Allroadin -01 ajovalojen korkeuden säädön merkkivalo alkoi palamaan, mistähän vikaa kannattaisi alkaa etsimään.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ajovalojen korkeuden säätö
Collapse
X
-
Onko Allroadin umpioissa anturi joka tietää missä asennossa umpio on? Koska senhän se vaatii jos ohjainlaite menee sekaisin mekaanisesta säädöstä. B5 ässässä ei ole, eikä mitään koodailuja ole tarvinut tehdä (vaikka joku ohje niin taitaakin sanoa että pitäisi).
VAG-COMilla voi katsoa alustan antureiden arvoja, ja piirtää vaikka käyrää niistä kun ajaa. Sillä voi sulkea pois niiden vian.
Comment
-
Nyt nuo vikakoodit on luettu ja sieltä löytyi tällaiset.
01535 Control circuit for right headlight range adjusting motor (v 49)
30-00 Open or short to B+
01534 Shareware version to decode all DTCs
30-00 Please register / activate
Jälkimmäinen ilmeistesti tarkoittaa, että pitäisi rekisteröityä.
Auttaako nämä vian etsimisessä. Missähän kyseisessä autossa on säätöön vaikuttavat anturit.
Comment
-
Niin,mutta tuliko jännite moottorille, eli onko moottori viallinen vai ei, vikakoodi herjaa johtokatkosta tai oikosulkua. Aktivointi pitää tehdä vasta kun ko. moottori vaihdetaan. Uusi askelmoottori ei tiedä missä asennossa lampun pitää olla. Allroadissa myös ilmeisesti korin korkeus on liitetty ajovalojen säätöön eli Jounin ja mun juttu oli vähän samaa.
Comment
-
En ehtinyt jännitteitä mittaamaan, mittaan ne myöhemmin. Eikös tuo vika koodi 01535 viittaa oikenpuolen säätömoottorin ohjauspiirin katkokseen ja jos vikakoodi 01534 viitta vasempaan niin se vastaa myös tilannetta eli molemmat puolet ovat epäkunnossa ja menivät samanaikaisesti eli se taas viittaa vikaan ohjausjärjestelmässä. Edelleen kiinnostaa, miten aktivointi tehdään ja missä ovat auton asentoa määrittävät anturit.
Comment
-
Jännite pitäisi mitatata eli tiedettäisiin onko vika moottorissa vai muualla. Sulakkeet, korjausoppaan mukaan : In main fuse panel, left end of dashboard, sulake nro 10 5A
releet: 13-fold relay panel underneath left side dashboard : relay positions 9-10(headlight relay J123)( kuvassa releen päällä teksti 393, toki voi olla muukin). Aktivointi tehdään Vagin VAS-härveleillä, säädellään valojen korkeuksia ja painetaan reset eli tähän voi vastata vain jaa´a. Asentoa määräävät anturit ovat jousituksessa, pyöräkotelossa, niihin ei tarvitse ilmeisesti kajota nyt.
Comment
-
Korjausopas ja nyt myös service manual löytyy jenkeistä osoitteesta: www.bentleypublisher.com/audi , mutta ei näytä löytyvän dieseleitä. VISA:lla voi hyvin ostaa, tulee muutamassa päivässä Suomeen, tosin DHL ja tulli voivat pantata asiaa viikon.Viimeksi muokannut vepek; 5.2.2008, 22:39.
Comment
-
Tuliko tähän asiaan koskaan selvyyttä?
Mulla tuli auton maalarilla käynnin jälkeen vikakoodit ajovalojen korkeudensäädöstä (01535 & 01534) eli Control circuit for right (& left) headlight range adjusting motor, open or short to plus.
Kun ajoin auton maalarille, kaikki toimi. Kun hain auton maalarilta, paloi mittaristossa merkkivalo tosta korkeudensäädöstä, eikä ajovalot hakenu enää korkeutta automaagisesti. Valot siis irrotettiin maalauksen ajaksi, mutta tuskin siinä mitään on onnistuttu hajottamaan?
Katsoin sulaketaulusta ton 5 ampeerin sulakkeenkin joka vaikutti ehjältä. Mistä voisin vikaa nyt etsiä?
Comment
-
Kun ajoin auton maalarille, kaikki toimi. Kun hain auton maalarilta, paloi mittaristossa merkkivalo tosta korkeudensäädöstä, eikä ajovalot hakenu enää korkeutta automaagisesti. Valot siis irrotettiin maalauksen ajaksi, mutta tuskin siinä mitään on onnistuttu hajottamaan?
Katsoin sulaketaulusta ton 5 ampeerin sulakkeenkin joka vaikutti ehjältä. Mistä voisin vikaa nyt etsiä?
Comment
-
Vieras
Syy tuohon "vikaan" on se, että umpiot ovat olleet irti ja virrat laitettu päälle. Ilmeisesti autoa on siirrelty maalaamossa lyhdyt irrotettuina. Mitään ei siis ole rikki ja tuolla ohjeella pitäisi tulla kuntoon.
Comment
-
Hetkinen, voiskohan mulla olla samaa vikaa? Näyttää tuota vikavaloa mutta ei tule kyllä vikakoodia. Autossa on tosin karvalakkimallin FIS että ei välttämättä vikakoodia tulekaan vaikka sama vika olisikin. Testailin ledi parkkien toimivuutta ja välillä saatto olla valotkin päällä ilman että kumpikin umpio olisi ollut paikallaan.
Comment
-
Etupään sensori vaihdettu. Nyt valot tekee sen paikalleen asettumis -riitin, toisin ku vanhalla sensorilla, mut vikakoodia en saa pois mittaristosta. Pitää koittaa tunkkailla tota keulaa hiukan ylemmäs ja samalla sit kattoo uudestaan noi measuring blocksit, jos ne vaikka näyttäis jotain muuta ku erroria... :)
Comment
-
Onko kellään tiedossa, minkälaisia lukemia tuosta anturista pitäisi saada yleismittarilla? Omassa oli vikakoodi tuosta etummaisesta säätöpiiristä, valot sohii omille sukille, eikä käynnistettäessä näy tapahtumia korkeuden säätöön liittyen.
Kummankin karvan ja maan välistä löytyi sopiva noin 5 VDC, mutta anturi itsessään tarjoili 52..54 ohmia signaalinastojen välistä, oli asento mikä tahansa. Mitähän nuo anturit mahtavat kustantaa?
Comment
-
Ksenonit ujostelee
Itsellä molemmat ksenonit jäävät ujosti alaviistoon eli korkeussäätö ei näyttäisi toimivan kuin satunnaisesti. Toimiiko ylläolevat kommentit myös tähän vikaan? Etu- ja taka-tukivarsissa olevat vipu-mokkulat liittynevät tähän asiaan? Kyseessä on siis mono-ksenonit, mutta ei pitkätkään mihinkään näyt. Ovat siis yhteisellä säädöllä?
nimim "näin kesällä vielä pärjää"
Comment
Comment