Potilaana otsikon laite, mittarissa 223tkm.
Oireet: epämääräinen ravistus alkaen 60kmh ja sen jälkeen kiihtyy samaa tahtia renkaiden pyörimisnopeuden kanssa. Tuntuu joka vaihteella ja vapaalla, sekä vedossa että rullaten. Moottorin kierrosnopeus ei vaikuta tärinään. Ei täristä (ainakaan enempää) jarruttaessa. Vikakoodeja ei ole.
Miten tähän on tultu;
- Huhtikuussa vaihdan uudet, ajamattomat kumit ja vanteet alle. Samana päivänä nelipyöräsuuntaus. Ravistaa kuin olisi takarenkaissa epätasapainoa. Käyn tasapainotuksessa mutta ongelma ei poistu kokonaan.
- Kesän aikana vika tulee ja menee, välillä ravistaa ja välillä ei, välissä kuvittelen jo kuvitelleeni koko jutun. Käyn tasapainotuksessa vielä kahdesti ennen elokuuta.
- Elokuussa huomaan, että oikea takarengas on täysin sileä. Renkailla ajettu max. 15tkm. Kyseessä Kumho KU39 koossa 255/40r19, painoluokkakin oikea.
- Käytän auton kulmien tarkastuksessa. Edelleen kaikki viitearvoissa.
- Vien auton pajalle ja kerron, että joku siellä nyt on pielessä mutta vanteissa/renkaissa vika tuskin on sillä niitä on tasapainotettu useampaan kertaan kesän aikana. Auto käy nosturilla, vikaa ei löydy. Ajelen taas viikon ja totean että ravistus alkaa vahvistumaan.
- Tässä välissä vaihdan uudet vanteet ja uudet renkaat alle.
- Vien auton reilun viikon päästä uudelleen pajalle ja sanon että nyt tutkitte sen ihan ajan kanssa, joku siellä vatkaa vaikka eri kumit vanteineen alla.
- Käyttävät auton leimasedällä kun eivät itse löydä vikaa. Muuta vikaa ei löydy, kuin iskaritestissä paljastunut oikean takanurkan iskari joka täysin loppu.
- Vaihdetaan kokonaisedullinen ilmajousituksen iskari, vajaat 700e/kpl. Vika ei poistu, mutta kuulemma oire vähentynyt.
- Vien pajalle talvirenkaat, koeajolla huomataan että tällä ei vaikutusta.
- Edelleen ihmetellään ja arvuutellaan ja tutkitaan. Päädytään vaihtamaan molemmat takalaakerit ja jotain puslia kun auto on muutenkin levällään. Pajalta soitetaan ja sanotaan että oireet pienentyneet edelleen, mutta vika ei poistu.
- Vaihdetaan oikea takavetari koska se on jäykempi kuin vasen. Vika ei poistu.
- Vaihdetaan myös vialliseksi havaittu oikean takanurkan korkeudensäätöanturi, eikä sekään toki korjannut vikaa.
Aikaa on tässä vaiheessa kulunut kaksi viikkoa ja viisi päivää, rahaa on poltettu pitkälle kolmatta tonnia, mutta vika on ja pysyy. Päätän ottaa auton pajalta pihalle ja ajaa sillä välillä itse. Auto käy vielä kertaalleen nelipyöräsuuntauksessa, kulmissa ei vikaa. Pyysin suuntaajaakin tutkimaan takapäätä oikein ajan kanssa, mutta ei löytänyt sieltä vikaa. Tässä kohtaa hyppään itse rattiin ensimmäistä kertaa melkein kolmeen viikkoon ja huomaan jo ensimmäisen sadan metrin matkalla, että auto vatkaa edelleen ja aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Takapäässä ei montaa pyörivää osaa ole enää vaihtamatta. Tärinä on samanlaista kuin aiemmin, mutta tuntuu ehkä hieman edempänä autoa, jossain etupenkkien selkänojien tienoilla ehkä.
Mikä tuollaisen voi tehdä? Kardaanivikoja näissä ei käsittääkseni ole ollut, vaikka 4F:ssä niitä ilmeisesti oli joka toisessa. Tuntuuko kardaanivika tuolta? Laatikon tukikumit tms?
Varasin ajan toiselle korjaamolle mutta se on valitettavasti vasta ensi viikon lopulla. Löytyisikö täältä apuja tai ideoita? Ajan yli tonnin viikossa vuoden ympäri, vikaa on nyt korjattu ihan riittävän kauan ja kalliisti, joten tämä saaga saisi pikkuhiljaa alkaa päättymään :)
Oireet: epämääräinen ravistus alkaen 60kmh ja sen jälkeen kiihtyy samaa tahtia renkaiden pyörimisnopeuden kanssa. Tuntuu joka vaihteella ja vapaalla, sekä vedossa että rullaten. Moottorin kierrosnopeus ei vaikuta tärinään. Ei täristä (ainakaan enempää) jarruttaessa. Vikakoodeja ei ole.
Miten tähän on tultu;
- Huhtikuussa vaihdan uudet, ajamattomat kumit ja vanteet alle. Samana päivänä nelipyöräsuuntaus. Ravistaa kuin olisi takarenkaissa epätasapainoa. Käyn tasapainotuksessa mutta ongelma ei poistu kokonaan.
- Kesän aikana vika tulee ja menee, välillä ravistaa ja välillä ei, välissä kuvittelen jo kuvitelleeni koko jutun. Käyn tasapainotuksessa vielä kahdesti ennen elokuuta.
- Elokuussa huomaan, että oikea takarengas on täysin sileä. Renkailla ajettu max. 15tkm. Kyseessä Kumho KU39 koossa 255/40r19, painoluokkakin oikea.
- Käytän auton kulmien tarkastuksessa. Edelleen kaikki viitearvoissa.
- Vien auton pajalle ja kerron, että joku siellä nyt on pielessä mutta vanteissa/renkaissa vika tuskin on sillä niitä on tasapainotettu useampaan kertaan kesän aikana. Auto käy nosturilla, vikaa ei löydy. Ajelen taas viikon ja totean että ravistus alkaa vahvistumaan.
- Tässä välissä vaihdan uudet vanteet ja uudet renkaat alle.
- Vien auton reilun viikon päästä uudelleen pajalle ja sanon että nyt tutkitte sen ihan ajan kanssa, joku siellä vatkaa vaikka eri kumit vanteineen alla.
- Käyttävät auton leimasedällä kun eivät itse löydä vikaa. Muuta vikaa ei löydy, kuin iskaritestissä paljastunut oikean takanurkan iskari joka täysin loppu.
- Vaihdetaan kokonaisedullinen ilmajousituksen iskari, vajaat 700e/kpl. Vika ei poistu, mutta kuulemma oire vähentynyt.
- Vien pajalle talvirenkaat, koeajolla huomataan että tällä ei vaikutusta.
- Edelleen ihmetellään ja arvuutellaan ja tutkitaan. Päädytään vaihtamaan molemmat takalaakerit ja jotain puslia kun auto on muutenkin levällään. Pajalta soitetaan ja sanotaan että oireet pienentyneet edelleen, mutta vika ei poistu.
- Vaihdetaan oikea takavetari koska se on jäykempi kuin vasen. Vika ei poistu.
- Vaihdetaan myös vialliseksi havaittu oikean takanurkan korkeudensäätöanturi, eikä sekään toki korjannut vikaa.
Aikaa on tässä vaiheessa kulunut kaksi viikkoa ja viisi päivää, rahaa on poltettu pitkälle kolmatta tonnia, mutta vika on ja pysyy. Päätän ottaa auton pajalta pihalle ja ajaa sillä välillä itse. Auto käy vielä kertaalleen nelipyöräsuuntauksessa, kulmissa ei vikaa. Pyysin suuntaajaakin tutkimaan takapäätä oikein ajan kanssa, mutta ei löytänyt sieltä vikaa. Tässä kohtaa hyppään itse rattiin ensimmäistä kertaa melkein kolmeen viikkoon ja huomaan jo ensimmäisen sadan metrin matkalla, että auto vatkaa edelleen ja aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Takapäässä ei montaa pyörivää osaa ole enää vaihtamatta. Tärinä on samanlaista kuin aiemmin, mutta tuntuu ehkä hieman edempänä autoa, jossain etupenkkien selkänojien tienoilla ehkä.
Mikä tuollaisen voi tehdä? Kardaanivikoja näissä ei käsittääkseni ole ollut, vaikka 4F:ssä niitä ilmeisesti oli joka toisessa. Tuntuuko kardaanivika tuolta? Laatikon tukikumit tms?
Varasin ajan toiselle korjaamolle mutta se on valitettavasti vasta ensi viikon lopulla. Löytyisikö täältä apuja tai ideoita? Ajan yli tonnin viikossa vuoden ympäri, vikaa on nyt korjattu ihan riittävän kauan ja kalliisti, joten tämä saaga saisi pikkuhiljaa alkaa päättymään :)
Comment