Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyörännavan kierteet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pyörännavan kierteet

    Yhden pultin kohdalta on mennyt pyörännavan puolelta kierteet "piloille". En usko, että kovin pahasti ovat menneet, koska pultti imee itsensä jonkun matkaa kuitenkin sisään ok. Tarvitsisinkin nyt tietoa siitä minkä kokoista kierretappia tuohon kannattaa sovittaa ja sillä korjailla? Mitkä kierteet ja kartiot, millit ja nousut??? Onko se tuo M14 x 1,5 nousulla???
    Autona on vm.2002 A4, jos se tieto ketään auttaa.
    Ja mistäs noita kierretappeja kannattais metsästää, Biltema, Motonet ja mitä mahtaavat maksaa???
    Viimeksi muokannut Avant; 3.12.2007, 22:36.

    #2
    Kierteen halkaisijasta ja noususta en osaa sanoa, mutta se tappi kannattaa ostaa jostain muualta kuin biltemasta tai motonetista. Etra, teollisuuspalvelu tms. paikka mistä saa merkkityökaluja.
    Tappi maksanee joitakin kymppejä, mutta enemmän harmittaa jos halpistappi raksahtaa poikki ja joudut irroituttamaan sen / ostamaan uuden navan.

    Comment


    • #3
      Ota ehjä pultti mukaan ja pompottele esim. johonkin mainitsemaasi liikkeeseen.
      Sieltä löytyy myös kierrepakkoja, voit testata pultilla että se on varmasti oikea.
      Ei kukaan pysty katkaisemaan 14 mm:n tappia sellaiseen reikään jossa on kierteet valmiina, en edes minä!
      Turha siis ostaa kallista tappia, mikäli tarve on vain tuo mainitsemasi.
      Tai sitten lainaat/ vuokraat jostain korjaamolta, kahvipaketilla saa jo ihmeitä aikaan.

      Comment


        #4
        M14x1.5mm

        Comment


          #5
          ..itseasiassa motonetista saa ihan laadukkaita kierretappeja yksittäispakattuina. Ainakin itse olen tehnyt muutamia kierteitä niillä ja hyvin on pultit pysynnä paikoillaan. Merkkinä budjovic tmjs tsekkiläiseltä kuulostava.

          Tarkkana vaan kun kierteitä korjaa, että menee varmasti samoille kierteille, muuten saa ainakin olla laittamassa helicoilia tai vastaavaa.

          Comment


          • #6
            Jostakin syystä olen itsekin onnistunut ruhjomaan Audissa kierteet huonoon kuntoon, volkkarin M12 kierteitä en koskaan.

            Comment


              #7
              Pelkällä jengatapilla et valitettavasti korjaa korkannutta kierrettä. Kierteen saat sillä kyllä puhdistettua, mutta jos pultti siinä on aikaisemmin korkannut, niin sitä se tekee jatkossakin, jos ei nyt ihan järkälemäinen tuuri käy.

              Jos haluat navan korjata oikealla tavalla, niin käytännössä sun pitäisi täytöshitsata kierteen reikää, porata reikä uusiksi ja vetää siihen sitten kierre tai sitten laittaa/laitatuttaa korjauskierre esim. Helicoil pyörännapaan.

              Mutta, jos käydään etsimään matalaa aitaa, niin pysyyhän se pyörä kiinni vaikka yksi pultti olisi vähän löysemmällä.

              Biltemasta, Motonetista yms. autotarvikeliikkeistä ei saa laadukkaita kierretappeja. Laatutappeja myy esim:
              http://www.teraskonttori.fi/

              Tosin noi halpistapit välttävät useimmissa tapauksissa. Ero laatutappiin näkyy hinnan lisäksi silloin, kun pitää yhdellä tapilla vetää kymmeniä kierteitä johonkin hankalaan materiaaliin. Halpistappi tylsyy alta aikayksikön ja laatutappi sen kun rokkaa kierteestä toiseen.

              Comment


              • #8
                Mutta siis kysymäni koko tuolle tapille on siis M14x1,5mm ihan varmastiko... Ettei oo M12???

                Comment


                • #9
                  Itsellä kävi renkaidenvaihdon yhteydessä niin, että takapyörän pultit olivat liian pitkät kun vaihdoin aluvanteista peltivanteisiin samoilla pulteilla. Pulttien sisäpäät ottivat kiinni kun autolla lähti ajamaan (metri edestakaisin riitti tekemään tuhon). Noiden vääntäminen irti tekikin sitten vähän hallaa kierteille sekä pulttien että navan osalta. Työpaikalta sai onneksi lainaan mainitulla kierteellä (M14x1,5) olevan tapin ja pakan jolla paikat sai elvytettyä aivan riittävän hyvään kuntoon.
                  Eipä tainnut olla tästäkään mitään apua mutta piti päästä kertomaan kun sivusi aihetta...

                  Comment


                  • #10
                    vaihdoin aluvanteista peltivanteisiin samoilla pulteilla
                    Ties kuinka monennen kerran todettu, mutta on varma valinta käyttää orkkisaluja, koska alkuperäiset pultit käyvät myös peltivanteille.
                    Itse asiaa 80 -luvulla tiedostamattomana löysin jostakin pidemmät pultit poloseen ja kuinka ollakkaan, pääsi hieman raapimaan rumpujarrun kilkkeitä takana. Tuolloinhan oli melkein sääntö, että tarvikealuihin piti olla omat, tosipitkät pultit paksun kiinnitystason takia.

                    Comment


                      #11
                      M14x1,5 ei sitten ole se kaikkein yleisin M14-kierre, joten tarkkana sen nousun kanssa tappia hankittaessa. Normi-M14-jenga on 1,75 nousulla ja sama nousu tietty noissa yleisimmin kaupan olevissa M14-tapeissa.

                      Comment


                      • #12
                        Niinpä ratkesi tämäkin homma. Kierteen sain uusiks laitettua n. 10 minuutin työllä. Merkkiliikkeellä heidän ainoana lääkkeenä olisi ollut koko pyörännavan vaihtaminen, heh heh, mitä rahastuksen makua jälleen...

                        Comment


                          #13
                          Helicoil vai vastaavako tuli?

                          Jos veditte tapilla vaan kierteen uusiksi niin kannattaa seurata sitä eikä vetää ihan viimeiseen momenttiin.

                          Comment


                          • #14
                            Pelkällä tapilla uusiks vetelin, nou helicoils. Seurailen tietty tuleeko mitään ihmeitä sen kanssa nyt eteen ja en kiristänyt mitenkään hurjan tiukkaan momenttiin, joka lienee ihan viisasta.

                            Comment


                              #15
                              Helicoilla on tullut noita joskus korjattua ja hyvä tullut.

                              Comment


                              • #16
                                Mutta hyvinpä näkyi homma toimivan ilman helicoileja kans!!! Sitten vaan uusia seikkailuja päin...

                                Comment


                                • #17
                                  Helicoilla sen saa uutta vastaavaksi mutta tolla nousulla on jonkin verran hinnakas.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pyörän navan kierteiden uusiminen on sen verran kriittinen homma, etten merkkikorjaamona itsekkään suosittelisi asiakkaalle muuta kuin uutta napaa (siis autoon). Hyvin korjattuna Helicoil/yms menetelmällä tosin ei kestävyys uudelle häpeä.

                                    Jonkun verran muuten tarvikealuvanteitakin alkanut olemaan pallokartiolla. Totta hemmetissä nyt A3:seen tulleet talvivanteet ovat niillä, ja kesävanteet sitten kartiolla, ettei vain selviä yhdellä pulttisarjalla.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mistä löytyi sopiva M14x1.5 kierretappi? Itselle on tullut vastaan 1.0 ja 2.0 nousulla olevia ja a4:n navasta pitäisi yksi kierre puhdistaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä noita tappeja työkaluliikkeistä pitäisi löytyä.
                                        Tuo M14x1,5 on tosi yleinen teollisuudessa. Kallis vain yhden kierteen korjaukseen.
                                        Ja ebaysta jos ei hengenhätä ole, esim Dormer on laadukas.

                                        Comment


                                          #21
                                          Yleinen kierre kyllä onkin, mutta ei noita tappeja vaan tuntunut löytyvän. Vaan löytyipäs sittenkin tilaamalla paikalliseen rautakauppaan; 2kpl kierretappeja n.25€ eli ei ollenkaan pahan hintaisia.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pyörän pulttien ja vastinkappaleen kierteet meneet rikki, joten mikä on sen osan nimi pyörän navassa, johon pultit kierretään?

                                            Comment


                                              #23
                                              Yleensä kierteet on just siinä navassa?

                                              Comment


                                                #24
                                                Mistä autosta kyse? Jos profiilin Audista puhutaan, katso tästä, osa #20 tai #25: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6...505-505005/#20
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 10.5.2022, 20:03. Perustelu: Oikea linkki kun oli takanavoista kyse.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitos paljon!

                                                  Onko kokemuksia, kannattaako vaihtaa osa vai yrittää korjata kierteet?
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 10.5.2022, 17:27. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onko enemmän kuin yhdestä reiästä mennyt kierteet? IKH:lta saa ainakin tilaamalla M14x1.5 kierretapin, jolla sain yhden aiemman auton navasta pari kierrettä putsattua niin että pultit pystyi vielä vetämään tiukkaan. Jos useampi kierre mennyt niin ei ehkä kannata yrittää korjata, mahdollisesti saa pelkän navan vaihdettua laakeria rikkomatta ja napa maksaa n. 20e.
                                                    Jos näyttää ettei napaa saa nätisti irti niin mennee laakerin kanssa vaihtoon, vetovasaralla on sen navan saanut irti jos on lähteäkseen.

                                                    E. Näköjään Biltemasta saa myös tuon M14x1.5 kierretapin, 3.90e sillä hintaa. Niitä kierteitä voisi siis yrittää hellävaroen puhdistaa kierretapilla, jos niitä pultteja ei ole apinanraivolla väännetty väärälle jengalle?
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 10.5.2022, 17:56. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kummastakin takapään navasta on mennyt yhdet kierteet, joten taidanpa ensin kokeilla kierretappikorjausta uusilla pulteilla

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        On noita kierteitä tullu aika paljonki korjattua töissä. Jos ei nyt ihan simpanssi oo ollu hakkaamassa pulttikoneella kokonaan kierrettä niin aika hyvällä menestyksellä saanu kuntoon

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Bilteemasta hain kierretapit (varmuudeksi 2 kpl, kun olivat halpoja) ja uudet pultit, niin korjatuksihan ne sain ?!

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X