Tuli joulukuussa kyseltyä michelinin edustajalta radalla renkaiden kulumisesta ja siitä sit keskustelu eteni kulmien vaikutuksen kautta michelinin track connect järjestelmään.
kyseessä siis puhelimen kautta toimiva järjestelmä joka kertoo renkaiden ilmanpaineet ja lämpötilat. Jokaiseen renkaaseen tulee tpms-anturit ja auton sisälle vastaanotin. Järjestelmään syötetään auton tiedot sekä käytössä olevat renkaat(tukee cup2 ja cup2r semislicksejä jotka on connect-leimalla).
Järjestelmän etu normaaliin tpms-järjestelmään on gps-paikannus ja samalla tunnistaa auton käyttäytymistä radalla(yli- ja aliohjaaminen) jonka seurauksena opastaa paineiden korjaamisesta jotta epätoivotut käyttäytymiset saa korjattua mahdollisimman vähäiseksi(tarkemmat kokemukset tulee sitten kun pääsen ahvenistolle ajamaan) ja tietenki kellottaa kierrosaikoja
asennus oli sinänsä simppeliä. Paketin matkassa tuli 4kpl antureita, ohjekirjat, vastaanotin, säilytyskotelo, pari usb-piuhat, autolaturi sekä kännykkäteline.
asennukseen vaatii käynnin rengasliikkeessä tai omat rengaskoneet kun anturit asennetaan renkaiden sisällä oleviin kiinnityspisteisiin. Anturit on yksilöity id-numeroilla jotka kannattaa kirjoittaa ohjekirjan sivulle(tai johonki paperille) sekä asennettaessa merkitä renkaisiin mikä anturi tulee mihinki renkaaseen(helpottaa sijainnin määrittelyä). Kun vannetyöt ja painotus on hoidettu niin renkaat autoon alle ja järjestelmä virtoihin(vaatii rekisteröinnin ennenkuin antaa valikoita). Listalta valitaan oma auto sekä käytössä olevat renkaat(mikäli järjestelmässä ei ole tietoja niin sovelluksella saa laitettua pyynnön että lisäävät auton ja renkaat). Kun järjestelmä on valmiina niin aloitetaan road-type ja käydään ajamassa lyhyt matka jolloin anturin aktivoituvat ja tämän jälkeen varmistetaan renkaiden sijainti muuttamalla rengaspaineita ja tarvittaessa muutetaan järjestelmästä paikkoja.
Kadulla ajaessa järjestelmä antaa vain painetiedon sekä lämpötilan. Radalla sit tulee huomattavasti enemmän informaatiota ihan renkaiden oikeaoppisesta lämmittämisestä lähtien.
Mitäs kaikkea tämä sitten tukee käytännössä? Käytännössä aika pitkälle kaikki autot löytyy valmiina järjestelmästä mutta vaatii aiemmin mainitun pyynnön lisätä renkaat ja auton painon.
Suomen radoista listalla: Ahvenisto, Alastaro, botniaring(kolmella eri profiililla), Keimola(tää on mystinen), Kemora, Kymiring(neljä eri profiilia), Motopark sekä Vantaa circuit.
Nyrrestä näyttää olevan seitsemän eri profiilia johon myös BTG sisällytettynä.
Järjestelmä on saatavilla kaikkien michelinin jälleenmyyjien kautta(mikäli myyjillä on tarpeeksi asiakapalveluun mielenkiintoa)
Tarkempaa kokemusta tulee Ahvenistolta miten tuo käytännössä sit pelaa siinä käytössä johon tuo on todellisuudessa tarkoitettu ja kirjoittelen kyl tästä kokemuksia.
ja toki saa tulla nykimään hiasta Ahvenistolla mikäli haluaa tutustua tarkemmim tuohon.
kyseessä siis puhelimen kautta toimiva järjestelmä joka kertoo renkaiden ilmanpaineet ja lämpötilat. Jokaiseen renkaaseen tulee tpms-anturit ja auton sisälle vastaanotin. Järjestelmään syötetään auton tiedot sekä käytössä olevat renkaat(tukee cup2 ja cup2r semislicksejä jotka on connect-leimalla).
Järjestelmän etu normaaliin tpms-järjestelmään on gps-paikannus ja samalla tunnistaa auton käyttäytymistä radalla(yli- ja aliohjaaminen) jonka seurauksena opastaa paineiden korjaamisesta jotta epätoivotut käyttäytymiset saa korjattua mahdollisimman vähäiseksi(tarkemmat kokemukset tulee sitten kun pääsen ahvenistolle ajamaan) ja tietenki kellottaa kierrosaikoja
asennus oli sinänsä simppeliä. Paketin matkassa tuli 4kpl antureita, ohjekirjat, vastaanotin, säilytyskotelo, pari usb-piuhat, autolaturi sekä kännykkäteline.
asennukseen vaatii käynnin rengasliikkeessä tai omat rengaskoneet kun anturit asennetaan renkaiden sisällä oleviin kiinnityspisteisiin. Anturit on yksilöity id-numeroilla jotka kannattaa kirjoittaa ohjekirjan sivulle(tai johonki paperille) sekä asennettaessa merkitä renkaisiin mikä anturi tulee mihinki renkaaseen(helpottaa sijainnin määrittelyä). Kun vannetyöt ja painotus on hoidettu niin renkaat autoon alle ja järjestelmä virtoihin(vaatii rekisteröinnin ennenkuin antaa valikoita). Listalta valitaan oma auto sekä käytössä olevat renkaat(mikäli järjestelmässä ei ole tietoja niin sovelluksella saa laitettua pyynnön että lisäävät auton ja renkaat). Kun järjestelmä on valmiina niin aloitetaan road-type ja käydään ajamassa lyhyt matka jolloin anturin aktivoituvat ja tämän jälkeen varmistetaan renkaiden sijainti muuttamalla rengaspaineita ja tarvittaessa muutetaan järjestelmästä paikkoja.
Kadulla ajaessa järjestelmä antaa vain painetiedon sekä lämpötilan. Radalla sit tulee huomattavasti enemmän informaatiota ihan renkaiden oikeaoppisesta lämmittämisestä lähtien.
Mitäs kaikkea tämä sitten tukee käytännössä? Käytännössä aika pitkälle kaikki autot löytyy valmiina järjestelmästä mutta vaatii aiemmin mainitun pyynnön lisätä renkaat ja auton painon.
Suomen radoista listalla: Ahvenisto, Alastaro, botniaring(kolmella eri profiililla), Keimola(tää on mystinen), Kemora, Kymiring(neljä eri profiilia), Motopark sekä Vantaa circuit.
Nyrrestä näyttää olevan seitsemän eri profiilia johon myös BTG sisällytettynä.
Järjestelmä on saatavilla kaikkien michelinin jälleenmyyjien kautta(mikäli myyjillä on tarpeeksi asiakapalveluun mielenkiintoa)
Tarkempaa kokemusta tulee Ahvenistolta miten tuo käytännössä sit pelaa siinä käytössä johon tuo on todellisuudessa tarkoitettu ja kirjoittelen kyl tästä kokemuksia.
ja toki saa tulla nykimään hiasta Ahvenistolla mikäli haluaa tutustua tarkemmim tuohon.
Comment