Potilas: Audi A4 allroad -11.
Tarvittaisiin konsulttiapua kun ei tahdo keksiä mistä vika voisi johtua ja miten sen korjaisi, vai onko se edes vika vai ominaisuus?
Katsastuksessa tuli hylky koska sisemmät raidetangon päät väljät ja käsky tarkistaa myös raidetanko. Ohjaus oli ääntänyt jo pidemmän aikaa, mutta eipä ollut tullut selvitettyä mistä voisi johtua. Autossa ei ole servo-ohjausta.
Vaihdoin molemmat (sisemmät ja ulommat) raidetangon päät. Samalla huomasin että jostain syystä hydrauliletku on reititetty mielestäni väärää kautta, sillä letku oli maannut suojakumia vasten ja vasemman puolen suojakumi oli rikki. Tästä reiästä sitten on tietenkin päässyt vesi ja hiekka raidetangon vasemmalta puolelta sisään ja ylimääräinen ääni johtui tästä.
Putsasin raidetangon tulvalla rasvanpoistajaa. Sen jälkeen laakereihin tarkoitettua litiumrasvaa reilusti tankoon ja seinämiin. En siis purkanut ohjausvaihdetta ollenkaan. Tämän jälkeen nivelet kiinni ja kovaa ajoa. Ohjaus toimi sulavasti ilman ääntelyä ja välystä. Tuntui kuitenkin siltä että kulmat vielä pielessä.
Auto nelipyöräsuuntaukseen ja siellä kulmat kuntoon.
Sen jälkeen katsastusmies oli sitä mieltä että ohjaus ei palauta ja eihän se toden totta palautakkaan enää ääriasennosta parkkipaikalla. Vähän kuitenkin kun tulee tiellä vauhtia niin ohjaus toimii normaalisti (palauttaa) kuten pitääkin ja auto hyvä ajettava.
Vika muuttui siis "välystä raidetangon päässä", muotoon "ohjaus ei palauta".
Pyöränsuuntausraportissa näkyy että pyörän sivukallistuma on edelleen molemmilla puolilla punaisella ja -1°10', kun ohjearvo olisi -0°43'-0°03'. Eikös tämän ylisuuren kulman pitäisi nimenomaan parantaa palauttamista? Onko jokin muu säätö mikä ohjauksessa voisi olla pielessä joka vaikuttaa olennaisesti palauttamiseen? Luulisi että ammattimiehet olisivat osanneet katsoa kulmat kuntoon.
Pyörän suuntaaja ei suoralta kädeltä osannut keksiä että mitä autolle voisi tehdä. Itsellä tuli mieleen että vaikuttaako ohjausvaihteen välyksen säätöruuvi tähän palauttamiseen ääriasennosta kuinka radikaalisti? Olenko käyttänyt tarpeettoman jäykkää rasvaa ja tanko liikkuu nyt sen takia jähmeästi?
Ongelma siis nimenomaan silloin kun parkkipaikalla kääntää ratin ääriasentoon->ohjaus ei tahdo palauttaa itsestään keskelle.
Ja tosiaan mitään muuta en ole ohjaukselle tehnyt, kuin vaihtanut raidetangon päät ja rasvannut hammastangon uudelleen. Ohjausvaihdetta ei ole purettu tai säädetty ollenkaan.
Kuuluuko audi a4 edes palauttaa ääriasennosta parkkipaikalla?
Tarvittaisiin konsulttiapua kun ei tahdo keksiä mistä vika voisi johtua ja miten sen korjaisi, vai onko se edes vika vai ominaisuus?
Katsastuksessa tuli hylky koska sisemmät raidetangon päät väljät ja käsky tarkistaa myös raidetanko. Ohjaus oli ääntänyt jo pidemmän aikaa, mutta eipä ollut tullut selvitettyä mistä voisi johtua. Autossa ei ole servo-ohjausta.
Vaihdoin molemmat (sisemmät ja ulommat) raidetangon päät. Samalla huomasin että jostain syystä hydrauliletku on reititetty mielestäni väärää kautta, sillä letku oli maannut suojakumia vasten ja vasemman puolen suojakumi oli rikki. Tästä reiästä sitten on tietenkin päässyt vesi ja hiekka raidetangon vasemmalta puolelta sisään ja ylimääräinen ääni johtui tästä.
Putsasin raidetangon tulvalla rasvanpoistajaa. Sen jälkeen laakereihin tarkoitettua litiumrasvaa reilusti tankoon ja seinämiin. En siis purkanut ohjausvaihdetta ollenkaan. Tämän jälkeen nivelet kiinni ja kovaa ajoa. Ohjaus toimi sulavasti ilman ääntelyä ja välystä. Tuntui kuitenkin siltä että kulmat vielä pielessä.
Auto nelipyöräsuuntaukseen ja siellä kulmat kuntoon.
Sen jälkeen katsastusmies oli sitä mieltä että ohjaus ei palauta ja eihän se toden totta palautakkaan enää ääriasennosta parkkipaikalla. Vähän kuitenkin kun tulee tiellä vauhtia niin ohjaus toimii normaalisti (palauttaa) kuten pitääkin ja auto hyvä ajettava.
Vika muuttui siis "välystä raidetangon päässä", muotoon "ohjaus ei palauta".
Pyöränsuuntausraportissa näkyy että pyörän sivukallistuma on edelleen molemmilla puolilla punaisella ja -1°10', kun ohjearvo olisi -0°43'-0°03'. Eikös tämän ylisuuren kulman pitäisi nimenomaan parantaa palauttamista? Onko jokin muu säätö mikä ohjauksessa voisi olla pielessä joka vaikuttaa olennaisesti palauttamiseen? Luulisi että ammattimiehet olisivat osanneet katsoa kulmat kuntoon.
Pyörän suuntaaja ei suoralta kädeltä osannut keksiä että mitä autolle voisi tehdä. Itsellä tuli mieleen että vaikuttaako ohjausvaihteen välyksen säätöruuvi tähän palauttamiseen ääriasennosta kuinka radikaalisti? Olenko käyttänyt tarpeettoman jäykkää rasvaa ja tanko liikkuu nyt sen takia jähmeästi?
Ongelma siis nimenomaan silloin kun parkkipaikalla kääntää ratin ääriasentoon->ohjaus ei tahdo palauttaa itsestään keskelle.
Ja tosiaan mitään muuta en ole ohjaukselle tehnyt, kuin vaihtanut raidetangon päät ja rasvannut hammastangon uudelleen. Ohjausvaihdetta ei ole purettu tai säädetty ollenkaan.
Kuuluuko audi a4 edes palauttaa ääriasennosta parkkipaikalla?