Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2014 A4 pyöränsuuntaus - ohjearvot (Quattro, S-Line?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2014 A4 pyöränsuuntaus - ohjearvot (Quattro, S-Line?)

    Käytin tänään tuon profiilin auton nelipyöräsuuntauksessa, mutta eipä se oikein vieläkään tunnu 100% hyvälle. Eihän tämä nyt mikään ihan hirveän paha ajettava ollut alun alkaenkaan, mutta oletan että ihan samalla tavalla tämän kuuluis mennä tuolla isolla tiellä vakaasti (kuin kiskoilla), mitä kaikki muutkin "premium-merkit" tuolta 80-90-luvulta lähtien. No aloin sitten tutkimaan, että mitä ne teki tuolle siellä Euromasterilla, ja ensimmäinenä kiinnitin huomion, että tulostessa lukee "normal suspension". Olen ollut siinä uskossa, että autossa on s-line alusta, joka on kait sport suspension? Mistäköhän tämän nyt sais tarkastettua? Aika paljon oli jäänyt myös eroja V/O puolten välillä vielä säädön jälkeenkin.

    Tuossapa tuo raportti vielä ihmeteltäväksi:
    https://drive.google.com/file/d/1UMp...usp=drive_link
    Viimeksi muokannut op76; 4.7.2024, 08:21.

  • #2
    Eikös sporttijousituksen koodi ole 1BE ja vakio 1BA? Löytyy sieltä huoltokirjan kannessa olevasta lapusta.

    Comment


      #3
      Kannattaa katsoa auton varustetarrasta/-listauksesta onko autossa alusta 1BA, 1BE vai 1BV.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        1BE löytyy peräkontin tarrasta. Eli heti ainakin tuo vasen camber on edessä reilusti pielessä (liian pystyssä), ja puolieroa on kans reilusti. Onko tuo säädettävissä? EDIT: ja joo, ilmeisesti pitää "sub-framea" kääntää...mahtaakohan olla kallis homma?

        Ja tuo suurin ongelma ajettavuudessa on se, että pienet ohjausliikkeet ei keskitä kunnolla, vaan suunta jää hiukan päälle. Sanoisin että ennen säätöä suuntavakaus oli 2½ tähteä, nyt 3½, riippuen tietysti hieman alustasta ja nopeudesta. Tokihan renkaatkin voivat tähän vaikuttaa, mutta ne ovat päällisin puolin lähes uudenveroiset Hakka Black 2:t, enkä oikein usko että niissä olisi tämä vika. Rengaskokokin vielä tuollainen hiukan "anteeksiantava" 225/50-17.
        Viimeksi muokannut op76; 4.7.2024, 19:32.

        Comment


          #5
          Apurungon keskitys ei monestikaan normaaliin nelipyöräsuuntaukseen kuulu, vaan sitä on erikseen pyydettävä. Kaipa kuitenkin huomauttivat, ettei camberia saatu ohjearvoihin?

          Yksi syy miksi arvot karkaavat alueelta on puslien väsyminen/löystyminen. 10 vuotta vanhassa autossa ne on harvoin uuden veroiset, vähän toki kilometreistäkin riippuen. Huonoilla puslilla nelipyöräsuuntaus on vähän yhtä tyhjän kanssa, ja vaikuttavat myös merkittävästi ajettavuuteen. Löysillä puslilla pyöränkulmat elävät ajossa liikaa.

          1BA ja 1BE alustan ohjearvot ovat etuakselin camberia lukuunottamatta samat, ja camberia ei pysty varsinaisesti säätämään, joten sillä ei sinänsä ole säädön kannalta merkitystä. Vaikutus on lähinnä siihen, näkyykö lapussa punaista vai vihreää.

          Click image for larger version

Name:	A4B8_front_axle_align.png
Views:	141
Size:	13,6 Kt
ID:	1974691 Click image for larger version

Name:	A4B8_rear_axle_align.png
Views:	142
Size:	11,1 Kt
ID:	1974692
          Viimeksi muokannut alpi; 4.7.2024, 23:17.

          Comment


          • #6
            No nyt on uusi aika varattu. Juttelin sen säädön tehneen huoltomiehen kanssa, ja se ei ollut väljää löytänyt mistään, joten koitetaan siirtää sitä apurunkoa. Kalliiksihan tämä varmasti tulee, ainakin verrattuna perussäätöön, mutta ei tuolla ole noinkaan mikään nautinto ajaa.

            Comment


              #7
              Sano sille huoltomiehelle, että tarkistaa vielä kuitenkin edestä minimissään taempien alatukivarsien runkopuslien kunnon ennen kuin alkaa apurunkoa hölläämään. Rapeilla puslilla pyöräkulmien säädättäminen on melkolailla rahan hukkaan heittämistä. Niinkuin Aleksi tuossa yllä sanoi.

              Comment

              Working...
              X