Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autosta jäätyi käkkäri, vai jäätyikö sittenkään?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autosta jäätyi käkkäri, vai jäätyikö sittenkään?

    Joku oli jättänyt auton parkkiin eilen käsijarrulla ja nyt oikea takapyöri on tuhannen jumissa. Oon koko päivän koittanu lämmittää rumpua sisätilanlämmittimellä kun ei muutakaan ole. Ei mitään vaikutusta. Käsijarru vedettynä pyörä ei tietenkään hievahdakaan mutta käsijarru päästettynä pyörähtää noin pari senttiä?!?! Mitä nyt teen tolle kun huomenna pitäis päästä töihin? Alkaa olla ihan raivona.
    Viimeksi muokannut A6tonen; 13.1.2008, 18:35. Perustelu: Jatkossa kiroilun voi jättää sitten pois.

    #2
    Levy- vai rumpujarrullinen?

    Comment


      #3
      Kengät jumissa, jos seisontajarru kengällinen. Pyörä pois ja nuijalla huutia.

      Comment


      • #4
        Rumpujarruhan se

        Comment


          #5
          Luinpas avausviestin silmät varsin kiinni. Siinähän jo mainitset rumpua lämmittäneesi. No, kuten Pasi totesi, kolauta sitä. Itte saattaisin ajella muutaman metrin edestakaisin ja kokeilla, jos vaikka irtoaisi. Voi tietty olla vaijerikin jäässä sikäli jos siellä on pakkasta.

          Comment


            #6
            Tuttu ongelma ollut muutaman kerran minullakin.

            Vasaralla ronskisti hakkaamalla osat irtoaa toisistaan. Joskus irronnut, kun on ottanut vähäsen eteenpäin ja sit taaksepäin.

            Comment


            • #7
              Koitin nyt tossa pihalla nytkytellä vaan ei irtoa, kalke vaan kuuluu. Nyt onnistuin sen ajamaan tuonne lämpimään talliin jos siitä olisi apua. Ei muuten ollenkaan helppoa ajaa autoa lötkön pituiseen ja levyiseen autotalliin toinen takapyörä lukossa.

              Edit: Jep, ei se enää jäässä voi mitenkään olla. Jumissa "vaan". Mukavaa kun ei ole minkäänlaisia työkaluja, paska.
              Viimeksi muokannut A6tonen; 14.1.2008, 09:40. Perustelu: Yhdistelty viestejä.

              Comment


              • #8
                Ei se aukea. Pitäis olla jo töissä. Työkaluina on neitivasara ja pyöränpultin avaaja. Vasaroin ensin rumpua ja sitten kampesin pyörää avaimen avulla vaan ei, hiki vaan tulee.
                Viimeksi muokannut A6tonen; 14.1.2008, 09:41. Perustelu: Poistettu jälleen parit voimasanat...

                Comment


                • #9
                  Ei sitten sattuis olemaan niin, että vaijerikin kiristää, eli on jumissa?

                  Comment


                    #10
                    käsijarru päästettynä pyörähtää noin pari senttiä
                    Kyllä se ihan vain sisuskalujen jumitukselta kuulostaa. Valitettavasti... Kotikonstein itse varmaan harkitsisin rummun ulosvetoa väkisin. Hintansa sillä kyllä on; sisuskaluja joutuu sitten väistämättä uusimaan, ellei jopa rummunkin. Itse selvisin vastaavassa tilanteessa vain niiden kiinnitysjousisysteemien uusimisella aikoinaan, auto ei tosin ollut Audi.

                    ot: tuossa tapauksessa voimasanat on kyllä melkein perusteltuja...

                    Comment


                    • #11
                      Mitenkäs audin känkkä(ränkkä) on toteutettu? Bemarissa on levyjarrullisessakin taka-akselissa tavallaan rumpujarru käsijarrulle. Sitikassa taas taidetaan käyttää levyjarrua myös käsijarrulle.

                      Comment


                      • #12
                        Aukes! Otin kunnon raivarin päälle ja hakkasin sillä onnettoman pienellä vasaralla niin paljon kuin ranteesta lähti niin alkoi rahinan kanssa pyörimään. Huhhuh... Meikäläisen käkkärin käytöt jää tästä lähin talvierikoiskokeille... Kiitoksia osanottajille! :)

                        Comment


                        • #13
                          ot: tuossa tapauksessa voimasanat on kyllä melkein perusteltuja...
                          OT: Kyllä ne onkin. Osaan itsekin kiroilla vallan mainiosti, jos jokin hankaa vastaan. Ja ymmärrän sen täysin moisessa tilanteessa.
                          Foorumilla on kuitenkin sääntönsä ja tietty linja.

                          Mutta pääasia, että auto liikkuu taas.

                          Comment


                          • #14
                            Takajarruissa on jotain vikaa, ei ne muuten noin jumahda. Laahaavat jarrut ja suola ovat hyvä yhdistelmä, ruostuu kengät hyvin kiinni. Tarkista käsijarruvaijerit ja sylinterit, jompi kumpi siellä jumii.

                            Comment


                            • #15
                              Kyseisen mallin jarruja sen kummemmin tuntematta...

                              Myös se palikka rummun sisällä, johon käpövaijeri tulee kiinni, voi kerätä ajan saatossa moskaa niveleensä ja jumia kenkään nähden. Jos on jumissa, niin ruuvarilla pyöränpultin reijästä voi kokeilla vääntää sitä auki, jos mahtuu vääntämään. Samalla metodilla voi saada myös jumittuneen käpövaijerin löysättyä jotta rummun saa irroitettua.

                              Vähän OT, mut yks hyvä konsti poistettaessa tiukkaa/urautunutta jarrurumpua(jos jarruissa on kiilalla toteutettu kenkien automaattisäätö) on nostaa pienellä ruuvarilla pultinreijästä säätökiilaa ylös jotta kengät vapautuu. Pääsee vähemmällä hakkaamisella. Toi ei toki auta pätkääkään silloin jos kengät on ruostuneet kunnolla rumpuun kiinni...

                              Comment


                              • #16
                                Tuolta voi ihmetellä moisen systeemin rakennetta.

                                Comment


                                  #17
                                  Vähän OT, mut yks hyvä konsti poistettaessa tiukkaa/urautunutta jarrurumpua(jos jarruissa on kiilalla toteutettu kenkien automaattisäätö) on nostaa pienellä ruuvarilla pultinreijästä säätökiilaa ylös jotta kengät vapautuu. Pääsee vähemmällä hakkaamisella. Toi ei toki auta pätkääkään silloin jos kengät on ruostuneet kunnolla rumpuun kiinni...
                                  Muistaakseni satkussa on juurikin tuollainen kiilasysteemi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo ja volkkareissa. Eivät pysy säädöissä, kun ajan myötä häviää hampaat noista kiiloista. Ja jos on hammastus tallella, kannattaa puhdistaa teräsharjalla huolella.
                                    Ja sit kun joku näsäviisas hitsaa nuo kiilat kiinni, niin mukavaa purkaa jarrut..

                                    Comment

                                    Working...
                                    X