Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80:n ABS-jarrujen ilmaus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80:n ABS-jarrujen ilmaus?

    Miten hitossa tuollaisen jarrut oikein ilmataan? Takasatula vuoti nesteet mäelle ja pääsi säiliö melko tyhjäksi ja nyt uudella satulalla kaikki pitäisi olla kunnossa, mutta ei!

    Ilmausjärjestys ohjeen mukaan takaoikea,takavasen,..., vaan ei toimi. Jarrut ihan persiistä, pumppaamalla saa joskus molemmat piirit toimimaan jopa yhtä aikaa, mutta yleensä vuotaneeseen piiriin ei saa painetta normaalisti poljinta painamalla.

    Onko pääsylkky ottanut herneen nenään, vai jääkö ABS:n pumppuun ilmaa niin, että ei kotikonstein onnistu ilmaus.

    Auttaako käynnissä ilmaaminen? Vai mikä?

    Että sellasta tän insinöörin taidonnäytteen kanssa, taidan kohta siirtyä kokonaan takaisin Saabeihin.

    t: Saabisti-Audisti

  • #2
    Onko siinä vielä kuormantunnistava venttiili taka-akselilla.
    Silloin pitää taka-akselilla olla painoa, eli käytännössä laitat pukit niin, että takajousitus painuu sen verran kuin silloin, jos olisi pyörät maassa.

    Myös sen venttiilin jumiminen voi estää nesteen virtaamisen.

    P.S Myydään ruostevikaisten 9000/900:sen osia. ;)

    Comment


      #3
      Mitenkä jos paineistaisi jarrunestesäiliön lievästi? - Käsittääkseni joskus ABS jarrujen ilmaus voi olla vittumaista..

      Comment


        #4
        Pääsylkky huonossa tuurissa voi poikia ilmatessa, koska polkimen "normaali" käyttöalue menee yli=pohjaan. Ja jos sylinterin sisällä on korroosiota(ei normaali syl.käyttöalue) >nesteitä ei vaihdettu ikinä, niin männän tiivisteistä lähtee reunaa palasina ja ohivirtausta tulee. Eli jos poljin painuu pohjaan, niin pääsylinteri vainaa.

        Mut kokeile ekana tuo ALB-venan ilmaus systeemi, jos sun autossa se on.

        Comment


          #5
          Oikeaoppisesti ABSit pitäisi ilmeisesti ilmata käyttämällä manuaalisesti ABSin pumppua. VAG-comilla onnistuu uudemmissa malleissa, vanhemmista en tiedä. Ei ole tullut opeteltua ABSien rakennetta sen tarkemmin, joten tiedä sitten koskeeko tuo vain uudempia ABS/EBS/ASR jne. systeemejä.

          Comment


            #6
            Ainakin Bosch:n testerillä onnistuu pumpun manuaalinen käyttö. - Olisiko tuohon olemassa mitään hyppylanka tms. tapaa?

            Comment


            • #7
              Ainakin 100:sen ABS:sät ilmaantui ihan normaalisti. Ainoa on se kuormantunnistin, joka pitää siinä huomioida ilmauksessa.

              Comment


                #8
                Olen ymmärtänyt, että konetta pitäisi käytttää ABSeja ilmattaessa.

                Ongelma tietysti voi olla se, että ilma tuppaa poistumaan suht. hitaasti järjestelmästä. On tullut ilmailtua kahteen-kolmeen kertaan pahasti tyhjentyneitä jarruja, jotta ne on saatu sellaisiksi, kuin jarrujen kuuluu olla.

                Comment


                  #9
                  Moottorin käyttämisellä ei ole merkitystä abs jarruja ilmattaessa. Noh, tehostus toimii, mutta sillä ei ole merkitystä
                  Henk.koht ei ole koskaan tullut vastaan että abs jarrut vaatisivat mitään erikoista perinteisen ilmauksen lisäksi. ESP systeemeissä sitten erijuttu.

                  Comment


                    #10
                    Laita vaan korkin kautta paineilmaa (varovarovasti) ja avaa ilmaruuvit, jos et omista jotain hienoa ilmauslaitetta. Jos poljet polkimen pohjaan, mäntä jää pohjaan jostain syystä noissa Audin pääsylintereissä. Eikä tarvii olla vanha ruosteinen sylinteri. Itellä teki sen ihan upouudella pääsylinterillä. Tosin ei mulla abseja ole. Ite en edes yritä pumppamalla ilmata Audin jarruja. Niin saa toimivatkin jarrut katoamaan.

                    Comment


                      #11
                      Polkemalla olen ite Risan "teevadit" ilmannut. Vai voi jäädä mäntä pohjaan...kummallista?

                      Comment


                        #12
                        Niin minustakin. Aiemmissa autoissa on aina onnistunu pumppaamalla. Audissa ei kertaakaan. Tämä on tietysti vain omiin kokemuksiin perustuvaa harhaa. Ja jarrujärjestelmiähän on monia. Tuo painesysteemi on nopea menetelmä ja voi tehdä yksin jos ei ole kavereita ulottuvilla.

                        Comment


                          #13
                          ESP systeemeissä sitten erijuttu.
                          Niissä ei vaan saa päästää järjestelmää tyhjäks, niin ilmautuu normaalisti.
                          Mut jos vahinko tapahtuu, niin VAG-COMilla, kun pyörayttää ABS-pumppua, niin jarrut ilmautuu.

                          Mullakin oli profiilin kulkineessa vaikeuksia ilmata. En tiedä oliko se määräävä tekijä, mutta kone käynnissä homma sitten lopulta onnistui.

                          Comment

                          Working...
                          X