Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käsijarruvaijerin vaihto, A4 B6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Käsijarruvaijerin vaihto, A4 B6

    Elikkäs menin pikku pakkasella nyppäämäään käkkärinvaijerin poikki (vaistomainen liike).
    Onko kuinka hankala vaihtaa itte? Kun ei oikee huvittais maksaa liikkeen hintoja, tahtoo olla vähä suolaset hinnat noilla ammattimiehillä.
    Viimeksi muokannut A6tonen; 7.2.2008, 17:52. Perustelu: otsikkoa paremmaksi

  • #2
    Homma ei ole mikään kovin paha, jos vaan on hyvät tilat laittaa. Varaosana saa nykyään noita suojattuja vaijereita, jotka eivät (ainakaan minulla vielä) jäädä. Vaihdettiin kaverin kanssa joulun alla omaan kulkineeseeni, kun eivät huollossa kerenneet ja oli vaijerit kontissa.

    Homma meni jokseenkin näin:
    -Pakoputki edestä asti irti, en tiedä olisiko tarvinnut, mutta arveltiin, että helpompi ujuttaa vaijerit, kun ei ole putki edessä (nyt kun miettii, niin melkeinpä pakko ottaa pois edestä)
    -pohjamuovia tarvittavat määrät pois, samalla tuli irrotettu ne pari alumiinista palkkia
    -vaijerit irti satuloista, varovainen saa olla, että ei väännä sitä metallia katki, joka lukitsee sen vaijerin päässä olevasta mutikasta satulaan
    -keskikonsolista se pieni matto pois, samoin takatilan tuhkakuppi. Näin pääsee käsiksi kiristysmekanismiin. Molemmat käsijarruvaijerit tulevat suoraan käsijarrun juureen mekanismiin kiinni.
    -uusiin vaijereihin reilusti rasvaa ennen paikoilleen laittoa
    -vaijerit ujutetaan paikoilleen käsijarrukahvalle. Suurin homma oli miettiä, miten kiristys toimii tuossa kahvassa.
    -uudet vaijerit laitetaan paikalleen satulaan kiinni, lukittiin toinen puoli nippareilla, jotta saadaan toinen puoli kiinni
    -kun molemmat vaijerit ovat satuloissa kiinni, niin käsijarrun juuressa olevassa mekanismissa on pieni hahlo. Kun siihen työntää pienen talttapääruuvimeisselin, niin se löysää mekanismia tarvittavan määrän

    Aikaa hommaan kului 3h, kun ei kumpikaan ollut aikaisemmin moista projektia tehnyt. Inspiraatio iski, kun jarru jäi laahaamaan ja turhat liat paloi liekillä jarrulevyssä kaverin pihalla. Meinasi tulla hoppu etsimään lunta tai jotain...

    Toivottavasti tuosta oli jotain apua.

    Comment


    • #3
      Joo sain kans tänään kaverin tykönä auton ylös nosturilla. Sitten kun ruvettiin kattoon mikä sie todella mättää nii huomattiin että vaijeri ei ollutkaan poikki! Vaan vaijerin päät oli päässy pois tuolta takatilan tuhkakupin tilasta olevasta mekanismistä "ankkurista" (johon käsijarru vaijerit tulee kiinni). Eli vaijereitten irtoamisen syynä oli, se kun pakkasella olin mennyt vetämään käsijarrusta jolloin vaijerit olivat jumittuneet, niin että vaijereitten päät pääsivät ankkurinkoukuista irti käsijarruvivun vapautusliikkeestä.

      Kiitoksia kuitenkin vastauksesta!

      Comment

      Working...
      X