Kerrohan Harri sitten kokemuksia miten tuo paikkausprojekti etenee. Jos siitä tulee siistin näköinen, niin voisihan sitä itsekin keväämmällä (kesällä?) fiksailla nuo pari pientä jälkeä piiloon..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ovihelman ruosteläiskä.. sinkkikoriko?
Collapse
X
-
Paikkausprojekti on enää loppuhiontaa ja tahnausta vaille.
Lista irti, helposti maalit irti rapsuttelemalla terävällä ruuvimeisselillä, hiomapaperia, sinkkispraytä (90% sinkkiä) pintamaalia, näkyviin kohtiin sinkin jälkeen paikkauskynällä ohuelti pintamaalia, sitten lakkaa kolme paksua kerrosta toisella paikkakynällä, jolloin lakan pinta jää muuta korkeammalle.
Ensi viikonloppuna ~1000 paperilla paikatun kohdan lakkapinta samalle tasolle ja tahnausta ja vahaa. Pitäisi olla aika näkymättömissä. Toivottavasti myös kestää sellaisena.. :)
Tuo listan rakenne on kyllä suoraan sanottuna P....sestä. Kerää kuraa väliin oikein kivasti.
Comment
-
Juha N
Mika. Laita sitten viestiä miten kävi takuu asian kanssa. Onko Audisi muuten minkä ikäinen?
Itsellä jo kertaalleen maalatut ovet, joista toinen lähti ruostumaan uudelleen, meni maalariliikkeen takuuseen nyt jälkimmäisellä kerralla hienosti. Tosin tähän aikaan vuodesta jonot maalareille aika pitkänlaisia..
Comment
-
mharju
Ostin tuossa hiljattain -99 A3:n, ja apukuskin puolella on molemmissa ovissa sisäpuolella alullaan ruosteläiskää juuri noiden listojen kiinnitysruuvien ympärillä. Ruuvit heiluvat rei'issään molemmissa ovissa, kuskin puolella myös. Tumpelo kun olen autohommissa niin sanokaas viisaammat mitä niille kannattaisi tehdä ennen ruoste lähtee tuosta pahemmin leviämään.
Comment
-
Tuo sisäpuolinen ruoste on joko saumamassaa, joka on ruskeahkoa, tai pintaruostetta, joka lähtee alkoholilla pyyhkimällä. Eli tämä ei liity varsinaisesti tuohon yllämainittuun, oven ulkopuolella esiintyvään maalihävikkiin.
Kuten aiemmin todettu, listojen mutterien liimaus on pettänyt --> uudet listat + ruuvit.
Varaosatiskiltä muistaakseni 48 euroa / kpl, kerhon varaosakanavan kautta n. puolet siitä.
Eli listojen vaihto, pesu alkoholilla + paikkamaalaus vaikka kiveniskumaalilla + lakka.
Comment
-
Juu, korjausaika koko hommalle oli n. 4 työpäivää, sinkkikerroksen, maalin ja lakan kuivumisaikojen takia. Mutta itsehän en siis tuota maksa; Kiitos kuuluu oikeastaan Jari Virtaselle ("Kärki"), joka on useampaan otteeseen kannustanut kuluttajia penäämään oikeuksiaan, jonka rohkaisemana tein tämänkin takuukyselyn.
Comment
-
Tänään haen auton VV-autolta, kuskin ovi on käsitelty nyt. Olivat huomanneet samanlaista ongelmaa myöskin apprin puolen ovessa, ja ehdottivat että pitävät auton vielä pajalla tehden myöskin sen saman tien. Muistelin, että takuukäsittely menee ovi kerrallaan, eli uudet paperit pitäisi tehdä. Hämmästys oli suuri, kun kaveri kertoi että he voivat hoitaa senkin puolen!
Eli nyt täytyy kyllä vähän kehua maahantuojaa, ainakin Hertsikan peltikorjaamoa tämän tapauksen osalta, toistaiseksi koko juttu on mennyt ilman minkäänlaisia otsapatteja, kop-kop.
Comment
-
No hyvä että joskus näinkin, ettei aina kuule vaan pahoja juttuja maahantuojasta...
Omasta irrotin listat ja putsasin pohjat ja ainakin vielä oli kaikki kunnossa. Vedin paksun kerroksen vielä vahaa listan alapuoliselle pinnalle, et jos se nyt suojais sitä vähän paremmin. Täytyy tehdä uus käsittely vielä ennen talvea...
edit. tuossa on muuten linkki audi-sport.net keskusteluun jossa on myös tuosta ruostumisesta. Aika pahoilta noikin kuvat näyttää...
http://www.audi-sport.net/ubbthreads...&page=0#169202
Comment
-
Enpä huomannut mainintaa muotoilusta, huomenna haen auton toisen oven maalauksesta.
<varoitus: kehumista>
Paikkana siis VV-auto Herttoniemessä, ja molemmilla asiointikerroilla on tullut sellainen omituinen olo: asiakaspalvelu hyvää. Tästä kielii sekin, että sain puhumalla maalautettua pari pienempää juttua samaan syssyyn ilman eri veloitusta, koska auto käy kuitenkin uunissa ja kuivumisjälki on taatusti parempaa kuin omalla pihalla värkkäillessä.
Ei puhuta kuitenkaan pakasta vedestystä paremman luokan kulkineesta, vaan autolla on jo ikää 5 vuotta, ja se on vain A3. Silti tuntuu, että VV-autoa kiinnostaa oikeasti saada asiakas pysymään leirissä....
</varoitus>
Comment
-
lucander
Mulla 1997 A3 ja huomasin jo talvella liikkeessä kun ostin:
Molempien ovien ala/takanurkat oli ruosteessa... Korjautin ihan maalarilla kun helmat maalautin joka tapauksessa korin väriseksi.
Comment
-
lucander
joo, kyseessä oli sellanen tutun kautta järjestetty maalaus, ihan ammattimaalari kyllä maalasi.
Hinta oli reilun 200e. Muualta kun ihan ilman suhteita kyselin niin olisi ollut n.300-400e.
Comment
-
Kyllä on suunnittelijalta aivopieru päässy ku noita listojen kiinnityksiä on suunnitellu. Nii ol minunki kolmosessa kukka oven reunassa siinä listan tuntumassa. Kylkilista jäi uusimatta. Hinta muistaakseni 174 euroa!!!
Comment
-
Jatketaan vanhassa topicissa. Mitenkäs nuo takimmaiset listat on kiinni? Pikaisella ihmettelemisellä en löytänyt yhtään ainoota ruuvia, eli pitääkö takimmainen ovipahvi yms. purkaa pois ja löytyykö sieltä jostain alta ruuveja vai onko tuo takimmainen lista pelkällä liimamassalla / klipseillä tmv. kiinni? Tarttis vaan maalausta varten tuo irrottaa. Kyseessä siis tuo S3:nen.
Comment
-
Oikeesti, eikö kukaan noitten etummaisten listojen kanssa tapelleista oo tutkinut tarkemmin noita taaempia? Tai muuten omaa tietoa noitten kiinnityksestä. Ajattelin vkl:n aikana noita irrotella, joten siksi tässä vähän hötkyilen.
Täytynee kysästä paikallisesta ens viikolla ellei tutkailemalla selviä. Meinaan, jos on noitten kiinnitys yhtä heppoisella pohjalla kuin etulistojen niin hirveesti ei viitti lähtee arpomalla irrottamaan...
Comment
-
No niin, hiukan venähti. Eli siis nuo takimmaiset lähtee (ainakin ässästä) pelkästään keulaa kohti vetämällä. Ei ulospäin eikä samaan suuntaan kuin etuoven listat. Nuo ei ollut edes tiukassa kunhan vaan tietää mihin suuntaan rempoa ettei riko mitään. Ja rakenne on sinällää fiksumpi kuin edessä, että siellä alla on erillinen "kisko" johon tuo lista työnnetään. Lista ei siis tule suoraan kosketukseen itse korin kanssa. Tarvittaessa voin lähettää halukkaille kuvan tuosta kinnityksestä.
Etuoven listojen alla ei ollut kukkaa, mutta kaks ruuvia tartti porata auki ja tehdä uudet kierteet. Varovasti kun porailee ja irrottaa ovipahvit niin nuo voi vielä pelastaa.
Comment
-
Löytyihän tuo kukka omastakin kolmosesta kuskinpuolen oven takalaidasta listan päältä. Autollahan on nyt ikää melko tarkkaan neljä vuotta ja 100 000 km:ä. Kävin tuota näyttämässä pörhöllä, josta laitettiin maahantuojalle jonkinlainen kysely aiheesta. Nyt sitten odotellaan ja katsellaan miten käy.
Comment
-
Kannattaa pestä autoa käsin silloin tällöin ja huuhdella ovien alaosat letkulla huolella. Omassa ex-a3:ssa ko. ongelmaa ei käytännössä ollut muuten kuin pienen lakan kulumisen osalta ennekuin maalattiin ovien alaosat uudelleen. "Ruoste" olikin ovien listojen muttereiden hapettumista.
Comment
-
Löytyihän tuo kukka omastakin kolmosesta kuskinpuolen oven takalaidasta listan päältä. Autollahan on nyt ikää melko tarkkaan neljä vuotta ja 100 000 km:ä. Kävin tuota näyttämässä pörhöllä, josta laitettiin maahantuojalle jonkinlainen kysely aiheesta. Nyt sitten odotellaan ja katsellaan miten käy.
Comment
-
Mulla ois tuollanen -00 vuosimallia oleva A3.
Siinä ei vielä näy ovilistojen lähettyvillä mitään ruostetta, mutta tämän topikin luettuani alkoi hiukkasen epäilyttämään.
Joku teistä on jo voinut kyllä vastata tähän kysymykseen, mutta kysäisenpä silti. Elikkäs, jos mie yritän olla fiksu tyttö ja estää tuon ruostumisen. Voiko niitä ovilistoja käyttää irti niin, että ne saa nätisti ja rikkomatta paikalleen? Ehjäähän ei kannata korjata, mutta haluaisin vilkaista tuonne ovilistan alle, ja mahdollisesti puhdistaa sieltä kuraa ja suolaa pois. On nimittäin Etelä-Suomen suolateillä ajeltu sillä aika paljon edellisen omistajan aikana. Ne listat ei repsota mitenkään, eikä vielä ainakaan ole sitä ruosteen alkua sattunu näkymään.
Ja lisäkommenttina: Pitää A-pilariaki paikkailla ku sain valtion ajoneuvosta jonku murikan siihen, ja siihenhän tietenki tuli semmonen pikkusormen kynnen kokonen kolo, joka meni kirkkaalle pellille asti. Ja nyt mietin, että otanko kertakorvauksena rahat ja töhrin sen ite paikkamaalilla, vai laitanko koko pilarin maalautukseen. Itsellenihän siitä ei tulisi kuluja...
Comment
-
Ne listat saa irti ihan nätisti, kun vaan on varovainen. Irroitus etenee suurinpiirtein näin:
1. Listassa on (muistaakseni) yksi ruuvi, joka löytyy oven sisäpuolelta saranan luota. Irroita se ensiksi. Mulla ainakin tuolla ruuvilla ei ollut mitään merkitystä, kun se oli jo ruostunut ihan pilalle ja se vaan pyöri tyhjää.
2. Tämän jälkeen lista pitäisi lähteä irti vetämällä sitä ulospäin oven suuntaisesti. Lista voi olla vähän jumissa, mutta pitäis irrota jos sitä hieman "nitkuttelee" edestakaisin. Tässä pitää kuitenkin olla varovainen, jottei ne muoviset listanohjurit mene rikki.
Kiinnitys menee näin:
1. Jos osa muovisista ohjureista lähti listan irroituksen yhteydessä irti, niin kiinnitä ne ekana oven nastoihin.
2. Tämän jälkeen lista pitää vaan asettaa oven alareunaan siten, että ne listan kolot ovat muoviohjureiden kohdalla. Tämän jälkeen vain työnnät listan paikoilleen.
3. Lopuksi kiinnitä etuosan ruuvi. That's it.
Mikäli noita kiinnikkeitä meni irroituspuuhan aikana rikki, niin niitä saa merkkihuoltamon tiskiltä ja kappalehinta taitaa olla about 80 senttiä, joten konkurssiin et niistä joudu.
Comment
Comment