Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D4 kolinaa edestä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D4 kolinaa edestä.

    Nyt 182600km ajetun vuoden 2010 audi a8 alustasta kuuluu pienissä terävissä epätasaisuuksissa tremolomainen kolina sekä suurissa pehmeissä joustoissa jyskyttävä matalmpi ääni. Voiko tuo tremolomainen tiheä rallattava kolina tulla vakaajan välitangosta koska tiellä säilynyt puoli aiheuttaa sitä kolinaa myös? Onko vakaajan välitangot sellaisella jäykällä pallonivelellä vai puslalla?

    Onko tuollaisen audi a8 d4 alusta luonnostaan terävä ja äänekäs sekä tietyissä kuopissa yllättävän kova tai pintakova?
    Viimeksi muokannut mjkorhonen; 26.4.2023, 17:28.

  • #2
    Nonii nyt kävin molemmalta puolelta kaikki läpi ja mitään välystä ei löytynyt ja tosiaan autoon uusittu edellisen omistajan toimesta 2021 kaikki reaktio ja tukitangot. Nyt herää kysymys, että onko vika jousielementissä tai sen yläpään laakerissa? Tuo kolina tremolo ääni on yllättävän välitön. Käsittämätöntä, että miten surkea äänieristys koska se ääni kuuluu tosi selvästi.

    Comment


      #3
      Jarrusatulan kiristyspannan katoaminen aiheuttaa aikamoista kolinaa. Narinat voi tulla yhtäkkiä myös esim alatukivarsien kuivahtaneista pallonivelistä.

      Comment


      • #4
        Joo pitääkin ravistella vähän kovempaa noita jarruosia. Tosiaan ääni on sellainen hieman resonoiva Elikkä tuo kilpi se vois olla. Eli näissä a8 d4 ei ole tavallisia kallistuksen välitankoja?

        Comment


          #5
          C7 mallissa mulla oli moottorin "pohjapanssari" irti takareunasta. Se päästi aika jännän pärähtävän äänen kun ajoi teräviin kuoppiin.

          https://aijaa.com/yqFZoL

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja mjkorhonen Näytä viesti
            Eli näissä a8 d4 ei ole tavallisia kallistuksen välitankoja?
            Kyllä on, nro30 tässä: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a8...407-407000/#30

            Comment


            • #7
              Aivan hitto tuo kuva paljastikin ton että näissä onkin tuo kuuluisa vanha vikaherkkä alusta! Tosiaan paikanpäällä en hahmottanut ihan kokonaan kun noita puslia on tuolla toisellakin puolella. Mutta ne kohdat mistä heiluttelin ja vääntelin katsastusmiehen raudalla, nii mikään ei lonksunut ääntätuottavasti. Tosiaan noita tukitankoja eteen ala/etu ja etu ylä taaimmaiset jne oli uusittu 2021. Alasuojus on menettänyt muutaman ruuvin ja tuntui huteralta, nii tosiaan sekin voi äänellä. No Tosiaan hyvä kun noita välys mahkuja on ton kuvan mukaan nyt vielä toinen mokoma tutkittavaksi.

              Comment


                #8
                Onko tuollaisen audi a8 d4 alusta luonnostaan terävä ja äänekäs sekä tietyissä kuopissa yllättävän kova tai pintakova?
                Se on vähän pintakova ainakin oman kokemukseni mukaan. Kaipaisi paria naksua lisää säätövaraa iskareihin löysempään suuntaan.

                Itsellä on keulasta myös vastaava kolina, jonka paikkaa en ole vielä pystynyt paikallistamaan. Kuskin puolella selvempi, mutta tulee myös apparin puolelta. Isommissa töyssyissä ei kolise, mutta pienissä tulee sellainen tremolomainen kolina, melkein kuin jokin mötikkä heiluisi vapaana jossain kotelossa. Kuulostaa juurikin sellaiselta irtonaiselta iskarin yläpäältä, mutta ei siellä ole mitään sellaista rakennetta. Ja toisaalta, onpahan itsellä nekin jo uutta ja kaikki puslat.

                Pari kertaa olen kovilla pakkasilla ajanut terävään makkaramalliseen hidasteeseen molemmat renkaat yhtä aikaa, ja kumahti rungossa kuin olisi iskarit lyöneet pohjaan. Epäilin moottorin kumityynyjäkin, koska olisi sinällään ollut looginen syy noiden äänien takana (= kolisee pienessä ja sopivan terävällä yhtäaikaisella koko akselin hypäytyksellä moottori hyppää sen mitä puslat antaa myöten). Mutta en ole niistäkään mitään väljää löytänyt. Tai sitten lokarin sisällä jokin, joka pääse heilumaan ja ottamaan koriin kiinni. Vaatii niin hemmetisti purkua, että saisi kunnon selvyyden, niin ei ole kyllä sellaistakaan löytynyt.
                Viimeksi muokannut jasso; 3.4.2023, 18:51.

                Comment


                • #9
                  Voisko olla vakaajan kiinnitys helat koska niihin vaikuttaa molemmat puolet ja sellaiset semi pienet/ terävät epätasaisuudet?

                  Comment


                  • #10
                    Miten tuo audin a8 alusta on tosiaan noin pintakova ja silti löysä ja tärskäyttelevä vaikka autossa on isot renkaat, nii luulis menevän epätasaisessa nätimmin?

                    Saako näihin hommattua tavallista rautaalustaa, vai johtuuko tuo surkeus ihan tosta vanhahtavasta geometriasta? Tietääkseni tollasta ihme alustaa ei käytetä enää missään autoissa?

                    Toki tää on ihan ok jos ei vertaa mihinkään normaaliin autoon vaan asennoituu että oli aikansa lapsi ja on sellanen kun on? Harrasteautona tämä minulla on että on siihen mitä paras. Voi harjoitella kiillottelua ja silti huonoimmillaankin on ihan kivan näköinen laite.
                    Viimeksi muokannut mjkorhonen; 9.4.2023, 16:07.

                    Comment


                    • #11
                      Ei tosiaan mistään löytynyt välyksiä purin kaikki suojukset pois ja nostin keulan pukkien varaan ja laskin paineet pois järjestelmästä. Nyt vääntelin tosiaan ne ylimmät puslat ja pallovivelet ja alempaa kävin kaikki puslat ja pallonivelet sorkkaraudan kanssa läpi. Edessä alempana oleva taaimmainen tukivarsi, niin ilmeisesti tuossa on tarkoituksella pehmeämpi pusla kun kääntäessä sen kulma muuttuu, nii pitää joustaa hieman enempi.

                      Kolina tulee aika pitkälti molemmilta puolilta ja se on todella voimakasta ja välitöntä. Sellaisessa röpelömäisessä epätaisessa tiessä jossa on vaikka monttuja alusta tuntuu menevän ihan sekaisin. Tämä kolina ja mekkala ei tunnu lainkaan ratissa. Voiko näihin vaihtaa erikseen iskaria jos se olisi rikki ja pitäisi tuota kolinaa?

                      Comment


                      • #12
                        Voisiko kolina ja jytinä tulla etuapurungosta?

                        Comment


                          #13
                          Ei oikein, sillä se on suoraan pultattu koriin kiinni.

                          Iskaria ei voi erikseen vaihtaa.

                          Itse alustan geometriahan ei ole mikään sen kummempi kuin muissakaan sama ikäisissä. Ei se minusta mikään antiikkinen ole missään mielessä. Se on vaan säädetty enemmän urheilusemmaksi, kuten Audissa yleensä kilpailijoihin verrattuna. Seurauksena pintakovempi alusta.

                          Katselin itseltänikin äsken kaikki puslat ja kiinnitykset eturipustuksesta renkaiden vaihdon yhteydessä. Ei näkynyt mitään ja toisaalta kaikki puslat ja nivelet uusin 2000tkm sitten. Ainoastaan iskarin alapään pusla oli jotenkin turhan lytyssä alareunastaan, mutta uusi Lemförder sekin on.

                          Oma epäilys edelleen on, että se tulee jostain muualta kuin ripustuksesta.

                          Nyt kun muistelen, niin itsellä taisi olla alunperin sellainen vaimea tumpsahdus jo ennen kuin vaihdoin etutolpat vuotavien tilalle. Ei silloin hävinnyt ääni minnekään. Eikä puslien vaihdonkaan myötä. Ja olisikohan se alunperin tumpsahduksena kuulunut pikkuhiljaa muuttunut väljäksi kolinaksi. Mikä viittais siihen, että ei löydy iskarista eikä ripustuksesta.
                          ​​​
                          Viimeksi muokannut jasso; 11.4.2023, 14:40.

                          Comment


                          • #14
                            Tosiaan kun ajaa epätasaisuuteen, niin se ensimmäinen tömähdys on ällistyttävän voimakas ja tuntuu ettei autolla oikeen uskalla edes ajaa. Kun keula on pukeilla ja rengasta vääntää ja potkii nii tällöin se tuskin edes joustaa tai millään tavalla elehtii. Auto kulkee suoraan ja on mitä eleettömin ajaa motarilla. Ollut monia autoja joissa rengasta vääntämällä huomaa kuinka se liikkuu ja silti mikään ei kolise.

                            Comment


                            • #15
                              Täytyy tilata halpoja electreteetti mikkejä 4kpl ja liittää ne sinitarralla kiinni ja sitten tallentaa zoom h4n tallentimella. Tällöin saa kohtalaisen kuvan tilanteesta

                              Comment


                              • #16
                                Nonii nyt on alustavasti tehty pietsomikitys silleen että mikit 2kpl olivat kiinni iskaritolpan kyljessä ylätukivarsien kohdalla. Tuo muksahteleva ääni tuli aina monona Eli molemmista kuulokkeista ja kaikki muut perus äänet ihan vasemmasta tai oikeasta kuulokkeesta! Voisiko vika olla aktiivinen moottorikannake. Nyt kun testerillä testailin kannakkeita, nii molemmista kuului hiljainen solenoidin nakse ja toisesta myös moottorin ääni hiljeni ja koveni

                                Comment


                                  #17
                                  Voi. Kuten aiemmin kirjoitin, niin oma epäilykseni on itselläkin niissä.

                                  Vaihtaminen onnistuu alakautta kone paikoillaan. Tuetaan moottori ylhäältä roikkumaan ja apurunko hammastankoineen irti. Jonkin verran on näpertämistä, ennen kuin saa irti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eikös tuo apurungon irrotus ole hurja homma kun sehän iso osa jossa paljon juttuja kiinni?

                                    Comment


                                      #19
                                      Onhan siinä hommaa, mutta huomattavasti vähemmän kun nostaa moottori konehuoneesta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei siinä lopulta ole kauheasti tavaraa kiinni. Hammastankokin tulee yhtenä pakettina, kun vain irrottaa letkut, rattiakselin ja tolpista pallonivelet. Vaikeimmat ovat rungossa kiinni olevat pari letkua, koska niiden kannattimet ovat ahtaassa paikassa, jonne näkee huonosti.

                                        On se sen verran iso homma kuitenkin, ettei nyt ihan vain tarkastamista varten viitsi tehdä. Laita ne mikit moottorin tukikumien alle apurunkoon kiinni, niin luultavasti kuulet, jos väljä on niissä.

                                        Ikävin homma apurungon irrottamisessa on se, että se on erittäin todennäköisesti ruostunut ja reilusti. Niissä on jotenkin epäonnistunut pulverimaalaus. Eli siinä vaiheessa kun on irti, niin kannattanee miettiä puhaltamista ja maalaamista.
                                        Viimeksi muokannut jasso; 19.4.2023, 14:18.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu näinpä. Seuraavaksi vois laittaa mikit mainitsemiisi kohtiin ja vielä itse jousijalkaan

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tässä vielä video auton sisältä kun kolisee. Videossa ennen sitä kovaa kolinaa kuuluu hieman tremolo kolinaa, mutta sitten kuuluu se jyskyttävä isompi kolahtelu!

                                            Mukana kuva jossa pietzot kiinni molemmin puolin spindlessä!

                                            https://youtu.be/Hn5smxBAWaw
                                            Viimeksi muokannut mjkorhonen; 25.4.2023, 18:44.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt nuo moottorin aktiiviset kannattimet uusittu 1800e. Apurunko oli kunnoltaan moitteeton. Vika ei kuitenkaan poistunut. Pitäiskö ne 2 ylintä tukivartta molemmille puolille vaan uusia. Eikös ne ollut aika herkästi kolinoiden syynä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse olen yrittänyt löytää oman autoni (A6 4G 3.0TDI vm. 2012) kolinoihin ratkaisua jo melko pitkään. Ääni on omassa autossani saman sorttista kuin videossa, Tosin minulla ääni kuuluu aivan kuin suoraan penkkien välistä. Hetken luulin äänen kantautuvan tankista, mutta se oli kuvitelmaa. Alatukivarret, iskarit sekä niiden kumipuslat, pystytangot, vakaajan kumit, ylätukivarret vaihdettu eikä mikään auta. Kolina on aivan mieletön. Pakoputken ripustukset ovat kunnossa eikä missään näy jälkeä kahden osan kontaktista. Moottorin kumityynyt tarkastettu eikä vaihdelaatikon takaosan ripustuksestakaan huomauttamista löytynyt. Konehuoneen puoleltakaan ei mitään outoa löytynyt. Poistin kokeeksi kaikki suojalevytkin pohjasta ja kolina vain jatkuu. Alkaa jo pienen audistin pää seota, vielä ymmärtäisin jos vain minä en löytäisi vikaa. Autoa on kuitenkin tutkittu kolmen ammattilaisen voimin eikä kukaan osannut sanoa mitä vielä voisi tutkia. Otan seuraavaksi tuon mikkikonstin kokeiltavaksi, jos edes vähän saisi paikallistettua.
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 26.5.2023, 18:56. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kardaani, tai tarkemmin sen antautunut tukilaakeri?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tosiaan minun autostani tarkastettiin voimansiirto tukineen kokonaisuudessaan. Halusin kuitenkin vaihdattaa ja varmistua niistä moottorin tuista koska olisin jauhemaalauttanut samalla apurungon, mutta se oli kuin uudesta autosta. Edestä taaimmaiset alatukivarret olivat pusliltaan pehmeät Mutta ilmeisesti pusla on ohjauksen geometrian takia pehmeä.

                                                    Tosiaan omassa autossa on 2 eri kolinaa. Pahin on montussa tuleva matala kumaus joka on niin kova että tuulilasin ja kojelaudan rakenteissa joku rusahtaa samalla. Toinen ääni on tuo tremolomainen hieman pinnallisempi naputtava kolina. Joka kuulostaa tavallisen auton kallistuksenvakaajan välitangolta. Tässä audi a8 on kumipuslilla olevat vakaajan välitangot jotka eivät kolise. Tuohon omaan autoon on uusittu kaikki etu osat kokonaisuudessaan vuonna 2021 mittarissa 161tkm ja nyt 182tkm.

                                                    Mikkeinä käytin tavallisia piezzoelementtejä ja 4 raitaista käsitallenninta jossa tasot säädetään melkopienelle. Elementit pitää kiinittää tukevasti nippusiteillä ja väliin ohut kumi tai sinitarraa ettei kiinitys itsessään tuota mitään ääntä. Sit on hyvä olla jokin audiosofta jolla voi tarkkailla ja katsella viiveitä!

                                                    Tossa omassa mittauksessa nuo amplitudihuiput on melko symmetrisiä molemmissa kanavissa joka on tosi outoa?
                                                    Viimeksi muokannut mjkorhonen; 26.5.2023, 21:16.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Etualatukivarsien takimmainen pusla on uutena melko pehmeä ja väännettäessä kuuluukin antaa periksi.

                                                      Itse olen alkanut jo epäilemään olisiko jotain irti tuulilasin kaukalossa (tyyliin sireeni) tai DPF pääsevät heilumaan ja ottavat johonkin kiinni (kulkevat laatikon yli rintapellin edestä).

                                                      Täällä jollain samaa ongelmaa, mutta ei ratkaisuja: https://www.audiworld.com/forums/a8-...bumps-3027287/ Äänitteessä kuuluu kyllä tismalleen samanlainen "tremolomainen" kolina kuin minullakin.

                                                      Tässä myös mielenkiintoinen video, joka ehkä tsekkaamisen arvoinen: https://www.youtube.com/watch?v=5U6c3Uwc3m4
                                                      Viimeksi muokannut jasso; 29.5.2023, 19:01.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Voisko kolina tulla iskarin yläpäästä, mimmonen laakerointi tai rakenne näissä on iskarin yläpäässä?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Umpinainen mötikkä. Ja iskari/tolppahan ei kierry ohjauksen mukana, vaan vain vähän taittuu.

                                                          Itselläni on vaihdettu iskarit eteen (uudet Bilsteinit) ja se lotina jäit silti, joka nyt on muuttunut kolinaksi. Kabiinista kuunneltuna se kuulostaa kyllä siltä, että tulisi iskarin yläpäästä, mutta en oikein keksi mitä sieltä korjata.

                                                          Muutenkin kolinat on pirun hankalia paikallistaa, koska se kolina kantautuu rakenteita pitkin ja saattaa kuulostaa tulevan eri paikasta kuin oikeasti tulee. Ja nosturille kun nostaa, niin välykset on kireällä eivätkä tunnu. Tai tarvitsevat niin terävän alustan korkeuden muutoksen, että riittävän nopeaa ja pitkää heiluttelua on vaikea tehdä.

                                                          Itsellä suurin syy on nyt kuitenkin vähän siinä, että ei oikein ole ollut aikaa tutkia eikä hyvää paikkaa saada autoa ylös.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vaikuttaako teillä muilla normaalilla tiellä ajossa noi kolinat, siis että hakeeko auto, onko uraherkkä jne? Itselläni auto kulkee uskomattoman eleettömästi ja vakaasti

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X