Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Konin keltaiset - korjattavissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Konin keltaiset - korjattavissa?

    Hain lötkön huollosta. Nyt on voimansiirrossa uudet öljyt, ehjä vetari, etummaisempi vasen, ja uudet bogen turbo- kaasuiskarit. Kolmonen kytkeytyy nyt päälle ilman rusahdusta:-)

    Vanhat iskarit löytyivät takakontista. Olivat otsikon mukaiset, keltaiset ja tekstin mukaan säädettävät. Toinen kuulemma vuotaa hieman.

    Eikö koneja voi korjata, ainakin joitain malleja? Kannattaako moinen? Onko noilla jotain jälleenmyntiarvoa?

    Onko kokemusta Bogen Turbo- iskareista? Sachsin tekemät ovat, niitä olen käyttänyt ja ollut tyytyväinen.

    #2
    Motoralilla oli aiemmin kaveri nimeltä Lindqvist -muistaakseni. Hän pystyi korjaamaan, tai vaikkapa muuttamaan ominaisuuksia olemassaolevaan runkoon, siis Konin keltaisiin.

    Comment


    • #3
      No hyvä, etten heittänyt kääröä roskiin katsomatta ensin, mitä sisällä on.

      Kannataako moisten korjaaminen taloudellisesti ja millaiset ovat käytännön erot ominaisuuksissa verrattuna esim "tavalliseen" korkeapainekaasuiskariin? Entä käyttöikä peruskorjausvälillä?

      Se hyvä puoli noissa säädettävissä on, että kun omistaa ajoneuvon, jota ei koskaan ole tullut tehtaalta ulos, saa juuri tähän setuppiin sopivat säädöt joku asiaa tunteva haettua.

      Comment


        #4
        Kyllä ne hyvät iskarit on, itse purin aikaisemmasta autosta ne auki ja vähän säädin ominaisuuksia. Käytin hydrauliikkaöljyä vaimennusaineena. Toimi ne vielä kun auton myin, (nyt auto on taas suvussa) mutta tällä hetkellä ne ehkä pitäisi taas avata. Kunnossa ne oli ainakin 5-6 vuotta.

        Comment


        • #5
          Motoralilla huolto toimii entiseen tapaan, saman henkilön käsissä. Mikäli iskarin varsi ei ole naarmuuntunut, korjaaminen onnistunee ja on varmaan ihan kannattavaakin mikäli pumpuille löytyy käyttöä tai valmis ostaja. Itsekin käytin yhden Sportin korjattavana kun säätömekanismi oli sisältä irti/hajalla. Kustansi noin 200mk. Nyt kyselin Specialiin jäykempää venttiilistöä, löytyy noin 60-70e/kpl hintaan töineen.

          Comment


          • #6
            Sen iskarin varren kannattaa olla sitten melko naarmuton, muuten eivät ota iskareita edes korjattaviksi. Minulle tuli kielteinen päätös omien konieni kanssa, joten hioin tonnisella paperilla varsien pinnat sileiksi ja pistin sisälle poravasaran voiteluun käytettävää öljyä. (ei vaahtoudu) Öljy kun on vielä hieman jäykempää kuin alkuperäinen, niin hyvin näyttää pysyvän sisällä.

            Valitettavasti takaiskarit olivat liian kuluneet korjattaviksi, joten ne jouduin uusimaan. Iskarit kyllä säilytin, jos niistä innostuu joskus jotain askartelemaan.

            Comment


            • #7
              En ole aikaisemmin iskaria purkanut (pl. patruunan vaihto), mutta Caddyssä tuli tänään eteen jousijalka, jossa ei yllättäen ollutkaan patruunaa, vaan sisukalut olivat ihan irtotavaraa. Jousijalan merkki ja malli ei oikein selvinnyt, mutta hiivatin löysä se oli. Säätöä ei ollut, mutta sisemmän putken alaosassa oli jousikuormitteinen venttiili, jonka avautumista ilmeisesti saa säädettyä shimmeillä, joita jousen alla oli kolme.
              Jämäkkyyttä saisi varmaan lisää jäykemmillä öljyillä. Sisällä tuntui hajusta päätellen olevan jotakin hydrauliikkaöljyä.
              Pikainen googlettaminen kertoi, että ATF olisi hyvä korvike. Paljonko sitä uskaltaa täyttää jousijalan sisälle ilman, että tiivisteet paukahtavat pihalle? Äkkiseltään ajatellen, kun sen täyttää siten, että varsi on kokonaan sisällä ja säiliö on täynnä öljyä, ei ole mahdollisuutta, että öljy tursuaisi tiivisteistä pihalle.

              Comment


              • #8
                Bogen turboista on kokemusta reilun 10tkm ajalta ja sanoisin että hinta/laatu-suhde on kohdallaan.

                Comment


                • #9
                  Täältä myös yksi ääni Bogen turbokaasuille. Mun edellises autos (Golf II) oli noi iskarit ja toimivat todella hyvin, eikä olleet mitkään liian kalliit.

                  Comment


                  • #10
                    KAHA oy'llä (konin maahantuoja) oli ainakin joku vanhempi pappa mikä korjasi mun keltaiset konit muutaman vuotta sitten. Käsi piirsi viellä joitakin testituloset pieneen paperiin.

                    Comment


                    • #11
                      Konia tuo kyllä käsittääkseni maahan Motoral. Siellä olen ainakin omat iskarit huollattanut.
                      Vai onko tuotteilla sitten kaksi maahantuojaa?

                      Comment


                      • #12
                        Muistelen että Konien sisälle laitoin n. 0.6-.7 desiä öljyä. Omassani tuo poravasaran öljy tekee käytöksestä melkoisen jämäkkää, pikkukiharoissa pintakovuus on lisääntynyt, isommat heitot menee nätisti.

                        Comment


                          #13
                          Onko se varren stefa standardi-kamaa?

                          Comment


                          • #14
                            Ei konissa ainakaan, on rakenteeltaan lievästi sanottuna erikoinen. Tänään just kannoin osat varastoon, voin ottaa kuvan jos kiinnostaa.

                            Comment


                            • #15
                              Öljyjä kannattaa kysellä moottorikelkkojen ja -pyörien iskunvaimentimien huoltajilta. Saattaa olla kalliimpaa tavaraa kuin nuo ATF:t, porakoneöljyt sun muut, mutta ovat tarkoitettu nimenomaan em. käyttöön. Osaava huoltomies/-nainen osaa sitten sekoitella oikean koktailinkin öljyistä.

                              Comment


                                #16
                                Vieläkö keltasia Koneja saa huollatettua jossain? Vai kannattaako nykyään edes? Olis noi Urssin etuiskarit tos irrallaan ja ainakin toinen on kadottanut vähä öljyä. Tällä hetkellä Motonetin TRW:t tuolla etutolpissa ja tuntuma on heikompi kuin Koneilla.

                                Comment


                                  #17
                                  itelle talvella ainakin sanottiin omia ostaessani että saa huollettua, sitä en tiedä kuka tekee ja paljon maksaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Googleen kun laittaa "koni huolto" niin aika nopeasti päätyy siihen tulokseen, että Motoral Oy tarjoaa huoltopalveluita. Heidän sivuiltaan löytyy myös jälleenmyyjien lista, sieltä voinee käydä kyselemässä.

                                    http://www.motoral.fi/tuotteet/henki...t-ja-asentamot

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tarkkaa hintaa en muista, mutta kohtuulisena itse sitä pidin kun taannoin sitä kyselin. Nuo konithan saa myös samalla shimmattuna jos haluaa muutoksia iskariin.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X