Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 coupe 8T3 uraherkkyys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A5 coupe 8T3 uraherkkyys

    A5 coupe 3.0 TDI Quattro 09 kyseessä. Renkaat 255/35 r20 nankang melko uudet ja madallus setti, tuppaa haistelee uria ja hieman raskas ajettava. Ei huono mutta parempikin voisi olla . Onko porukalla kokemusta coupen hyvistä suuntaus arvoista vai eri rengas merkki? Ku sen verta kalliita nuo premium renkaat että ei arvalla viitti kokeilla paraneeko eli jos jollain parempi tietämys millä saa rauhoittuu, .pyörä kulmat säädetty joku vuosi sitte ja muistaakseni edes oli Camber 1.36, sehän ei ole säädettävä että auttaisiko vaivaan säädettävät tukivarret? Ymmärrän toki että ei puhuta 16" pyörästä mutta välillä joku mainostaa että sen saa meneen suoraan ku kaikki arvot on oikein.

  • #2
    Jos yli 200tkm ajettu, niin tukivarsi jumppa saattaisi auttaa jos vielä alkuperäiset. Nankangit joutaa rengas kierrätykseen ja tilalle esim hankook joka on pyöreä olkainen ja melko immuuni urille. Ja sopiva kokohan on 255/30r20 tai 245/30r20.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta. Samaa epäilin mutta nää oli ne uudet sportnex ja saanu kehuja mutta se voisi olla että kokeilla hankookkeja. Ilmeisesti s1 evo3? Ajettu yli 200, juuri leimattu mutta kumithan väsyy. Omaan silmään toi 35 näyttää juuri passelilta ja ei ole liian kivireki vielä, monella ollu juuri tätä kokoa mutta auttaisiko tuo samalla pienentää profiilia?

      Comment


      • #4
        Halkaisijan pienennys madaltaa sivuvallia, mikä pakkaa jäykistämään rengasta. Tämä taas saattaa näkyä uraherkkyytenä.

        Yksi ilmainen kokeilu on rengaspaineet.

        Tarviiko kaltevalla pinnalla ohjata vastaan? Jos tarvii, jossain puslissa alkaa olla väljää. Väljillä puslilla syö helposti myös renkaan sisä- ja/tai ulkoreunoja, eli pidemmän päälle säästää, kun tekee puslajumpan ajoissa.

        Comment


        • #5
          Juu halvin tie lähteä parantamaan ajettavuutta on vaihtaa alatukivarret uusiin lemfödereihin ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus. Jos ei vielä tällä tokene niin sitten renkaat vaihtoon.

          255/35r19 ois tuolla leveydellä ja profiililla tehtaan koko. Eli onhan tuo tuuma lisää melko paljon lisää halkaisijaa, joskin tuolla halkaisijalla tuskin suurta merkitystä ura herkkyyteen on. Ehkä sitä vois hieman kompensoida laittamalla 245/35r20 kumit.

          Comment


          • #6
            Joo elikkä nostin paineita oli hieman matalat, auttoi vähä mutta ei korjannut ongelmaa. Kaltevalla tiellä joutuu kääntämään vastaan kyllä jonkin verran , ja tiet niin urasia täällä päin ja silloin alkaa seuraamaan uraa herkästi. Perjantaina huolto niin täytyy käydä alla pyörähtämässä mitä tukivartta tarvis laittaa. Onko Pirkanmaalla asiansa osaavaa suuntaajaa audiln kulmille?

            Comment


            • #7
              Ja puhutaanko nyt etu vai takapään vai molempien alatukivarsista mitkä vaikuttaa eniten juuri tuohon vaivaan?

              Comment


              • #8
                Etupään. Takana rakenne ja puslat erilaisia.

                Comment


                • #9
                  Etupään varsissa tietyissä vuosimalleissa pusla siinä takimmaisessa varressa vaihtui kumisesta nestetäytteiseen ja nuo vanhat kumiset aiheuttaa tärinöitä ja muita ihme oireita vanhemmiten. Jos napakan haluaa niin melkein uudet varret ja uretaanit niihin tai ainakin se päivitetty uudempi iso pusla siihen takimmaiseen alavarteen.

                  Comment


                  • #10
                    Hyvä kiitos, täytyy tarkistella tuo kohta. 2009 oli tää vuosimalli . Eilen tuli ajeltua uutta asfalttia niin onhan se ihan erimoinen , menee hienosti, mutta ku tulee 3 tielle missä uraa ja paikkaa vieri vieres niin Johan alkaa soutaa. Toki toi matalempi jousitus ja isot pyörät osa syyllinen. Kattelin talvirenkaita niin eturenkaat on kulunut sisältä, että josain jotain. Katotaan eka puslat

                    Comment


                    • #11
                      Aika tyypillistä että syö sisälaitoja aika oudonkin näköisesti, kun on väljää. Pätee muihinkin Audeihin samalla keulan rakenteella. En ihan ensiksi epäilisi rengastusta/alustaa, minulla on auto melko matalalla sekä 275 leveät semislicksit alla ja se kulkee ihan ok vaikka kumi on pirun jäykkä rungoltaan/kulmikasolkainen.

                      Comment


                      • #12
                        Jep. Jos kallistuksessa saa ohjata vastaan ja reunat kuluu, pääsee puslajumppaan.

                        Joku joskus minulle tiesi kertoa, että tuo kaltevalla vänkääminen tulee siitä, että perä alkaa ohjata. Takapää kannattaa siis tarkistaa myös.

                        Jos pallot on ehjiä, voi myös käytettyyn varteen painaa uretaanit, mutta se säästö nyt ei ole ihan huikea. Lisäksi uusiin tekeminen on merkittävästi helpompi ja pallot on varmasti ehjät. Vaihtoaika lyhenee myös, jos on valmiit kilkkeet kädessä.

                        Comment


                        • #13
                          B8:ssa etummainen alavarsi on irtopallolla niin siihen periaatteessa voi painaa uudet puslat. Takimmaisessa taas ei niin siinä en kyllä lähtisi vanhaa vartta enää käyttämään.

                          Comment


                          • #14
                            Noniin tuli käytyä auton alla ja alkuperäisiltä varsilta näyttää ja kaikissa etupäässä pientä murtumaa, ei mitään pahaa mutta sellasta väsymä repeämää, eli varmaan uudet tukivarret tekis hyvää ajolle. Onko lemforderilla koko varsi settiä pakettina ja mitä tollasen koko varsi setin vaihto tulis kustantamaan, ittellä ei nosturia eikä aikaa.

                            Comment


                            • #15
                              Onko lemförderit ainoat ja oikeat? Ne mitä löysin niin oem numero heittää yhdellä? onko jollain hyvää paikkaa mistä voisi tilailla tai kysellä?

                              Comment


                              • #16
                                Ei kannata muita miettiä. Etsi tuolta orkkis osanumerot:

                                https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/

                                Ja sitten aeromotors, avaruosad, motointegator sivulta hakemaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Iso kiitos. Mutta otin auton alla alkuperäisen numeron ja sillä ei löydy mitään, numero loppuu 156b , mutta joka paikka tarjoaa 151b ? Onko toi muuttunut josain kohtaa vai miks autos olevalla numerolla ei löydy

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuolta löytyy ZF:n "lemförderin" online luettelo. Sieltä valitset oikean auton mallin, niin löytyy oikeita osanumeroita.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitos, ja löysin kyllä noista muistakin ,mutta ongelma on että miksi auton tukivarren OEM numero ei täsmää ku löydät oikean lemförderin osan ja sieltä alkuperäinen vastaava OEM numero?. Ymmärrän kyllä että lemförderin osa numero on eri , mutta joka sivulla on vastaava OEM numero ja käsketään vertaamaan sitä omaan. Ja kävin auton alla katsomassa oikean numeron. Joka paikka tarjoaa OEM numeroksi 151 loppusen vaikka autossa tukivarressa on 156 loppunen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Se numero on vaihtunut vuoden varrella kun parannettuja versioita tullut.

                                        Etummaisten osanumerot:

                                        8K0 407 151 D
                                        8K0 407 152 D

                                        Se taaemman ison tukivarren osanumero riippuu autosi valmistusajankohdasta:

                                        https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a5.../407-407000/#7
                                        Viimeksi muokannut VilleP; 9.9.2022, 21:13.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tukivarressa olevaa numeroa 8K0407156B ei audin luettelot tunnista. Tuollaisia "hämäriä" numeroita on tullut välillä vastaan.
                                          Googlella löytyi tuollainen kuva tukivarresta, jossa oli myös toinen numero 8K0407152B, jonka viimeisin uusi numero on tuo yllä mainittu 8K0407152D

                                          Comment


                                          • #22
                                            Iso kiitos kummallekin avusta. Nyt alkaa selkiään, oon toisen saksalaisen merkin kans Ollu telemisis ennemmin ja siellä yleinsä on ilmoitettu aina korvaa uusi numero toisin kuin tässä. Noita etummaisia tarjoaa d ja b loppusina ? Oma auto otettu käyttöön tammikuu 09. Koska sitte valmistettu sitä en tie. Varmaan tyyppitarrasta löytyis.

                                            Etummaiset tukivarret ok, ne löytyy tuolla numerolla , mutta takimmaisia en löydä lemförderiltä muutakun puslia niihin.

                                            Varmaan tähänkin tullu joku korvaava. Alkuperäinen nro 8K0407693N
                                            Viimeksi muokannut okkim; 10.9.2022, 09:59. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan muokkaa edellistä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuo 693N ja 694N on oikea numero. Lemföderiä ei jostain syystä saa. Itse laittaisin TRW:tä seuraavan vaihtoehtona.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noniin, nyt kaikki selvillä. Osanumerot tiedos , tilailua vailla. Täytyy josain kohtaa vaihdattaa ja sit kulmien säätöön. Onko jollain tälläseen A5 coupe 3.0 -09 hyviä säätöarvoja millä menis nätisti isollakin pyörällä .

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Muista ottaa niihin etutukivarsiin pallonivelet myös. Etupäässä ei muuta säätöä ole kuin raidetangoissa, joten tehtaan arvoihin säätö.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No juu hyvä ku muistutit, ne vielä matkaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuli käytyä vie tutkailemas takapään puslia ku sain nosturin käyttöön , ei mitään erikoista vikaa sieltä löytynyt mutta huomasin nosturilla että kuskin puoli on matalammalla ku repsikan. Mittasin niin kuskin etupyörä 6 mm lokariin eri korkeudella kun repsikan ja takana eroa 10mm toiselle puolen. Juuri katsastettu ja katsoin niin jouset näyttää ehjiltä että olisiko iskari? Neki meni kyl leimasta mutta mikä muu ton heiton vois tehdä?

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X