Autona Audi 100 -85, typ44.
Vaihdoin äsken eteen putket/letkut uusiksi, jotka jäivät uusimatta muun jarrujärjestelmän uusimisen aikana viime kesänä.
Viime kuukausien aikana jarrupoljin on pahenevissa määrin alkanut kulkeutua kunnolla pohjaan painettaessa. Nestettäkin hieman hävisi, joten oletin huonojen etuputkien/letkujen hieman jo vuotavan. Satula ei vuotanut männästä.
No nyt on sitten koko jarrujärjestelmä pääsylinteriä myöten täysin uutta, mutta tehostettuna polkimen pystyy kevyesti painamaan pohjaan asti.
Kyse ei ole polkimen liikevaran loppumisesta, sillä tarkastin säädön. Poljin ei siis painu lattiaan, vaan pääsylinteristä loppuu liikevara. Ilman tehostusta poljin on kova, eikä sitä jaksa painaa vastaavasti pohjaan.
Ilmaa järjestelmässä ei pitäisi olla, sillä tuli vielä kertaalleen ilmattua kaikista nipoista reilusti valuttamalla.
Tuo poljin oli jo viime kesänä heti pääsylinterin vaihdon jälkeen pohjaan painettavissa, mutta mielestäni nyt menee vielä helpommin. Samalla tuli uusittua pommi ja tiivistettyä jarrutehostaja, joten tehostimessa riittää nyt kyllä voimaa. Mielestäni sylinterin liikevaraa ei pitäisi polkimesta painamalla voida käyttää loppuun, oli sitten tehostusta tai ei.
Tehostimen liikevara ei ole mitenkään säädettävissä eikä pitäisi olla syynä. Polkimelta lähtevä tankohan on yhtä puuta tehostimen läpi aina jarrusylinterille. Jarrusylinterikin pitäisi olla täysin oikean mallinen, joten mielestäni polkimen kolahtaminen pohjaan tarkoittaa, että pääsylinterin mäntä ei enempää pysty liikkumaan.
Jarrutehoa kyllä löytyy ainakin näin pikaisesti kokeiltuna, mutta löytyykö sitä tarpeeksi? Kuivalla asvaltilla ei ole päässyt vielä kokeilemaan, että meneekö lukkoon asti.
Millaisia ehdotuksia esitätte vian syyksi vai pidättekö korjaamista vaativana vikana lainkaan?
Yhteenvetona:
- Koko jarrupiiri on täysin uusittu, lukuunottamatta etujarrusatuloiden mäntiä/tiivisteitä, sillä ovat nykyisellään täysin ehjät ja tiiviit.
- Ilmaa ei pitäisi olla. Tuli sitä niin paljon nestettä liruteltua lävitse ilman kuplia.
- Näkyviä vuotoja ei ole, eikä pitäisi muutenkaan vuotaa mistään ulos.
- Polkimen liikevara ei lopu.
Onko uusi pääsylinteri viallinen ja valskaa paineet männässä läpi?
Vaihdoin äsken eteen putket/letkut uusiksi, jotka jäivät uusimatta muun jarrujärjestelmän uusimisen aikana viime kesänä.
Viime kuukausien aikana jarrupoljin on pahenevissa määrin alkanut kulkeutua kunnolla pohjaan painettaessa. Nestettäkin hieman hävisi, joten oletin huonojen etuputkien/letkujen hieman jo vuotavan. Satula ei vuotanut männästä.
No nyt on sitten koko jarrujärjestelmä pääsylinteriä myöten täysin uutta, mutta tehostettuna polkimen pystyy kevyesti painamaan pohjaan asti.
Kyse ei ole polkimen liikevaran loppumisesta, sillä tarkastin säädön. Poljin ei siis painu lattiaan, vaan pääsylinteristä loppuu liikevara. Ilman tehostusta poljin on kova, eikä sitä jaksa painaa vastaavasti pohjaan.
Ilmaa järjestelmässä ei pitäisi olla, sillä tuli vielä kertaalleen ilmattua kaikista nipoista reilusti valuttamalla.
Tuo poljin oli jo viime kesänä heti pääsylinterin vaihdon jälkeen pohjaan painettavissa, mutta mielestäni nyt menee vielä helpommin. Samalla tuli uusittua pommi ja tiivistettyä jarrutehostaja, joten tehostimessa riittää nyt kyllä voimaa. Mielestäni sylinterin liikevaraa ei pitäisi polkimesta painamalla voida käyttää loppuun, oli sitten tehostusta tai ei.
Tehostimen liikevara ei ole mitenkään säädettävissä eikä pitäisi olla syynä. Polkimelta lähtevä tankohan on yhtä puuta tehostimen läpi aina jarrusylinterille. Jarrusylinterikin pitäisi olla täysin oikean mallinen, joten mielestäni polkimen kolahtaminen pohjaan tarkoittaa, että pääsylinterin mäntä ei enempää pysty liikkumaan.
Jarrutehoa kyllä löytyy ainakin näin pikaisesti kokeiltuna, mutta löytyykö sitä tarpeeksi? Kuivalla asvaltilla ei ole päässyt vielä kokeilemaan, että meneekö lukkoon asti.
Millaisia ehdotuksia esitätte vian syyksi vai pidättekö korjaamista vaativana vikana lainkaan?
Yhteenvetona:
- Koko jarrupiiri on täysin uusittu, lukuunottamatta etujarrusatuloiden mäntiä/tiivisteitä, sillä ovat nykyisellään täysin ehjät ja tiiviit.
- Ilmaa ei pitäisi olla. Tuli sitä niin paljon nestettä liruteltua lävitse ilman kuplia.
- Näkyviä vuotoja ei ole, eikä pitäisi muutenkaan vuotaa mistään ulos.
- Polkimen liikevara ei lopu.
Onko uusi pääsylinteri viallinen ja valskaa paineet männässä läpi?
Comment