Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Iskarin yläpään laakerin vaihdosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Iskarin yläpään laakerin vaihdosta

    Yläpään laakeri ääntää (se missä iskari on kiinni) pystyykö laakerin vaihtamaan
    ilman iskarin irrotusta profiilin autosta ?
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 28.1.2008, 19:18. Perustelu: Otsikko.

  • #2
    Pienellä mutulla sanoisin, että ei onnistu ilman tolpan irroittamista.

    Comment


    • #3
      Tuo on ilmeisesti C4-koppainen A6, eli ei onnistu. Tolppa pitää irroittaa ja jousipakka purkaa auki.

      Comment


      • #4
        ei taida paljon auttaa jos painaa rasvaa laakeriin.. vai löytyykö joku"elvytys" keino?

        Comment


        • #5
          Tapaavat olla "kertakäyttöisiä", siis heikkoja. Samalla kun tolpan joutuu pöydälle ottamaan kannattaa vakavasti harkita iskarien, pyörän laakerien yms. vaihtoa. Menee "siinä samalla"

          Comment


          • #6
            Joo se on tuossa C4:ssa kohtuu työläs tuo tolpan irrotus, kun pitää ottaa mm. vetari, raidetanko ja alapallo irti, eli samalla työllä kannattaa uusia mahdollisimman paljon kuluvaa osaa (jos siis tekee homman itse ja/tai aikoo pitää auton itsellä). Se yläpään laakeri on muovikuorinen, joten se ei ihan heti ensialkuun ainakaan mene jumiin vaikka vähän ääntääkin, joten siihen kahtoen voi vaikka vähän venyttää ja "kerätä paukkuja" isompaa remonttia varten...

            Comment


            • #7
              Ei tarvitse koko tolppaa irrottaa. Riittää kun iskarin irrottaa ja jousipuristimilla jousi kasaan sen verran, että vaihto onnistuu.

              Comment


              • #8
                Onko muita osia jota kannataisi vaihtaa samalla kumeja ,laakeripesää. ?

                Comment


                • #9
                  Niin siellä yläpäässä ei muuta kuluvaa ole kuin se laakeri.. Ja työ on moninkertainen jos rupeaa tolppaa irrottamaan. Jousipuristimilla kasaan, iskari pois ja sen laakerin saa vaihdettua välistä. Mitä sitä ehjää osaa vaihtelemaan jossei ne katsastuksessa ole vikoja huomannut..

                  Comment


                    #10
                    Omasta c4:stä elvytin vanhan laakerin rasvojen vaihdolla samalla kun oli tolppa irti vänkärin puolelta. Jopa pelkästään toisen puolen rasvauksella keveni ohjaus tuntuvasti.

                    Laakerin kuoret olivat ehyet, mutta kuulat olivat tehneet pienet kolot sijoillensa. Muistaakseni aukaisin laakerin sen takia kun renkaita ilmassa käännellessä kuului kahinaa laakerin seudulta, mutta muistaakseni se olikin joku muovinen pölysuoja tms. joustintuen yläpäässä mikä hinkkasi johonkin.

                    Comment


                    • #11
                      Olisin vaihtamassa iskarin ylätuennan laakeria A4 b5 (vuosimalli 1995, etuveto, 1.8 kone) malliin iskarin vaihdon yhteydessä. Marmorilta sain hinnaksi laakereille 60€/kpl ja hinnan hirvittäessä tiedustelisin saako näitä jostain edullisemmin? Motonet ja muutama varaosaliike, joista kysyin eivät myy laakeria.

                      Onko kenelläkään mahdollisuutta ottaa mittoja laakerista, jos vaikka kävisi suoraan laakerikaupasta kysymässä, ennen kuin alottaisi itse purkamisen. Uskon, että pelkkä rasvaus ei ole vaihtoehto, kun autolla ajettu kuitenkin lähes 200tkm ja kyseisten laakerien vaihdosta ei ainakaan ole tietoa.

                      Comment


                      • #12
                        Äkkiseltään muisteltuna siellä ei ole laakeria, vaan kuminen pusla. Hirveitä hintoja kyllä. Mitähän ne yritti sulle kaupata?

                        Comment


                        • #13
                          Siellä on molemmat. :) Kuminen pusla jonka sisään on leivottu laakeri. Kuulostaa kovahkolta hinnalta, kun vanhempiin saa tarvikkeen halvimmillaan kympillä. Laatu on sitten kyllä jotain muuta kuin oem.

                          Comment


                          • #14
                            Niin minäkin ymmärsin, että kumipuslan sisällä olisi vielä laakeri. Kumi oli motonetissä 9€/kpl.

                            Comment


                            • #15
                              Kaikkee ne näihin keksii. Mikähän virka silläkin laakerilla siellä on ku tolppa ei edes pyöri. Sorvauttais nylonista sopivan puslan sinne tilallle niin sais taas asteen jäykemmän etupään. Nyt nyt ku muistelee niin kyllähän sen puslan sisällä jotain kamaa oli.

                              Comment


                              • #16
                                Tähän asiaan sen verran selvyyttä, että yläpään kumikupin sisällä oleva laakeri olikin kumia, niinkuin Arto tuossa ylempänä muistelikin. Tarkalleen en osaa sanoa, että onko se nyt sitten alkuperäinen, mutta uskoisin olevan. Kumit eivät olleet kuluneet ollenkaan, joten alkuperäiset jäivät sinne. Ilmeisesti siis kovin hinnakkaita kumeja kauppasivat laakereina marmoritiskiltä.

                                Comment


                                • #17
                                  On vähän vanha topikki mutta en kehdannut uuttakaan aloittaa kun liittyy aiheeseen.

                                  Omassa nyt sellaista ongelmaa että ei mennyt leimasta alkuun läpi kun oli alapallot ja iskarin laakerit rikki. Ja uusia osia vaihtelin (koko ala tukivarsi ja raidetangon pää ja iskarin laakeri + mukana tuli se kumi tuki sinne yläpääähän) niin nyt uusillakin osilla tuo yläpää tahmoo jotenkin. Eli kun renkaita kääntää niin jousi kääntyy poksahdellen perässä. Ja vika nyt molemmin puolin kun ennen oli vain toisella puolella.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja arti Näytä viesti
                                    Ei tarvitse koko tolppaa irrottaa. Riittää kun iskarin irrottaa ja jousipuristimilla jousi kasaan sen verran, että vaihto onnistuu.
                                    Pitääkö iskunvaimennin vetää pesästään, vai riittääkö varren pultin irroitus?

                                    C4 ja ylälaakerin vaihto siis kyseessä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vähän menee mutulla, mutta minusta vanhalla huonolla paineet päästäneellä iskarilla onnistuu, mutta kunnollisella ehjällä kaasuiskarilla ei, kun se punnaa niin lujaa vartta ylöspäin etttei laakeria saa oikein millään siitä yli.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X