Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Apuva: Umpioiden "lasin" vaihtaminen - tekijöitä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Apuva: Umpioiden "lasin" vaihtaminen - tekijöitä?

    Löytyyköhän tekijöitä umpion lasien vaihdolle? Kyseessä S3, vm.2015 - eli täysledilyhdyt joissa molemmissa laseissa on yläreunassa (jää+konepelti?) iskemät&säröt.
    OEM -laadun uudet linssit jo olemassa, mutta vaihtaminen ei olekaan ihan helpoimmasta päästä. Myös linssien toimittajalta mukana tullut liimamassa-nauha olemassa.
    Omaan uuniin nuo ei mahdu ja ihan pikku lämmittelyllä ja pyytämisellä ei lähtenyt irtoamaan.

    Olisiko joku asiaan perehtynyt ja kokemusta omaava kiinnostunut vaihtamistyöstä? (korvausta vastaan tietysti)
    Umpiot voin toimittaa irrallaan ja toisaalta tekemiseen soveltuva lämmin tilakin löytyy, sekä toki apukäsiä jos tarvetta.

    Soittele / laita viestiä jos kiinnostaa tai suolaa kaveri jolla asiasta kokemusta. Toki sitten jää vielä vaihtoehto c) osaat kokemuksesta antaa vinkkejä tekemiseen.

    t: Pete / 040 512 7178

    #2
    C: Kantsii googlettaa onko ne permasealilla kasattu alunperin. Sitä ei saa oikein millään dremeliä pienemmällä voimalla auki.

    Comment


      #3
      Löytyykö saunaa kotoa, sinne luulis mahtuvan umpio jos toinenkin? Halppis infrapuna lämpömittari millä mittailee ettei umpio mee 100 asteeseen. Sellanen 60-70 astetta riitti B7 umpiolle mainiosti. Pieni apu sisätila irroitus lastalla ja sen jälkeen hanskat kädessä sormin umpio halki.

      Comment


        #4
        Minulla ei tahtonut riittää edes 120 astetta B5 umpioissa, umpion "lasi" piti vääntää väkisin irti, se oli todella tiukassa. Eli liima saattaa tosiaan olla sellaista ettei se halua lämmönkään avulla aueta.

        Comment


          #5
          Ehkä hiukan kevyesti ja takki auki lähdin tuohon vaihtamis-projektiin kesällä ja kyllä jäi kuumaliimapistoolin lämmittelyjen kanssa ja voimalla vääntämällä vain jälkiä umpion muoviin...

          Tuolla FlyRyden -youtube videoilla on aiankin juurta jaksain helppo katsoa mitä ja miten tekee... tosin liian helpon näköisesti aukeaa nuokin.

          Mutta ehkä kunnon saunottelut ja löylypuheet umpioiden kanssa auttaa ja varmaan tuollaiset levittävät lattapäiset lukkorengaspihdit pitänee investoida...
          https://www.motonet.fi/fi/tuote/7016...nkaille-170-mm

          Edelleen toki mielelläni keskustelen jos joku vain innostuu vaihtamaan!

          Comment


            #6
            Itsellä oli sama tilanne 4G:n ajovalojen kanssa ja ilmeisesti tyyppivika, kun ei mielestäni millään voi konepelti osua valoihin ja mitään lumi/jää tapausta en muista. Ei uskallus riittänyt ruveta itse turaamaan ja päädyin laittamaan umpiot Puolaan autogamma.pl firmalle. Valot on valmiit ja lähtevät varmaan lähipäivinä takaisin päin, niin voin raportoida työn jäljestä. Vaihdolle hintaa tuli 280€/pari (ei sisällä linssejä) ja posteihin voi sen 100€ budjetoida. Puolalainen kaveri toimi yhteyshenkilönä, joten kielimuuria ei ollut. En tiedä saako palvelua englanniksi.

            Comment


              #7
              4G:n alkupään tuotannon umpioissa on netin mukaan käytetty kevyempää liimausta, joka lämpökäsittelyllä ja kohtuuvoimin saattaa jopa irrota. Tuoreemmat (2014 eteenpäin?) eivät tahdo ilman leikkaamista irrota. Oma A6 vm. 2013 ja menossa ainakin kolmannet umpiot. Ihan hirveää kuraa mokomat.

              Viime vuodelta jäi pelkäksi yritykseksi umpion "lasin" vaihto. Hyllystä löytyisikin kuljettajan puoleinen umpio, jos äskeisten pelottelujen jälkeen joku vielä haluaa kokeilla onneaan...
              : )
              Click image for larger version

Name:	A6 umpio.jpg
Views:	1951
Size:	268,9 Kt
ID:	1946690

              Comment


                #8
                Jos ne on permasealilla liimattu ni aika hyvästi saa sitä saunaa lämmittää. Se on jotain vähän yli 100 celsiusta jossa vasta alkaa pehmeneen. Uunittaa melkein tarvii että saa tasaisen kuumaksi versus kuumailmapuhallin, 105-110 astetta ja joku 10-15 min. Silti se on potenssiin sata kertaa kamalampaa kun perinteinen butyyli.

                Comment


                  #9
                  Jokos Janne sait umpiot kotiin - miten työn jälki? Oliko kulut lopulta kuinka pahat?


                  Alkuperäinen kirjoittaja janhe Näytä viesti
                  Itsellä oli sama tilanne 4G:n ajovalojen kanssa ja ilmeisesti tyyppivika, kun ei mielestäni millään voi konepelti osua valoihin ja mitään lumi/jää tapausta en muista. Ei uskallus riittänyt ruveta itse turaamaan ja päädyin laittamaan umpiot Puolaan autogamma.pl firmalle. Valot on valmiit ja lähtevät varmaan lähipäivinä takaisin päin, niin voin raportoida työn jäljestä. Vaihdolle hintaa tuli 280€/pari (ei sisällä linssejä) ja posteihin voi sen 100€ budjetoida. Puolalainen kaveri toimi yhteyshenkilönä, joten kielimuuria ei ollut. En tiedä saako palvelua englanniksi.

                  Comment


                    #10
                    Joo, sori unohtui päivittää! Ei moitittavaa työnlaadussa ja parin pesun perusteella ei ole vesi/kosteus umpioon päässyt. Hinta oli, mitä sovittiin. 276€:a linssien vaihdot ja 43€:a postit takaisin. Kokonaiskustannuksissa mennään aika lähelle 500€:a, kun tuohon lisää linssit ja postit täältä Puolaan. Jää siis melko paljon alle uusien ajovalojen (~1500€/kpl) hinnan. Se mikä tuossa on myös hyvä, että nyt kun linssit on sillä butyylinauhalla kiinni, niin jatkossa linssien vaihto itse lienee huomattavasti helpompaa, jos sattuvat halkeilemaan.

                    Comment


                      #11
                      Hienoa, onneksi olkoon!
                      Mites tuo aikataulu meni - kauanko ovelta ovelle vei aikaa ja oliko sovitunlainen aikajana?

                      Comment


                        #12
                        Hyvä varautua ainakin kolmeen viikkoon. Itsellä ovelta ovelle 23.8.-16.9. Postin/kuriirin hallussa tuosta ajasta 10 päivää.

                        Comment


                        • #13
                          Tein kans tuon lamppujumpan joku aika sitten ja olihan siinä oma työmaa. Ei ole kuitenkaan tekemätön paikka.

                          Vanhat linssit leikkasin dremelillä aluksi suurimmaksi osaksi pois. Liima millä ne on kiinnitetty ei tiennyt lämmöstä mitään niin kuin tuossa jo aiemmin on todettu. Melkoisen kaivamisen sai tehdä jotta sai liimat pois.

                          Linssit tilasin tuolta https://www.bimmerjakes.com/en/203-audi

                          Alla muutama kuvatus.

                          Click image for larger version  Name:	IMG_20200320_160744.jpg Views:	0 Size:	170,8 Kt ID:	1947576 Click image for larger version  Name:	IMG_20200321_110944.jpg Views:	0 Size:	287,1 Kt ID:	1947577 Click image for larger version  Name:	IMG_20200321_120610.jpg Views:	0 Size:	153,3 Kt ID:	1947578 Click image for larger version  Name:	IMG_20200322_161248.jpg Views:	0 Size:	248,4 Kt ID:	1947579

                          Comment


                            #14
                            Joo itellä kans vähän tuo ongelma kun auto on ajossa niin 3 vkoa ei oikeen onnistu ilman valoja. Kai se pitää sit alkaa silppuamaan joku viikonloppu. ?

                            Comment


                            • #15
                              A6 4G 2013 täys led-umpio. Kuinka paljon lämpöä uskaltaa antaa liimalle kuumailmapuhaltimella tai ylipäätään uunittaa (myös ajallisesti), ettei sisuskalut vaurioidu?

                              Comment


                                #16
                                Itsellä ei kokemusta, mutta tuossa FlyRyden videolla https://www.youtube.com/watch?v=4Eq463GhQ10 (13:00 kohdassa) kehuu ettei ole tuhonnut yhtäkään umpiota vaikka paahtanut uunissa 220°F (104°C) myös esim. Lexuksen umpioita joista ei ballastia saa irroitettua. Toisilla videoilla uunitus 8-10 min. jopa 15 20min. mainittu jossain.
                                Viimeksi muokannut Scobo; 10.10.2022, 12:54.

                                Comment


                                • #17
                                  Audi A3 8P -08 facelift ajovalon linssi

                                  Moro,

                                  Onkos kenelläkään kokemusta ajovalon linssi vaihdosta? onko ylipäätään mahdollista tehdä itse?
                                  Myös hyviä linssien toimittajia kaipaillaan (äkkiseltään löytyi Fruugo ja aliexpress mutta vähän arvelluttaa tämmöinen kiinan tukku sivusto.
                                  Umpiosta löytyi seuraavat koodit 8p0941004 ja 1el009648-10

                                  Mahtaakohan perinteinen liimatiiviste massa tomia uuden linssin liimaksi?

                                  Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
                                  Viimeksi muokannut JJJesse; 5.1.2024, 14:54.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei ole kokemusta kasipekan kuoren vaihdosta, mutta B7:aan se on ainakin simppeli toimenpide. Klipsit pois, kuumailmapuhaltimella liiman lämmitys ja kampeaa sitten kuoren irti. Vanhat liimajämät on hyvä poistaa urasta ja umpion sisusta pyyhkiä puhtaaksi. Kromipinnoille ei kannata käyttää kovin äkäisiä aineita, esim bräkleeniä. Kromaus lähtee aika herkästi irti, mistäkö tiedän..

                                    Omaani laitoin sikakittiä uraan, kuori paikalleen, klipsit kiinni ja lämmitellen ympäriinsä. Toisella kertaa tuli laitettua butyylinauhaa joka on siistimpi toimenpide. Kummatkaan ei ole noin vuoden käytön jälkeen vuotaneet vaikka on ollut talvikäyttöä, pesty painepesurilla usein jne.

                                    Ja niin, alkuperäisiä kuoria ei ole saatavilla ainakaan B7:aan, jotkin kiinamuovit ne on siinäkin. Istuvuus kuitenkin erittäin hyvä, ei huonoa sanomista. Ehkä kirkas kalvo suojaksi ei haittaisi ainakaan, muovilaatu saattaa olla pehmeämpää kuin alkuperäisessä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jaa, tähän jäänyt kommentoimatta näemmä.
                                      Tosiaan uunissa koitin lämmitellä, sainkin juuri ja juuri mahtumaan uuniin ja lämmöt niin, että ei ilman hanskoja kärsinyt käsitellä...vaan kehtaan tunnustaa, että montaa asiaa tullut tehtyä vaan tuo jäi tekemättä.
                                      Liima kyllä ehkä pehmeni hieman, vaan ei puhettakaan että olisi linssi umpiosta irronnut. yritin leikata, vännättää ja avata vaikka millä työkaluilla mutta umpion alkaessa järjestäin vääntyä, lohkeilla ja murtua jäi tuo homma lopulta tekemättä.
                                      Tässä täytyy vaan sanoa että ei osannut.
                                      Tosin noissa liimoissa kai on eroja sanovat, Permaseal vei voiton, ei voi muuta sanoa!

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuo uunittaminen on ihan kelvoton keino, kuumenee koko umpio ja liimaus ehtii sitten jo jäähtyä liikaa kun pääsee yrittämään purkamista. Kuumailmapuhallin on toimivin tapa saada se liimaus auki.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X