A2 kaipaa alustaremonttia, ja olen yrittänyt selvittää komponenttien valintaa varten A2 alkuperäisen sport-alustan (PR-G08) eroja vakioalustaan (PR-G07), mutta tietoa on aika nihkeästi. SSP:ssä ei ole sporttialustasta mitään mainintaa. Foorumilta en myöskään löytänyt A2:n alusta-asioita käsittelevää ketjua, joten nyt oli varmasti jo korkea aika aloittaa sellainen.
Mitä tähän mennessä on selvinnyt:
- Kallistuksenvakaajia on tarjolla erilaisia, 16/18/20,8 mm halkaisijalla.
- Samoja jousia käytetään vakiossa ja sportissa
- Takapään madallus on toteutettu matalemmalla jousen yläpään tukikumilla (ero n. 10 mm)
- Iskunvaimentimet on vakiossa ja sportissa erilaiset
Mitä vielä on hämärän peitossa:
- Korkeuserot edessä ja takana vakio vs. sport?
- Onko sport alusta aina tuolla 20,8 mm vakaajalla?
- Miten etupään madallus on toteutettu, onko sport-iskunvaimentimen jousilautanen eri korkeudella, vai onko etupää samalla korkeudella molemmissa?
Tällä hetkellä A2:ssa on alla joku FK:n(?) jousisetti, ja auto on aika matala ja melkoinen kivireki huonommalla pinnalla huolimatta 15" renkaista. Takana on osanumeron perusteella 9N Poloon tarkoitut sachsit (ei sport) ja edessä vielä alkuperäiset sport-iskarit koodilla 8Z0413031AC. Kallistuksenvaimenninta ei tullut vielä mitattua. Alustava ajatus oli palauttaa auto suunnilleen tehtaan sporttia vastaavaksi, jousiksi ajattelin eteen Eibachin R10196 ja taakse R11030. Iskareiksi eteen Bilsteinin B4 22-196309 ja taakse B4 19-106120. Nämä osuvat yksiin ETKAn VINin perusteella tarjoamien osanumeroiden kanssa, kun valmistajien omista katalogeista asiaa ristiin vertailee. Jos perä noilla asettuu liian alas suhteessa keulaan, niin vaihtoehtona on vielä vaihtaa tuo jousen tukikumi korkeampaan vakiomalliin.
Upgrade vaimentimina on tarjolla ainakin Bilstein B6 ja B8, tai Konin Special active (aiemmalta nimeltä FSD). FSD:t on ainakin monella foorumilla kehuttu. Kokemuksia/suosituksia näistä A2:n alla?
Madallusjousia on tarjolla ainakin H&R:ltä, -25mm madalluksella. Näiden toimivuus ja toteutunut madallus sport-alustan komponenttien kanssa on vähän arvoitus. Ulkomaanfoorumeilla jotkut olivat laittaneet Eibachin Fabiaan tarkoitettua jousisarjaa alla (A2 sarjaa ei enää saatavilla), tämän muutoskatsastus voi olla haasteellista. Kokemukset eri jousista myös tervetulleita.
Mitä tähän mennessä on selvinnyt:
- Kallistuksenvakaajia on tarjolla erilaisia, 16/18/20,8 mm halkaisijalla.
- Samoja jousia käytetään vakiossa ja sportissa
- Takapään madallus on toteutettu matalemmalla jousen yläpään tukikumilla (ero n. 10 mm)
- Iskunvaimentimet on vakiossa ja sportissa erilaiset
Mitä vielä on hämärän peitossa:
- Korkeuserot edessä ja takana vakio vs. sport?
- Onko sport alusta aina tuolla 20,8 mm vakaajalla?
- Miten etupään madallus on toteutettu, onko sport-iskunvaimentimen jousilautanen eri korkeudella, vai onko etupää samalla korkeudella molemmissa?
Tällä hetkellä A2:ssa on alla joku FK:n(?) jousisetti, ja auto on aika matala ja melkoinen kivireki huonommalla pinnalla huolimatta 15" renkaista. Takana on osanumeron perusteella 9N Poloon tarkoitut sachsit (ei sport) ja edessä vielä alkuperäiset sport-iskarit koodilla 8Z0413031AC. Kallistuksenvaimenninta ei tullut vielä mitattua. Alustava ajatus oli palauttaa auto suunnilleen tehtaan sporttia vastaavaksi, jousiksi ajattelin eteen Eibachin R10196 ja taakse R11030. Iskareiksi eteen Bilsteinin B4 22-196309 ja taakse B4 19-106120. Nämä osuvat yksiin ETKAn VINin perusteella tarjoamien osanumeroiden kanssa, kun valmistajien omista katalogeista asiaa ristiin vertailee. Jos perä noilla asettuu liian alas suhteessa keulaan, niin vaihtoehtona on vielä vaihtaa tuo jousen tukikumi korkeampaan vakiomalliin.
Upgrade vaimentimina on tarjolla ainakin Bilstein B6 ja B8, tai Konin Special active (aiemmalta nimeltä FSD). FSD:t on ainakin monella foorumilla kehuttu. Kokemuksia/suosituksia näistä A2:n alla?
Madallusjousia on tarjolla ainakin H&R:ltä, -25mm madalluksella. Näiden toimivuus ja toteutunut madallus sport-alustan komponenttien kanssa on vähän arvoitus. Ulkomaanfoorumeilla jotkut olivat laittaneet Eibachin Fabiaan tarkoitettua jousisarjaa alla (A2 sarjaa ei enää saatavilla), tämän muutoskatsastus voi olla haasteellista. Kokemukset eri jousista myös tervetulleita.
Comment