Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Koni VS Bilstein

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Koni VS Bilstein

    Kumpi parempi?

    Tarkoitus olisi saada hiukan dynaamisempi ajettavuus ja hiukan madaltaakkin (H&R -40mm). Tärkeää on ettei tule mitään katujyrää mutta kumminkin vakaa käytös "ääriolosuhteissa". Aivan ensiksi oli tarkoitus laittaa KW Variante 1 säädettävä alusta, mutta kuulin että se on loppujen lopuksi aika jäykkä, lähes rata-ajoon soveltuva. Niinpä nyt on hakusessa hyvät iskarit noiden H&R jousien kaveriksi. Täytyy kyllä myöntää että hintakin ratkaisee noiden iskari+madallusjousien hyväksi aika paljon.
    Eli nyt ihan rehellisiä mielipiteitä/kokemuksia kumpi näistä merkkituotteista loppupeleissä on parempi. Vertailussa on Koni Sport ja Bilstein Sprint.

    Tuo Sprinthän on suunniteltu madallujousille, kun taas konin sport ei kovin paljoa madaltavien jousien kanssa toimi oikein. Kuitenkin ProStreet:lta saamani tiedon mukaan nuo Konit sopivat mainiosti noihin -40 jousiin, mutta ei sitä enempää madaltaviin. Luultavasti clubilaiset kehuvat kovastikkin bilsteiniä, syystä että clubin kautta tilattuna niitä saa edullisesti. Mutta Koniakin on kehuttu useilla foorumeilla.
    Itse olen nyt ollut joka toinen päivä toisen kannalla, ja joka toinen päivä toisen. Tärkeää on ettei mukavuus kärsi mitenkään radikaalisti.
    Auttakaa miestä mäessä! :)

    #2
    Homman pitäisi olla niin, että Konin sportit ovat lyhennetyt, kuin myös Bilsteinin sprintit (B8). Bilstein sportit taas jäykemmät, mutta vakiomittaiset (B6).

    Jossain joku juur sanoi, että Bilsteinissä vähän jäykempi sisäänvaimennus. Bilsteiniä saa kerhon kautta kohtuuhintaan, Konia ei.

    Comment


    • #3
      Mikäs on Bilsteinin kohtuuhinta esim. tuohon mun pirssiin? Etuiskarit rupeis oleen vaihdon tarpeessa. Konin lyhennetyt näyttäis saavan n.150?/kpl. Entäs jousisatsilla? Jos heivais noi weitecit metsään.

      Comment


      • #4
        Siis Konin Sportteja on kahta mallia. Normaalia ja ns. Rebound mallia jota on lyhennetty 50mm. Saattaa sitten olla että ne normaalitkin Sportit ovat hiukan lyhennettyjä verrattuna normaaleihin.
        Mutta kumminkin kyseessä suht tasavahvat kilpailijat (Koni ja Bilstein). Ja se clubin kautta edullisesti saaminen ei nyt paina tällä hetkellä vielä vaakakupissa, vaan kiinnostaa nyt näiden iskareiden ominaisuudet hintalappuun sen enempää tuijottamatta.

        Comment


          #5
          Mulla on jäykkyyssäädettävät konit ja kilenin jouset (-30mm) omassa lötkössä. Iskarit ovat tehtaan asetuksella hieman jäykemmät kuin vakiot, mutta niitähän saa säädettyä vaikka kivireki kovuuteen.

          Pisteet siis konille.

          Comment


            #6
            No Bilstein sprintit Rally eliten jousilla oli mulla -99 306 gti pösössä ja nyt on A4:ssa KW variante 1 ja väittäisin että pösössä oli kovempi alusta ainakin, kun tuossa helsingissä mukkulakivillä ajelee tai vertaa vaikka kaivon kansiin tai kohtiin missä asfaltti on repäisty pois niin pösö löi käsille KOVAA ja aina mietti että mitäköhän nyt hajosi(pösös sitä nyt joutu miettimään muutenkin).Mutta audi ei tunnu niin pahalta KW:en kanssa.Johtuuko sitten autojen paino eroista tai muusta.
            Itse olen ollut variante 1 tyytyväinen ja saipahan sen halvalla;).Jäykkähän se on niin kuin pitää, mutta ei sentään kivireki ja niistäkin on paljon kokemusta.
            Ja voi talvella pitää vähän isompaa maa varaa ja kesällä sitten vähän pienempää;)

            Comment


            • #7
              Koni Sportit eivät ole oletusarvoisesti vakiopumppua lyhyemmät. Itseasiassa ne ovat varsin hyvät korvausiskarit "sportimpien" vakiojousien kanssa ja oman kokemukseni mukaan jopa kulahtanutta vakiota mukavammat.

              Sen sijaan Koni Special oli erehdys, se on omassa lullassani jopa vakioiskaria löysempi sisäänjoustossa. Onni onnettomuudessa on että sen sisuskalut pystyy päivittämään maahantuojalla (Motoral) jäykemmiksi.

              Comment


              • #8
                Nyt tuli laitettua tilaukseen noi Konin Sportit ja H&R -40 jouset tuolta.
                Pitää vielä odotella että missä ajassa saavat tilaukseni toimitettua ja tilata Powerflexin puslat jostakin. Sitten pääsee todella kokeiliemaan miten noi Konit toimii käytännössä. Toivottavasti valitsin sen "paremman" :)

                Comment


                • #9
                  Mulla ollut -90 Coupe quattrossa Konin oma koko alustasarja, ei paljoa madaltanut, mut oli sikahyvä ajaa (aika mukavuusalusta), -92 VR6 Corradossa ja -00 A3 quattrossa Bilsteinin pumput ja tuntuivat huomattavasti tiukemmilta, tosin jousetkin olivat aika lyhkäset.

                  Comment


                    #10
                    Itselleni saapui toissapäivän Bilsteinin sprintit ässään... kerron kokemuksia, kun saan ruuvattua alle.

                    ps. Kiitos Tepolle!

                    Comment


                      #11
                      ei paljoa madaltanut, mut oli sikahyvä ajaa
                      tuota tarvis tavotella omaankin autoon. toi vakioalusta on hieman vetelä. parantaa vois, mutta silleen että pääsee reunakivien yli ja mökkipolkujen päähän ilman isompia kolahteluja. onko kw var1 järkevä noilla tavoitteilla vai puottaako se liikaa?

                      Comment


                      • #12
                        onko kw var1 järkevä noilla tavoitteilla vai puottaako se liikaa?
                        Sehän pudottaa tasan sen verran kun sen säätää pudottamaan. Eli olisko ollu jotain vakiokorkeuden ja -80mm välillä se säätömahdollisuus. Jos nyt muistan yhtään oikein.

                        Comment


                          #13
                          Aikoinaan jouduin ammatikseni korjaamaan Konin niskareita ja niillä oli silloin ikuinen takuu, jos auto ja omistaja säilyi samana. Punaiset Konit ovat vakioiskunvaimentajia ja ne säädetään autokohtaisesti. Sporttikonit, keltaiset, ovat kilpakäyttöön ja autokohtaisia. Pohjan painaessa Konin iskareitten säätöä pystyy muuttamaan ja ovat purettavissa ja täysin korjattavissa. Minun tietojeni mukaan nykyiset Konit on säädettävä autokohtaisesti ennen kuin niistä saa täyden hyödyn. Silloin kun ajoin kilpaa tykkäsin itse koneista enempi, koska niillä saatiin alusta jämäkämmäksi ja jos oli takatuuppariauto silloin edessä spaxit, jotka sopivat hyvin kevyeen keulaan ja oli ulkopuolella säätö.
                          Ajoin myös Bilsteineillä, mutta ne oli joustavammat enkä oikein niistä tykännyt. Niihin olisi pitänyt vaihtaa alapäähän muovipuslat, niin sillä iskarin vaimennus olisi tullut täsmälliseksi. De Carbon on alkuperäinen kaasuiskari, jolta Bilstein on aikoinaan ostanut lisenssin itselleen. Myös japanilainen Kyp valkoinen on kopio De Carbonista, mutta jäykemmällä öljyllä, joten se on talvella alussa kovempi ennen kuin öljy lämpeää. Kaasuiskari normaali siviiliautossa on paljon miellyttävämpi kuin normaali öljynvaimennanin, jossa ei ole kaasua. Kaasu on tarkoitettu iskarin sisällä estämään öljyn vaahtoamisen kilpakäytössä, jolloin iskunvaimentaja menettää vaimennuskykyä. Siviiliajossa on samantekevää, onko siellä kaasut vai ei, koska siviiliajossa iskunvaimentaja ei joudu niin tiukille. Siviiliajossa henkilökohtainen mieltymys ratkaisee paljon enempi kuin iskunvaimentimien paremmuus.

                          Comment


                          • #14
                            Missä hintaluokassa pyörii Bilsteinin iskarit klubilaisille?

                            Comment


                              #15
                              Keskimäärin n 550 eur kierros.

                              Comment


                              • #16
                                Koni Sport Kit on ollut alla vajaan vuoden, ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Matkustusmukavuus parani merkittävästi, kun kori ei kallistele ja niiaile jatkuvasti. Vaimentaa silti epätasaisuudet hyvin, ei tullut kivirekeä. Ahvenistollakin toimivat hyvin, auton muut ominaisuudet (ja kuskin) tulivat vastaan ennen alustan rajoja.
                                Hintaa paketille tuli asennuksineen suuntauksineen kaikkineen n. 800 e.

                                Comment


                                • #17
                                  Nostetaas vanhaa. Mitä mieltä, Mikko, olit noista koneista? Missä autossa ne olivat alla?

                                  Comment


                                    #18
                                    Vanha aihe niin otetaas ylös vähän. Takana toinen iskari vähän vuotanut niin pitäisihän sinne pari sitten vaihdella. Alustana Eibachin B12. Bilsteinin B8 näytti Tepolla olevan karvan vajaa 300€. Onko mitään muita ehdokkaita vai laittaako Bilsteinit vain?

                                    Comment

                                    Working...
                                    X