Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
PQ35 Gen 2 ohjausvaihteen vaihto Gen 3 + Gen 3 ZF ohjelmistosta & ominaiskäyristä
PQ35 Gen 2 ohjausvaihteen vaihto Gen 3 + Gen 3 ZF ohjelmistosta & ominaiskäyristä
Ohjausmomentin anturi (G269) alkoi antamaan vikakoodia: 00573 - Steering Torque Sensor (G269): Implausible Signal
Vikakoodi sytytti kojelautaan keltaisen ohjaustehostimen varoitusvalon (K161), mutta mitään vaikutusta ohjaustehostukseen ei tullut (SSP 317 mukaan ohjaustehostuksen tulisi tällöin kytkeytyä loivasti pois päältä). Vika tapahtui hyvin satunnaisesti ja näennäisesti tyhjästä, usein pidemmän (> 20 km) ajomatkan jälkeen.
Kyseinen anturi on sisäänrakennettu ohjausvaihteeseen, lähelle ohjauspylvään liitosta:
Self-study programme 317: Steering moment sender G269
Vikakoodi johtui todennäköisesti anturin kaapeloinnista: ajan myötä ohjauspylvään pyörimisliikettä mukaileva kellojousi halkeaa jommasta kummasta päästä ja aiheuttaa signaalin ajoittaista pätkimistä.
Koska ohjausmomentin anturi on sisäänrakennettu ohjausvaihteeseen, ei siihen virallisesti ole olemassa varaosia. Anturin pystyy kyllä vaihtamaan ja ohjeet sen tekemiseen löytyy, mutta tässä vikaantunut ohjausvaihde vaihdetaan uudempaan 3. sukupolven ohjausvaihteeseen.
Yhteenveto PQ35 pohjalevyn ohjausvaihteista:
PQ35 pohjalevyyn perustuvat automallit (mm. Audi A3 8P, SEAT León 1P, Škoda Octavia 1Z ja VW Golf Mk5/1K) jakavat mekaanisesti saman sähkömekaanisen ohjausvaihteen.
Ohjausvaihteesta on kolme sukupolvea: Gen 1, 2 ja 3:
1. sukupolvi (Gen 1) on käytössä vain 2004 vuosimallin aikaisimmissa valmistetuissa ajoneuvoissa.
Ohjausyksikön tunnistenumero: 1K1 909 143 * / Gen 1 vaihtaminen Gen 2 tai Gen 3 vaatii lisäksi mm. apurungon vaihdon!
2. sukupolvi (Gen 2) on käytössä vuosimalleissa n. 2005 - 2009.
Ohjausyksikön tunnistenumero ei ole varaosanumero, vaan esim. VCDS lukemalla havaittu 44-Steering Assist ohjaimen numero.
Gen 2 ohjausvaihteen ohjausyksikön (J500) tunnistaa ulkoisesti virtaliittimen poikkeavasta paikoituksesta:
Gen 2 ja Gen 3 ohjausvaihteiden ohjausyksiköiden (J500) eroavaisuudet
Tarvittavat osat Gen 2 → Gen 3 ohjausvaihteen vaihtoon:
Gen 2 ohjausvaihteen vaihtamiseen Gen 3 ohjausvaihteeksi tarvitaan vähintään:
Gen 3 ohjausvaihde esim. 1K1 423 055 M(X), X = kunnostettu
Mikäli ohjausvaihde hankitaan uutena alkuperäisosana, ei ohjausvaihteen ohjelmistoon ole asennettu ominaiskäyrää. Tällöin ominaiskäyrä on pakko asentaa erikseen! Kunnostetut ohjausvaihteet ovat purkuosia tmv., jolloin niissä on jo jokin ominaiskäyrä asennettuna. Lisätietoa ominaiskäyristä ja ohjausyksikön ohjelmistoista alempana omassa osiossaan.
Muunnosjohtosarja 1K1 971 111 AJ. (Vaihtoehtoisesti vanhan johtosarjan 5-pinninen liitin (T5) on mahdollista vaihtaa 3-pinniseksi liittimeksi (T3w), mutta useimmiten liittimet ovat niin haperoita, että ne hajoavat irroittaessa)
Lisäksi mahdollisesti tarvittavia ohjausvaihteen komponentteja:
Vain, jos ohjausvaihde EI sisällä: 2 kpl raidetangot 1K0 423 810 A + 2 kpl paljekumit 1K0 423 831 B + 2 kpl korjaussarja 1K0 498 970 C (sis. paljekumin kiristimet N 908 349 01 ja1K0 423 933)
Vain, jos uusitaan: raidetangon päät VASEN: 1K0 423 811 J ja OIKEA: 1K0 423 812 J
Vain, jos uusitaan: ohjausvaihteen ja ohjauspylvään välinen tiivisterengas 1K0 423 187
Kumipuslia ja niveliä esim. alatukivarteen ja pyörän tuentaan sekä kallistuksenvakautukseen
Ohjausvaihteen vaihdossa irroitettavat kiinnitystarvikkeet:
Apurunko tuettava ensin alapuolelta esim. vaihteistonostimella.
Irroitetaan konsolin ja apurungon pultit -6- ja -7-
Johtosarja on kiinnitetty alustaan erikseen 1 kpl 10 mm (M6) pultilla. Tämä ja ohjausvaihteen johtosarjaan tulevan öljymääräanturi (öljypohjassa) irroitettava ennen apurungon laskemista!
Ohjausvaihteen irroitus apurungosta
Irroitetaan ohjausvaihteen päälle kiinnitetty lämpösuojapelti. Siirretään uuteen ohjausvaihteeseen!
Jos uudessa ohjausvaihteessa ei ohjauspylvään liitokseen tulevaa tiivisterengasta, on se siirrettävä vanhasta uuteen!
Irroitetaan ohjausvaihteen kiinnityspultit -5- (Gen 2 4 kpl ja Gen 3 3 kpl)
Muunnosjohtosarjan (1K1 971 111 AJ) asennus vanhan johtosarjan tilalle
Liittimet moottoritilassa (liitin T6 -9- ja virtaliitin -10-) tulevat samoille paikoille paitsi maadoitusliitin -8-, joka uudelleensijoitetaan yhteen vaihteiston maadoitusliittimen kanssa!
Uuden ohjausvaihteen kiinnitys apurunkoon käänteisessä järjestyksessä. Akun uudelleenkiinnitys.
Ennen asennusta varmistettava, että ohjausvaihde on suorassa (raidetankojen ulkonemat yhtä pitkät)!
Muunnosjohtosarjan asennus moottoritilassa. Sininen nuoli osoittaa maadoitusliittimen uuden paikan.
Muunnosjohtosarja asennettuna moottoritilassa. Maadoitusliittimen uusi paikka ympyröitynä.
Gen 3 ohjausvaihteen adaptointi/koodaus asennuksen jälkeen
Suurin Gen 3 ja Gen 2 ohjausvaihteiden eroavaisuus on se, että Gen 3 ohjausvaihteeseen on sisäänrakennettu ohjauskulman anturi (G85). Tehtaalta Gen 2 (tai Gen 1) varustetuissa ajoneuvoissa on erillinen ohjauskulman anturi ohjauspylväässä ohjauspyörän takana.
Tämä täytyy ottaa huomioon ohjaustehostimen ohjausyksikön (44-Steering Assist) koodauksessa, mikäli Gen 2 (tai Gen 1) ohjausvaihde korvataan Gen 3 ohjausvaihteella.
Huomioon täytyy myös ottaa ABS-ohjausyksikkö (03-ABS Brakes), jotta se kättelee sujuvasti uuden ohjaustehostimen ohjausyksikön kanssa.
Ohjaustehostimen ohjausyksikön koodaus esim. VCDS:
44-Steering Assist > Adaptation - 10
Adaptoitavia/koodattavia arvoja on täällä 7 eri kanavaa:
Channel 02: Malfunction Indicator Lamp (MIL)
Arvo: 0 (2-värinen ohjaustehostimen varoitusvalo (K161), yleisesti ottaen aina tämä)
Channel 03: Driver Steering Recommendation (DSR)
Arvo: 0 (MK60), 1 (MK70) tai 2 (MK60EC1) riippuen asennetusta 03-ABS Brakes ohjausyksiköstä
03-ABS Brakes ohjausyksikön tyyppi tarkastetaan esim. VCDS Component -kentästä
Channel 04: Installation Park Steer Assist
Arvo: 2 (EI asennettu. Jos ajoneuvossa on alun perin Gen 2 (tai Gen 1) ohjausvaihde, ei tätä ominaisuutta myöskään ole)
Channel 05: Torque Steer Compensation (TSC)
Arvo: 0 (inactive / AWD) tai 1 (active / FWD) riippuen vetotavasta ja moottorin tehosta
Omassa tapauksessa (2005 A3 8P quattro) tämän arvon piti kuitenkin olla 1, jotta vikakoodi 44-Steering Assist ohjausyksikössä saatiin pois:
01316 - ABS Control Module 004 - No Signal/Communication - MIL ON
Channel 06: Installation Lane Assist
Arvo: 0 (EI asennettu. JOS ajoneuvossa kaistanpitoavustin, niin arvo: 1)
Channel 08: Installation Adaptive/Dynamic Chassis Control (DCC)
Arvo: 0 (EI asennettu. JOS ajoneuvossa COMFORT/SPORT tmv. valintakytkin, niin arvo: 1)
Channel 09: Steering Angle Sensor
Arvo: 0 (Gen 3 natiivisti), 1 (Gen 2 → Gen 3 + MUU) tai 2 (Gen 2 → Gen 3 + MK70)
Tällä arvolla kerrotaan Gen 3 ohjausvaihteelle, että sisäänrakennettua ohjauskulman anturia EI käytetä, JOS ajoneuvossa on Gen 2 (tai Gen 1) ohjausvaihteen jäljiltä ohjauskulman anturi ohjauspylväässä)
Kun tämä arvo asetetaan joko 1 tai 2 JA jos kanavan Channel 03 arvo EI ole oikein suhteessa asennettuun ABS ohjausyksikköön (MK60, MK70 tai MK60EC1), aiheuttaa ristiriita vikakoodin esim. 01309 tai 00778. Tämä pitää korjata ennen, kun ohjauskulman anturille aletaan ajaa perusasetuksia ja opettamaan rajoja.
Gen 3 ZF ohjaustehostimen ohjausyksikön (J500) ohjelmiston sekä ominaiskäyrän asennus/päivitys
HUOM!-!-!
Tämä koskee VAIN 3. sukupolven (Gen 3) ohjausvaihdetta, jonka valmistaja on ZF!
Tässä tarkoitetun ohjausvaihteen tunnistaa esim. VCDS: 44-Steering Assist ohjaimen numerosta, joka TULEE OLLA: joko 1K0 909 144 * TAI 8J0 909 144 * SEKÄ Component -kenttä on muotoa: EPS_ZFLS KI. *
ZF Gen 3 ohjausvaihteen ohjausyksikölle (J500) on olemassa useampia eri ohjelmistoversioita. Ohjausyksikön tunnistenumeron viimeinen kirjain osoittaa ohjelmistoversion:
Tunnistenumero
Ohjelmistoversio
1K0 909 144 C
2301
1K0 909 144 E
2501
1K0 909 144 H
2901
1K0 909 144 J
3001
1K0 909 144 M
3201
1K0 909 144 N
3301
1K0 909 144 P
3305
1K0 909 144 R
3501
Ohjelmistoversioista viimeisin (ja viimeiseksi jäänyt) versio on 3501 eli ohjausyksikön tunnistenumero 1K0 909 144 R. Ohjelmistoversion 4-numeroinen tunniste ilmenee myös esim. VCDS: 44-Steering Assist ohjaimen Component -kentästä: EPS_ZFLS KI. XXX YYYY, jossa YYYY = ohjelmistoversio
XXX tässä sen sijaan osoittaa ohjelmistoon asennetun ominaiskäyrän tunnisteen. Ominaiskäyrän tunniste on 2- tai 3-numeroinen luku.
Ominaiskäyriä on olemassa kymmeniä erilaisia. Ominaiskäyrä vaikuttaa ohjaustehostuksen määrään eri ajo-olosuhteissa funktiona ajonopeudesta sekä voimasta, jolla ohjataan. Esim. korkeissa nopeuksissa ohjaustehostuksen määrä on tyypillisesti vähäinen, jotta ajoneuvo on vakaa.
Jokainen ominaiskäyrä on kehitetty "sopivaksi" joko ajoneuvon painon perusteella tai sillä on haluttu korostaa ajoneuvon "sporttista" ajotuntumaa.
Tässä tarkoitetulle Gen 3 ZF ohjausvaihteille sopivat ominaiskäyrät ovat flash-tiedostonimeltään v074N -alkuisia. VAIN TÄMÄN NIMISET OMINAISKÄYRÄTIEDOSTOT OVAT YHTEENSOPIVIA. JOS FLASHATTAVA TIEDOSTO EI OLE TÄMÄN NIMINEN JA SE ASENNETAAN, OHJAUSYKSIKKÖ MENEE RIKKI EIKÄ SITÄ VOI KORJATA!
Mielivaltaisen ominaiskäyrän oikeanlaisen toiminnan vuoksi ohjelmistoversion on oltava viimeisin versio (1K0 909 144 R / 3501). Jos ohjelmistoversio on vanhempi, olisi se hyvä ensi päivittää viimeisimpään versioon.
HUOM!-!-!
Ohjelmistoversion päivitys ja/tai ominaiskäyrän muuttaminen täysin omalla vastuulla! Pahimmassa tapauksessa ohjausyksikön saa kokonaan rikki, eikä sitä pysty korjata!
Muistutuksena: Tämä koskee VAIN 3. sukupolven (Gen 3) ohjausvaihdetta, jonka valmistaja on ZF!
Ohjaustehostimen (J500) ohjausyksikön (ECU) päivitykseen sekä ominaiskäyrän asentamiseen tarvitaan joko ODIS-E tai VCP tmv. ohjelmisto, joka on kykenevä flashaamaan ECU:ja. ODIS-E ohjelmistoversio oltava vähintään 5.0.14.!
Ajoneuvon akulle annettava apuvirtaa. Virta ei missään nimessä saa loppua kesken kaiken!
Ohjausyksikön 44-Steering Assist adaptaatioarvot otettava talteen (näiden koodaus esitetty ylempänä)
JOS nykyinen ohjelmistoversio vanhempi kuin1K0 909 144 P / 3305:
Ohjausvaihteen ECU:n EEPROM nollattava/alustettava ensimmäiseksi flashaamalla tiedosto lh0023305.sgo
Ohjelmiston tunnistenumero muuttuu tämän johdosta numeroksi: 1K0 909 144 ZA
Jos tunnistenumero muuttuu pelkäksi: 1K0 909 144 Z (ilman A:ta), tulee flashaus tehdä uudestaan uudemmalla ODIS-E versiolla!
Tämän vaiheen voi ohittaa ja siirtyä suoraan seuraavaan vaiheeseen, JOS nykyinen ohjelmistoversio on 1K0 909 144 P / 3305
Päivityksen myötä ohjelmiston tunnistenumero muuttuu numeroksi: 1K0 909 144 R
Ohjelmistolle ei ole asennettu tässä vaiheessa ollenkaan ominaiskäyrää, jolloin esim. VCDS 44-Steering Assist ohjaimen Component -kenttä näyttää: EPS_ZFLS KI. 000 3501
Ominaiskäyrän asentaminen:
Valittu ja Gen 3 ZF ohjausvaihteeseen yhteensopiva (v074N ...) flashataan samalla tavalla kuin edellisetkin.
Esim. suosittu Audi TT RS ominaiskäyrätiedosto: v074N2398J0___Lenkung_Reibung.sgo
JOS ECU on nollattu ja/tai ohjelmistoversio päivitetty:
Kohdassa 2) talteen otetut adaptaatioarvot syötetään takaisin (samalla tavalla kuin koodaus esitetty ylempänä)
Omassa tapauksessa (2005 A3 8P quattro) kanavan Channel 03: Driver Steering Recommendation (DSR) arvo oli ohjelmistopäivityksen jälkeen: 1 (MK70), vaikka se oli aikaisemmin MK60 ABS-ohjausyksikön johdosta asetettu arvoon 0 (MK60). Tätä ei pystynyt muuttaa (0 tai 2 → ERROR). Tämä ei kuitenkaan aiheuttanut mitään vikakoodeja, joten se jätettiin arvoon 1.
Vikakoodien nollaus
Yllä mainitut flashaustiedostot on saatavissa esim. erWin:stä, mutta löytyy myös julkisesti internetistä.
Iso kiitos ja suositus VAG Tech:n Jan Aspiselle yllä kuvaillun operaation suorittamisesta omaan autooni. Kaikki tarvittavat flash-tiedostot löytyvät häneltä allekirjoittaneen toimesta kaivettuina: ohjelmistoversion 1K0 909 144 N / 3301 päivitys viimeisimmäksi 1K0 909 144 R / 3501 sekä Audi TT RS:n ominaiskäyrän asentaminen onnistuivat niiden avulla ongelmitta.
Miulla oli MK1 touranissa samanlaisia ongelmia. Löysin ehjän osan RS octaviasta ja asensin sen ilman mitään koodailuja.
Muutos oli juurikin gen 2 -> gen 3
Ainut muutos oli korjauksen jälkeen että ohjauksen tehostus oli sama mitä octaviassa eli ”jäykkä” /sporttinen.
Comment