Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Apurungon hitsaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Apurungon hitsaus

    Onko katsastusmiehellä tohon sanomista?

    Konttoriltahan se selviäis mut unohdin soittaa tänään ja hitsikoneen pitäis laulaa tässä viikonloppuna. Eli tarkoitus on hitsata lisäjäykkäreitä tohon volkkarin apurunkoon.

    #2
    Saa sitä ainakin paikkahitsata, niin luulis saavan hitsata vahvikkeitakin.

    Comment


      #3
      Tiedä sitten. Joku nipo ingengööri voi siitä valittaa, vaikka ei olisikaan mitään syytä. Pitäisi löytää jostain mustaa valkoisella, että saako vai ei.

      Jos vahvistukset ei mitenkään alyttömästi ulkone rungosta, niin massalla vain piiloon ja häivyttävä suhaus myös lähiympäristöön. Sitten vain pieni kurauslenkki ennen katsastusta.

      Comment


      • #4
        Eikös ne oo hitsailleet apurunkoa kiinni koriinkin jäykkyyden lisäämiseksi? Jostain projekti jutusta/lehdestä muistaakseni asiasta lukenu

        Comment


          #5
          Saa hitsata apurunkoja, tukivarsia ei.

          Comment


            #6
            Minulta hylättiin apurungon ruostumisen takia katsastuksessa, ja sanottiin vaihdettava ei saa korjata hitsaamalla. Kyseinen biili ei ollut Audi

            Comment


            • #7
              Siskon Sunnystä katkesi vuosia sitten apurunko ajossa. Oli hetken aikaa käsiä kabiinissa. No saatiin vielä ajettua se kilometrin matkan tutulle pajalle. Siellä kaveri hitsas apurungon ja tietääkseni sani on vieläkin liikenteessä katsastettuna.
              Ronskisti vaan alustamassaa päälle! ;D Tuo apurunko oli jo aikaisemmin hitsattu kolarivaurion vuoksi. Ilmeisen huonosti!

              Comment


              • #8
                Saa hitsata apurunkoja, tukivarsia ei
                Tätä muistelin itsekin.

                Ton näköiset tuet aattelin laittaa, mut ei noita tukivarren jäykkäreitä.

                Comment


                  #9
                  Mulla hylättiin profiilin auto katsastuksessa taka-apurungon hapannuttua. Katsastusmies käski hitsaamaan tilkettä reikiin. Eli saa ilmeisesti hitsata, ainakin Joensuussa. Seuraavan vuoden katsastuksen alla totesin palkin lähes lakanneen olemasta, edellisenä vuonna hitsattuja peltilappuja lukuunottamatta. Joten päätin etsiä ehjemmän. Onneks löyty romikselta. Uus meinaan ois maksanu vähä yli 1500€. Eli saman verran kuin siihen fuusioitava kulkine.

                  Comment


                    #10
                    Tässä se nähtiin, että toinen katsastusmies sanoo toista ja toinen jotain ihan muuta. Jostain syystä leiman antoperusteet ovat ihan mitä kukakin sattuu keksimään. Eli ei ainakaan kannata katsastusmiehen tehtäväksi jättää selvittää, onko laillista vai ei. Jostain kaivaa itse ensin tiedon esiin, ja sitten lyö lappua pöytään jos mutina alkaa.

                    Comment


                    • #11
                      Minä olen ymmärtänyt, että hitsata saa, jos hitsataan kunnollisella 100% saumalla.
                      Mitä se taas tarkoittaa on luultavasti katsimiehestä kiinni.
                      Ja onhan se uutenakin hitsattu, joten hitsattu kuin hitsattu, pääasia että saumat ovat kunnolliset.
                      Ja kyllä siitä on pakko olla jokin virallinen ohje, joka Googlella varmasti löytyy.

                      Comment


                        #12
                        Ja ei ne tehtaan saumatkaan mitään priimaa aina ole noissa osissa. Ni luulis että jos saa paremman sauman aikaseks, niin ei se ainakaan huonompi voi olla.

                        Comment


                          #13
                          Hitsattuna on mennyt läpi mulla.

                          Comment


                          • #14
                            Katsastusinssi käski hitsaamaan kun oli revennyt, hitsattiin ja läpi meni. Ei tosin kestänyt kun n.2kk ja meni poikki.

                            Sen verran oli tilannetta kun ajossa napsahti poikki, että vaihdoin samantien "uuden" osan tilalle kolariautosta.

                            Comment


                              #15
                              Katsastuksessa huomattiin, että talligolffin (G2) etuapurunko oli muutamasta kohtaa vähän hapan ja sanoin sitten katsastusmiehelle, että "pitänee ostaa uusi apurunko, kun tuota ei vissiin saa korjata." Vastauksena oli, että ei muuta kuin hitsaat sen kuntoon ja se on siinä. Näin sitten tein ja hyvin meni sen jälkeen katsastuksesta läpi 3 kertaa.

                              Comment


                              • #16
                                Kävin kyselee konttorilta, niin vastaus oli "et eihän noita osia sais mennä hitsailemaan, mut on he antanut noista vanhemmista vehkeistä niitä kuitenkin hitsata jos on esim. ruostevauriota tms".
                                Mutta ei hän mulle kuitenkaan uskalla suoraan antaa lupaakaan. Eli ota siitä sitte selvää.

                                Eli ehkä menis läpi ehkä ei. En taida sitte kuitenkaa väkisin alkaa kaivamaan verta nenästä, ku tossa on jo kymmeniä muitakin asioita mihin ne voi puuttua jos haluavat.

                                Comment


                                  #17
                                  On se merkillistä, että katsastuskonttorit eivät tiedä työstään tuon enempää. No, et ole ensimmäinen etkä viimeinen, kuka saa vastaavia vastauksia kysymyksiinsä. Luulisi, että kun pääasiallinen liiketoimi on varmistaa autojen lainmukaisuus, olisi ne lainpykälät, joiden mukaan autoja tarkistetaan, selvillä.

                                  Siirrä myöhemmäksi vain sitä hitsausta, kerran on muitakin juttuja.

                                  Comment


                                    #18
                                    Asiallinen korjaus sallitaan ainoastaan noiden kohteiden hitsauksessa. Eikä kannata mennä massoilla peittämään hitsaussaumoja, ennen kuin on tarkastettu. Maali vain pintaan ja jos ei hitsaustaidoistaan ole varma, niin hitsauttaa siellä ken varmasti osaa.
                                    Eli ei kannata "räkiä" paikkoja lahon pellin päälle ja massata piiloon.

                                    Oman ja toisten turvallisuus taas tuossakin on kysymyksessä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niin no tuossa ei ollu minkään lahojen osien hitsauksesta kyse, vaan täysin hiekkapuhallettujen osien joista ei ruostetta löydy, vahvistamisesta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mitenkäs olisi semmonen pultattava vaihtoehto? Jossain olen törmännyt semmoseen X-malliseen tukeen joka tuli pulttien alle kiinni. Ei liene paha valmistaa omin kätösin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo mä luulen et täytyy tehä niin. Tossa on jotain mistä vois ottaa mallia.



                                          Viimeksi muokannut Teemu M; 17.12.2007, 18:15.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Laita jollekin katsiukolle SP:lla kuvat vahvistusten rakenteesta ja kysyt määräyksistä. Tarpeeksi moneen paikkaan kun laittaa kysymystä, niin kyllä varmasti joku vastaa tarpeeksi selkeästi ja se viestikeskustelu sitten talteen, niin on "lupa" olemassa ja jälkikäteen todistettavissa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Miten on kannakkeiden lisääminen hitsaten? Moottoriswappia varten jos B4:n apurunkoon hitsaisi vastaavat moottorin kannakkeet kuin B3-apurungossa on?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nykyinen määräys rakenteen muuttamisesta sanoo näin:
                                                "Ruuviliitoksin ajoneuvon koriin kiinnitetyn apurungon korjaaminen tai muokkaaminen hitsaamalla vähintään alkuperäistä lujuutta vastaavaksi on sallittua. Muutoskatsastuksessa on esitettävä hitsausselvitys, jota katsastaja hyödyntää muutostyön asianmukaisuutta arvioidessaan"
                                                Uusien kiinnikkeiden tekeminen tuon perusteella pitäisi olla ok, jos tuo hitsausselvitys on jotenkin järkevästi tehtävissä.

                                                Apurunkojen ruostevaurioiden hitsaus on edelleen kielletty Traficom linjauksen mukaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuossa voisi siis ottaa mallia B3 apurungosta, ja osoittaa ne vastaavalla tavalla tehdyiksi. Ei noissa kai nyt mitään luokkia tarvitse tekijällä olla? :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Näkyy olevan samaisessa määräyksessä määritelmiä vaadittavista jutuista. Ei nuo nyt kovin paljoa asiaa selvennä:

                                                    "hitsausselvityksellä: selvitystä hitsausmenetelmistä ja hitsausaineista, joka esitetään katsastajalle muutosten vaatimustenmukaisuuden arvioimiseksi"

                                                    "selvityksellä kiinnikkeiden lujuudesta: omavalmisteisten kiinnikkeiden riittävästä lujuudesta kertovaa laskelmaa tai vastaavuuteen perustuvaa selvitystä"

                                                    Kannattaa varmaan käydä kyselemässä siltä katsastusasemalta, jolla muutoskatsastuksen teet, millaisia dokumentteja he vaativat.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X