Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mysteeri- jarruvika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mysteeri- jarruvika

    Ei ole vaggilainen. Rouva ajeli Focuksella ja oli liikkeelle lähdettyään huomannut auton rullaavan huonosti. Muutaman kilometrin jälkeen oli syttynyt abs- ja esp- valot ja samalla auton pyörähti ojaan. Onneksi pikkutiellä. Vahinkoa ei tullut. Jarrunestettä oli ruikkinut ojaan ja takarengas umpilukossa. Arvelin jarruletkun tai -putken hajonneen. Hinurilla kotiin ja samalla löysäsi jarrunkin. Rengas pois ja mitään vikaa en löytänyt! Jäätä vaan paljon välissä. Jarrunestettä vähän vajunut säiliöstä, mitään vuotoja ei näy. Vikavalot kuittaantui ajamalla. Mitähän tässä tapahtui?

    #2
    Käsijarru jumissa? Nesteet tullu pihalle jostain jarrusatulan tiivisteen välistä kun keittäny?
    Viimeksi muokannut hopsis; 5.1.2025, 11:53.

    Comment


    • #3
      Se kiehuminen kävi itselläkin mielessä. Vikavalot syttyy kun rengas menee jumiin? Käsijarru siinä on jumittanut. Luulin ettei ole käyttänyt sitä talvella mutta kuulemma on. Ei siis eroa vaggilaisista...

      Comment


        #4
        Ei eroa ei. Mulla on ny kolmoskoppanen Focus ajossa ja ihan yhtä lailla jumittaa toisen puolen takasatula.

        Comment


        • #5
          Eihän tuo ole vag vika, satula valmistajan suuntaan syyttävä sormi.
          Yleisesti ottaen vika on käyttämättömyydessä.

          Comment


          • #6
            Pihassa nyt 3 vaggilaista joissa jokaisessa käsijarru hirttää heti kun lämpö laskee alle 0. Sama aiemmissakin.

            Comment


            • #7
              Jos käsijarru on ongelma pakkasella, on vika yleensä vaijeriin päässyt kosteus.

              Comment


                #8
                Aika harvoin sitä käsijarrua oikeesti tarvii. Pitää olla jo tosi jyrkkä mäki ettei vaihde päällä pysy parkissa. Yleensä ihan turhaan se vedetään päälle. Se on joku vanha tapa mikä opetettiin autokoulussa. Itse en käytä kuin laivassa ja katsastuksessa. Talvella varsinkaan sitä ei vanhemmissa autoissa kannata käuttää jos ei ole ihan pakko. A8:issa kesti orggisvaijerit 26v ja 13v aikana uusinu molemmat takasatulat kerran, voi olla et hajosi käyttämättömyyden takia tai sit ihan vanhuuttaan..Suunnilleen samanlaiset kokemukset muistakin vanhemmista Audeista.

                Mitä tulee aloittajan ongelmaan niin satula tai käsijarruvaijeri siellä jumii.Jos ei käytä sitä talvella niin hyvinkin voi taas kesäkelillä pelata ihan normaalisti eli ei sille välttämättä tarvii tehdä mitään.

                Comment


                  #9
                  Itsehän menin vaihtamaan TT:stä takasatulat jäähdytetyn levyn versioon, eivät ole takerrelleet kertaakaan. Käytän käsijarrua päivittäin ja jätän laatikon vapaalle "tasaiselle" pysäköidessä. Vaijerit näyttävät juurikin kohta 25 vuotta vanhoilta, oikean puolen satulassa on käsijarruvivussa "valmistusvirhe" tai väärä vipu, pitää katsastusta varten vääntää sorkkaraudalla toimimaan.

                  Mielestäni käsijarrussa on ihan sama homma kuin autoissa ylipäätään. Mekaaniset asiat tykkää kun niitä käytetään, eikä anneta olla paikallaan kuin kipeä *****

                  Comment


                    #10
                    Kyllähän ne käsijarrut toimii kun niitä käyttää kunnes sitten jossain vaiheessa ei enää vanhuuttaan toimi. Ja sit kun ne joskus 10-20v päästä alkaa vanhuuttaan oleen toimimatta niin hakee kaupasta uudet satulat ja vaijerit niin pärjää taas seuraavan 20 vuotta. Ei se niin vaikeeta tarvi olla. Voi vaihtaa vaikka pelkät vaijerit ensin, ne ei oo edes kalliita.

                    En yleensä nykyään kovin herkästi lähde korjailemaan vaan annan ihmisten tehdä itse omat virheensä ja valintansa mutta nyt on vähän pakko. Vaihteiston varaan auton parkkiin jättäminen, varsinkin mihinkään muualle kuin tasamaalle on vaan yksiselitteisesti ihan idioottimaista. Manuaalivaihteisen kanssa vielä joo ei isoa vahinkoa tapahdu mutta eipä manuaaleja oo kohta enää pariin vuosikymmeneen ees valmistettu. Automaattivaihteistojen kanssa on sitten useampikin syy miksi ei. Vaikka luottais siihen että se pieni parkkilukon kynsi riittää (eikä koskaan ikinä missään tilanteessa esim. pysty murtumaan poikki kun sitä käytetään vuosia tavalla johon sitä ei ole tarkoitettu tai mitoitettu) niin voi esim. vaihdevaijerin muovinen holkki pettää laatikon kyljestä, kuten vaikka Q7/Touareg/Cayenne tapauksissa. Siinä ei auta paskaakaan jos vaihdevipu on P:llä mutta itse vaihde laatikon sisällä ei.

                    Comment


                      #11
                      Olen usein huomannut, että vaijereiden suojakumi siellä satulan päässä on väljä vaijeriin. Tästä pääsee vettä sisään ja jäätymisongelmat alkavat. Olen kiristänyt suojakumin ulomman osan pienellä nippusiteellä vaijeriin. Pitää vaan vähän venyttää kumia kiristäessä, että jää riittävä liikematka. Joissain tapauksissa myös kumin satulan pää on sen verran arveluttanut, että olen siihenkin nipparin laittanut. Tällätavalla olen välttynyt jäätymisongelmilta. Kun vaijerin sisälle on kerran päässyt vettä, niin sen sieltä pois saaminen voi olla vaikeeta, lähes mahdotonta.

                      Comment


                      • #12
                        Käsijarrua käytetty kesäkeleillä jatkuvasti ongelmitta ja satula(tarvike)on uusattu. Sama tilanne vaggilaisissa ja niihin on vaijereitakin vajhdeltu mutta silti jäätyvät. Muuten ei haittaisi mutta Ford pitäisi kohta katsastaa... Vaggilaiset onneksi sulan maan aikaan.
                        ​​​​​

                        Comment


                          #13
                          Tällainen tonnipommeilla ajeleva henkilö muutti katsastusajankohdankin kesäkeleille. Ei jumita vaijerit tai satulat kesällä ja ne katsastusremontitkin on mukavampi tehdä silloin kun loskaa ei putoile niskaan nosturilta. Mitä tulee noihin vaihteen päälle jättämiseen parkissa niin tonnipommikuski ei automaattia ottaisi mistään hinnasta vaivoikseen muutenkaan..

                          Comment

                          Working...
                          X