Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 ja auton keulan odottamaton madallus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C7 ja auton keulan odottamaton madallus

    Pienenä yllätyksenä huomasin tänään aamulla liikkeelle lähtiessä, että kulkukupelin keula oli ilmeisesti yön aikana päättänyt madaltua itsekseen. Tai ainakaan moista en aiemmin ollut havainnut. Huomasin tämän vasta aamulla luiskattujen kanttikivien raapiessa eturenkaiden muovisia kurasuojia ja siitä auto parkkiin kadun varteen hämmästelemään. Tuohon päättyi työmatka ja auto takaisin pihaan.

    Myöhemmin sitten auto pihassa tunkilla ylös, pukille & rengas irti kuljettajan puolelta, mutta mitään ilmiselvää syytä tähän yllätykselliseen lowrider-modiin ei näkynyt. Ei kai tuossa oikein muuta syytä keulan vajoamiseen voi olla kuin jousi ja/tai jousijalka? Mitään ilmajousitustahan tässä perusversiossa ei ole.

    Outoa tietysti vielä se, että keulan molemmat puolet ovat madaltuneet symmetrisesti, eikä ensimmäisellä kurkistuksella mitään poikkeavaa näyttänyt olevan: kierrejousen paloja tai murtumapintaa ei näkynyt. Jousen yläpäätä tosin ei kunnolla päässyt tarkistamaan.

    Alla pari yleiskuvaa aiheesta. Putsailin jo valmiiksi rapaa ja ruostetta & ruiskuttelin WD-40:ä helpottelemaan tulevia punnerruksia alustan kanssa.

    Onko moista tullut muille vastaan ja mitä suosituksia foorumilta olisi saatavissa?
    Ja oliko niin, että jousen tyyppi ja nousujen määrä on tuolla värikoodauksella selvitettävissä & varmistettavissa? Eli jos oikein nätisti olisi jousi katkennut, voi kierteiden määrästä ilmeisesti varmistaa asian?

    Mukavaa hiekkapihan ropailukeliä tässä tosiaan onkin luvassa...


    Click image for larger version

Name:	Iskari_01.jpg
Views:	681
Size:	87,6 Kt
ID:	1937934 Click image for larger version

Name:	Iskari_02.jpg
Views:	635
Size:	112,4 Kt
ID:	1937935 Click image for larger version

Name:	Iskari_03.jpg
Views:	632
Size:	85,6 Kt
ID:	1937936

    #2
    Olisko iskarit voinu vuotaa voimansa pihalle ja ovat ihan kuolleet, tuntuuko olevan vaimennusta jäljellä keulassa? Riippuen vähän autosta, mutta iskari voi vaikuttaa jotain 5-10mm ajokorkeuteen.
    Jouset näyttäis äkkiseltään ehjiltä, eikä ole ruostettakaan. Mikä on alustan PR-koodi (löytyy varustetarrasta, jossa valmistenumero, moottorikoodi ym.)? Sillä pääset jäljille jousien osanumeroista:
    https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6...a6/2013-717/4/
    Tai voihan niitä vanhoja verrata suoraan esim spareton rek.numerolla tarjoamiin jousiin.

    E. Näkeekö tässä sitä kumista ylälimppua konehuoneen puolelta, jos ne olisi painuneet? Harvinaista kyllä jos molemminpuolin mennyt samaan aikaan.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 24.3.2022, 19:19.

    Comment


      #3
      Kiitokset, pitääpä kaivella tarkemmat varustetiedot ja kurkistaa päivänvalolla vielä uudestaan konehuoneen puolelta. Ilmeisesti tuo iskunvaimenninasetelma jousineen on kuitenkin kohtuudella vaihdettavissa myös ulko-olosuhteissa.

      Jousi on tosiaan ulospäin hyvässä kunnossa 2013 mallin kulkineessa. Ihan noin siisti ei tosin ollut ennen WD-40:n suihkuttelua ja pyyhkimistä. Tuo jousen maaliraitatunniste muistui mieleen siitä, kun pari kesää sitten "pääsin" vaihtamaan A4 B8:n takapään jouset & iskarit ja silloin aihetta tuli penkaistua.

      Oletuksena ostoslistalle siis molemmille puolille eteen jousi, iskunvaimennin, yläpään tukilaakeri ja ilmeisesti noita puslia ja pölysuojia on tarpeen uusia samalla. Eli varaosia ja parempia asennuskelejä.

      Comment


      • #4
        Näissäkin hirttää varmaan tuo ylätukivarsien kiinnityspultti "pinch bolt" kiinni aika huolella.

        Kannattaa sinne jo tässä vaiheessa yrittää suihkia irroitusöljyä ja hommata valmiiksi uusi pultti. Omassa kulkineessa jämähti vuodessa niin tiukkaan, ettei lähtenyt kuin lämmittämällä (ja samalla meni molemmat ylätukivarret vaihtokuntoon).

        E: Taitaa muuten lähteä ilman tukivarsien irroitusta iskunvaimenninasetelma irti.

        Comment


          #5
          Ja vielä vaan haetaan tukea ja turvaa varmasti oikeiden osien tilausta varten.

          Ohjekirjan tarra on näköjään saanut kipeää ja vararengaskotelon tarrasta aamulla napattu kuva on - noh, vahvaa ammattilaislaatua.

          Kuinka noilla tiedoilla pääsee kiinni oikeisiin OEM-numeroihin? Pelkästään etujousien vaihtoehtoja automallille oli tarjolla kymmeniä.

          Ennen tilailua on tosiaan tarkoitus antaa kaikille kiinnikkeille kunnon WD-40 -kylpy. Alustan pultit ja mutterit eivät tosiaan ole suosikkeja operoitavaksi - tosin pakoputken osalta ovat vielä viheliäisempiä.

          Click image for larger version

Name:	Ohjekirjan tarra.jpg
Views:	529
Size:	78,1 Kt
ID:	1937971 Click image for larger version

Name:	Vararengaskotelon tarra.png
Views:	515
Size:	653,6 Kt
ID:	1937972

          Comment


            #6
            Taitaa tuo 1BA olla se etupään koodi. Etujousi olisi tältä sivulta https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../4/411-411010/ siis joku sen värikoodin mukaan. 8K0411105Dx, missä x on E, F, G, H, J, K, L, M, N, P.

            Comment


              #7
              Suurkiitokset! Palaan täydentämään lopputuloksen tänne, jahka ropailu valmistuu.


              edit: avuksi muille vastaavan aiheen kanssa pyöriville; tuoltahan se oikea OEM-numerokin avustettuna löytyi!

              Click image for larger version

Name:	Näyttökuva1.png
Views:	377
Size:	3,5 Kt
ID:	1938003
              Viimeksi muokannut MKa1; 25.3.2022, 20:30.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja MKa1 Näytä viesti
                Kiitokset, pitääpä kaivella tarkemmat varustetiedot ja kurkistaa päivänvalolla vielä uudestaan konehuoneen puolelta. Ilmeisesti tuo iskunvaimenninasetelma jousineen on kuitenkin kohtuudella vaihdettavissa myös ulko-olosuhteissa.

                Jousi on tosiaan ulospäin hyvässä kunnossa 2013 mallin kulkineessa. Ihan noin siisti ei tosin ollut ennen WD-40:n suihkuttelua ja pyyhkimistä. Tuo jousen maaliraitatunniste muistui mieleen siitä, kun pari kesää sitten "pääsin" vaihtamaan A4 B8:n takapään jouset & iskarit ja silloin aihetta tuli penkaistua.

                Oletuksena ostoslistalle siis molemmille puolille eteen jousi, iskunvaimennin, yläpään tukilaakeri ja ilmeisesti noita puslia ja pölysuojia on tarpeen uusia samalla. Eli varaosia ja parempia asennuskelejä.
                No jousityökalun/-puristimet tarviit, ne tarviit vaikka kasaisit uuden iskari&jousipaketin. Kannattaa nuo jouset vielä tutkailla huolella ja verrata uuteen jouseen. Näkyikö iskareissa öljyvuotoja ennenkuin suihkit irroitusöljyä? Oletko ajanut kunnon routamonttuihin tai pahempiin reikiin ihan lähiaikoina?

                Comment


                  #9
                  Juu, on tässä talvikaudella onnistunut muutama isohko reikä löytymään päällysteestä ja jäisistä ajourista. Ihan kuivat nuo iskarin varret kyllä olivat ennen kuin innostuin suihkimaan öljyä joka paikkaan.

                  Jousipuristimet löytyy entuudestaan. Ajattelin hommata kaikki kilkkeet kerralla, niin menee samalla operoinnilla. Enemmän tässä mp-puolella on tullut ropailtua, mutta onhan se autokin yritettävä pitää liikenteessä.

                  Comment


                    #10
                    Toivottavasti tämä ei ole jo spämmäystä, mutta infona vielä tuoreimmat kuulumiset: tänään myös apparin puoli ylös ja kurkistamaan mitä sieltä paljastuu. Etujousesta oli kokonainen kierros poikki ja jousi painunut jousijalan ohi. Outoa vain se, että myös kuskin puoli oli mallia low, vaikka asiaa tutkittaessa siellä kaikki näyttikin olevan kunnossa. No, nyt etuakselille osat tilauksessa ja ulkoropailua tiedossa. Radiohiljaisuutta luvassa kunnes lopputulos on tiedossa.

                    Nettiä pikaisesti kolutessa tuli muuten vastaan etujousien yllättävän katkeamiseen (kohta 0:27) liittyvä video. Tuossa videossa on myös havainnollisesti kävelty läpi vaihtamiseen liittyvät työvaiheet. https://www.youtube.com/watch?v=Z1xx-E0ZsxM

                    Vielä kertaalleen kiitokset saaduista vinkeistä!

                    Click image for larger version

Name:	Vasen.png
Views:	483
Size:	953,0 Kt
ID:	1938022

                    Comment


                      #11
                      Lienee jonkin sortin valmistusvirhe jousissa, kun vastaavia tapauksia löytyy useampia ja ovat napsuneet samasta kohtaa. Ei kyllä löytynyt mitään Audin omaa TSB:tä tai muuta aiheesta, joten napsuvat vasta siis suuremmilla kilsoilla.
                      Hyvä kun et ajamaan lähtenyt, jarruletkut olisi olleet iskuetäisyydellä ja kumit seuraavana.

                      Comment


                        #12
                        Lupailin päivitystä aiheen etenemisestä, joten tässäpä tätä.

                        Autodocista tehdyn osatilauksen ja toimituksen väli oli harmillisesti peräti 10 päivää, joten aurinkoiset kelit ehtivät mennä ohi ja takatalvi iski päälle. Tänään sitten +4 astetta pihalla tuntuikin jo loistavalta asennuskeliltä.

                        Asennustapana tässä viestiketjussa ollut YouTube -linkki ja kyllähän tuo iskariasetelman alapään sovittaminen jousijalkaan oli se kaikkein työläin vaihe. Kaiken pähkäilyn jälkeen toinen puoli menee jo huomattavan paljon ripeämmin. Huomenna sitten työn alle ja ajoon...

                        Click image for larger version

Name:	Kuva_iskari.jpg
Views:	349
Size:	178,0 Kt
ID:	1938776

                        Comment

                        Working...
                        X