Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaat alkoivat täristämään

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Renkaat alkoivat täristämään

    Eilen posoteltiin vaimon kanssa A4:lla moottoritietä, niin 110km/h nopeudessa alkoi täristämään kummasti. Luulin ensin asfaltista johtuvaksi, mutta tie on tuttu ja vaimo paikallisti sen tuntuvan vielä hänen jalkojensa alla (siis kyytiläisen paikalla) voimakkaasti. Käyn tarkistamassa ilmanpaineet pikimmiten, mutta ihmettelen tuota miten se yhtäkkiä alkoi täristää, joulun ajot samoilla motareilla menivät vielä ihan hyvin. Sen verran heiluttelin renkaita vanteista kotipihassa että tuntuisivat olevan ihan paikallaan ja ilmaakin renkaissa tuntuisi olevan.

    Sen verran poikkeusta rutiinissa tapahtui, että pesin pari päivää sitten auton ekan kerran painepesurilla. Tykitin vettä vanteille melko läheltä kun lika ei tahtonut irrota. Tasapainotuksia vanteille ei ole tehty, eli niidenkään irtoaminen vesipaineesta ei liene selitys. Ideoita? Ensi viikolla edessä taas satoja kilometrejä kun työt alkaa.

    #2
    Joku kurapaakku irronnut vanteesta, veikkaisin. Painepesuri on saattanut edesauttaa. Vanteet keräävät sisäreunoilleen aivan käsittämättömän määrän tiestä nousevaa moskaa, mutta se yleensä jakautuu melkolailla tasaisesti. Sitten kun siitä irtoaa kökkäre, tutina alkaa, eikä muuten montaa grammaa tarvitse.

    Comment


      #3
      Että luonnon oma tasapainotus.. :-)?

      Comment


      • #4
        Yleensä noin.

        Pahimmassa tapauksessa joku jarru laahaa, mutta sitten pitäisi huomata jotain muutakin kuin vain tärinää.

        Myöskin paino on saattanut irrota vanteesta.

        Epäilen itsekkin tuota "luonnon tasapainoitusta."

        Comment


          #5
          Juu. Esmes pitempi siivu sateenjälkeistä savista soratietä (tai "talvella" ihan suolattua motaria) generoi hyvinkin vahvan moskakerroksen vanteen sisälle. Se vain ei ole epätasapainossa, koska se asettuu auton liikkuessa jokseenkin pyöreästi. Sitten kun siitä lohkeaa palanen, alkaa vatkata.

          Vaihdoin toissapäivänä kahdesta autosta renkaat päikseen, niin tulihan tuo taas todettua. OEM-Ronaleista lähti yhtään liioittelematta satakunta geetä kuivunutta kuraa jokaisesta. Erityisesti puolien ontot taustat ovat hankalahkot siivota vanteet paikallaan.

          Comment


            #6
            Oukei, kiitos. Kun vain saisi aikaiseksi ottaa ne renkaat irti ja vanteet pestäväksi..

            Comment


            • #7
              Kokemusta on. Ihan samalla tavalla alkoi (A4 B7) täristää motarinopeudessa. Vein rengasliikkeeseen, jossa irrottivat, pesivät ja tasapainoittivat vanteet: 50 ?. Nyt ei vielä ole uutta kokemusta yli satasen nopeuksista, mutta veikkaan, että korjaantui.

              Comment


              • #8
                Viime viikolla oli itselläni sama tilanne TT:n kanssa eli pesun jälkeen täristi 110-120km/h vauhdissa. Tärinä poistui kun kävi painepesurilla renkaat läpi. Itse en kyllä jaksanut renkaita irroitella vaan suikuttelin suoraan vanteiden väleistä...

                Comment


                  #9
                  Meikäläisen täytyy ajella noita pikkuteitä pari kertaa viikkossa yleensä, ja tämänkin vuoden kelirikkoaikana (eli maaliskuulta näihin päiviin säännöllisen epäsäännöllisesti) tuota kuraa kertyy vanteisiin huomattavan paljon. 5-puolaiset 16" orkkisvanteet saa huuhdeltua kyllä sisältäkin, kun ei pelkää kastumista pesun yhteydessä... RS4-replicat huuhtelen kesällä puolien sisäpuolelta kupariputkesta tekemälläni U:n muotoisella "painepesurilla". Ilman huolellista huuhtelua voi olla varma, että pesun jälkeen täristää.

                  Comment


                    #10
                    Ennen joulua kävin tasapainottamassa Passatin renkaat kun oli ruvennu täristämään niin perhanasti.
                    No hiekkapaskaa siellä oli niin paljon, että ei ihme jos täristi.
                    Pesu ja tasapainostus vähensi tärytyksen olemattomiin. Voipi olla, että mun agidäckit ei ihan tasapainoa ikinä löydäkkään.

                    Comment


                    • #11
                      Jatketaanpa tähän kun itsellä vastaavanlaisia ongelmia. Eli alla on S4 17" (B5) originaali vanteet ja ongelmana on lumen kertyminen vanteen sisäpinnalle. Ymmärrettävää on jos lunta kertyy syvemmässä lumessa ajettaessa. Mutta kun vanteet tuntuvat imevän magneetinlailla lunta myös auratuilla teillä, nopeuden ollessa 80-100km/h.
                      Onko vanne vain sen mallinen että lumi kertyy vanteen sisäpinnalle vai mikä mättää?Vastaavaa ongelmaa ei tuumaa pienemmilllä (16") vanteilla ollut.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla nyt tuossa s6:ssa ihan samaa ongelmaa. Kyseessä siis ne 6-puolaiset orggis s4/s6 17" vanteet. Ihan tajuttoman helposti kerää lumet sisäpintaan ja sitten vatkaa siihen tyyliin, että almoust kanki pystyssä..... :/

                        Comment


                        • #13
                          Maalautin vanteet syksyllä ja sisäpinta vanteesta jäi maalarilla jonnin verran karheaksi. Kävi tuossa mielessä että lumi tarttuu karhennukseen helpommin, mutta tuon vaihtoehdon voi ilmeisesti hylätä. Empä ole ongelman kanssa nähtävästi yksin.

                          Comment


                          • #14
                            Tulipa mieleen idea (en ota minkäänsorttista, poliittistakaan, vastuuta jos joku kokeilee). Jospa vanteen sisälle askartelisi muovilevystä tai pellistä kaapimen, joka pitää vanteen sisäpinnan puhtaana lumesta ja kurasta. Jos ei halua jurmuja lakkapintaan, niin jättää vaikka millin irti vanteen pinnasta. Jos taas pikku jäljet ei haitaa, niin muovinen varmaan ainakin kuluu sopivaa välykseen aika nopeasti vaikka laittaisi hankaamaan vannetta. Kiinnitys voisi onnistua esim. alatukivarteen, vaikkapa nippusiteellä/klemmarilla.

                            Jaa tarkemmin ajateltuna, pitäisi saada kiinni pyörännapaan, ettei kulma muutu joustoissa tai (etu)pyörää käännettäessä.

                            Comment


                            • #15
                              Mulla kävi kerran niin että oli täristänyt kuskinpuolelta edestä pari päivää yli 80 km/h nopeuksissa. Yks päivä kun tulin töistä ja lähdin ohittamaan rekkaa (nopeutta ~110km/h) se kuskinpuoleinen etupyörä sitten räjähti. Oli hetken aikaa auto täynnä käsiä ettei lähtenyt rekan alle.. Autona tuolloin tosin pösö 205 -89 ja renkaat sen mukaset. Luulin sen tärinän johtuvan just tasapainotuksesta tai välyksistä, vanha auto kun kerran oli.

                              Comment


                                #16
                                Viime talvena mulla alkoi kans täristää, niin lopputulos oli että talvikumeista kaikista neljästä mennyt runko paskaksi.

                                Comment


                                  #17
                                  Lisätään nyt itsenikin listaan :) Tärinää ollut parina päivänä, mutta mieleen tullut ajon loppumetreillä että olin edellisenä iltana q-leikkejä harrastamassa. Eli vanteet ollu täynnä lunta ja siitä johtunut tärinät.
                                  Mutta kävi joskun niinkin, että oli vanhassa transitissa tärinää, ja huomasin kolmen nyrkin kokoisen paiseen takarenkaan kyljessä.
                                  Viimeksi muokannut Metsässä; 30.12.2009, 07:56. Perustelu: kirijootus virhe...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Renkaat ovat itellä uudet, eli ei pitäis olla niissä vikaa. Eilen sain auton koko päiväksi lämpöseen talliin ja tärinä hävisi sulamisen myötä. Jokseenkin huono valinta tuo S4 vanne talveksi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Samaa "vikaa" noilla mun RS6 valsseilla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jokseenkin huono valinta tuo S4 vanne talveksi.
                                        Nojaa, ei se lumi niissä ässän vanteissa vain sisäpintoihin jää. Mulla vanhat RiSat alla ja ihan samalla tavalla sitä sinne kerääntyy Q-leikkien jälkeen.. Ehkä sitä lunta leikin loputtua vaan helpompi törkkiä pois noissa kun on ohkasemmat puolat kun ässän rattaissa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sama ongelma täälläkin kävin vähän ajamassa lumisella mettätiellä rallia niin johtusko sitte siitä. Täytyy huomenna tutkia tarkemmin ku näkee.

                                          Comment


                                            #22
                                            No enpä ainakaan itse ole törmännyt yhteenkään vanteeseen, johon ei jäisi tavaraa varsinkaan reippaassa lumessa ajaessa. Tietysti "ahdas" jarrusovitus vie paljon mennessään ja muotoilee ne tasaiseksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Syvässä lumessa kahlatessahan on itsestään selvyys lumen tarttuminen vanteeseen. Mutta ite pähkäilin tuota lumen/jään kertymistä auratuilla teillä ajettaessa. Muilla vanteilla ei vastaavaa ongelmaa ole ollut. Mutta ei auta kuin putsailla vanteita tiuhaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Audissa ei ole tullut tuota vastaan, mutta edellisessä Saabissa oli tuollaiset ärsyttävät vanteet: pölyävän lumen kelillä veti takavanteen sisäkehät pikkuhiljaa täyteen. Joskus lähti kolahtaen irti, joskus joutui putsailemaan kokkareet irti huoltoasemalla.

                                                Riippuu varmaan paljon auton aerodynamiikastakin, miten virtaukset sattuvat takafillareiden nurkalla pyörimään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Minulla alkoi tuossa joku aika sitten eturenkaat täryyttämään melko lailla. Tuntuu vasta 70-80 vauhdissa kunnolla. Vanteita olen paikoillaan koittanut puhdistella eikä siellä suurempaa paskakerrosta näy. Liekkö rungot menneet kun on jo useamman vuoden vanhat kumit? Nastat kuitenkin hyvin tallella ja pintaa on... Eilen aamulla(-20c) liikkeelle lähtiessä ei täryytystä juuri tuntunut, mutta jonkin aikaa ajettaessa taas alkoi tuttu hyppyytys. Viittaisiko tuo rungon vaurioon kun rengas "lämmetessään" taas antaa periksi?

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X