Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kolina mad.jousien vaihdon jälkeen.. (b5)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kolina mad.jousien vaihdon jälkeen.. (b5)

    Vaihdoin eilen profiilin autoon etujousiksi Eibach Sportlinet ja toiselle puolelle uudet ylätukivarret. Jousien vaihdon jälkeen illalla kotiin ajellessa molemmat puolet kolisi ja rutisi niin pirusti. Kaikki pultit pitäis olla kunnolla kiinni..

    Autossa oli alunperin tehtaan sporttialusta Sachs iskareilla ja vissiin -20mm jousilla ja nää uudet pitäs olla -50mm edestä. Voiko olla et jouset ois liian matalat eikä oo oikein kunnolla paikoillaan? Näytti kyllä olevan ihan ok kun ne kiinni laitoin.. Uudet ja vanhat jouset vierekkäin "vapaana" uudet oli ehkä 5-10mm matalammat, mut paikoillaan madaltu varmaan 20mm..

    Mikähän kolinan vois aiheuttaa? Vai onko ihan normaalia et hetken kolisee kun tukivarret ja jouset hakee paikkaansa?

    Tänään meen vaihtaan viä takajouset ja etujarrut ni tarvii kattella kaikki kiristykset läpi ja koittaa selvittää onkelmaa, mut ehdotuksia saa laittaa jos on ollut samoja ongelmia..

    #2
    Mulle tuli vanhaan peltikeula-Passattiin liian lyhyet etujouset. Olivat tehtaalla pakanneet väärät vieterit.
    Asia tuli ilmi katsastuksen yhteydessä, kun auton nosti ilmaan. Jousen pitää ottaa molempiin jousikuppeihin kiinni, kun renkaat on ilmassa, eli tolpat täysin ulos työntyneenä.

    Itsellä kanssa oireena kolahtelua etupäästä.

    Toinen mahdollinen paikka on pallonivelen mutteri. Onko varmasti tiukattu kiinni asti? Joskus on käynyt niin, että se pallo on tuntunut pyörivän mukana, kun mutteria tiukkaa, joten on oletettu, että se on kiinni. Ainakin Slamit.netin tukivarsisarjan alapalloissa on kuusiokolo siinä pallon tapin päässä, jolla pidetään vastaan, kun mutteria tiukataan. Löysä mutteri laskee sen pallon tapin liikkumaan pystysuunnassa. Tuloksena kolahtelua ja risa pallonivel, kun mutteri lyö vastakappaleeseen.

    Comment


    • #3
      Onhan pyörien pultit varmasti kiinni? Itellä unohtui niiden kiristys kunnolla madalluksen yhteydessä.

      Voi tosin olla, että nuo -50mm jouset ovat niin lyhyet, että iskareiden liikevara on liian pitkä ja käy kuten Arctos kuvaili.

      Comment


        #4
        Tai sit jos alapallossa ei ole mitään mistä pitää kiinni, niin painaa tunkilla varovasti siitä alapuolelta ja kiertää sitten mutterin kiinni.

        Comment


        • #5
          Pyöränpultit oli kiinni, mut toisen puolen iskarin alapään kiinnitys pultti oli löysällä->kiristys->kolina jatkuu.. Toisella puolella löysäsin uusien ylätukivarsien sisemmät pultit ja kiristin ne uudestaan tukivarren ja joustintuen välin ollessa ohjekirjan määräämä n. 47mm -> kolisee silti..

          Alapalloniveliin ei oo koskettu, joten en usko et niitten kireyksissä on vikaa..

          Ehkä ne jouset sit vaan on liian lyhyet noille iskareille, mut ei luulis et niistä joustovara loppuu jos ajaa kaivonkannen yli, kun siinäkin jo kolahtaa..?

          E: Jouset kyllä osuu kuppeihinsa pyrän ollessa ilmassa..

          Comment


            #6
            Menikö ne iskarin yläpään alumiinihässäkät oikein paikoilleen? Eli tämä osa. Nuo ohjaintapit ei ole välttämättä rei'issä kunnolla, vaan jäävät kantamaan. Huomaa myös että ne prikat pitää mennä keskelle.

            Comment


            • #7
              Vaikea uskoa että iskarista loppuisi vara, ei tuo -50 ole vielä mitään varsinkaan -20 iskareilla.

              Comment


              • #8
                En ottanu tota yläpään joustintukee edes irti niin ei ainakaan ne oo.. Pieni epäilys on et saatto jäädä ne iskarien yläpään mutterit liian löysälle ku ei ollu sopivaa "syvää" lenkkiavainta et ois saanu kuusiokolon kans sen kiristettyä. Vedin vaan pulttipyssyllä kii..

                Kolisee selvästi enemmän sillä puolella johon jäi vanhat tulivarret, joten kai nekin saattaa olla vähän huonossa kunnossa, mut ei vaan huomannu pehmeemmillä jousilla..?

                Taakse vaihdoin eilen jouset ja toisesta puolesta tuli hyvä mut toinen kolisee. Siitä on aika vahva tunne et jäi se samainen iskarin yläpään mutteri löysälle.. Kai ne tarvii kaikki kolme viä ottaa irti ja kattoo uusiks.. Lähteepähän nyt helpommalla pultit irti ja tietää mitä tekee.. ;) Herra Kantapää se vaan on paras opettaja! :)

                ps. onhan se ny edes paremman näkönen uusilla jousilla ja reikälevyillä & punasilla satuloilla.. ;)

                Comment


                  #9
                  Kyllä ne yleensä saa pulttikoneellakin kunnolla kiinni, sillä minä olen niitä kiristänyt.

                  Comment


                  • #10
                    Mullakin on just perä ylhäällä,sportlinea menossa firman sportti-tolppien kaveriksi.Ja sen sentin verran ehkä jousi vanhaa matalampi, ei johdu siitä tuo kolina.

                    Kyllä se on ne iskarin ylämutteri (kantapään kautta oppinut kun kolmas B5 nyt autona), reilu sentti pitää kierrettä jäädä näkyviin.Kohtuullisella kompuralla saa paukutettua kiinni,on mulla "työkalukin" niihin mutta sitä ei tarvittu,siis lenkkiavain mihin olen hitsannut hylsyn kiinni =D

                    Jos on muita ongelmia niin saa kysyä, tutkin ja vastaan jossen muista =)

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on mutterit kiristelty ja ne yläpääthän noista oli löysällä.. Ah kun on ihanaa päästellä meneen ilman kolinoita.. :)

                      Comment


                      • #12
                        heh, sama juttu täälläkin. Jousien vaihdon jälkeen kolisee edessä. Eliko sulla siis löysällä ne 2 mutteria millä iskari tulee yläpäästä kiinni koriin vai se yksi iso mikä pitää ylempää jousilautasta kiinni iskarissa?

                        Edit. Joo sieltähän se iskarin yläpäästä löyty syy omankin auton kolinaan. Ei kolise enää.
                        Viimeksi muokannut jusba31; 26.4.2008, 16:32.

                        Comment

                        Working...
                        X