Elikkäs minkäslainen operaatio olisi tuollainen vaihtaa..?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 Q etumainen ylätukivarren vaihto?
Collapse
X
-
Suht helppo homma ellei tukivarsia olka-akseliin kiinnittävä pultti ole todella tiukassa. Iskarin yläpään kiinnikkeen joutuu irrottaa myös, joka taas helposti sekoittaa aurauskulmat.
-
Noita jokusen vaihtaneen voisin sanoa, että noin 1/10 tapauksesta olka-akselin pultti ei ole ollut niin kiinni jotta ilman lämmittämistä olisi lähtenyt irti...
Kannattaa varata valmiiksi kirosanoja reilusti varastoon...:)
Iskarin yläpää hässäkkää ei tarvitse irroittaa taempien varsien vaihtoon, etummaisessa pitää.
Comment
-
Tuli päivällä vaihdettua juuri tuo etumainen ylätukivarsi avantiin. Vaihdoin samalla myös sen taaemmankin. Aika paljon joutui tekemään töitä sen pultin kanssa, joka pitää tukivarret kiinni siinä olkatukihässäkässä.
Suosittelen molempien tukivarsien vaihtoa (siis ylätukivarsien), jos toinen on vain vaihtokunnossa. Itseltäni meni koko hommaan noin kolme tuntia ja samalla työmäärällä vaihtaa kaksi kuin yhden. Homma tehty kylmässä tallissa, jossa ei nosturia.
Puhdistin viilalla olkatukivarren reiän, (sen johon se pultti tulee), laitoin uuden pultin+mutterin ja paljon vaseliinia, jos se ensi kerralla irtois helpommin.
Autoon oli vaihdettu -04 takuuseen tukivarret (kaikki) ja ko. pulttia ei oltu vaihdettu.
Pultista näki ettei se ollut aiemminkaan irronnut helposti: oli jopa hieman vääntynyt.
Kaikki muut meni melko helposti, paitsi tuo pultin irrotus.
Otin ensin sen pultin irti, sitten päästin iskarin alhaalta irti. Sitten otin ne tukivarret irti olkatukiraudasta. Jonka jälkeen iskari tukisysteemin kanssa ylhäältä irti (kolme pulttia).Tämän jälkeen irrotin ne tukivarret yläosasta irti pöydällä. Katselin noin silmämääräisesti että tuli kuten entisetkin (kulmat yms.). Kasaus juuri päinvastaisessa järjestyksessä: Tukivarret meni helpommin olkatukirautaan, kun iskarin alaosa oli irti. Laitoin muuten sen iskarin alapultin etupuolelta kiinni. Irtiottaessa piti ottaa toinen alatukivarsi irti pyörän puolelta, jotta pultti lähtee pois.
Pitää vielä ne pyöränkulmat tarkistuttaa, kunhan vaihdan myös sen toisen puolen.
Vain yhdessä ylätukivarressa väljää, oli todennut katsastussetä, mutta minä vaihdan kaikki.
Nyt hyvästä autosta tuli vielä parempi ajaa (napakampi keula).
Comment
Comment