Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D4 kolinaa edestä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ei mitään vaikutusta auton kulkuun. Ei vetele eikä luikertele, mutta kolisee käsittämättömästi.

    Comment


      #32
      Ei tunnu ajettavuudessa.

      Comment


      • #33
        Toisaaltaan tämmönen taunuksen epämääräinen kumialusta antaa sopivasti anteeksi joten pienet välykset ei silleen haittaa. Itselläni siis vuonna 2021 joku vaihhdattanut kaikki noi tukivarret ja papereissa oli että jotain ääntä etsitty. Noi lukuisat pehmeät puslat antavat sellaista epämääräisyyttä joten nämä voivat äännellä monin tavoin


        Comment


        • #34
          Tänään oli audilla katsastus. Sain mennä mukaan katsastukseen etsimään kolinan lähdettä ja suureksi pettymykseksi leima tuli välittömästi, eikä kolinan lähdettä löytynyt. Kehuja tuli alustan ja auton kunnosta sekä oli ihmetellyt päästöjä koska pakoputkessakaan ei näkynyt nokea edes sisällä. Tosiaan käytiin hieman tarkemmin kohteet läpi ja isolla vääntimellä koluttiin paikkoja takaanta eteen. Renkaat pyöri tosi smuuthisti ja iskari tulokset oli hyvät ja mittaustulokset tasaiset.

          Comment


            #35
            Itsellä on kolina koventunut siihen malliin, että luultavasti nyt pitäisi jo väljä löytyä. Kunhan ehtisin tutkia.

            Tässä muuten kaveri purkaa etutolpan. Siellä on iskarin yläpään kumityyny, joka periaatteessa voisi alkaa väljistymään. Vähän kuitenkin epäilen: https://www.youtube.com/watch?v=KrwjwWyn0NU

            Comment


            • #36
              Jep Itselläni oli mikit kiinni iskareissa, siinä pyörän navassa/spindlessä, eri tukivarsissa ja aina symmetrisesti. Ääni oli joka kohteessa suunilleen yhtä voimakas tai siis samanlainen. Nytkun oon huoltanut ja putsaillut autoa syvemmältä, niin huomasin kun perä oli tunkattuna ylös, että takaapurunkoa voi liikuttaa käsin niinku ylä ja ala suunnassa. Saako tuo liikkua noin paljon ja helposti?

              Comment


                #37
                Ne apurungon puslien pultit 115Nm+90deg, eli luulis jäävän löysälle. Aina uusittavat (venyvät) pultit.

                Comment


                  #38
                  Ei se apurunko saa liikkua yhtään. Tai no, sen mitä puslat antaa periksi, mutta ei sen pitäisi käsin liikkua.

                  Comment


                  • #39
                    Tuossa video takaapurungon heilumisesta
                    https://youtube.com/shorts/jeGQVr3xN...ATy6N_rfRPei3u

                    Onko näiden pultit avattaessa miten katkeamisherkkiä? Aika hepponen pultti esim puolta pienemmän sitikan vastaavaan verrattuna
                    video, jakaminen, kamerapuhelin, videopuhelin, maksuton, lataa
                    Viimeksi muokannut Killeri; 29.10.2023, 17:10.

                    Comment


                      #40
                      Kyllä tuossa on aivan vetelät puslat koska se heiluu noin paljon. Ajaessahan siihen tulee paljon suuremmat voimat, eli se liikkuu varmasti paljon. Tuskin ne pultit katkeaa, jos eivät ole aivan umpijumissa.

                      Comment


                      • #41
                        https://www.bushings.eu/polyurethane...x-026263a-6276

                        Tuollaiset puslat tilasin siihen. Toivottavasti pultit ei katkea ja että apurunkoa saa senverran alas, että yläätä mahtuu sujauttamaan yläpuolen paikalleen...

                        Comment


                          #42
                          Ainakin etualatukivarren rungonpuoleinen pusla on uutena jo varsin löysä yhteen suuntaan. Tuo videon pusla voi olla väljä, mutta tuo heiluminen vain yhteen suuntaan ja jäykkä toiseen vaikuttaa vähän samalta.

                          Comment


                          • #43
                            Tosiaan kyllä tuo pystysuunnassakin heiluu, en vain jaksanut heiluttaa sitä tossa asennossa. Mutta rengasraudalla kun kampesi niin ihan kunnolla heilui. Vaihdan nyt noi tilatut puslat takaapurunkoon. Jos ei auta niin sit tilaan 750e ton auton täydellisen puslasarjan!

                            https://www.bushings.eu/polyurethane...ng-021974_65mm

                            Comment


                            • #44
                              Voi olla ettei tota vanhaa puslaa saakkaan apurunko paikallaan irti?

                              Comment


                              • #45
                                Nonii en ala repimään noita puslia irti. Keksin todella loistavan ja tukevan ratkaisun!

                                Tossa alkuperäisessä puslasss on sellaiset pehmennysurat jotta se pusla olisi pehmeämpi jonka takia se myös kuluu nopeammin! Nuo kuvassa näkyvät pakoputken ripustuslenkit on tajuttoman vahvaa ja kuitenkin kimmoisaa materiaalia. Nuo rinkulat menee niihin puslan ylä ja alapuolen pehmennysuriin ja jämäköittää ja tukevoittaa sen jopa paremmin kuin ne keltaiset jotka jo tilasin. Tuo iso 80x80mm aluslevy puristaa nipun yhteen.
                                Attached Files

                                Comment


                                  #46
                                  Hyvä patentti :) Kerropa sitten miten se vaikutti. Ja otapas vaikka video että miten se nyt heiluu, vai heiluuko.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Jätin tuon löysälle jotta saan viikonloppuna toisen puolen helposti alas. Nyt siis toisella puolella vielä koskematon orkkis juttu ja tällä puolella homma on löysällä. Tuo oli jo nyt aivan super tukeva ei heilunut yhtään ja silti kumivasaralla kun koputteli rakenteita, niin huomasi selvästi ettei hakkaaminen kantautunut auton koriin!

                                    Keksin tuon jo viimeviikolla, mutta laiskuuttani ajattelin tilata osat että voi siirtää tota hommaa hyvästä syystä. Mutta silti puslien irroitus jäi kaihertamaan mieleeni ja päädyin tähän.
                                    Viimeksi muokannut mjkorhonen; 1.11.2023, 15:30.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tosiaan apurunko tuli todella jämäkästi kiinni ja auto jopa hiljeni, vaikka tässä samalla vaihdoin kitkat alle. Omasta mielestä ajo tuntuu vakaammalla ja jotenkin myös kevyemmältä.

                                      Tuo kuuluisa terävä kolina ei poistunut joka kuuluu aina kun auto ajaa sopivasti epätasaiseen! Silläkään ei ole väliä onko epätasaisuus vasemmalla tai oikealla puolen?

                                      Tosiaan voiko alapallonivel olla väljä silleen ettei sitä tunne vaikka vääntelee sitä sorkkaraudalla tms? Mikä olisi todennäkösin syy etupään jousituksen osista jos jonkun vaihtais ihan sokkona?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Mikä ihme tuo kolina voi olla? Se on todella välittömän kuuloinen ja tuntuu suoraan rungossa ja pahinta se on pienissä terävissä epätasaisuuksissa. Mukulakivet ja nimismiehen kiharat on ihan ok. Tuo auto otaa noi montut ihmeen kovaa. Siis esim. reanultin paku on noissa samoissa montuissa erittäin eleetön ja hiljainen. Tuo kilisee ja kolisee sekä tuntuu erittäin hölmöltä. Ihan pieni monttu ja koko paska meinaa pompata tieltä.

                                        Voisin antaa toisen munuaisen jos tän sais selville!

                                        https://youtu.be/ne4UPaoADa4?si=Rh6owJtepol9Sgdi

                                        Tosiaan kesällä mikittelin, että mikit oli kiinni siinä navassa/ hubissa, niin mikkien kautta ääni oli vaimeahko ja molemmissa sama! Eli tuo kolina on siis selkeästi jossain rungon puolella koska kuului molempiin mikkeihin yhtä kovaa
                                        Viimeksi muokannut mjkorhonen; 4.11.2023, 21:58.

                                        Comment


                                          #50
                                          Edellisellä sivulla oli etuapurungosta maininta mutta onko se nyt tarkastettu ettei ole sama tilanne kuin taka-apurungossa?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Etuapurunko on tosi kovaa kiinni olikos jopa kiinteästi pultattu, myöskin moottorin kannattimet on ehjät! Mutta siis merkille pantavaa on se että ääni kuulostaa siltä että olisi suoraan kosketuksissa auton runkoon sekä ääni on melkolailla sama tuleeko epätasaisuus vasemmalle vai oikealle puolelle. Ääni on silleen pinnallinen, ei kuhiseva tai juhkeän jyskyttävä.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Pitäskö antaa audille väli talvi, nostais sen pukeille ja purkaa keulasta jousitus kokonaan ja uusia sinne puslat polyuretaani versioiksi. Samalla vois uusia muutakin tarvittavaa etukäteen sekä maalata apurungot saman vois tehdä myös taakse?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Tämmösillä pumpattavilla asennus tyynyillä on helppoa testata moottorin ja vaihdelaatikon tuenta. Myö muutamia muita juttuja on helppoa tutkia, mutta kolinaa ei löytynyt.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Omassa C7ssa oli 2 vuotta oikealla edessä kirjoittajan kuvaukseen sopiva ihmeellinen kolina, jonka lähdettä etsin useamman kerran itse ja kertaalleen katsurin kanssa nosturilla. Nyt viimeisellä kerralla ajattelin, että eliminoin vikaherkän vakaajan tangon pois kuviosta ottamalla sen kokonaan irti vaikka siinä ei mitään väljyyttä tuntunut raudalla vääntäessä, eikä siis ollut merkkejä sen kuluneisuudesta. Kun sain vakaajan tangon käteeni niin vasta siinä kohtaa huomasin, että toinen pusla pyöri pesässään vaikka ei muuten tuntunut löysältä tai kuluneelta. Vaihdoin uuden koiranluun ja kolina hävisi, jonka lähdettä olin 2v etsinyt. Eli tuo voisi kannattaa tarkistaa irrottamalla tanko, koska vastaavaa vikaa on muuten todella vaikea havaita.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Jep kyllä, täytyy huomenna poistaa nuo pelistä ja käydä ajaa koe lenkki. Eli onko C7 myöskin sellainen koiranluu jossa ei ole perinteistä palloniveltä?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Juuri sellanen, eli puslat molemmissa päissä, ei palloniveliä.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Jep nonii elikkäs pari huomiota, eli on noi uskomattoman kovaäänisiä autoja kun miettii että noin selvästi raikas sisälle vaikka kallistuksenvakaaja on kiinnitetty etupuolelle. Jos paikat olisi paremmin eristettyjä niin kaikenmaailman rakenteita pitkin johtuva humina välittyisi vähempi auton runkoon.

                                                        Tosiaan monet kerrat vääntelin noita, mutta huomasin että niihin kohdistui aina pieni vääntö niin ei oikeen saanut selkeää kuvaa.

                                                        Tänä iltana taikka maanantaina tutkin enempi tuota omaa autoa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Nonii vika on tosiaan vakaajan välitangossa ja tätä uumoiltiin ja muutamaan otteeseen ihan tutkittiin, mutta ei se siinä tullut selville. Nytkun tuo on ilman vakaajaa, niin ajettavuus huonolla tiellä ja liukkaalla on paljon parempi!

                                                          Niin ne vaan Kiinassa nuo neljänollanvolkkarin osat tehdään, mut orkkis osa ja 13 vuotta 188tkm, ei kai se oo huono.
                                                          Attached Files
                                                          Viimeksi muokannut mjkorhonen; 13.11.2023, 19:38.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X