Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A2 vakio- ja sporttialustan erot + kokemuksia eri aftermarket -vaihtoehdoista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A2 vakio- ja sporttialustan erot + kokemuksia eri aftermarket -vaihtoehdoista

    A2 kaipaa alustaremonttia, ja olen yrittänyt selvittää komponenttien valintaa varten A2 alkuperäisen sport-alustan (PR-G08) eroja vakioalustaan (PR-G07), mutta tietoa on aika nihkeästi. SSP:ssä ei ole sporttialustasta mitään mainintaa. Foorumilta en myöskään löytänyt A2:n alusta-asioita käsittelevää ketjua, joten nyt oli varmasti jo korkea aika aloittaa sellainen.

    Mitä tähän mennessä on selvinnyt:
    - Kallistuksenvakaajia on tarjolla erilaisia, 16/18/20,8 mm halkaisijalla.
    - Samoja jousia käytetään vakiossa ja sportissa
    - Takapään madallus on toteutettu matalemmalla jousen yläpään tukikumilla (ero n. 10 mm)
    - Iskunvaimentimet on vakiossa ja sportissa erilaiset

    Mitä vielä on hämärän peitossa:
    - Korkeuserot edessä ja takana vakio vs. sport?
    - Onko sport alusta aina tuolla 20,8 mm vakaajalla?
    - Miten etupään madallus on toteutettu, onko sport-iskunvaimentimen jousilautanen eri korkeudella, vai onko etupää samalla korkeudella molemmissa?

    Tällä hetkellä A2:ssa on alla joku FK:n(?) jousisetti, ja auto on aika matala ja melkoinen kivireki huonommalla pinnalla huolimatta 15" renkaista. Takana on osanumeron perusteella 9N Poloon tarkoitut sachsit (ei sport) ja edessä vielä alkuperäiset sport-iskarit koodilla 8Z0413031AC. Kallistuksenvaimenninta ei tullut vielä mitattua. Alustava ajatus oli palauttaa auto suunnilleen tehtaan sporttia vastaavaksi, jousiksi ajattelin eteen Eibachin R10196 ja taakse R11030. Iskareiksi eteen Bilsteinin B4 22-196309 ja taakse B4 19-106120. Nämä osuvat yksiin ETKAn VINin perusteella tarjoamien osanumeroiden kanssa, kun valmistajien omista katalogeista asiaa ristiin vertailee. Jos perä noilla asettuu liian alas suhteessa keulaan, niin vaihtoehtona on vielä vaihtaa tuo jousen tukikumi korkeampaan vakiomalliin.

    Upgrade vaimentimina on tarjolla ainakin Bilstein B6 ja B8, tai Konin Special active (aiemmalta nimeltä FSD). FSD:t on ainakin monella foorumilla kehuttu. Kokemuksia/suosituksia näistä A2:n alla?

    Madallusjousia on tarjolla ainakin H&R:ltä, -25mm madalluksella. Näiden toimivuus ja toteutunut madallus sport-alustan komponenttien kanssa on vähän arvoitus. Ulkomaanfoorumeilla jotkut olivat laittaneet Eibachin Fabiaan tarkoitettua jousisarjaa alla (A2 sarjaa ei enää saatavilla), tämän muutoskatsastus voi olla haasteellista. Kokemukset eri jousista myös tervetulleita.

    #2
    Ihan suoraan en osaa vastata kysymyksiin, mutta kokemusta on nyt kahden eri diesel A2 kanssa kahdesta eri alustasta. Toisessa A2 lähtökohta vakio korkeus ilman mitään sportteja G22/L50. ETKAa tutkiessa L50 oli sama etujousi vakiossa, että urheilualustassa. Onko etupään madallus tehty vain iskarilla? Etuiskarien varaosakoodeilla tutkiessa anto esim. Bilsteinille kahta eri iskari vakio vs. sport. Polon (6Q) osanumeroihin tarjosi vastaavuuksia.

    Omat kokemukset:
    #1 lähtökohta edellä mainittu vakioalusta/korkeus. Tähän vaihdettiin KW V1 (10210020). Tämä oli uusi alusta silloin ja omansa A2:n. Sitä ennen KW tarjosi A2:n samaa alustaa kuin Poloon ja Fabiaan.

    Normaali ajossa ei juuri huomannut eroa vakioalustaan - yhtä mukava. Isommissa vauhdeissa/heitoissa huomasi alustan tukevammaksi. Etupäässä säätövaaraa oli, mutta takapää oli käytännössä yläasennossa. Takaiskarit jouduin vaihtamaan ~150tkm aikana, kun toinen rupesi vuotamaan. Rataakin tuli ajettu ihan kiitettävästi - tähän päivitettiin isommat etujarrut GTI Polon nilkoilla.

    #2 lähtökohta sekasikiö uusilla etujousilla ja edessä Koni FSD. Keuliva olemus oli myös vahvasti läsnä. Ostaessa oli tiedossa, että alusta tulee vaihtumaan. Tähän ei ole PR-koodeja käsillä, mutta nekin löytyy kuhan autolle pääsen.

    Reilussa viidessä vuodessa madallusjousien ja korkeussäädettävien alustojen valikoima oli supistunut A2 kohdalla eikä vaihtoehtoja tainnut olla kuin KW, H&R, FK ja ST suspension. Viimeinen on ilmeisesti entinen Weitec, jonka omistaa KW. Päädyin osin kustannus syistä ST suspensions XA versioon korkeus- ja jäykkyyssäädöillä. Jostain syystä Suomen maahantuoja myi tätä hyvään hintaan. Oletin hölmönä, että voisi olla KW alustaa vastaava ilman INOX tolppia. Osien saapuessa vaikutti vielä tältä mm. säätömutterit ja -holkit samoja KW:n kanssa.

    Lopputulema oli turhan jäykkä. Iskarin säätöjä on tullut kokeiltua, mutta ei ole saavutettu haluttua lopputulosta. Tolpissa hyvin säätövaraa edessä ja takana. Yksi ongelma tuli myös vastaan. Talvella liukkaalla pinnalla vauhdin kasvaessa yli 90kmh taka-akseli rupesi vaeltamaan/ohjamaan ikävästi. Tätä ei kesällä huomannut. Tähän auttoi alustan nosta 1-2cm. Pyörän kulmat tuli säädätettyä pari kertaa vikaa etsiessä. En tiedä onko taka-akseli saanut jossain kohtaa vähän siipeensä vai meneekö taka-akselin kulmat vaan pieleen paljon madaltaessa. Vastaavaa ongelmaa ei ollut tuon #1 A2:n ja KW:n alustan kanssa - tosin se oli aina korkeampi kuin tämä nykyinen. Noin 60tkm alustalla on nyt ajettu eikä kunnossa huomautettavaa - viime syksynä säädöt toimi hyvin.

    Nyt jos menisin kauppaan, päätyisin varmaan KW V1 tai H&R jousiin Bilsteinin sportti iskareilla. Ilmajouset kävi myös mielessä, valmis hyväksytty sarja löytyisi, mutta se ehkä #3 kohdalla.

    Comment


      #3
      No siinä olikin hyvää vertailua. Sanoisin myös, että etupää on sportissa madallettu iskarilla, jousilautanen on erilainen tai eri korkeudella. Toinen vaihtoehto on, ettei se ole matalampi, ainoastaan jäykempi. Toisaalta kuulostaa erikoiselta, että pelkästään perä olisi alempana.

      Itse aloin jo kääntymään vakiojousista tuon H&R -25mm sarjan puoleen, kun vakio sportilla tuo on ehkä kuitenkin turhan korkea. Siihen kaveriksi nuo Bilsteinin B4:t, niin vaimennus ei pitäisi olla liian jäykkä. Bilsteinin B8:sta on hyviä kokemuksia aiemmissa autoissa, mutta hieman vaikea verrata, kun omapainoa on ollut +700kg enemmän, ja onhan nuo pari kertaluokkaa arvokkaammat kuin B4:t.

      Comment


      • #4
        Itsellä meni pikkukakkulista toinen etujousi poikki niin laitoin juurikin tuon Bilstein B4 + H&R -25mm paketin alle, vähän on perä keulaa alempana. Ajettavuus on ihan kohtuullinen 15" talvirenkailla, 16" kesärenkailla yhdistelmä on mielestäni turhan jäykkä, tulee vähän sellainen kumipallofiilis.

        Comment


          #5
          Tuossa omassa tuntuu etujousitus pohjaavan herkästi isommissa/nopeissa heitoissa, ja tuntuu myös vähän pomppivan. Madallus yli 13 vuotta vanhoilla FK:n jousilla on todennäköisesti luokkaa "riittävästi" ja 20 vuotiailla etuiskareilla vaimennusteho ehkä jo laskussa.

          A2OC:lta löytyi hyvä listaus eri alustavaihtoehdoista: Suspension overview. H&R jousista ei ole kovin hyviä kokemuksia, nyt kun tuli enemmän nettiä haravoitua. Samoin vakioiskareita (G07?) on haukuttu vaimennusteholtaan riittämättömiksi.

          Laitoin ekassa viestissä mainitut Eibachin OEM -replacement jouset ja G08 -speksin mukaiset Bilsteinin B4:t tilaukseen, katsotaan miten käy. Mukavuus on melko korkea prioriteetti, kun kyseessä on kuitenkin puolison käyttöauto. B4 iskareita on ainakin kehuttu A2OC:lla hyvästä mukavuuden ja vaimennustehon suhteesta.

          Comment

          Working...
          X