Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F jo toisen kerran pyöränlaakeri

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4F jo toisen kerran pyöränlaakeri

    Tänään vaihdettiin toisen kerran oikean etupyörän laakeri. Edellinen vaihto oli noin 90 tkm kohdalla, nyt 140 tkm kohdalla.

    Laakeri oli imaissut jostain jotenkin vettä sisäänsä ja oli jo aika lahjakkaasti ruosteessa. Tasainen jurina siitä lähti.

    Saksalaisella Motor-Talk foorumilla on ollut jokunen vähän samantapainen tapaus. Aika usein oikeassa etupyörässä. Sikäläisen käsityksen mukaan laakeri ei kestäisi viemärin kansia (..???....) Jollakin oli kyllä mennyt kaksi kertaa vasen laakeri, liekö sitten ajellut pelkällä ohituskaistalla....

    Kerrankin oli hyötyä merkkarin 2 vuoden osa-ja-asennus-takuusta.
    Maksoi 0 euroa ja muutaman tunnin odotteluaikaa.

    Paikka LPR Auto-Berner. Toivottavasti Laakkonen ei ikinä osta tuota.

  • #2
    Kappas. Käsitin että niitä oli huono erä jossain valmistuksen alkuvaiheessa ja siksi nuo korkkaisivat aiemmin, luokkaa 30-40 tkm ja omasta olisi vaara ohi.. Onkos yhtään tietoa mitä tuo remontti maksaa, jos jossain vaiheessa osuu kohdalle?

    Nimim. 83 tkm mittarissa.

    Comment


      #3
      Laakeri maksaa 115 eur ja työ taitaa olla saman verran. Ei nyt ihan älyttömiä. itse laakeri on neljällä ruuvilla kiinni oleva yksikkö.

      Kuvat on vähän epätarkkoja, mutta jotain näkyy.

      Click image for larger version

Name:	Photo_013108_002.jpg
Views:	1
Size:	67,5 Kt
ID:	1594522

      Click image for larger version

Name:	Photo_013108_001.jpg
Views:	1
Size:	59,4 Kt
ID:	1594523

      Comment


      • #4
        millaista ääntä sulla piti toi laakeri? ite mietin tässä että onko laakerivika vai onko noi talvirenkaat oikeesti noin äänekkäät. mulla ei ainakaan vaikuta vaikka kääntelee autoa puoleltatoiselle niin mitenkään huomattavasti. tuntuu että sellainen volina kuuluu kun vauhti kasvaa yli 60km/h.
        talvirenkaina on continentalin contiwiking 2 nastat. 205/55-16 ja ihan kuukausi sitten ostettu.

        Comment


          #5
          Mulla samat renkaat ja sama koko.
          Itselläni pitää ainakin kauheaa meteliä nuo kyseiset renkaat.

          Syksyllä verkonpainoiksi ja Nokiat taas alle.

          Comment


          • #6
            onko näin, hienoa kuulla että joku muukin on samaa mieltä :)
            millaista ääntä ne sulla pitää? ajattelin että annan kyllä palautetta ku eihän sitä paskoista renkaista viitti yli 500euroa maksaa.

            Comment


            • #7
              aloitin uuden aiheen noista renkaista.

              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=85917

              Comment


              • #8
                niin millä tavalla sen viallisen laakerin tunnistaa??

                Comment


                • #9
                  Olisiko omakohtaista tietoa tarvitaanko etupyörän laakerin vaihtoon mitään erikoistyökaluja?

                  Comment


                  • #10
                    Prässiä voi tarvita irrotukseen, jos on jumahtanut tolppaan kiinni.

                    Comment


                    • #11
                      Elikkä noihin tähtikanta (4kpl) ruuveihin pääsee helposti käsiksi ilman erikoisavaimia.?

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jarkkojh Näytä viesti
                        niin millä tavalla sen viallisen laakerin tunnistaa??
                        Paras tapa on nostaa auto ylös ja pyörittää pyörää ja pitää toisella kädellä kiinni jousesta tai olka-akselista. Jos tuntuu tärinää pyörää pyöritettäessä, on laakeri viallinen.

                        Alkuperäinen kirjoittaja puuki Näytä viesti
                        Elikkä noihin tähtikanta (4kpl) ruuveihin pääsee helposti käsiksi ilman erikoisavaimia.?
                        Kyllä.
                        Viimeksi muokannut kalsket; 16.12.2010, 11:28.

                        Comment


                        • #13
                          Omassa oli tiukassa, ei auttanut kuin prässätä auki. Lasikuulapuhalsin tolpan, ja uusi laakeri tippui helposti paikoilleen.



                          Comment


                          • #14
                            Taitaa se olla lähes aina niin tiukassa, että kannattaa varautua prässissä käyttöön.

                            Comment


                            • #15
                              Kouvolan Bernerillä puhuivat koko navasta. Maksaa 165€. Voineeko olla paikansa pitävä tieto. Tyttö kävi hakemassa paketin hyllystä ja siinä oli kuitenkin minusta vain itse laakeri ja se "kehä", missä pultinreiät on, pultit (4kpl tähtikantaisia) ja "keskipultti".

                              Paikallisissa varaosaliikkeissä oli taasen erilainen kanta asiaan: Fixus-liikkeessä puhuivat pelkästä laakerista, joka maksaa luokkaa 100€, mutta oli tukkureilta loppu muilta paitsi SKF:ltä, missä hinta oli 250€. AD-varaosilla taasen puhuivat navasta ja hinta luokkaa 135€.

                              Mikähän tuo tähtikantaisen pultin nimi on? Se ei ole Torx, kun "hampaita" on paljon enemmän ja pienempiä.

                              Comment


                                #16
                                12-kulmainen "torx" on nimeltään XZN.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä tuo 165 euroa kuulostaa ihan oikealta. Laakeri tulee laakeripesineen päivineen ja näyttää samalta kuin tuo viestin 13 ensimmäisessä kuvassa olkavarren alla näkyvä mutikka. Mielestäni pelkkää laakeria ei saa erikseen, joten se tulee tarvikkeenakin aina pesän kanssa. SKF:n hinta kuulostaa kyllä kovin suolaiselta.
                                  Viimeksi muokannut jannes; 12.5.2011, 21:25. Perustelu: Termistön selkeytystä

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tepolta sain vastauksen, että se on tuon alemman kuvan mukainen. Aika paljon edullisemmalla lupaili kuin Berner. Tuo irti saaminen vielä arveluttaa. Eihän sitä koko vartta oikein voi irroittaa autosta prässäämistä varten, kuten noissa viestin #13 kuvissa on tehty?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siis saako Tepolta koko tuon asennelman (laakeripesä laakereineen + napa), mikä on alemmassa kuvassa prässissä? Ei tarvitse irrottaa koko olkavartta, vaan sieltä lähtee irti tuo asennelma, joka juuri on tuossa kuvassa. Se on neljällä XZN-pultilla takapuolelta kiinni.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä tuo on pelkkä laakerisarja, sis. laakerin ja pultit
                                        http://www1.carparts-cat.com/webdata...ld/1/27376.JPG

                                        Tuommoisen saisi Tepolta. Lähteekö tuo siis kokonaisuudessaan irti ne neljä pulttia irroittamalla? Silloinhan prässiä ei tarvita.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jeps, juuri tuollainen se sarja on. Ellei halua leikkiä, prässi tulee tarpeeseen vanhan laakeripesän irroittamisessa, sillä se on luultavasti jumittunut aika tehokkaasti napaan. Sitä ei muistaakseni pääse kovin kätevästi lyömään pois. Uusi laakeri luiskahtaa paikalleen aika helposti, kun pinnat ovat puhtaat.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pinnathan puhdistuu kyllä, kun keksitään sopivat vehkeet... Osa on tilattu, tallinnasta on haettu voiteluaineita asennustyöhön ja asenne on kohdillaan. Eiköhän tuo saada paikoilleen turattua...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Otetaan ketjua vähän esillee kun A6 4F laakereista on täällä juttua...

                                              Omassa autossa alkoi kuulumaan oikealta edestä sellaista "vou vou vou" ääntä kun nopeus nousee noin 50 km/h ja tuntuu, että pahimmillaan ääni kuuluu noin 60 km/h, jonka jälkeen pysyy samana. Äkisti kääntäessä vasemmalle ulina pahenee ja äkisti kääntäessä oikealle ääni hiljenee. Eli oma päätelmäni on, että oikean etupyörän laakeri alkaa olemaan vaihtokunnossa. Onko muita hyviä ehdotuksia?

                                              Edellinen omistaja on vaihtanut vasemmalle eteen laakerin noin 120-140 tkm nurkilla ja nyt autolla ajettu 175 tkm ja nyt taitaa olla oikean etulaakerin aika.

                                              Tuntuu vain, että aika vähillä kilometreillä saa noita vaihdella vai onko muilla samoja kokemuksia? Itselläni vm 2005 A6 4f quattro.

                                              Varaosaa kyselin, niin myisivät koko napayksikön. Onko jollain tietoa, että onko tämä tosiaan tarpeellista ja minkä takia ei voi vaihtaa vain laakeria? Pikkupajalla ajattelin tuon vaihdattaa ja osat+työ menee karvan yli parin sadan euron, että sikäli pääsee aika paljon huokeammalla kuin merkkiliikkeesä.

                                              Ääni kyllä peittyy, jos kuuntelee vaikka radiota hieman kovemmalla eikä ääni ole mitenkään rohiseva vaan ennemminki uliseva. Osaako joku sanoa, että kuinka pitkälle tuollaisella uskaltaa ajella?

                                              Jos löytyy hyviä kommentteja aiheeseen, niin mielellään otetaan niitä vastaan. Kiitos!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin ja piti vielä mainita, että tein tuon tempun, että nostin tunkilla oikean etukulman ylös ja pyörittelin rengasta. Jousesta ja tukivarsista kiinni pidellen tuntui pienoista "värähtelyä". Toisella puolella edessä tätä ei tuntunut. Mitään välystä en löytänyt rengasta heiluttaessa, otin myös renkaan pois ja heiluttelin jarrulevyistä, mutta en tuntenut mitään välystä. Kuulostaako laakerivialta vai voisiko olla myös jossain muualla? Hiljaa ajettaessa parkkipaikalla ymyrää ratti ääriasentoon käännettynä ei tuota mitään ylimääräisiä ääniä, mikä taitaa olla vetonivelien rikkoutumisesta kertova juttu...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jousen värähtely noin on perinteinen merkki pyöränlaakerin viasta. 4F:n "tyyppivikoihin" kuuluu etupyöränlaakerien meneminen ennen aikojaan, jos ei 175tkm:ään ole vaihdettu niin nyt lienee aika.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No nyt on laakeri hankittu ja parin päivän päästä menee vaihtoon. Voiko tämän vaihto vaikuttaa aurauskulmiin tai muuta vastaavaa eli kannattaako laakerinvaihdon jälkeen viedä säädettäväksi? Tähän asti renkaat on kyllä kulunut ihan tasaisesti, mutta mielestäni ratti on ollut aavistuksen vinossa vasemmalle päin tasaisella tiellä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei laakerinvaihto ainakaan periaatteessa vaikuta pyöränkulmiin. Mutta eipä kulmien tsekkaus vaihdon jälkeen pahasta ole. Itse en tarkistuttaisi pyöränkulmia laakerirempan jälkeen, jos mitään erityistä syytä siihen ei ilmene (ratti vinossa, vetää toiselle puolelle tms).

                                                      On muuten aika tavallista, että "suoralla" tiellä ratti on vähän vasemmalle kääntyneenä. Tämä usein siksi, että tie viettää aavistuksen keskiviivan kohdalta kohti tien reunaa. En tiedä mikä pointti tässä on, ehkä vesi valuu paremmin pois tieltä tjs. Kuitenkin, tuo tien vinous aiheuttaa monesti sen, että rattia pitää aavistus vääntää vasuriin, jotta auto kulkee suoraan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nostetaas tätä aihetta hiemän. Tuleeko tuon uuden laakerin mukana se magneettirengas joka toimii abs-kehänä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tulee.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No sitten sen laakerin hinta ei kyllä ole paha, kun miettii että se pelkkä se kehä maksaa yli 70€ varaosaliikkeessä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X