Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrusylinteristä loppuu liikevara tehostettuna, 100 typ44 -85

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrusylinteristä loppuu liikevara tehostettuna, 100 typ44 -85

    Autona Audi 100 -85, typ44.

    Vaihdoin äsken eteen putket/letkut uusiksi, jotka jäivät uusimatta muun jarrujärjestelmän uusimisen aikana viime kesänä.

    Viime kuukausien aikana jarrupoljin on pahenevissa määrin alkanut kulkeutua kunnolla pohjaan painettaessa. Nestettäkin hieman hävisi, joten oletin huonojen etuputkien/letkujen hieman jo vuotavan. Satula ei vuotanut männästä.

    No nyt on sitten koko jarrujärjestelmä pääsylinteriä myöten täysin uutta, mutta tehostettuna polkimen pystyy kevyesti painamaan pohjaan asti.

    Kyse ei ole polkimen liikevaran loppumisesta, sillä tarkastin säädön. Poljin ei siis painu lattiaan, vaan pääsylinteristä loppuu liikevara. Ilman tehostusta poljin on kova, eikä sitä jaksa painaa vastaavasti pohjaan.

    Ilmaa järjestelmässä ei pitäisi olla, sillä tuli vielä kertaalleen ilmattua kaikista nipoista reilusti valuttamalla.

    Tuo poljin oli jo viime kesänä heti pääsylinterin vaihdon jälkeen pohjaan painettavissa, mutta mielestäni nyt menee vielä helpommin. Samalla tuli uusittua pommi ja tiivistettyä jarrutehostaja, joten tehostimessa riittää nyt kyllä voimaa. Mielestäni sylinterin liikevaraa ei pitäisi polkimesta painamalla voida käyttää loppuun, oli sitten tehostusta tai ei.

    Tehostimen liikevara ei ole mitenkään säädettävissä eikä pitäisi olla syynä. Polkimelta lähtevä tankohan on yhtä puuta tehostimen läpi aina jarrusylinterille. Jarrusylinterikin pitäisi olla täysin oikean mallinen, joten mielestäni polkimen kolahtaminen pohjaan tarkoittaa, että pääsylinterin mäntä ei enempää pysty liikkumaan.

    Jarrutehoa kyllä löytyy ainakin näin pikaisesti kokeiltuna, mutta löytyykö sitä tarpeeksi? Kuivalla asvaltilla ei ole päässyt vielä kokeilemaan, että meneekö lukkoon asti.


    Millaisia ehdotuksia esitätte vian syyksi vai pidättekö korjaamista vaativana vikana lainkaan?

    Yhteenvetona:
    - Koko jarrupiiri on täysin uusittu, lukuunottamatta etujarrusatuloiden mäntiä/tiivisteitä, sillä ovat nykyisellään täysin ehjät ja tiiviit.
    - Ilmaa ei pitäisi olla. Tuli sitä niin paljon nestettä liruteltua lävitse ilman kuplia.
    - Näkyviä vuotoja ei ole, eikä pitäisi muutenkaan vuotaa mistään ulos.
    - Polkimen liikevara ei lopu.


    Onko uusi pääsylinteri viallinen ja valskaa paineet männässä läpi?
    Viimeksi muokannut jasso; 22.3.2008, 00:33.

  • #2
    eipä tuossa taida olla vaihtoehtoja..siis pääsylinterille ääni.
    voihan ne olla uutenakin viallisia!!

    Comment


    • #3
      Pääsylinterihän se sitten varmaan on sökö. Lukkopihtejä jarruletkuihin, niin saa eliminoitua ne pois varmuudella.

      Comment


        #4
        Mulla on sama ominaisuus risassa, mutta jarruteho riittää. Epäilys kohdistuu myös jarruletkuun, joka on paisunut ja varmaan se antaa sieltä sitten periksi jarrutettaessa.
        Poljin tuntuu kumipallolta polkimen liikeradan loppupäässä. Ja ilmaa ei ole.
        Pitäis vaihtaa letkut teräspunoksisiin.. pikimmiten.

        Comment


        • #5
          OT:nä ni mites lötkön jarrut yleensä?? kun omassa on reijitetetyt/uritetut jarrulevyt..
          siis onko orkkis jarrut?

          Comment


          • #6
            No ei ole orkkislevyt. Eiköhän tuohon ikään mennessä sinne ole ehditty alle laittaa yhden sun toisen merkkistä levyä. Viimeisimmäksi joku on laittanut rei´itetyt. Saahan noita edullisesti.

            Comment


            • #7
              Eikös sen pääsylinterin kunnon voi tarkistaa tulppaamalla lähdöt pääsylinteristä ja polkemalla jarrua?

              Comment


              • #8
                Pitkällisen tutkimisen ja tulppaamisen jälkeen selvisi, että ei valskaa mäntä paineita. Ei muuten onnistu testaaminen ihan noin vain puristamalla jarruletkuja. Vaati umpeen hitsatut liittimet sylinteriin kiinni.

                Perinteisesti tuli mieleen vasta koko rumban jälkeen varsin yksinkertainen testi; polkimen pohjassa pito ja ilmausruuvin löysäys. Kyllähän sitä liikevaraa sittenkin on eli ei se mäntä kolahdakaan pohjaan. Paineet nousevat vain niin yllättäen, että kolahtaa kuin pohjaan iskisi.

                Edelleenkin poljin on täydellä tehostuksella tasaisen pehmeä, kunnes lopulta pysähtyy kuin seinään. Ilman tehostusta alusta alkaen hyvä myös täydellä voimalla painettaessa.

                Ilmailin kahteen kertaan paineistuksella aluksi liruttamalla, sitten paineella ja polkemisella ja lopuksi vielä ihan perinteisin menetelmin. Jos sielä ilmaa vielä muka on, niin miten ihmeessä sen sieltä saa ulos? Lähemmäs litra tuli yhteensä liruteltua tavaraa letkuista läpi, joten luulisi ilman ehtineen jo ilmausruuveihin asti.

                Eihän sillä pääsylinterin ruuvilla ole ilmausvirkaa? Eikö se ole vain tyhjennystä varten?

                Comment


                  #9
                  Kertoisitko minullekin mistä saisi ostettua samaiset letkut?

                  Comment


                  • #10
                    Jarruletkut? Mistä tahansa autovaraosia myyvästä puljusta. Ovat peruskamaa, hintaluokka alle 10e/kpl.

                    Comment


                    • #11
                      Onkos laitteessa ABS? Sen pumppu on yleensa hankalampi ilmattava

                      Comment


                      • #12
                        Ei ole. Nyt jarru toimivat niin kuin pitääkin.

                        Todennäköisesti ne vanhat jarruletkut aavistuksen vuotivat, mutta muuten ei ollut mitään vikaa. Polkimen liike on yhä samanlainen, mutta siinä ei ole mitään vikaa. Tyhjältä tuntuva liike johtuu todennäköisesti vain mäntien liikkeestä, ennen kuin palat puristuvat levyihin kunnolla. Kun pommi ja tehostin ovat iskussa, se vain tuntuu niin kevyeltä.

                        Samanlaisen poljintuntuman sain nimittäin myös 200:seen, kun vaihdoin pommin. Turhan kriittinen kuskin jalka on vain kysessä :)

                        Comment

                        Working...
                        X