Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS:t ei toimi -> hammaskehä poikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ABS:t ei toimi -> hammaskehä poikki

    Aloin viimeinkin tutkimaan ässän ABSien vikaa kun tuli kiire sen kanssa että pääsee katsastamaan.

    VAG-COM sanoo että oikea taka-anturin ei toimi. Siihen oli vaihdettu Saksassa uusi anturi edellisenä päivänä ennenkuin ostin auton, mutta vika ei ollut korjaantunut.

    Otin sitten anturin irti ja katsoin hammaskehää, näytti ihan ehjältä. Sitten mittasin anturin resistanssin, 1.1 kohm ja sama oli toisella puolella. Mittasin myös ohjausyksikköön menevän piuhan resistanssin ja samat olivat. Sen jälkeen pyöritin vetaria ja katsoin miten se kehä pyörii. No, pyörihän se, välillä! En tiennyt minkälainen systeemi tuossa oli, joten ei kyllä mennyt jakeluun miksi se voi tehdä noin.

    Ei muuta kuin auki, yksi pultti oli ruostunut ihan jumiin sisältä mutta muut lähti kuin rasvattuna. Sieltä sitten paljastui vetarin pää, ja sen päällä oleva hammaskehä. Ja sepä olikin poikki yhdestä kohtaa ja yllättäen ei pyöri vetarin mukana.

    Sitten kysymys, saako tuota osaa erikseen ilman vetaria? En löydä sitä ETOKsesta. Jos saa niin onkohan se lämpösovitteella? Pitää huomenna soittaa ja kysyä tuota JKL:n Autotarvikkeelta.

    Onko kukaan muu törmännyt tuollaiseen, onko kaikissa Audeissa tuollainen irtoinainen hammaskehä? "Normaalisti" se kai on kiinteästi vetoakselin päässä muissa merkeissä.

    #2
    En kyllä minäkään aktesta tuota hammaskehää erillisenä löytänyt. Mitäs jos sen yrittäisi esim. super epoksilla liimata?

    Comment


      #3
      Käyn kysymässä sitä tarvikkeelta ja jos ei saa niin kyllä sen jollakin sinne kiinni saa. Vaikka migillä jos ei muuta. Tarkkaa saumaa vaan niin eiköhän se onnistu! ;)

      Aika omituista että tuo kehä on irrallinen, sitten tulee juuri tällaisia vikoja. Eipä nuo niin hirveän kuluvaa tavaraa ole...

      Comment


        #4
        Ite huomasin takapyörän laakerinvaihdon yhteydessä, että oikealta takaa oli absin hammaskehä kahdesta kohdasta poikki ja vain ruosteella enää kiinni. Otin hammaskehän palaset irti, puhdistin hyvin ja kolvailin migillä kiinni toisiinsa. Vetarilta puhdistin hammaskehän kohdan ja sovitin hammaskehää paikoilleen, jolloin se tuntui aavistuksen väljältä. Laitoin varmuuden vuoksi Loctiten lukitetta hammaskehän ja vetarin väliin ja on ainakin vielä tuntunut pysyvän.

        Comment


          #5
          Joo, saman homman joudun tekemään kun ei tuota osaa löytynyt liikkeestä. No, säästinpä nekin eurot ;)

          Comment


          • #6
            Onko autosi UrS4, jolloin ABS roottori on vetonivelessä, vai joku myöhempi S4 etuvedolla. (Onko sellaisia?)

            ABS:n rootori ei vetävälle taka-akselille on 443 614 149 a

            Comment


              #7
              Päivitinpä profiilia. :)

              Eli uudempi S4 ja tuota ei ole tehtaalta tullut etuvedolla.

              Comment


                #8
                Nyt on "hammaspyörä" taas paikallaan. Hitsasin vanhan kehän kiinni sopivan kokoiseksi ja naputtelin sen paikalleen. Tuli sopivan tiukka ja pysyy ilman liimaa. Toivottavasti ei katkea uudestaan.

                Comment

                Working...
                X