Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C4 jotain rikki alustasta, mitä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C4 jotain rikki alustasta, mitä?

    Eli sattui tuossa eilen pieni haaveri ja Audi meni takakulma edellä kanttarin reunaan. Tutkin tilannetta vähän parkkipaikalla ja huomasin että taka-akselin suuntaisesti pitkittäin menevä rautapalkki (u:n muotoon taivutettua jotain 5mm tai paksumpaa rautaa) oli taittunut keskeltä mutkalle. Nyt kiinnostaisi tietää onko ko. palkilla jotain muuta virkaa kun alustan tukevoittaminen ja voiko sen mahdollisesti vaan hitsata/oikoa takasin paikoilleen? Ehkä vähän löysältä tuntu perä, mutta muuten ei mitään merkittävää eroa entiseen. Ajelin tosin ihan hissukseen kun en tiennyt varmaksi sanoa oliko muuta rikki ja miten tuo palkin vääntyminen olisi pitänyt huomioida. Vähän kolisti isommissa töyssyissä, esim isojen kanttareiden ylityksessä, mutta ei muuta.

    Palkki menee siis samassa linjassa ja hyvin lähellä taka-akselia, mutta kuitenkin vieressä ja perän puolella, auton toisesta reunasta toiseen ja kiinnittyy lähelle rengasta taka-akselin kohdalta, siitä samasta kohtaa lähtee sitten ylös sivuttain noin 40 asteen kulmassa samanlainen palkki. Voisiko se olla joku kallistuksenvakaajan tanko, kenties jotain jousitukseen liittyvää, vai kenties mahdollisesti vain tukirakenteita, tai jotain ihan muuta? Viisaampien apua kaivataan. Tiedot on vähän puutteelliset kun en pääse autoa nostattamaan mihinkään, mutta ehkä joku tajus mistä on kyse.

    Edit: Tarkennusta. Ja kyllä, hävettäähän tuo.
    Viimeksi muokannut Josse; 4.1.2008, 22:13.

  • #2
    ilmeisesti kyseessä etuveto C4?
    ja kuinkahan paksu tuo itse U on, jos ainevahvuus on 5mm...
    jos U:n ympärille piirtää neliön tuleeko sivun pituudeksi 2cm vai 8cm?
    En muista millainen taka-akseli C4 etuvedossa on, mutta kuulostaa kovasti yhdysheiluri taka-akselin palkilta..
    aika kovaa olet saanut livauttaa, että sen voisi saada mutkalle.
    Mitä pyöräntuennan osiin tulee, niin taitaa tieliikennelaki kieltää ainakin kaikkien ohjaukseen liittyvien osien lämmittämisen ja hitsaamisen.
    Kaikinpuolin järkevää on myös olla hitsaamatta ja oikomatta mitään muitakaan pyöräntuennan osia.
    Jos myötöraja on ylittynyt, ei kanki palaa entiselleen uudelleen muotoilemalla.
    Epäilen, että osa on ehkä ollut mutkalla jo tehtaalta lähtiessä(vertaa parkkiksella naapurin C4:een). Jos näin ei ole, hae osa purkamolta.

    Comment


    • #3
      Jos c4 taka-akseli on samanlainen kuin typ44:ssä, niinkuin epäilen. Voisi tuon kuvauksen perusteella olla panhard tanko vääntynyt. Tangon tehtävänä on ottaa vastaan taka-akseliin kohdistuvat sivuttaiset voimat, joten jos kovaa on rysähtänyt niin kai se voi vääntyä.

      Comment


      • #4
        Etuveto C4 tosiaan on. Palkin ainevahvuus on jotain 3mm ja 5mm väliltä ja sivun neliön pituudeksi tulisi todennäköisesti joku 4-5cm about. Vauhtia oli kyllä ehkä joku 40-50 km/h osumishetkellä. Suurimman iskun otti onneksi korkeaprofiiliset kitkat jotka jousti ja pompautti auton kanttarin päälle. Olihan se kyllä aika mutkalla joten voi tosiaan olla viisainta ja ilmeisesti siis jopa laitonta lähtee sitä lämmittelemään ja vääntelemään oikeaan suuntaan.

        Eikös panhard-tanko ole sama kun kallistuksen vakaajan yhdystanko? Se itellä tuli ainoana mieleen kun tankoa kurkin. Mutta eikös se kiinnity suoraan johonkin pyöräntuentoihin? Tuo kun on kiinni kuitenkin taka-akselissa ja siitä tosiaan lähtee toinen samanmoinen ~40 asteen kulmassa yläviistoon. Jotenkin tuntuis siis että ylös/alaspäin suuntautuvakin liike huomioidaan, joka myös selittäis sen kumman kolahduksen kanttarien ylityksissä. Ehkä siis sittenkin tuo Eeron yhdysheiluri taka-akselin palkki?

        Pitää ehkä tunkeutua koko rahan edestä auton alle ja tutkia taskulampun kanssa asiaa lisää...

        Comment


        • #5
          Siitä sit vaan viisaamaan mikä osa se noista on:
          klik

          Comment


          • #6
            Eikös panhard-tanko ole sama kun kallistuksen vakaajan yhdystanko?
            Ei ole sama asia. Kuvassa osa 20.

            Comment


            • #7
              CLICK
              CLICK
              CLICK

              Siinä muutama kuva selventämään. Heikkolaatuisia, mutta onpa kuitenkin. Koitin itekin ETKAsta kurkkia, mutta en viisastunut.

              Comment


              • #8
                Panhard-tanko se on.
                Kuvassa Arin mainitsema nro 20 ja osanumero 4A0 505 175.

                Comment


                • #9
                  Kiitokset tästä. Ei siis muuta kuin ostoksille ja uutta tilalle.

                  Comment


                  • #10
                    Aikoinaan faijan typ43 avantista meni tuo samainen tanko poikki mutkassa. Kiva oli ajella kun perä heilu hervottomasti.

                    Comment


                    • #11
                      Hyvät kuvathan nuo.
                      Ei siinä olekaan yhdysheiluritaka-akselia.
                      Jäykkä taka-akseli palkki, mcphersonit, pitkittäistuet ja panhard tanko tjsp.
                      Aikamoisen tällin se on saanut kun on noin mutkalle taipunut.
                      Lienee ehkä viisaampaa ostaa uusi osa, kuin yrittää löytää käytettyä joka ei olisi umpiruosteinen.
                      Tuokin varmaan osittain heikentynyt ruostumisen takia.

                      Comment


                      • #12
                        Hmm. Eipä ollu motonetissä ja Audin tiskillä totesivat hinnaksi 185€. Olisiko kellään ehdottaa jotain huokeampaa ratkaisua? Kyseessä kun ei ole mikään ydinfysiikan taideteos vaan ihan tavallinen pätkä metallia mutterikiinnityksillä josta tuntuu jotenkin tyhmältä maksaa ittensä kipeeksi.

                        Comment


                        • #13
                          Kannattais varmaan laittaa meiliä tepolle. n.90e näyttäis olevan Tepon kautta hinta.

                          Kuka ihmeen Teppo?
                          http://www.audiclub.fi/phpBB2/showthread.php?t=55289

                          Comment


                          • #14
                            Minun kautta tuon saa puoleen hintaan
                            http://acf.demoefekti.net/index.php?q=4A0505175

                            teppo.kalske@iki.fi

                            Sami olikin näemmä nopeempi :)

                            Comment


                            • #15
                              Lainataanpa aihetta samaan liittyen.. Onko tuon "panun" kiinnityspultit normi 8.8sit? Pitäisi tuohon varmaan puslat vaihtaa kun kolinaa kuuluu oikealta puolelta ja tuntuu hieman vääntelemällä liikkuvan tuo kiinnitys ja epäilen että pultti menee kuitenkin poikki..

                              Comment


                              • #16
                                12x1,5x75 ja 12x1,5x120 eli tiheät pultit. 8.8 pultit kestää kyllä.

                                Comment

                                Working...
                                X