Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 etuv. sedan 2014 outo käytös liukkaalla tiellä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C7 etuv. sedan 2014 outo käytös liukkaalla tiellä

    Tämä A6 on ollut minulla vasta kesästä saakka, joten talviajoa ei ole tullut paljoa harrastettua. Lisäksi kun asun Turun seudulla, ei juurikaan lumisia teitä paljoa tarvitse ajella. Mutta eilen, (7.12.2022) tuli sitten testattua jäinen tienpinta Turku -Helsinki motarilla. Audin outo käytös alkoi Lohjan jälkeen aivan yhtäkkiä. Aivan kuin yksi pyörä olisi irtoamassa. Tie oli jäinen, mutta ei paljoa lunta siinä seassa. Oli pakko hidastaa vauhti lähes 60km/t, että auto oli edes jotenkin hallittavissa. Ajoin ensimmäisestä liittymästä ulos ja pysähtyminen bussipysäkillä. Renkaat Ok. ilmanpaineet ja kiinnitys Ok. ja kovemmin heiluttamalla ei havaittavissa klappia. Auton mukana tuli Continentalin nastarenkaat, 225/55-17 -koossa, kumit ehkä puolivälissä elämäänsä kulutuspinnan suhteen. Nastat hyvin tallella ja pistovoimaakin löytyy.
    Auto käyttäytyi, kuin olisi lentokoneella ollut käsiohjauksella laskeutumassa. Nopeita äkkikorjauksia piti tehdä koko ajan. Tunneleissa tullessa takasin pääsin testaaman, ettei jokin ole hajonnut, mutta kurvailu meni mallikkaasti.
    Syyskuun lopussa oli Audi 4-pyöräsuuntauksessa Kaarinan Kumrok Oy:ssä. Tuntuman mukaan se heilahtelu tuli taka-akselin suunnasta. Onko vastaavia muilla kutosen kuskeilla esiintynyt ?

  • #2
    Tärkeä varuste jäänyt ruksaamatta ostotilauksessa ( => kardaani ja vetoakselit taakse) ? Mutta vakavasti ottaen, jos on esim. vaihdettu tosi kova alusta niin se voi tuntua tuolta tosi liukkaissa olosuhteissa....kun pienetkin huojahdukset/kallistukset/tuulen puuskat ei "vaimennu" alustan joustojen avulla vaan kaikki siirtyy renkaan ja tien pinnan väliin irroittaen pidon....

    Comment


      #3
      Ja mitenhän vanhat ne renkaat on? Ja miltä suuntaus lappu näyttää?

      Comment


        #4
        Omassa MY12 (helmikuussa tehty) selviteltiin aikanaan mutteriohjausta, ja sen yhteydessä pyöränkulmia. Selhisi että ne olivat alunperin jo out of spec, eli säädettiin. Muutaman iteroinnin jälkeen (ja marmorin maahantuojalta saatujen ohjeiden mukaan) takakulmat säädettiin ulommaiselle limitille, ts. ei pelkästään rajan sisäpuolelle vaan "vastakkaiseen" laitaan kuin normaalisti. Tämä tuntui auttavan tosi paljon sivutuuliherkkyyteen ja huteroon ajotuntumaan. Tosin renkailla ja kulutuspinnan/olkien profiililla on myös paljon merkitystä. Nykyään on printti oikeista arvoista aina mukana.

        Comment


          #5
          Renkaan runkovaurio? Vai jatkuiko käytös samana pysähdyksen jälkeen?

          Comment


          • #6
            Paljonko autolla on ajettu? Audit ja Bemarit on erittäin herkkiä näyttämään sopivissa olosuhteissa ajettavuudessa alustan väljät. Lisäksi etuvetoinen A6:n ei ole vaikaimmillaan ajettavuudeltaan tuollaisissa olosuhteissa, kun alusta on lähtökohtaisesti jo suunniteltu nelikoksi.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja ksarvala Näytä viesti
              Omassa MY12 (helmikuussa tehty) selviteltiin aikanaan mutteriohjausta, ja sen yhteydessä pyöränkulmia. Selhisi että ne olivat alunperin jo out of spec, eli säädettiin. Muutaman iteroinnin jälkeen (ja marmorin maahantuojalta saatujen ohjeiden mukaan) takakulmat säädettiin ulommaiselle limitille, ts. ei pelkästään rajan sisäpuolelle vaan "vastakkaiseen" laitaan kuin normaalisti. Tämä tuntui auttavan tosi paljon sivutuuliherkkyyteen ja huteroon ajotuntumaan. Tosin renkailla ja kulutuspinnan/olkien profiililla on myös paljon merkitystä. Nykyään on printti oikeista arvoista aina mukana.
              Saman huomasin tuossa kesällä, kun vein suuntaukseen vinoon kuluneen takarenkaan takia.. liikaa camperia oli takana ja myös liikaa aurausta.. säädettiin tehtaan arvoihin( no etupäätä nyt ei paljon voinut säätää) ja muuttu todella "tuuliherkäksi".. takas säätöön ja ja palautettiin auraus tehtaan säätojen ulkopuolella(liikaa aurausta) ja camper jätettiin tehtaan arvoihin.. siihen loppui seilaaminen ja taas menee kuin juna.
              Viimeksi muokannut Killeri; 9.12.2022, 13:37. Perustelu: ei allekirjoituksia, kiitos!

              Comment


                #8
                Onko miten vanhat renkaat ? Tarkasta DOT-merkintä renkaan kyljestä.

                Comment


                  #9
                  Renkaan kunto mullekkin ekana tuli mieleen. Oma A8 muuttui ihan hirveäksi ajaa kesällä, kun siihen vaihdettiin kaksi uutta rengasta taka-akselille. En käynyt tarkistuttamassa niiitä vaan olen ajellut vain sitten hiljempaa. Esim sateella ei enään huvittanut ohittaa.
                  Sama kokemus muuten aurauksien säädöstä, että ns tehtaan arvoilla auto muuttu huonommaksi ajaa. Seilaa enemmän, kun aikasemmin meni tosi vakaasti. Tämä siis volkkarissa.
                  Mutta ei tup sun auto varmaan ihan irti ollut tiestä, jos kesti tehdä äkkikorjauksia. Oliko se vain irtonaisen tuntuinen vai liittyikö asiaan tärinää, tuntina tms? Oliko jompi kumpi jarruista kuuma?

                  Comment


                    #10
                    Kuulostaisi omasta mielestä että suuntaus on pielessä siitäkin huolimatta että on suuntauksessa käynyt. Omassa, tosin B5 quattrossa, oli takapäässä haritusta. Liukkaalla luikerteli kuin käärme ja jos polanteen yli ajoi niin ei tiennyt mihin suuntaan lähtee. Lumisella tiellä ei mitään oireita. Säätelin ihan metrimitalla yms hallista löytyneillä välineillä suunnilleen kohdalleen samalla kun vaihdoin uudet takaraidetangot niin luikertelu loppui siihen.
                    80 quattron takapään auraus taas sai märällä perän tekemään teräviä sivuttaisnykäisyjä pikipaikkojen kohdalla.

                    Comment

                    Working...
                    X