Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Spekulointia tukivarsista, niiden asennoista ja puslista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Spekulointia tukivarsista, niiden asennoista ja puslista

    Tollaset laakerit pitäs omaan autoonkin saada, powerflexit kun ei kestä ehjänä edes yhtä ratasessiota.

    Tein tästä oman aiheen, sehän alkoi Teemun Golf-projektin uniball-nivelistä.
    Viimeksi muokannut okkim; 7.1.2008, 23:18. Perustelu: Selitys siirrolle

    #2
    Täytyy sanoa että melkoiset voimat saat tukivarsiin kun yhtä ratapäivää ei puslat kestä.

    Comment


      #3
      En tiedä onko voimista kyse vai suunnittelun laiskuudesta, mutta kun pusla joudutaan asentamaan väärin päin tukivarteen(kiitos suunnittelijan kun ei voinut piirtää molemmille puolille omaa) ja siihen vielä erittäin reilu madallus jolloin tuki varret on mallia \_/, ei vaan voi odottaa osalta pitkää ikää.

      Comment


        #4
        Oliskohan se sitten alustageometria muutenkin metsässä, jos tukivarret on mallia \_/, pienikin joustoliike kun aiheuttaa camberin muutoksen pieleenpäin, ja myös aurauskulman persiilleen. Mutta on se varmasti racen näköinen.

        Teemun projekti näyttää kyllä hyvältä, rispekt!

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
          Oliskohan se sitten alustageometria muutenkin metsässä, jos tukivarret on mallia \_/, pienikin joustoliike kun aiheuttaa camberin muutoksen pieleenpäin, ja myös aurauskulman persiilleen. Mutta on se varmasti racen näköinen.
          Oletko unohtanut että mk1-4 golffeissa ja muissa saman pohjalevyn autoissa on ominaisuutena tämä tukivarsien hurja kulma, kun autoa madaltaa yli 40mm. Sanoisin että teemullakin on golffissa tukivarret taivasta kohden tuolla madalluksella ja etukelkka auton matalin kohta.

          Comment


          • #6
            Oletko unohtanut että mk1-4 golffeissa ja muissa saman pohjalevyn autoissa on ominaisuutena tämä tukivarsien hurja kulma, kun autoa madaltaa yli 40mm. Sanoisin että teemullakin on golffissa tukivarret taivasta kohden tuolla madalluksella ja etukelkka auton matalin kohta.
            Kun tarkkaan lukee tämän viestiketjun läpi, huomaa että Teemu on tehnyt alustalle muutakin kuin rälläköinyt jousia lyhyemmäksi. Tukivarsien kulmakin voi olla vähemmän \_/

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja tupi Näytä viesti
              Kun tarkkaan lukee tämän viestiketjun läpi, huomaa että Teemu on tehnyt alustalle muutakin kuin rälläköinyt jousia lyhyemmäksi. Tukivarsien kulmakin voi olla vähemmän \_/
              Kyllä tätä on luettu ja en kyllä huomaa missää sellaista muutosta mikä auttaisi etuakseliston tukivarsien kulmiin, puslien kestävyyteen on kyllä haettu hyvä ratkaisu. Tuo mk3 osien vaihto tietysti vaikuttaa vähän vähän, mutta tuskin silläkään useita senttejä muutetaan tukivarsien asentoa.

              Toki itsekkin saan tukivarret suoraan kun nostan alustaa tarpeeksi, mutta kun ei edes tehtaalta tullessaan ollut tukivarret suorassa, niin ei ole säädettäviä alustojakaan siihen suunniteltu.

              Comment


                #8
                Golfeihin ei taida saada droppiolkia niin jos haluaa tukivarsien kulmaa fiksummaksi niin ainoa helposti toteutettava keino on alapallon siirto tukivarren päälle.

                Tähän voisi joku alustaguru kommentoida mita haittoja tästä aiheutuu, eli mielessä lähinnä pallonivelen nivelpiste nouseminen tukivarren nivelpisteisiin nähden.

                Comment


                • #9
                  Näin äkkiä ajateltuna ei toi pallonivelen nosto tukivarren päälle vaikuta itse geometriaan, vaikka tukivarren kulma muuttuukin. Ja Teemulle iso hatunnosto projektista, asiallista jälkeä joka osa-alueella. Mitkä männät ja veivit tuli "uuteen" moottoriin?

                  Comment


                    #10
                    Se että kaikilla liikaa autoa madaltaneilla on sama ongelma ei poista ongelmaa.

                    Kyllä siihen ratkaisuja on keksitty mm kilpa-autoihin, suosittelen vierailua vaikka Mietoisissa. Ja puhtaassa rata-autossa ei tietty ole mahdoton ongelma, kun joustoa ei juuri ole.

                    Comment


                      #11
                      Auton madaltaminen ei aina vaikuta positiivisesti (rata)ajo-ominaisuuksiin. Mielestäni alustageometriaa tulisi tarkastella kokonaisvaltaisemmin. Mikäli auton madaltaminen aiheuttaa epätoivottuja muutoksia pyöränkulmissa, kannattaisi harkita toisen kerran kannattaako madallus.

                      Puslia olisi suunnittelija varmasti piirtänyt molemmille puolelle omanlaisensa, mutta veikkaanpa että talousosastolta on määrätty että molemmat puolet pitää mennä samoilla osilla.

                      t: mekaniikkasuunnittelija

                      ;)

                      Comment


                        #12
                        Sen tukivarren asentoohan voi vaikuttaa kummassakin päässä, jos kelkan laskeminen tuntuu vaikealta niin sitten kingpinniä sorvaamaan uuteen uskoon vaan.

                        Alustamuutoksissa kannattaa kuitenkin muistaa aina turvallisuus. Eli varmuuskertoimia omatekoisiin osiin sitten huolella, ettei pyöränripustus petä esim kanttarille limiitissä ajettaessa.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                          Auton madaltaminen ei aina vaikuta positiivisesti (rata)ajo-ominaisuuksiin. Mielestäni alustageometriaa tulisi tarkastella kokonaisvaltaisemmin. Mikäli auton madaltaminen aiheuttaa epätoivottuja muutoksia pyöränkulmissa, kannattaisi harkita toisen kerran kannattaako madallus.

                          Puslia olisi suunnittelija varmasti piirtänyt molemmille puolelle omanlaisensa, mutta veikkaanpa että talousosastolta on määrätty että molemmat puolet pitää mennä samoilla osilla.
                          Ei pyörän kulmat ole ongelma missään muodossa, vain tuo tukivarsien huono asento( ja tietysti vetaritkin on kovilla) ja puslien kestävyys. Ongelma on vain siinä että noita autoja ei ole tehty siihen mihin niitä moni käyttää. Tuskin sitä mk1 sen piirtänyttä inssiä on vähääkään kiinnostanut miten auton alustageometrian käy kun 10cm tiputetaan ja eikä kyllä ole ketään muutakaan kiinnostanut ennen mk5:sta tuo asia.

                          Tästäkin voisi oikeastaan avata oman aiheen, kun teemulla ei ainakaan nyt ole näiden kanssa ongelmaa.

                          Comment


                          • #14
                            Noista uretaanipuslista, niin omasta mielestä ei niin ihmekään että ne ei kestä kun ne toimivat siellä eritavalla mitä alkuperäiset puslat on tarkoitettu toimivaksi. Normaali kumipusla kun on vulkanoitu metalliakselin ympärille ja tämä paketti puristettu tiukkaan tukivarteen, niin kumi pysyy paikallaan joustaen tukivarren liikkeitä. Kun taas kumipusla on korvattu uretaanisella, niin uretaanipuslan metallinen keskiholkki ei ole uretaanipuslaan mitenkään tiukka vaan pääsee pyörimään puslan sisällä. Eli uretaanipusla toimii laakerina ja varsin heikkona sellaisena. Tähän kun yhdistää pölyn ja paskan ja ison kitkan metallisen keskitapin ja uretaanipuslan välillä niin ei se ole ihmekään että ne on muutaman tuhannen km:n jälkeen kuluneet ihan väljiksi. Tämä oli siis tukivarren etupusla, joka on auton pitkittäissuuntaisesti.

                            Etutukivarren takapusla on mk2-mk4 korimallin Golfeissa ja niiden johdannaisissa pystysuunnassa, joten se ei toimi "laakerina", vaan vastustaa tukivarren liikettä. Itsellä kun oli ennen uretaanipuslat etutukivarressa, niin tukivarren liike tuntui jäykältä ja ainakin jos maalaisjäjellä ajattelee niin ei silloin iskunvaimennus voi toimia halutulla tavalla. Nyt kun siellä on laakerit, niin tukivarsi liikkuu erittäin kevyesti ja voisi kuvitella että iskunvaimennuskin toimii hyvin. Lisäksi noista laakereista on se hyvä puoli, että pyöränkulmat ei pääse vaihtelemaan tultaessa mutkaan, kun kumipuslat antaa aina periksi.

                            Takapäässä uretaanipusla on mun mielestä vielä huonompi vaihtoehto, koska sielläkin se toimii laakerina, kun taas puslan keskiakseli ei ole tiukasti puslassa kiinni, mut taka-akselin kiinnityspisteet ei ole keskenään samalla akselilla. Eli siellä alkup. kumipusla taas toimii kuten sen pitääkin, eli taipuu ja vääntyy taka-akselin liikkeiden mukaan. Kun sinne vaihdetaan uretaanipusla, niin pusla toimii siellä taas laakerin tavoin, mutta nyt kun akselin laakeripisteet ei olekaan samalla akselilla, niin jotta taka-akselin pääsisi liikkumaan niin sen väkisin rustistettava uretaanipuslaa kasaa. Uretaanipusla on kuitenkin paljon jäykempi puristussuunnassa mitä kumipusla, niin se ei annakaan niin helposti periksi ja taka-akseli ei liiku niin kevyesti mitä sen pitäisi.

                            En tiedä miten todellisuudessa on, mut maalaisjärjellä ajateltuna asian vois ajatella olevan näin. Ja taas ennen, kun itselläkin oli taka-akselilla uretaanipuslat, niin kun heilutteli taka-akselia ilman iskunvaimentimia niin se liikkui todella nihkeästi. Nyt taas se liikkuu sananmukaisesti kuin laakeroitu.

                            Taka-akselilla laakereilla on vielä se hyvä puoli että niillä saa eliminoitua auton puskemista. Eli kun tullaan esim. vasemmanpuoleiseen kurviin niin auto kallistuu oikealle ja taka-akseli pääsee liikkumaan vasemmalle koska puslat antavat periksi. Tämän seurauksena takarenkaiden kulma kääntyy hieman vasemmalle, joten auton perä alkaa ohjata autoa mutkaan sisälle, eli auto aliohjautuu. Nämä laakerit kun ei anna yhtään sivusuunnassa periksi, niin taka-akselikaan ei pääse liikkumaansivusuunnassa joten tätä peräpään ohjaustakaan ei tapahdu. Eli ainakin itse toivon että autosta tulisi enemmin yliohjaava ja tätä yritän vielä lisätä sillä että jätän etukallistuksenvakaajan pois ja lisään taka-akseliin lisävakaajan.

                            Huonona puolena noissa laakereissa on, et asettaa kiinnityspaikat varmasti aika isoille rasituksille. Tämän takia itsellä oli tarkoitus vahvistaa apurunkoa ja lisätä sinne tukia puslien kiinnityspisteiden kohdille. Apurungon hitsaus ei vaan tullu kysymykseen, kun tarkoitus on pitää auto katsastuskelpoisena, mut jonkunnäköisellä pultattavalla ristikolla toi ois varmaan toteutettavissa. Takapäässä kiinnityspaikan tuenta onkin vähän vaikeampi toteuttaa, kun taka-akseli on pultattu suoraan koriin kiinni. Mut jos tulee ongelmia ja taka-akseli irtoaa liitoksistaan, niin täytyy sitten rakentaa sinne jonkunnäköistä vahvempaa taka-akselin kiinnityspaikkaa.

                            Tossa on yks GIF-animaatio mikä on tullu netissä vastaan missä on just toi edellä mainittu tilanne. Jos tarkkaan kattoo, niin näkee ton takapyörien kulmamuutoksen.





                            No itsellä on ajotaidot sillä tasolla että olisi sama vaikka puslat tehtäisiin vaahtokarkeista, niin en varmaan huomaisi eroa, mutta yritetään nyt ainakin harrastaa.
                            Viimeksi muokannut Teemu M; 8.1.2008, 11:51.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                              Taka-akselilla laakereilla on vielä se hyvä puoli että niillä saa eliminoitua auton puskemista. Eli kun tullaan esim. vasemmanpuoleiseen kurviin niin auto kallistuu oikealle ja taka-akseli pääsee liikkumaan vasemmalle koska puslat antavat periksi. Tämän seurauksena takarenkaiden kulma kääntyy hieman vasemmalle, joten auton perä alkaa ohjata autoa mutkaan sisälle, eli auto aliohjautuu. Nämä laakerit kun ei anna yhtään sivusuunnassa periksi, niin taka-akselikaan ei pääse liikkumaansivusuunnassa joten tätä peräpään ohjaustakaan ei tapahdu. Eli ainakin itse toivon että autosta tulisi enemmin yliohjaava ja tätä yritän vielä lisätä sillä että jätän etukallistuksenvakaajan pois ja lisään taka-akseliin lisävakaajan.
                              Mitä tarkoitat kulmien muuttumisella vasemmalle? Siis ulkopuolen pyörän kääntymistä auraukselle vai? Näinhän joissakin autoissa on suunniteltu tapahtuvan, juuri yliohjaamista estämään.

                              Muuttamalla sitten taka-akselin tuentaa voidaan päästä tilanteeseen, jossa pyörä ei menekään auraukselle, vaan pysyy suht suorassa. Optimitilanne on, jos takaa ulkomutkan puoleinen pyörä kääntyy haritukselle, eli "ohjaa" mutkan suuntaisesti. Se ei sinänsä vielä aiheuta yliohjaamista, vaan neutraalin käytöksen. S2:n taka-akselilta osaisin tuota kommentoida, mutta kolpero on vieras ympäristö, enkä osaa suoraan sanoa, miten onnistuisi.

                              Sinänsä tuo yliohjaantuminen ei ole mikään kovin hyvä ominaisuus. Neutraalia kannattaa hakea, sitä voi sitten säätää ajotyylillä joko yli- tai aliohjaamaan.

                              Comment


                              • #16
                                Mitä tarkoitat kulmien muuttumisella vasemmalle? Siis ulkopuolen pyörän kääntymistä auraukselle vai? Näinhän joissakin autoissa on suunniteltu tapahtuvan, juuri yliohjaamista estämään.
                                Juuri tätä tarkoitan, että ulkokurvin puoleinen pyörä alkaa auraamaan. Näin käsittääkseni on suunniteltu käyvän juuri sen takia että auto olisi "normaalien" kuljettajien käytössä mahdollisimman turvallinen ja ennalta-arvaamaton ääritilanteissa. Ja tätä halusin juuri näillä laakereilla eliminoida, eli saada neutraloitua auton käytöstä.
                                Viimeksi muokannut Teemu M; 8.1.2008, 12:49.

                                Comment


                                  #17
                                  S2:ssa sen sai muutettua päinvastaiseksi, niin että ulkopyörä alkoi harittamaan, siirtämällä takatuen kelkan pään kiinnityspistettä ylös. Toki sitten kuormattuna kummatkin takapyörät harittivat. Auto oli melkein vakiokorossa, ja alatukivarsi lähes suorassa ennen muutosta, ja samoin muutoksen jälkeen. Tosin eri suuntaan.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X