (tavallinen tallaaja) tiedämme mikä on oikea tapa asentaa renkaita paikalleen? Pulttien koko/pituus on todella tärkeä asia? Sanovat liikkeessä, että aluvanteiden pulttien kiristys on 12 kiloa ja pultttien kiinnityksen tarkastus pitäisi tehtä 100-200 km jällkeen. Kuka vastaa, jos ei asiakas muista tarkistuttaa kiristystä ja pyörä irtoaa?
Comment
-
Anonyymi
Itse olen siinä käsityksessä että ainakin sen pulttien paksuuden verran olisi hyvä kiristyä.
Se on totta että rengasliikkeet taitavat tehdä aika kehnoa työtä. Olikohan Moottori-lehden vai peräti TM:n testi eri rengasliikkeistä tuossa joku aika sitten luettavana..ja aika karua tekstiähän se oli rengasliikkeiden kannalta.
Aluvanteita kolhittiin todella rumannäköisiksi, samoin auton helmoja ym ym..ja aivan liian usein selitys asiakkaalle oli "no,tällaista nyt sattuu..aina roiskuu kun rapataan.."
En tiedä..itse en pahemmin noissa asioissa rengasliikkeissä ole asioinut, mutta sen sanon että kolhittu aluvanne tai helma ei minun kohdallani menisi läpi "näitä nyt sattuu-selityksellä"
Ongelma lienee siinä että liian usein rengasliikkeen asiakas on naisihminen joka ei tiedä näistä asioista tuon taivaallista, eikä halua seistä vierellä valvomassa asentajan työtä..ja siksi saattaa myös niellä tuon "tätä nyt sattuu-selityksen".
Sitten vielä tuosta aluvanteiden jälkikiristyksestä..
Sen olen itsekin saanut huomata että ne TODELLA on syytä jälkikiristää muutaman satasen ajon jälkeen..ja tarkastaa aina silloin tällöin senkin jälkeen. Ne nimittäin TODELLA saattavat löystyä!
Kenen sitten on vastuu jos rengas irtoaa liikkeessä suoritetun vaihdon jälkeen..
Minusta vastuu on ilman muuta asiakkaalla..JOS rengasliikkeessä on selkeästi sanottu että jälkikiristys on tehtävä parinsadan ajokilsan jälkeen. JOS taas asiasta ei ole liikkeessä mainittu vastuu on minusta työn suorittaneella liikkeellä...tosin vastuun kantaminen onkin sitten jo hieman hankalaa jos renkaan irtoamisen seurauksena joku kuolee tai loukkaantuu vakavasti..sitä ei nimittäin voi korvata millään.
Comment
-
4 kierrosta on kuulemma juuri ja juuri riittävä, enempi parempi, mutta tuollakin pärjää.
TM:n testihän se rengasliiketesti oli, vähiten huono liike sai muistaakseni yhden tähden, muut ei sitäkään. Jonkun verran saattaa auttaa vieressä seisominen, mutta ei sekään takaa että pultit laitetaan momenttiavaimella kiinni tai että niihin laitetaan rasvaa. Tämän kevään rengasruljanssin yhteydessä yksi talvivanteen pultti oli juminut niin tiukkaan, että piti jättää auto yöksi pajalle. Parasta tuossa casessa oli se, että se oli ihan ao. rengasliikkeen itse aiheuttama ongelma, talvirenkaat kun oli siellä takuuvaihdon (Hakkis 4:n irtoilevat nastat) vedetty kiinni ns. riittävän tiukalle.
Keskimäärin kai on niin, että pääkaupunkiseudulla saa huonompaa laatua rengasliikkeissä kuin Kehä III:n ulkopuolella. Yksi suosittelemisen arvoinen liike on pääkaupunkiseudulla Kehä III:n varrella, melkolailla länsipäässä oleva pienehkö liike, jonka nimi ei nyt tule mieleen. Siellä on palvelu kohdallaan, asiakasta arvostetaan samoin kuin hänen omaisuuttaan.
Edit: Muisteleman liike on Kirkkonummen Rengaspiste Oy Masalassa. Suosittelen sitä mielummin kuin ACF:n jäsenetuliikettä.
Comment
-
Aihetta sivuten totean, että mielestäni alumiinivannetta ei tule laittaa pulttikoneella kiinni kuten monessa rengasliikkeessä näkee tehtävän.
Rengasliikkeiden kirjo on maassamme erittäin kirjava ja siitä kaikkein edullisimasta paikasta ei välttämättä löydy kaikkein parasta palvelua ja osaamista.
Comment
-
Kyllä pulttikonekin käy, JOS käytetään oikeaa työkalua, siis joustavaa momenttisauvaa, JA että asentaja käyttää järkeään (=ammattitaito). Paras tapa olisi käyttää aina loppukiristykseen momenttiavainta.
PS.
-89 Seat Ibizan aluvanteiden oikea momentti oli ainoastaan 8 kpm/80 Nm.
Ei meinannut rengasliikkeen asentaja uskoa. Seatin/Fiatin pyöränpultti oli normaalia hienokierteisempi, joten vähempikin riitti. Yleensä aluille taitaa oikea momentti olla jossain 100 - 120 Nm välillä.
Comment
-
Kyllä se on karmeeta kattoo, kun pulttikoneella vedetään teräsvanteen pultit täydellä momentilla kiinni. Kerran on jäänyt erään merkin pultti aukaisematta auton omalla avaimella, kun oli pulttikoneella vedetty tiukkaan. Ikävä juttu rengasrikkotapauksessa tien päällä.
Saati sitten, kun aluvanteet vedetään kiinni ylimitoitetukka momentilla. Ei saata vanne oikein tykätä.
Liike ei kai halua, että pyörä irtoaa tien päällä täydessä vauhdissa ja syypää on rengasliike.
Vain kerran olen nähnyt rengasliikkeessä käytettävän momenttivartta hylsyn jatkeena. Mainittakoon, että tämä muutoinkin mallikelpoisesti tehty renkaanvaihtotyö tehtiin viime syksynä EasyKM:llä Joensuussa.
Comment
-
Vielä tähän: Rengasliikkeen asentamia renkaita ei saa irroitettua auton omalla rengasavaimella ilman jatkovartta. Sitä sitten ollaan " kuses.." maantiellä, jos rengasrikko sattuu ja varapyörää tarvitaan.
Comment
-
No vaikka vielä saisi jatkovarrenkin, niin se ei aina auta. Isän syncrossa aikoinaan nastarenkaiden peltivanteet oli laitettu niin tiukkaan liikkeessä, että keväällä itse vaihdettaessa ei auennut etupyörän pultit. Jatkovartena oli erilaisia tankoja, ja viimein rautakangella vääntäessä tapahtui jotakin, orggishylsy halkesi. Eli ei se jatkovarsikaan auta, jos ei hylsyt kestä.
Comment
-
DrKekki
pultit
Onko aluvanteen pultti aina kevytmetallipultti?
Hommasin Audin b4 orggisvanteet ja myyjä epäili, että teräsvanteen pultti saattaisi käydä...
Mutta eikös eri metallit reagoi keskenään!?
Comment
-
Minulla on kyllä aina ollut teräspultit aluvanteissakin. Itse asiassa yleensä samat pultit kesät talvet kun alut on Audin originaaleja. Nyt tosin kesävanteiksi tuli 17" Radiukset. Tietääkös kukaan suoraan noiden maahantuojaa? Pitäisi selvittää onko vanteissa pallo- vai kartiopulteille tarkoitetut lävet. Pikkunen kutina, että olis kartio ja mulla on vain Audin omia pallokantapultteja.
Comment
-
Kyllä sen pulttivaatimuksen saa selville helpoiten kun katsoo vanteesta pultin vastinpinnan muodon, kartion ja kupu/koveran erottaa toisistaan hyvinkin selvästi.
Ja kyllä nuo pultit ovat yleensä aina terästä, ja vielä varsin kovaa sellaista. Pl. esim. RS2 josssa ymmärtääkseni kevytmetalliset mutterit.
Comment
-
Ne pulttien reiät on vaan niin pirun syvät, ettei mun asiantuntemus ainakaan riitä kertomaan siihen kuoppaan katsomalla kummat pinnat siellä on. Jos jotain voi päätellä pultin pallopinnasta (onneksi se on noissa aika loiva), niin siinä on parin-kolmen millin paksuinen kiiltävä 'rengas'. Eli kontaktia vanteeseen olisi vain tuolta osin. Vahvasti vaikuttaa kartiopinnalta. Löysin Radiuksen yhteystiedot Italiaan ja laitoin kyselyn sinnekin. Sitten pitää vaan hakea jostain 16 kpl kartiokantaisia pultteja, mistähän noita helpoiten saa? Motonet? Rengasliikkeet? Pulttikauppa? Ja jos joku ihmettelee, niin 16 siksi, että loput neljä tulee varkaudenestomallisina.
Comment
-
Kyllähän aika harvinaista on jos pultit ovat jotain muuta kuin esim. 10.9 terästä. Eipä taida löytyä riittävän lujia kevytmetalleja. Coupessa oli 12mm pultit jotka venähtivät helposti kun kiristi vähän enemmän, typ44:ssä on 14mm joka kestää jo paremmin. Alumiiniseosvanteesta löytyy lähes aina integroitu teräskartio joka tulee pulttia vasten, katsokaapas tarkemmin reijän pohjalle.
Kartiomaisuuden sopivuuden näkee kiertämällä yhden uuden pultin paikoilleen ja katsomalla kartioon jäänyttä jälkeä.
Comment
-
jjaaoja
Bilteman lukkopultit
Olen juuri ostamassa lukkopultteja replica-RS4-vanteisiin. Biltemasta löytyi juuri oikeanlaisia kartiomallisia, 30 mm pitkiä ja 14 mm paksuja pultteja, ja vielä edullisesti (12,90 ?/4 kpl). Onkohan Bilteman laatu riittävä?
Comment
-
Luulisin Bilteman rakenteellisen laadun olevan kohtuullisen hyvin kunnossa, mutta suojaavista ominaisuuksista en ole sitten ihan niin varma. Olen jäänyt sellaiseen käsitykseen, että Bilteman avaimet ja pultit käy surutta ristiin. Eli yhdellä avaimella kaikki pultit auki...
FFP:llä on ollut juttua noista lukkopulteista ja rengasvarkauksista enemmänkin.
Ettei olisi ihan ot: Vanteet on pysyneet kiinni kiitettävästi vaikka pultit onkin juuri ja juuri riittävän pituiset.
Comment
-
Nostetaas (näköjään melko vanhaa :) aihetta.
Mites tuo nyt on; varmaankaan ei kannata pistää peltivanteissa olleita pultteja aluvanteisiin? Toisaalta, itse kun en varsinaisesti aiheesta tiedä hölkäsen pöläystä, niin lieköhän mahdollista käyttää samoja pultteja toisinpäin - eli alujen pultteja peltivanteilla? Tuossa kevätkesästä kun ostin auton, alla oli peltivanteet ja mukaan tuli alut (16" PCW Thunderit) nastarenkailla. Ja yhdet pultit siis.
Säästö se näköjään on pienikin säästö (myyjälle) jos kerran toiset pultit ovat "unohtuneet"... ?
Samaan syssyyn kysäisen vielä vinkkejä edullisten pulttien hankintaan.
Comment
-
Ahaa, just juu. Asia alkoi aueta kun luin ketjun uudestaan. (juu, hidas sytytys :)
Pitänee vielä huomenissa kokeilla pulttia paikoilleen vanteeseen ja katsoa miltä näyttää...
Mitäs muuten tapahtuu jos pultit ovat väärät? Onkos tuo nyt _aina_ sillä tavalla, että tarvikevanteissa on kartiot?
Comment
-
Jepjep, asia selvisi. Nappasin yhden pultin irti ja kokeilin pyöritellä sitä paikoilleen vanteeseen.
Tasaista jälkeä jäi ja molemmat näyttivät olevan mallia kartio, joten hyvin passaa paikoilleen.
Ja nimenomaan nuo teräspultit juuri on kyseessä.
Comment
-
Onkos olemassa mitään välipaloja (prikkoja), joilla kartiopultit saisi sopimaan pallokanta-tyyppiseen vanteeseen? Vai pitääkö hommata molemmille vanteille omat pultit, kun toiset vanteet on pallo-, ja toiset kartiotyyppiä? Ajattelin vaan että tässähän olisi tilaisuus säästää rahaa (pulttisatsi 40 Euroa + lukkopulttisatsi 40 Euroa).
Comment
-
Kyllä ne lukkopultit nyt ihan samaan tiukkuuteen kuuluu vetää kuin muutkin pultit, jos sitä ei kestä niin eiköhän sitten pidä vaihtaa lukkopultin tyyppiä. Pallokartio tuhoaa hienosti kartiopultin reijän, pari sarjaa vanteita on koneistettu uusiksi kun kartiot on ollut ihan muodottomia.
Kyllä varmaan saa teetettyä holkit että voi käyttää vain yhden ltyyppisiä pultteja kaksissa vanteissa. Hieman vaan epäilen että hintaa niille tulee enemmän kuin uudelle pulttisarjalle.
Comment
-
Mulle on rengasliikkeissä sanoneet, että lukkopultit kuuluu kiertää vaan sen verran tiukkaan että pysyvät kiinni. Yksi pultti jouduttiin joskus poistamaan väkivalloin, kun kiersin lukkopultin liian tiukkaan ja siitä meni kannat sököks. Sen jälkeen oon alkanu jättämään niitä löysemmälle.
Comment
Comment