Pitäisi varmaan noille motorsportin kattojärjestöille kertoa kans et paljon turvallisempi ajaa ilman kaaria kisoissa. :o
Ihan turhaan vaativat moisia sportsman luokkiin. :/
Olen tyytyväinen, että itsellä ei putkea selän takana ollut, kun taannoin törmäsin perä edellä 120km/h suht kiinteään esteeseen. Kuppipenkki pysyi yhtenä kappaleena ja recaron kelkka piti penkin lattiassa kiinni, joskin vääntyi paljon ja Kuppipenkki siirtyi takapenkkiin kiinni melko makaavaan asentoon.
Tarpeeksi kun kelkka vääntyy niin kääntäähän se penkkiä selälleen ja matkaa takapenkkiin ei muutenkaan ääriasennossa taida hirveästi olla. Aika paljon vipua kuitenkin tulee kun penkin selkänojan yläreunaa kohdistuu taaksepäin menevää voimaa.
Joo, nyt tajusin kun luin uudelleen, eli penkin tukiraudat vääntyi ja yläosa meni taaksepäin. Ajattelin tuosta "siirtymisestä" niin että koko penkki liikkui kiskoissa taaksepäin .
Tässä vähän tietoa nelipistevöistä. Kannattaa huomioida että kaikki nelipistevyöt eivät ole turvallisia. Onnettomuustilanteessa huonot nelipistevyöt saattaa aiheuttaa pahoja vammoja vatsan alueelle. Vöissä pitää olla ASM (Anti submarining) joka antaa vartalon taipua törmäyksessä eteenpäin. Scrotchilla on hyvä esimerkkivideo: https://www.youtube.com/watch?v=8nsg_ze-CG8 https://www.schroth.com/en/segments/...hroth-asm.html
Onko mustan tai CroMon välillä kestävyydessä merkityksellistä eroa kaarissa? Painoeroa taitaa olla hieman CroMon hyväksi. Alumiinisia cup kaaria on myös tarjolla mutta niiden kesto oikeassa tilanteessa ei liene edellisten tasolla. Onko jollain aiheesta ihan oikeaa tietoa? Kyselyt on aiheesta jo laitettu kahdelle valmistajalle, niiden vastauksia odotellessa.
Okkimin vyöasiaan liittyen, nuo ASM:t taitaa olla siis ainoat turvalliset nelipistevyöt kolaritilanteessa. Noilla pysyisi jo lepakkopenkeissäkin kiinni ja kaaren avulla saisi vöiden kulmat ja kiinnitykset kohdalleen. Tosin kevyemmät penkit houkuttaa ja sitä myöten 5-pistevyöt.
On ne ihan eri luokkaa kestävyydeltään ja taitaa painoero johtua lähinnä siitä, että CrMo putkella seinämävahvuus voi olla tavallista saumatonta putkea huomattavasti ohuempaa.
Kyllä alumiinikaaret on yhtä lujat kuin teräksisetkin, jos mitoituslähtökohta on sama. Alumiinilla voi kyllä tulla vastaan se, että kaarien käyttöikä on rajallinen väsymisen takia, kun taas teräksiset on melkein ikuiset jos ruoste ei pääse iskemään.
Mistä otit kaaret?
Kiitos kommenteista, taidan CroMo versioon itsekkin kääntyä.
Mikähän alulle mahtaa olla tuo väsymisaika? Painosäästö kyllä houkuttaa kun on tuo auto muutenkin läski. Wiechersiltä löytyisi valmiina mustasta, CroMosta ja alumiinista. Voisi kuvitella että olisi alumiinin osalta mitoitus oikea. Sitä oikeaa turvaa tässä haetaan eikä ulkonäköä.
Jos kyseessä on club-kaari, niin se ei varmaan paljoa kuormaa kanna normitilanteessa. Sikäli väsyminen tuskin on ongelma. Noin yleisesti kaarissa kannattaa pyrkiä tekemään FIA / AKK-yhteensopivia ratkaisuja, kahdestakin syystä. Ensiksi, ne on mietitty varman päälle. Toiseksi, jos joku haluaa myöhemmin ajaa em. korilla jossain kisaa, niin on helpompaa kuin repiä "laittomat" kaaret pois. Lähinnä kyseessä siis pääkaaren halkaisija / seinämä, jotkin taivutus-, kiinnitysasiat sekä materiaalit. https://www.autourheilu.fi/site/asse...lla_9_2_18.pdf
Club kaari kyseessä. Tällä autolla ei kukaan tule ajamaan oikeasti kilpaa, joten siinä mielessä kirjan seuraaminen on turhaa. Turvallisuuden kannalta kunnon häkki olisi toki paras, mutta kuten sanottu, autolla ajetaan myöskadulla, joten täyshäkki on siis pois suljettu vaikean autoon kulkemisen takia. Eikä ole intoa purkaa koko sisustaa pois kaarien asennuksen takia.
Näinhän sitä aina ajatellaan, mutta myöhemmin, viimeistään auton vaihdettua omistajaa mieli voi muuttua. Tuota opusta kannattaa joka tapauksessa lukea niin, että siinä olevia hyviä periaatteita seuraa aina kun vain mahdollista, vaikka kaarien tavoitteena olisi hakea vain uskottavuutta essonbaarissa.
Mistä otit kaaret?
Kiitos kommenteista, taidan CroMo versioon itsekkin kääntyä.
Mikähän alulle mahtaa olla tuo väsymisaika? Painosäästö kyllä houkuttaa kun on tuo auto muutenkin läski. Wiechersiltä löytyisi valmiina mustasta, CroMosta ja alumiinista. Voisi kuvitella että olisi alumiinin osalta mitoitus oikea. Sitä oikeaa turvaa tässä haetaan eikä ulkonäköä.
Mä otin juuri tuolta Wiechers:n kautta, mulle ei saanut normi clubsporttia, joten mun pitää pultata kaaret kiinni (toki mahtuu verhoilun ja takapenkkien kanssa muuten sinne). Lisäksi otin takadiagonaalin X-mallisena ja koska halusin vyöputken, kaikki nuo takaosat tulee hitsattuna, pois lukien kiinnitys roll baariin. Otin myös gussetit eli taisin ruksia aivan kaiken sit lopulta =)
Noilla samoilla optioilla meinasin omani tilata, vain club versiona, vielä arvon otanko version jossa takapenkki on paikoillaan vai heivaanko pois, kun ei siellä ole nytkään kukaan ole istunut.
En kaarista tiedä niin en ota kantaa siihen, mutta hiljattain jokkiskisassa yksi auto lähti sivuttain pyörimään useamman kerran katon kautta ja vaikka kori pysy suht kasassa ilmeisesti niin penkki oli irronnut ja kuskista autossa tuli irrallinen esine.
Huhupuheita toki, mutta kylkiluuta poikki ja keuhko puhki tms. Henki silti säilyi.
Toi siis täysin AKK vaatimuksen mukaisessa autossa, jossa olettaisi penkin kiinnityksen olevan kunnollinen.
Joo tuo se tais olla. Samoissa kisoissa rullaili useampikin katon kautta, mutta niissä ei pahempia sattunut. Itse en tapahtunutta nähnyt.
Kuski oli vissiin kopterilla viety Tampereelle.
Penkki siis ei vissiin kokonaan irronnut vaan osittain,että oliko se kipannut taakseppäin tms.
Anyway pointti kai on se, että kun on tarpeeksi momenttumia niin jostain pettää aina.
Tämä aiheeseen liittyen, pieneksi kevennykseksi tarkoitettuna. Jos oikein alkaa varman päälle ajattelemaan, niin korin ulkopuolellehan se turvakehikko kannattaa laittaa myös: https://youtu.be/e75v11IzKA8?t=185
Juu siellä on pisteet vöille ja niihin menee, toki Recaro on luokiteltu melko suureen kulmaan ja riittäisi nykysetkin pisteet siihen. Monessa muussa penkissä ei taas riitä.
Comment