Olen kuullut monilta, että isompien jarrujen vaihdon jälkeen poljin tuntumassa olisi parantamisen varaa. Ratkaisuna tähän on ollut isomman jarrupääsylinterin vaihto. Tämän parannuksen oli tehnyt jo muutama henkilö ja kun itselläni auto oli valmiiksi purettuna tein sen itsekin ja tässä ohjeet miten homma hoituu. Tätä isompaa sylinteriä on käytetty ainakin C5 RS6 joten tehon luulisi riittävän isommillekin jarruille.
Tarvittavat osat remonttiin:
Jarrunestesäiliö 8E0611301G
Jarrupääsylinteri 4B3 611 021
Jarrunestesäiliön kiinnitysruuvi WHT002154
Jarrunesteen tasoanturin liitin 1J0973702-SET-1 (finjectorilta)
Itse päädyin näihin osiin ja niiden hinta oli ostohetkellä noin 100e

Tarvittavia työkaluja: lenkki avaimia väliltä 10-22mm, myös 22m hylsy ja väännin mutta tilaa on niukasti, porakone ja 3-4mm terä, rälläkkä, pitkä hylsy tai putken pätkä (käyttötarkoitus selviää myöhemmin), t45 torx, metallinen koukku ja jotain satunnaisia perus työkaluja.
Työn voi suorittaa irrottamatta tai irrottamalla jarrutehostimen jarrupolkimesta, jos jarrutehostimen irrottaa polkimesta siihen tarvitsee vag erikoistyökalun tai korvaavan rakennelman, minulla tallaista ei ollut niin ruuvasin vain polkimelle tulevan pultin irti ja se homma hoitui helposti myös niin. Jos poljinta ei halua irrottaa pitää silti irrottaa konehuoneen puolelta jarrutehostimen ruuvit, jotta tehostinta pääsee kallistamaan niin että jarrupääsylinterin saa pois. Tämä on hyvin ahdas väli ja se voi aiheuttaa naarmuja, mutta itse onnistuin sen sieltä saamaan pois, jonka jälkeen kuitenkin irrotin koko tehostimen koska en tiennyt miten homma etenee. Näillä ohjeilla kuitenkin homman pitäisi onnistua ilman tehostimen irrotusta. Mutta koska polkimen pään irrotus on sen verran helppo homma, suosittelen sen tekemistä.
Lähtö tilanteesta en tullut ottaneeksi kuvaa mutta seuraavan kuvan avulla selittäminen onnistuu myös. Ensin kannattaa suojata ympäristöä, ettei jarrunestettä pääse maalipinnalle tai jos pääsee huuhtelu runsaalla vedellä, on tarpeellista. Sitten jarrunestesäiliön tyhjennys ja se kannattaa tehdä niin hyvin kuin mahdollista. Kun säiliö on saatu suurimmat nesteet pois, irrotetaan jarrupääsylinteriltä ABS yksikölle tulevat jarruputket. Tämän jälkeen irrotetaan jarruneste säiliöstä kytkimen pääsylinterille menevä putki ja sitten itse säiliö. tässä vaiheessa on hyvä myös viimeistään irrottaa tehostimen alipaineputki tieltä pois. Säiliön irrotuksen jälkeen kuvassa näkyvät 22mm mutterit. Itselläni ne olivat todella lujaa kiinni ja 12 kantainen lenkkiavain lipesi helposti, mutta auki en lähtivät. Vaikka irrottaisi koko tehostimen kannattaa nämä mutterit löysätä jo nyt koska muuten on vaikea pitää tehostinta paikallaa. Kun mutterit ovat irti jarrupääsylinteri irtoaa. Jotta sen saa pois pitää torx kannalla olevat pultit kuitenkin avata, jotta tehostinta saa kallistettua tarpeeksi.
Tässä vaiheessa on kuitenkin suositeltavaa irrottaa tehostin jarrupolkimen päästä ja jatkaa hommaa työpöydän ääressä.

Ensin täytyy irrottaa kuskin jalkatilan muovit, että pääsee käsiksi jarrupolkimeen, Jarrupolkimen päässä on lukitus mutteri, jonka jälkeen pyörittämällä polkimen päässä olevaa mutteria tehostin irtoaa. Ennen tätä vaihetta kannattaa kuitenkin löysätä konehuoneen puolelta nuo 2 torx ruuvia koska muuten paljon työntyy vasten jarruvalo katkaisinta ja se saattaa rikkoontua. kuvassa isompi on lukitus ja pienempää pyörittämällä tehostimeen menevä tanko irtoaa. otin kuvan kohdasta missä kohtaa tämä oli alun perin, jotta sain sen samaan asentoon kiinnittäessä.

Tämän jälkeen jarrutehostin ja jarrupääsylinteri saadaan irrotettua. Seuraavaksi pieni vertailu uudesta ja vanhasta jarrupääsylinteristä. Tässä huomataan, että uusi sylinteri on pidempi tehostimen sisään tulevasta päästä mutta lyhyempi ulosjäävän pään osalta. Säiliön ja jarruputkien kiinnitys eroaa myös. Jarrunesteen taso, anturin liitin on myös erilainen eikä antureita saanut ainakaan suoraa vaihdettua säiliöstä toiseen, itse en vielä tehnyt asialle mitään mutta mahdollisesti vaihdan liittimen oikeanlaiseen myöhemmin.
Tarvittavat osat remonttiin:
Jarrunestesäiliö 8E0611301G
Jarrupääsylinteri 4B3 611 021
Jarrunestesäiliön kiinnitysruuvi WHT002154
Jarrunesteen tasoanturin liitin 1J0973702-SET-1 (finjectorilta)
Itse päädyin näihin osiin ja niiden hinta oli ostohetkellä noin 100e
Tarvittavia työkaluja: lenkki avaimia väliltä 10-22mm, myös 22m hylsy ja väännin mutta tilaa on niukasti, porakone ja 3-4mm terä, rälläkkä, pitkä hylsy tai putken pätkä (käyttötarkoitus selviää myöhemmin), t45 torx, metallinen koukku ja jotain satunnaisia perus työkaluja.
Työn voi suorittaa irrottamatta tai irrottamalla jarrutehostimen jarrupolkimesta, jos jarrutehostimen irrottaa polkimesta siihen tarvitsee vag erikoistyökalun tai korvaavan rakennelman, minulla tallaista ei ollut niin ruuvasin vain polkimelle tulevan pultin irti ja se homma hoitui helposti myös niin. Jos poljinta ei halua irrottaa pitää silti irrottaa konehuoneen puolelta jarrutehostimen ruuvit, jotta tehostinta pääsee kallistamaan niin että jarrupääsylinterin saa pois. Tämä on hyvin ahdas väli ja se voi aiheuttaa naarmuja, mutta itse onnistuin sen sieltä saamaan pois, jonka jälkeen kuitenkin irrotin koko tehostimen koska en tiennyt miten homma etenee. Näillä ohjeilla kuitenkin homman pitäisi onnistua ilman tehostimen irrotusta. Mutta koska polkimen pään irrotus on sen verran helppo homma, suosittelen sen tekemistä.
Lähtö tilanteesta en tullut ottaneeksi kuvaa mutta seuraavan kuvan avulla selittäminen onnistuu myös. Ensin kannattaa suojata ympäristöä, ettei jarrunestettä pääse maalipinnalle tai jos pääsee huuhtelu runsaalla vedellä, on tarpeellista. Sitten jarrunestesäiliön tyhjennys ja se kannattaa tehdä niin hyvin kuin mahdollista. Kun säiliö on saatu suurimmat nesteet pois, irrotetaan jarrupääsylinteriltä ABS yksikölle tulevat jarruputket. Tämän jälkeen irrotetaan jarruneste säiliöstä kytkimen pääsylinterille menevä putki ja sitten itse säiliö. tässä vaiheessa on hyvä myös viimeistään irrottaa tehostimen alipaineputki tieltä pois. Säiliön irrotuksen jälkeen kuvassa näkyvät 22mm mutterit. Itselläni ne olivat todella lujaa kiinni ja 12 kantainen lenkkiavain lipesi helposti, mutta auki en lähtivät. Vaikka irrottaisi koko tehostimen kannattaa nämä mutterit löysätä jo nyt koska muuten on vaikea pitää tehostinta paikallaa. Kun mutterit ovat irti jarrupääsylinteri irtoaa. Jotta sen saa pois pitää torx kannalla olevat pultit kuitenkin avata, jotta tehostinta saa kallistettua tarpeeksi.
Tässä vaiheessa on kuitenkin suositeltavaa irrottaa tehostin jarrupolkimen päästä ja jatkaa hommaa työpöydän ääressä.
Ensin täytyy irrottaa kuskin jalkatilan muovit, että pääsee käsiksi jarrupolkimeen, Jarrupolkimen päässä on lukitus mutteri, jonka jälkeen pyörittämällä polkimen päässä olevaa mutteria tehostin irtoaa. Ennen tätä vaihetta kannattaa kuitenkin löysätä konehuoneen puolelta nuo 2 torx ruuvia koska muuten paljon työntyy vasten jarruvalo katkaisinta ja se saattaa rikkoontua. kuvassa isompi on lukitus ja pienempää pyörittämällä tehostimeen menevä tanko irtoaa. otin kuvan kohdasta missä kohtaa tämä oli alun perin, jotta sain sen samaan asentoon kiinnittäessä.
Tämän jälkeen jarrutehostin ja jarrupääsylinteri saadaan irrotettua. Seuraavaksi pieni vertailu uudesta ja vanhasta jarrupääsylinteristä. Tässä huomataan, että uusi sylinteri on pidempi tehostimen sisään tulevasta päästä mutta lyhyempi ulosjäävän pään osalta. Säiliön ja jarruputkien kiinnitys eroaa myös. Jarrunesteen taso, anturin liitin on myös erilainen eikä antureita saanut ainakaan suoraa vaihdettua säiliöstä toiseen, itse en vielä tehnyt asialle mitään mutta mahdollisesti vaihdan liittimen oikeanlaiseen myöhemmin.
Comment