Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 -03 Tankatessa pistooli naksuttaa, vain liruttamalla menee muutama litra

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 -03 Tankatessa pistooli naksuttaa, vain liruttamalla menee muutama litra

    Moi
    Audini on siis vm 2003, 1.6 ja ajettu 160 000km

    Olen "saanut" siihen vian jota ei tunnisteta missään, ei merkkihuollossa, eikä muuallakaan. Ja homman nimi on se, etten haluaisi tähän vanhaan romuun enää sijoittaa satasia siitä että vikaa etitään tuntitolkulla.

    En ole naismekaanikko, joten en ymmärrä autojen vioista. Kovasti toivon, että saisin täältä ratkaisun tähän audini ongelmaan, niin kiitos saisinko sen selkosuomellakin jotta voisin yrittää ymmärtää ;)

    Ongelma alkoi ihan ykskaks. Eli, menin tankille. Tiedän km aina seuratessani, että tankissa oli jäljellä juuri sen verran, että merkkivalo olisi juuri syttynyt eli n 8l. Mutta kun aloitin tankkauksen, niin naks naks naks -jatkuva katkaisu vaikka muutin pistoolia mihin suuntaan ja yritin vaikka millä paineella lorottaa. Oli työn ja tuskan takana jotta todella varovaisella pistoolin painalluksella, silloinkin naksutti, sain liruteltua 6l. Enempää ei antanut millään laittaa. Elikkä bensaa oli tämän jälkeen tankissa n 15l. Mutta, yllärinä vielä bonusvika -bensamittari näyttikin nyt aivan täyttä! Ja näyttää yhä vaikka ajettu on yli 100km. Täyttä näyttää jo ennen auton käynnistämistä, jos siitä saa jotain vihjettä vikaan.
    Seuraavana päivänä kävin vielä kahdella eri tankilla, ja aivan sama homma -toisesta kiroillen naksuttelin samat 6l eikä enempää antanu taaskaan tankata.

    Nyt olen sitte kuullu merkkihuolloista ja parista muustakin korjaamosta, että mittari ja tankkauksen ongelma eivät liity toisiinsa, on vain sattumaa että juuri samalla kertaa alkoivat. Näinkö on? No tää ei ole se pääasia.

    Puheluissa huoltoihin olen kuullut seuraavia asioita jotka pitää tutkia kun vikaa aletaan ettimään:

    * ylipaineventtiili
    * korvausilmaputki / -letku tukossa
    * täyttöputki väärässä asennossa, tekee ilmalukon eikä bensa virtaa
    * ilmaputki
    * bensatankki on irrottettava ongelman selvittämiseksi
    * "saadaan ainakin selville paljonko bensaa oikeasti tankissa on..."

    Mikähän näin harvinainen vika tähän nyt on tullu? Vai onko vaan tietämättömyyttä paikoissa joihin oon soittanu?
    Olisko jollain ollu sama ongelma ja johon ratkaisu löytyi? Hieman olisin kiitollinen!

    #2
    Noissa on mittaristovikoja, olen niitä satoja korjannut, se oireilee, niin että viisari näyttää liikaa.

    Tankkauksen ongelmat ei pitäisi liittyä siihen, ellei tankin koho ole jäänyt johonkin jumiin.
    Siellä on korvausilmaventtiili, joka vikaantuessan voisi aiheuttaa sitä, ettei tankkaus onnistu kunnolla.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksestasi! Oon ollukin epäileväinen että olis sattumaa että molemmat viat sattumalta alkoi saamalla sekunnilla. Tähän on vaihdettu muutama vuosi sitten koko mittaristo, mut se ei varmaankaan estä etteikö vikoja siihen vois tulla?

      Comment


        #4
        No se vaihtomittaristo on samaa Magneti Marellin sontaa, joten en yhtään ihmettelisi sen vikoja, korjaus on kannattavampaa kuin vaihto, kun vaihtomittarista ei ikinä tiedä milloin hajoaa.
        Tuossa lisätietoa:
        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...a3-a4-a6-98-03

        Toki se tankkausvika kannattaa ensin selvittää, jos siellä nyt sattuukin olemaan koho jumissa tai anturi muuten rikki.

        Comment


        • #5
          Kiitos tiedoista. Tankkausvikaan sain vinkit että liittyy korvausilmaan, en nyt just muista tarkalleen mitä. Siitähän se on pakko lähteä.

          Comment


            #6
            Edellisessä elämässä mulla oli 8P A3 CC vuosimallia 2004, joka alkoi kettuilemaan tankatessa vastaavalla tavalla, en muista tuliko sille nyt mitään edes tehtyä, se kun jäi eksälle. Akuuttina helpotuksena käänsin tankkauspistoolia normi kello kuudesta kello yhteentoista, niin sai helpommin lorotettua bensat tankkiin.

            Comment


              #7
              Tässä taisi tosin olla maininta ettei pistoolin asennolla ollut merkitystä. Siitä huolimatta laitan myös kommentin, että täällä myös 8P TDI:ssä on hyvin isolla osalla tankkauspistooleista ongelma, ettei voi klo 18 tankkauspistoolin asennolla mitenkään tankata, katkoo ihan koko ajan. Kun pistooli on n. klo 16 asennossa, niin voi losottaa liipasin pohjassa tankin täyteen. Olen kuvitellut olevan ominaisuus ko. kotilossa.

              Comment


                #8
                Itsellä häristimessä tankkaus on bensan kuohunnan vuoksi myös samalla tavalla vaivalloista. Ratkaisuna mulla on ollut ottaa pistoolia sentti pari ulospäin asennosta "niin syvälle kuin pistooli menee" ja lirutella vähän pienemmällä paineella kuin aivan täysillä.

                Comment


                  #9
                  Itsellä oli B7 jossa oli saman suuntaista ongelmaa. Siihen myös auttoi kun veti hieman ulommas pistoolia. Yleensä painoin pohjaan ja siitä vedin ensimmäiseen taitokseen asti pois niin meni ok.

                  Comment


                    #10
                    Jotkut automallit ovat haastavia tankata.

                    Mutta tämän tapauksen alkutiedoissa sanotaan että asiat ovat muuttuneet huonompaan yllättäen. Oletettavaa siis on että ennen on voinut laskea liipasin pohjassa ja nyt ei. Kyseessä olisi siis vika, ei ominaisuus

                    Comment

                    Working...
                    X