Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen kovettuminen kovilla pakkasilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrujen kovettuminen kovilla pakkasilla

    Olen tuossa nelkussa huomannut tuollaisilla -30 huitevilla olevilla pakkasilla jarrupolkimen kovettumista. Ilmenee kun ajelee pidempää matkaa jolloin ei jarrutteluja pahemmin tule. Ikävä ilmiö kun sitä ei aina muista. Jarruttaa kuitenkin, mutta poljinta saa painaa oikein tosissaan.

    Jarrunesteet on vaihdettu juuri.

    #2
    Jarrunesteet on vaihdettu juuri.
    Olihan jarruneste uudesta avaamattomasta pullosta? Ei vuositolkulla hyllyssä seisoneesta tai korjaamon vaihtolaitteen säiliöstä.
    Ainoa, minkä keksin aiheuttavan jarujen kovettumista kovalla pakkasella on juuri jarrunesteen jäykistyminen siihen imeytyneen veden takia. Korjaamoilta ja katsastusasemilta löytynee mittareita vesipitoisuuden mittaamiseksi. Voihan olla, että uusi neste on valmiiksi "märkää".

    Sitten vähän kaukaa haettua, mutta olisikohan mahdollista, että satulat kutistuisivat kylmässä ajoviimasta niin paljon, että männän välys käy liian pieneksi (Teräsmäntä-alumiinisatula). Tällöin jarrut jäisivät helposti vähän laahaamaan. Pientä laahaamista ei pakkasella välttämättä huomaisi kun auto on muutenkin jäykkä. Laahaava jarru saattaisi kuumentua häipymisrajalle, jolloin poljin tuntuu kovettuvan. Halvoilla tarvikejarrupaloilla häipymisraja saattaa olla jopa alle 400 astetta.

    Liian vesipitoinen neste lähtisi puolestaan kiehumaan sylinterissä aiheuttaen tennispallon polkemista vastaavan efektin poljinta painettaessa.

    Entäpä jarrutehostin? Tuossa lienee normaali alipainetehostaja? Voisiko joku alipainejärjestelmän venttiili olla jäässä, jolloin jarrutehostin ei toimikaan tarvittaessa?

    Comment

    Working...
    X