Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanhan VW-jarrupaineensäätimen entisöinti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanhan VW-jarrupaineensäätimen entisöinti

    Olen remppaamassa -89 VW Caddya leimakuntoon, mutta pieneksi ongelmaksi on muodostunut vuotava jarrupaineensäädin (331 612 151). Osaa ei ole enää saatavilla mistään, ei alkuperäisenä eikä tarvikkeena. Purin säätimen osiksi, se oli toki likainen ja jumittava, mutta vaikuttaa ihan kunnostuskelpoiselta. Sisällä on pari venttiiliä tms., joissa O-renkaat. Mietin että jos sen saisi vielä uusilla tiivisteillä toimintakuntoiseksi.

    Tarvitsisin tietoa liikkeistä missä olisi jarruosaamista, tai laaja tiivistevalikoima jarruihin? Vantaan Tiivistekeskuksella ei ole O-renkaita jarruihin (ilmeisesti jarrujärjestelmiin ei sovi samat kumilaadut?), Turun Jarruosa ei osannut auttaa.

    Samaa osaa on käytetty Scirocco I & II, Passat B2, Santana, Caddy I, sekä Amerikoissa Quantum/Corsar/Carat, Fox, ja Kiinan Santanoissa. Tuntuisi hullulta ettei osaa enää löydy mistään. Jos jollain on tietoa purkuosista niin kiinnostaisi kyllä.

    #2
    En jaksa uskoa, etteikö kumilaadut sopisi jarrunesteisiin. Tavan tiivistekauppias ei varmaan vaan halua myydä jarruosiin, niinkuin ei tahdo saada esim. ohjaustehostimen letkuasetelmia alan kaupoista, paitsi jos se mallikappale on .. jostain muualta.

    Tarvisi varmaan vaan keksiä, onko se ihan perus nbr vai joku esim. Viton, mitä pitää käyttää. Mittojen ja materiaalin kanssa uudestaan tiskille.

    Comment


      #3
      En minäkään ole kuullut jarruosiin sopimattomista kumeista, sitä vähän mielessäni ihmettelinkin, mutta mitäpä minä näistä tiedän. Varmaan joku vastuukysymys sitten. Täytyy ottaa O-renkaat irti ja mennä niiden kanssa tiskille.

      Comment


        #4
        EPDM sopii yleisien glykoli- (mm. DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1) tai silikonipohjaisien (DOT 5) jarrunesteiden kanssa. Citroen/Rolls-Roycen korkeapainejärjestelmissä (yhteinen hydraulijousituksen kanssa), joissa on LHM-hydrauliöljy, FKM (Viton) on yhteensopiva.

        Comment


          #5
          Jarruputket uusiksi ja laittaa sinne Golf 2 tai 3 säätimen.

          Comment


            #6
            Vuoden vanha juttu on edennyt sen verran että autossa on nyt mk3 (vai mk2 en enää muista) jarrupaineensäädin ja se tuntuu toimivan.

            Ongelma on se, että jarrupoljin painuu pohjaan kun sitä painaa pidempään ja kovemmin. Sitten kun taas hetken pumppailee niin jarruissa on hyvä jämäkkä tuntuma, kunnes taas poljin menee pohjaan.

            Jarrut on ilmattu painelaitteella moneen kertaan. Epäilen syyksi pääsylinteriä, sillä purin sen ja vaihdoin sisään tiivistesarjan. Epäilen että asennuksessa on käynyt joku moka ja se ei toimi kuten pitää.

            Ostin uuden pääsylinterin, ja siinä on kuusi lähtöä jarruputkille/anturille. Alkuperäisessä on viisi. Kaikki autoon tarjottavat pääsylinterit mitä olen löytänyt on kuudella lähdöllä. Kysymys kuuluu, että toimiiko varaosa jos siitä tulppaa sen yhden ylimääräisen lähdön? Ja jos, niin onkohan sellaisia kierretulppia olemassa valmiina?

            Comment


              #7
              Kierretulppia löytynee hydrauliletkuasennuksia tekevistä liikkeistä eikä ole kallis. Kokeile sitä tulppausta, sillähän se selviää. Tuskin se ny mitään ainakaan hajoittaa.Testaa jossain muualla kuin liikenteessä ensin.

              Comment


                #8
                Jos ei sopivaa tulppaa valmiina löydy, niin ainahan voi laittaa jarrunipan/putken ja juottaa vaikka pään umpeen.

                Noihin jarrupaineensäätimen o-renkaisiin liittyen niin itsellä on lötkön jarrupaineensäätimessä kestäneet ongelmitta ihan nitriilikumi-o-renkaat (NBR) 10vuotta. Tiivistekauppias ei myy ohjaus- tai jarrujärjestelmiin, koska ei halua ottaa mitään vastuuta kun mainitaan ohjaus tai jarrut. Ei perustu tekniseen yhteensopivuuteen.

                Comment

                Working...
                X