Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7 outo vinkuminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6/A7 outo vinkuminen

    A7 2015 BiTDI kuuluu outo vinkuna, vähän kun linnun laulua. Voisi kuvitella että sisäpuhallin joka vinkuu mutta ääni muuttuu täysin ajonopeuden mukaan. Nopeuden noustessa peittyy rengasmelun alle. Joku osa vaihteiston ulostulon jälkeen siis.

    Nauhoitin puhelimella pätkän, puhelimen kaiuttimesta saan tuon vinkunan kuulumaan kuten myös tietokoneesta kuulokkeilla mutta tietokoneen kaiuttimet eivät tuota oikein toista.

    https://voca.ro/1eAX9t57TGWx

    Tuolta linkistä sen voi kuunnella ja ladata. Foorumisofta ei anna liittää .m4u eikä .mp3 tiedostoja joten ei pysty laittamaan liitteeksi.

    Hyviä arvauksia? Tietysti voisi nosturilla laittaa auton käyntiin ja vaihteen päällä, mutta silloin ei ole paino renkailla jos tuo jotain vaikutusta tekisi.

    #2
    Oliko se tuo veikeä 'viu viu viu' ääni, kuulosti vähän kaukaiselta lokkiparven kirkumiselta? Milloin on koko voimansiirtolinjan öljyt vaihdettu viimeksi? Jos ei tuo torsenista tule niin voisiko olla väsynyt/kuiva kannatinlaakeri?

    YouTubesta löytyy ääniesimerkkejä kannatinlaakeriviasta ja pinioninlaakeriviasta, mutta niissäkin ääni enempi jatkuvaa ulinaa/kohinaa.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 2.5.2022, 01:11.

    Comment


      #3
      Tippiin on vaihdettu öljyt viime vuonna, sporttidiffiin ei ole vaihdettu (kun ei kuulu tavismalleissa huolto-ohjelmaan). Kardaanin laakeria itsekkin vähän epäilin mutta eilen autoa nosturilla katsellessa totesin että k.o. laakeri aika vahvasti kahden DPF ja suojapellin takana piilossa. Niitähän näyttää saavan ihan tuollaisena halkaistavana versionakin niin helpottaa asennusta. Pitää kokeilla ulkoisen mikin liittämistä puhelimeen jos saisi paremman ääninäytteen.

      Comment


        #4
        Eikös siellä ole vielä etuperän/torsenin öljyt erikseen.

        Comment


          #5
          Eihän tossa ole torsenia ollenkaan kun on Crown Gear ja kolmeen paikkaan voi laatikossa vaihtaa öljyt, mutta ei niitä nyt vaihtamisen ilosta viitsi vaihtaa. Ja siis nimenomaan outo/erikoinen tuo vinkuna joka kuuluu, en nyt äkkiseltään lähtisi sanomaan että öljyt vanhetessaan alkaa kuulostamaan tuollaiselta. Eikä myöskään kuulosta siltä että mikään pyörisi kuivana eikä laatikosta ole mitään vuotanut pois.

          Comment


            #6
            https://youtu.be/Tnd9lV45QEA

            https://youtu.be/pkVtrvWN3NE

            Oli vähän haasteita saada puhelimeen ulkoista mikkiä kiinni joten GoPro Hero2 naftaliinista ja mikki gorillateipillä sivuhelmaan auton alle about siihen kohtaa missä kardaanin tukilaakeri on.

            Huomasin tuossa toista videota ajaessa että ääni muuttuu kiihdyttäessä vs moottorijarruttaessa... mutta rengasmelu peitti siinä videossa vinkunan aika tehokkaasti.

            edit: poistettu dieselsuutin-juttu koska eihän se moottorijarrutuksella aiheuttaisi k.o. ääntä.
            Viimeksi muokannut andre_; 16.5.2022, 00:01.

            Comment


              #7
              Hullujakin varmaan saa esittää, mutta onhan tuossa jakohihna eikä ketju? Mun BAU piti samanoloista ääntä kun jakohihna hankasi koteloonsa.

              Comment


                #8
                Jakopää pyörii ketjulla kyseisessä autossa.

                Comment


                  #9
                  Kyllä toi niin vahvasti menee ajonopeuden mukaan (ei moottorin kierrosten) että kai se se kardaanin tukilaakeri on. Kai tuosta äänitaajuudesta vois koittaa laskea kardaanin pyörimisnopeuden ja verrata sitä ajonopeudesta laskettuun... Varsin hyvin on tuo tukilaakeri piilossa suojapellin takana mutta kait sinne endoskoopilla pääsis kurkkaamaan miltä se päällisinpuolin näyttää.

                  Comment


                    #10
                    Vähän outo ääni laakerin aiheuttamaksi. Enemmän kuulostaa hankausäänelle, kivi jossain väärässä välissä tai pelti kardaania vasten tms.

                    Comment


                    • #11
                      Ei kyllä laakerilta kuulosta omaan korvaan. Itse ottaisin pyörän kerrallaan ylös ja pyörittäisin jos sais äänen ilmaantumaan. Lisäksi tarkistaisin jokaisen pyörän jarrut, ettei ole mitään kiveä tms jäänyt väliin hankaamaan.

                      Comment


                        #12
                        Omassa MY12 A6 vaihdettiin kardaani/laakeri het ekana vuonna. Ääni ei ollut ollenkaan tuollainen, eikä kuulunut kuin 70+ nopeuksissa. Eikä kuulosta kiveltäkään jarrupellin välissä.

                        Jos ajaisi vähän reippaammin johonkin töyssyyn tai rampin taitteeseen?

                        Comment


                          #13
                          Mietin vaan sitä kardaanin tukilaakeria kun siinä on kumiakin rakenteessa puslana, siis kokonaisuutena - en sitä pelkkää laakeria. Kiviä meni jarruihin silloin tällöin vielä kun oli hiekotuskiviä maassa ja niistä kyllä kuului aika jäätävän kova vinkuna. Onhan siinä tukilaakerin alla, DPFien yläpuolella varmaan lähemmäs metrin pitkä alumiinipelti, niin tuohan se voisi ottaa osumaa kardaaniin. Viime kesänä vaihtui vaihdelaatikon (8HP) öljyt mutta eipä siinäkään kai tuolle alueelle tarvitse mennä mitään tekemään.

                          Kyllä tuo A7 sen verran vahvasti käyttöauto on että jos siellä joku vähän liikkuu tms töyssyyn ajaessa liikahtaa niin hyvinkin voisi olla. Aikamoista rytkytystä tuo mukulakivikaduilla ajaminen on.

                          Comment


                            #14
                            Voisiko olla tuulettimen ropeli. Ääni nousee kierrosten mukaan viiveellä ja laskee samoin. Eikös siinä ole viskokytkin, joka kytkee sen kiinteäksi termostaatilla, mutta pyöriskelee kuitenkin hölmönä vähän moottorin mukana muutenkin.

                            Comment


                              #15
                              Eikun se ääni muuttuu nimenomaan renkaan pyörimisnopeuden mukaan, ei vaikuta moottorin nopeus ei vaikka vaihdoin vapaalle tuossa videolla rullatessa. Ja äänen taajuus on niin pieni että se on joko kardaani tai vetari mikä jonnekkin hankaa tms. Melkein sanoisin että jos jarrukin hankaisi niin taajuus olisi suurempi, pitänee tutkia asiaa kun joutaa.

                              Tietysti kun on Audi Clean Diesel niin tuulettimen ropellit on sähkötoimisia että saadaan päästöt alas, näin mä ainakin ETKAsta olen katsovinaan.

                              Comment


                              • #16
                                Nosturille ja veto päälle, niin selviää nopeesti.

                                Comment


                                • #17
                                  Löytyikö syyllistä tälle äänelle?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei ole löytynyt mutta ei ole varsin paljoa tutkittukkaan. Työpaikan lähellä oleva korjaamo tuota hieman kuunteli kun ajattelin olisiko heillä vaikka jotain aiempaa kokemusta jostain vastaavasta. He sen verran saivat jäljitettyä että kabiiniin ääni tulee takapenkin ilmastoinnista. Tuon ilmastointiputkethan kulkevat kardaanitunnelin päällä ja alan taipumaan siihen ratkaisuun että kardaanin tukilaakerilla olisi jotain tekemistä tuon äänen kanssa.

                                    BiTDI:ssä tuo laakeri on vahvasti DPF:n ja sen valtavan lämpösuojalevyn takana. Youtubesta katsoin jonkun S6 tms kardaanin tukilaakerin vaihdon ja siinä oli vanha aikalailla väsyneen näköinen. Nosturilla jos tuon tukilaakerin haluais näkyviin ja auto käynnissä kuunnella niin tuskin ääntä erottaa jos pakoputki loppuu samaan paikkaan. Jarrutkin koki täysremontin tässä välissä joten ne voi aika vahvasti sulkea pois.

                                    Joskus ääni kuuluu silleen että yhtäkkiä lähtee kuulumaan, vähän samaan tyyliin kun jonkun akselin ympärillä olevan pusla tarttuisi akseliin ja pyörisi pesässään. Jouluna ajoin Lahti-Imatra-Lahti ja sen jälkeen tuntui ääni kuuluvan selkeämmin kun pakkaslunta pöllysi vajaan 400km auton alla.

                                    Pitää kokeilla tarkastuskameralla katsoa miltä se kardaanin tukilaakeri näyttää, ei oikeen hotsita lähteä purkamaan DPF:ää pois tuon takia. Ei ole äänen voimakkuuskaan muuttunut kovemmaksi että olisi helpompi löytää.

                                    EDIT:

                                    Löytyipä kovin vastaavalla äänellä varustettu YouTuubi-video:


                                    https://youtu.be/s0ldjghNOSc
                                    Viimeksi muokannut andre_; 31.12.2022, 00:39.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Selvisikö tämä vielä tähän päivään asti? Jos ei alkuperäistä kirjoittajaa auta, niin ehkä joku myöhemmin lukee tätä ketjua. Sen tukilaakerin edessä (alla) olevan lämpöpellin saa irti kun raottaa pohjamuoveja ja irrottaa ne metalli prikat mitkä sitä pitää. Siihen pääseen käsiksi pakoputken ohi. (ainakin BiTdi) Varoa vain, ettet vääntele sitä liiaksi että rupeaa retkottamaan.

                                      Laakeria ei saa vaihdettua kardaaniin purkamatta akselia ja siihen (itse ainakaan) löydä korjaussarjaa, jossa olisi suojakumit yms. prässättävät suojukset nivelille. Sen laakerin kiinnikkeen saa kyllä kaksiosaisena tuning osana / tarvikkeena (laakeri edelleen puuttuu tai et saa sitä akseliin paikalleen). Tarkoittaa, että kardaani irti ja vietävä pajalle (esimerkiksi Ko-Met tai S&N pystyy laakerin vaihtamaan, laakeria saa erikseen tarvikkeena). Siinä vaiheessa vain luulen, että kun kardaani leikotaan, vaihdetaan kuluvat osat, hitsataan kasaa ja tasapainotetaan alkaa hintaa olla tarvikeosan hinnan verran (ja auto seisoo pajalla -> työtä lisää kun kahdesti nosturille). Audin hinta kardaanille (jossa laakeri paikallaan) n. 2200e ja tarviketta (Löbrö tms. niiden sisarmerkit) saa jotain 800-1000€ lähtien riippuen mistä löytää.
                                      Viimeksi muokannut Poikarukka; 12.8.2023, 07:51.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mä vaihdatin JXB Performancen tuning-osan laakerin kannattimeksi, ajattelin lähestyä kokeeksi tuolta kannalta asiaa. Laakeri vielä vanha. Ei se kuitenkaan tuota ääntä kokonaan poistanut, tosin se nyt kuuluu lähinnä satunnaisesti jos ei ole radio päällä ja sileä tienpinta ei ole ylittänyt kynnystä jatkotoimenpiteisiin. Tuolla tuning-osalla tosin jämäköityi voimansiirto jonkun verran, alkuperäinen kannake kuulemma oli ns. ehjä mutta onhan se aika heppoisen oloinen kun sitä purettua tutkin.

                                        Jollain youtubevideolla ameriikkalainen kaveri purki C7 kardaanin ja käytti siinä lähinnä kuusiokoloavainta kun irrotti ristikkonivelen pooreiltaan ja purki ristikkoa purkamatta tuon kardaanin. Ei vaadi edes tasapainotusta tuolla tavalla tehdessä? Eli ei kyllä luulisi ihan tuollainen projekti olevan kuin yllä kuvailit?

                                        Ilmeisesti BiTDI sopivaa laakeria ei taida oikein mistään löytyä mutta jos tuohon asiaan jaksaisi syventyä niin voisihan noita tuning tukilaakerikannakeen tekijöiltä kysyä kun ovat varmaan mitanneet laakereita noita osia tehdessään. Tosin tuning-osan sanotaan olevan sama koko C7-mallistoon joten kait nuo laakeritkin lienevät samoja.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tämä loppuviimeeksi ratkesi kardaanin vaihdolla. Korjaamo jolla asioin suositteli löytämään uuden kardaanin tukilaakerin jota ei viime vuonna löytänyt mistään. Tänä vuonna sitten sattumalta katsastin autodocin valikoiman ja siellä oli sopivine osanumeroineen tukilaakeria tarjolla. Tuon kanssa homma kaatui siihen, että korjaamo sanoi ettei kardaania voi katkaista... sisäpuolinen lukkosokka tms. Suosittelivat purkuosaa mutta autoteiledirekt.de uusi (758€) tarvike marginaalisesti kalliimpi kuin ruotsista purkuosa. Uusi kardaani paikalleen ja ai että oli hiljaista kyytiä taas.

                                          Itse A7:lle alkoi löytyä kiinnostuneita ostajia kun uusi nettiauton ilmoitukseen näyttävät 20" kesävanteet mukaan näyttävine valokuvineen ja nyt kardaanin virkaa ajavat oranssit sähkökaapelit.

                                          Vanha kardaani on tallessa ja ajattelin tutkia tuon "ei voi purkaa" liitoksen viimeistään rälläkän kanssa että miten se on tehty. Jos siitä irtoaa hyödyllistä tietoa niin se päivittyy tänne.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X