Ohjausmomentin anturi (G269) alkoi antamaan vikakoodia:
00573 - Steering Torque Sensor (G269): Implausible Signal
Vikakoodi sytytti kojelautaan keltaisen ohjaustehostimen varoitusvalon (K161), mutta mitään vaikutusta ohjaustehostukseen ei tullut (SSP 317 mukaan ohjaustehostuksen tulisi tällöin kytkeytyä loivasti pois päältä). Vika tapahtui hyvin satunnaisesti ja näennäisesti tyhjästä, usein pidemmän (> 20 km) ajomatkan jälkeen.
Kyseinen anturi on sisäänrakennettu ohjausvaihteeseen, lähelle ohjauspylvään liitosta:
Vikakoodi johtui todennäköisesti anturin kaapeloinnista: ajan myötä ohjauspylvään pyörimisliikettä mukaileva kellojousi halkeaa jommasta kummasta päästä ja aiheuttaa signaalin ajoittaista pätkimistä.
Koska ohjausmomentin anturi on sisäänrakennettu ohjausvaihteeseen, ei siihen virallisesti ole olemassa varaosia. Anturin pystyy kyllä vaihtamaan ja ohjeet sen tekemiseen löytyy, mutta tässä vikaantunut ohjausvaihde vaihdetaan uudempaan 3. sukupolven ohjausvaihteeseen.
Yhteenveto PQ35 pohjalevyn ohjausvaihteista:
PQ35 pohjalevyyn perustuvat automallit (mm. Audi A3 8P, SEAT León 1P, Škoda Octavia 1Z ja VW Golf Mk5/1K) jakavat mekaanisesti saman sähkömekaanisen ohjausvaihteen.
Ohjausvaihteesta on kolme sukupolvea: Gen 1, 2 ja 3:
HUOM!
Gen 2 ohjausvaihteen ohjausyksikön (J500) tunnistaa ulkoisesti virtaliittimen poikkeavasta paikoituksesta:
Tarvittavat osat Gen 2 → Gen 3 ohjausvaihteen vaihtoon:
Gen 2 ohjausvaihteen vaihtamiseen Gen 3 ohjausvaihteeksi tarvitaan vähintään:
Tekstistä tulikin yllättävän pitkä, jatketaan kommenteissa.
00573 - Steering Torque Sensor (G269): Implausible Signal
Vikakoodi sytytti kojelautaan keltaisen ohjaustehostimen varoitusvalon (K161), mutta mitään vaikutusta ohjaustehostukseen ei tullut (SSP 317 mukaan ohjaustehostuksen tulisi tällöin kytkeytyä loivasti pois päältä). Vika tapahtui hyvin satunnaisesti ja näennäisesti tyhjästä, usein pidemmän (> 20 km) ajomatkan jälkeen.
Kyseinen anturi on sisäänrakennettu ohjausvaihteeseen, lähelle ohjauspylvään liitosta:
Vikakoodi johtui todennäköisesti anturin kaapeloinnista: ajan myötä ohjauspylvään pyörimisliikettä mukaileva kellojousi halkeaa jommasta kummasta päästä ja aiheuttaa signaalin ajoittaista pätkimistä.
Koska ohjausmomentin anturi on sisäänrakennettu ohjausvaihteeseen, ei siihen virallisesti ole olemassa varaosia. Anturin pystyy kyllä vaihtamaan ja ohjeet sen tekemiseen löytyy, mutta tässä vikaantunut ohjausvaihde vaihdetaan uudempaan 3. sukupolven ohjausvaihteeseen.
Yhteenveto PQ35 pohjalevyn ohjausvaihteista:
PQ35 pohjalevyyn perustuvat automallit (mm. Audi A3 8P, SEAT León 1P, Škoda Octavia 1Z ja VW Golf Mk5/1K) jakavat mekaanisesti saman sähkömekaanisen ohjausvaihteen.
Ohjausvaihteesta on kolme sukupolvea: Gen 1, 2 ja 3:
- 1. sukupolvi (Gen 1) on käytössä vain 2004 vuosimallin aikaisimmissa valmistetuissa ajoneuvoissa.
- Ohjausyksikön tunnistenumero: 1K1 909 143 * / Gen 1 vaihtaminen Gen 2 tai Gen 3 vaatii lisäksi mm. apurungon vaihdon!
- 2. sukupolvi (Gen 2) on käytössä vuosimalleissa n. 2005 - 2009.
- Ohjausyksikön tunnistenumero: 1K1 909 144 * tai 1K2 909 144 *
- 3. sukupolvi (Gen 3) on käytössä n. vuosimallista 2009 eteenpäin.
- Ohjausyksikön tunnistenumero: 1K0 909 144 * tai 8J0 909 144 *
HUOM!
Ohjausyksikön tunnistenumero ei ole varaosanumero, vaan esim. VCDS lukemalla havaittu 44-Steering Assist ohjaimen numero.
Gen 2 ohjausvaihteen ohjausyksikön (J500) tunnistaa ulkoisesti virtaliittimen poikkeavasta paikoituksesta:
Tarvittavat osat Gen 2 → Gen 3 ohjausvaihteen vaihtoon:
Gen 2 ohjausvaihteen vaihtamiseen Gen 3 ohjausvaihteeksi tarvitaan vähintään:
- Gen 3 ohjausvaihde esim. 1K1 423 055 M(X), X = kunnostettu
- Mikäli ohjausvaihde hankitaan uutena alkuperäisosana, ei ohjausvaihteen ohjelmistoon ole asennettu ominaiskäyrää. Tällöin ominaiskäyrä on pakko asentaa erikseen! Kunnostetut ohjausvaihteet ovat purkuosia tmv., jolloin niissä on jo jokin ominaiskäyrä asennettuna. Lisätietoa ominaiskäyristä ja ohjausyksikön ohjelmistoista alempana omassa osiossaan.
- Muunnosjohtosarja 1K1 971 111 AJ. (Vaihtoehtoisesti vanhan johtosarjan 5-pinninen liitin (T5) on mahdollista vaihtaa 3-pinniseksi liittimeksi (T3w), mutta useimmiten liittimet ovat niin haperoita, että ne hajoavat irroittaessa)
- Vain, jos ohjausvaihde EI sisällä: 2 kpl raidetangot 1K0 423 810 A + 2 kpl paljekumit 1K0 423 831 B + 2 kpl korjaussarja 1K0 498 970 C (sis. paljekumin kiristimet N 908 349 01 ja 1K0 423 933)
- Vain, jos uusitaan: raidetangon päät VASEN: 1K0 423 811 J ja OIKEA: 1K0 423 812 J
- Vain, jos uusitaan: ohjausvaihteen ja ohjauspylvään välinen tiivisterengas 1K0 423 187
- Kumipuslia ja niveliä esim. alatukivarteen ja pyörän tuentaan sekä kallistuksenvakautukseen
- 1 kpl N 105 580 02 / M14 x 70 / 100 Nm + 90°
- Vaihteiston heilurituen kiinnitys apurunkoon
- 1 kpl N 911 671 01 / M10 x 75 / 40 Nm + 90°
- Vaihteiston heilurituen takakiinnitys
- 1 kpl N 102 048 08 / M10 x 35 / 40 Nm + 90°
- Vaihteiston heilurituen etukiinnitys
- 2 kpl N 101 410 03 / M12 x 110 / 70 Nm + 180°
- Alatukivarren etupuslan kiinnitys
- 7 kpl N 105 797 02 / M10 x 76 / 50 Nm + 90°
- Alatukivarren takapuslan 4 kpl sisemmät kiinnitykset + 3 kpl ohjausvaihteen kiinnitys apurunkoon
- 4 kpl N 910 398 02 / M12 x 90 / 70 Nm + 90°
- Alatukivarren takapuslan 2 kpl ulommat kiinnitykset + 2 kpl apurungon konsolin kiinnitykset
- 2 kpl N 106 403 01 / M12 x 100 / 70 Nm + 90°
- Apurungon takakiinnitys
Tekstistä tulikin yllättävän pitkä, jatketaan kommenteissa.
Comment